Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Poprvé za volantem nové Škody Octavia Scout: Skaut si hraje na luxusní zboží

David Bureš
Diskuze (121)

Škoda postupně rozšiřuje nabídku čtvrté generace Octavie. Konec roku je ve znamení derivátů RS a Scout. Jak jezdí verze do lehkého terénu?

Škoda Octavia jakožto nejprodávanější model mladoboleslavské značky oslovuje širokou paletu zákazníků i díky různorodým derivátům. Od roku 2007 je součástí nabídky také varianta Octavia Scout pro klienty hledající auto volný čas zvládající i jízdu mimo zpevněné cesty. Nyní přichází její nejnovější generace.

Model Scout byl poprvé postaven na základech druhé generace novodobé Octavie, nyní tak přichází v pořadí již jeho třetí generace. Úspěšná je hlavně na trzích, kde jsou oblíbené vozy s pohonem všech kol. Skvěle se prodává jak v Česku, tak třeba ve Švýcarsku, Velké Británii, Německu nebo Švédsku, které patří mezi její největší trhy. Ročně přitom vzniká 8.000 až 9.000 kusů Octavie Scout, což je produkce, kterou by automobilka ráda uchovala i nadále.

Video se připravuje ...

Osvědčený recept

Recept přitom díky dosavadním úspěchům vlastně zůstává stejný. Nová Octavia Scout se dočkala robustně působící oplastované karoserie a zvýšeného podvozku, přičemž nabízí jen vybrané, spíše silnější motorizace.

Konkrétně tu máme specificky tvarované nárazníky na obou koncích karoserie, přičemž jejich dolní část je opět ve stříbrné matné barvě a vpředu nechybějí standardně dodávané diodové mlhovky. Oplastované jsou ale také lemy blatníků, prahy nebo spodní části dveří, což rovněž chrání karoserii před poškozením. Na střeše se zase usadily střešní ližiny v hliníkovém designu, aby ladily se stříbrnými díly v náraznících. Kola jsou standardně 18palcová, za příplatek ale lze pořídit také o palec větší.

O zvýšení podvozku o 15 mm se pak stará standardně dodávaný paket pro špatné cesty, dostupný i pro běžné varianty vozu. Světlá výška tak činí 163 mm, což pořád postačuje spíš na jízdu po polní cestě než na nějaké zásadní terénní hrátky.

Nebudu vám nic nalhávat, na prvních fotografiích mě vzhled nového Scoutu tolik nenadchnul, naživo ale auto působí švihácky a elegantně. Scout je tak dalším důkazem, že to Octavii primárně sluší hlavně ve vyšších specifikacích.

Prémiové prvky

Usednutí dovnitř pak potvrzuje, že Scout svým způsobem hraje v rámci nabídky Octavie roli luxusního modelu. Neplatí to přitom jen o funkční výbavě, která standardně zahrnuje adaptivní tempomat, elektricky ovládané víko zavazadelníku s bezdotykovým ovládáním, vyhřívaný volant, navigaci s 10" obrazovkou nebo středový airbag, ale také třeba detail v podobě luxusně působící prošívané palubní desky. Nechybí ani dekor v dřevěném provedení, jehož fanouškem osobně nejsem, věřím ale, že určitou klientelu zaujme.

Jinak je to Octavia taková, jakou ji známe. Sedačky potěší bočním vedením i celkově poskytovaným komfortem, na oko zaujme i dvouramenný volant. Bohatý je také vnitřní prostor, vzadu mi s mojí výškou 185 cm třeba zůstává dostatečná mezera i poté, co se řidičova elektricky ovládaná sedačka posune vzad pro snadnější vystupování.

Ovládání palubního počítače ale intuitivní, ani moc logické není, to už ale víme z dřívějších testů. Stejně jako fakt, že plusem Octavie třeba proti Golfu je zachování několika konvenčních ovladačů pro přímý vstup do vybraných položek menu. Pro vypnutí stop-startu nicméně musíte nejprve vyvolat tlačítkem nastavení ovládacích systémů a až pak ho vypnout. Stejně tak se po každém nastartování zapne udržování v jízdních pruzích, které se zase vypíná přes tlačítko na volantu.

