Porsche 911 nikdo nekupuje kvůli spotřebě (rozhovor)
Porsche na frankfurtském autosalonu představuje dvě důležité novinky. Zatímco koncept elektromobilu Mission E je hudbou budoucnosti, modernizovaná 911 je již současností. O novince jsme si v exkluzivním rozhovoru povídali s viceprezidentem produktové řady 911 Augustem Achleitnerem.
Hlavním tématem rozhovoru byl nový plochý šestiválec biturbo, který modernizovanou 911 pohání. Ptali jsme se ale i na možnost použití čtyřválce nebo hybridního pohonu v tomto sportovním modelu. Achleitner rovněž prozradil, jaká verze 911 je jeho nejoblíbenější.
Porsche 911 přijíždí s novým přeplňovaným šestiválcem. Žádali si ho zákazníci, nebo jsou hlavním důvodem pro jeho použití emisní normy?
Naším primárním cílem bylo snížit spotřebu paliva a emise, protože jsme chtěli zlepšit čísla flotily Porsche. Nikdo samozřejmě nekupuje 911 jen kvůli tomu, aby ušetřil palivo. Přeplňovaný motor je ale lepší také z hlediska točivého momentu a výkonu, což je v tomto segmentu konkurenční výhoda.
Měli jste doposud nějaké problémy se splněním emisních norem?
Neměli jsme problémy. Porsche 911 je v otázce spotřeby paliva měřítkem ve své třídě.
Má nový motor něco společného se šestiválcem Panamery?
Jedná se o zcela nový blok, není stejný jako v Panameře. Je to plochý motor, ne vidlicový.
Použijete nový šestiválec biturbo i v jiných modelech?
Ne, toto je motor určený jen pro 911. Samozřejmě máme plochý šestiválec v Boxsteru nebo GT3, to jsou ale varianty stávajícího motoru 981. Motor nové generace se jmenuje 982.
Jak se základ těchto agregátů liší?
Nejdůležitější rozdíl je umístění vstřikovacích ventilů. Ty nejsou umístěny na straně, ale na vrchu motoru, velice blízko zapalovacím svíčkám pro zlepšení směsi paliva. Toto řešení je hlavní důvod snížení spotřeby paliva a emisí.
Verze Carrera a Carrera S nově používají motor stejného objemu. Liší se technika těchto agregátů, nebo se jedná jen o jiné naladění softwaru?
Objem je stejný, hlavním rozdílem jsou ale turbodmychadla. Maximální plnicí tlak je jiný, u Carrery činí 0,9 bar, u Carrery S 1,1 bar. Je to malá změna, ale poznáte ji rychle. Není možné softwarově přeladit Carreru na Carreru S.
Budete 911 i nadále nabízet s manuální převodovkou?
Jsme velice šťastní, že