U nás jen se čtyřkolkou

Tuzemská nabídka motorů počítá se třemi motorizacemi, přičemž všechny budou u nás standardně spárovány s pohonem všech kol a sedmistupňovou převodovkou DSG. Automat v prodejích Scoutu hraje prim, u předchůdce tvořil globálně 73 % prodejů, a tak v Česku bude jedinou volbou. Právě čtyřkolka má být zase konkurenční výhodou pproti stejně koncipovaným modelům Ford Focus Active a Toyota Corolla Trek, které jsou dostupné výhradně jako dvoukolky.

Jde přitom o novou (podle automobilky šestou) generaci pohonu všech kol. Ten se vyznačuje novou generací elektronicky řízené lamelové spojky, která je téměř o 0,8 kg lehčí než spojka předchozí generace. Plusem je vyšší účinnost, která má vliv na snížení spotřeby paliva. Povedlo se toho dosáhnout použitím oleje s nízkou viskozitou, snížením předpětí ložiska nebo vylepšením vnitřního mazání. Řídicí jednotka je pak pro rychlejší reakce integrována přímo do systému, pohon zadní nápravy přitom připojuje prediktivně, nikoliv až po prokluzu předních kol. Systém pak umí zcela odpojit elektromotor pohánějící olejové čerpadlo, díky čemuž je čtyřkolka funkční opravdu jen v případě potřeby. 

Co se týče samotných agregátů, na výběr bude mezi benzinovým 2.0 TSI (140 kW) a dvěma verzemi turbodieselu 2.0 TDI se 110 kW a 147 kW. Českou cenu zatím zná pouze silnější z TDI, dostupný také pro Octavii RS. Scout s ním pořídíte za 926.900 korun, což je o 68.000 korun méně než v případě eresa. Aktuálně je tak 2.0 TDI (147 kW) jediný motor v nové Octavii, který je dostupný s pohonem všech kol.

Jedná se o nejnovější evoluci dobře známého dvoulitru s interním označením EA288 evo, která spolupracuje se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DQ381-7A. Vrcholná varianta se 147 kW a 400 N.m se však proti slabším derivátům liší hliníkovým blokem, stejně jako hliníkovými písty se sadou pístních kroužků s optimalizovaným třením. Jsou tu rovněž použity jiné ojnice a silnější ojniční čepy s průměrem 54 místo 48 mm. Turbodmychadlo je pak pro vyváženější chlazení kapalinou chlazené.

Jízda s tímto motorem dokázala, že bude pro Scout nepochybně žádanou volbou. Nadchne svým nenuceným zátahem, který začíná už na nějakých 1500 otáčkách, stejně jako pečlivým odhlučněním. Na detailnější měření spotřeby při prvních jízdách prostor nebyl, zvolený okruh kolem Mladé Boleslavi kombinující okresní silnice s krátkým úsekem mimo silnice vůz každopádně zvládl při svižném tempu s průměrem 8,5 l/100 km. Ten ale vypovídá spíše o rychlejší jízdě než o žíznivém motoru.

Komfortní pohodář

Pochvalu zaslouží také sladění s automatem. DSG řadí naprosto hladce, až si toho mnohdy ani nepovšimnete. Jedinou výtkou je tak přece jen pomalejší reakce na manuální pokyn páčkou pod volantem, což jen částečně zlepší přepnutí do sportovního režimu.

Samotná jízda je pak velice komfortní. Scouta jsme vyzkoušeli s adaptivním podvozkem, který se projevuje houpavějším charakterem v režimu Comfort. Podvozek pak na 18palcových kolech nebouchá, jistého klapotu se ale od zadní nápravy na nerovnostech přece jen dočkáte.

Jakožto derivát pro jízdu mimo zpevněné cesty pak Scoutu nechybí ani mód Offroad přizpůsobující nastavení vybraných systémů vozu pro tuto potřebu. Charakteristika plynového pedálu je tak plošší, automat pak udržuje vyšší otáčky pro více elánu. Vypnou se pak předpínače bezpečnostních pásů, aktivovat naopak lze asistenta pro jízdu z kopce, který udržuje rychlost ve strmých klesáních. Auto ale stále limituje světlá výška 163 mm, která ve výsledku není nijak speciální, a tak Scout nadále slouží primárně k jízdě po polních cestách či v hlubším sněhu. Nájezdové úhly mimochodem činí 15,8° vpředu, respektive 13,9° vzadu, ten přechodový pak má hodnotu 19,7°. 

Vlastně stejná

Škoda Octavia Scout je už léta zajímavou alternativou k běžným variantám tohoto modelu. Od nové generace nečekejte žádnou revoluci, základní charakter auta se zvýšeným podvozkem a oplastovanou karoserií zůstává. Pokud vám Scout dosud vyhovoval, bude se vám líbit i nyní. Pořád je však určen pro ty, kteří sice jezdí mimo zpevněné cesty, stačí jim však, aby takové auto projelo maximálně lesní či polní cestu. V náročnějším terénu už se limitem stává světlá výška. Scout je každopádně na silnicích komfortním vozem, který zaujme i nabídnutím silného turbodieselu 2.0 TDI (147 kW). 

Víte, že...

...první Scout přišel v roce 2007 a za dobu jeho existence vzniklo 53.627 jeho exemplářů?

...druhá generace Octavie Scout následovala v roce 2014 a její produkce dosáhla na 55.353 kusů?

...pět šestin prodejů u předchůdce tvořily naftové motorizace? U nadcházející generace by ale automobilka ráda zvýšila podíl zážehových motorů na třetinu.

...naprostou většinu prodejů bude podle odhadů tvořit verze s pohon všech kol? I tak tentokrát vznikne i varianta s pohonem jedné nápravy, na českém trhu však nabízena nebude.

...mezi konkurenty Scouta automobilka řadí nejen Ford Focus Active a Toyotu Corollu Trek, ale také Subaru Outback?

...ve Scoutu a RS debutuje v Octavii středový airbag? Je umístěn v pravé části sedadla řidiče a chrání posádku vpředu při bočním nárazu. Pro ostatní deriváty bude nově nabízen za příplatek.

David Bureš
Diskuze (121)

Doporučujeme

Avatar - Emel
4. 12. 2020 22:13
Re: Milionář z chatrče...
Jo, ale tak pokud máš čím jezdit... já čekal na Octu RS asi pět měsíců... a na Insignii to byly možná čtyři.

Co byly jednu dobu čekačky na Kodiaqy nebo Atecy víc než rok, občas i rok a půl... to beru, to už je úlet.
Avatar - honzaHK
4. 12. 2020 20:18
Re: Milionář z chatrče...
To auto je skvěle univerzální a cenu 700k si obhájí. 950k už asi ne. Tam se dá už pokukovat po lehce zajetý prémiový koncepci M či AMG.
Avatar - speedfred
4. 12. 2020 17:31
Re: Milionář z chatrče...
Na Ferko či Porče by sa človek asi tešil takú dlhú dobu ale na O RS neviem.
Hodne som ju v tých časoch chcel (cena bola fajn) ale tá čakačka ma odradila.
Avatar - honzaHK
4. 12. 2020 16:29
Re: Milionář z chatrče...
Přesně, za takovou dobu bych si svůj výběr pravděpodobně rozmyslel a zatoužil po něčem jiným. No a protože by se to už nedalo zrušit, tak bych toho nakonec asi i litoval. :-[]
Avatar - Emel
4. 12. 2020 16:28
Re: Milionář z chatrče...
No tak budeš příjemně překvapený, ne? :-)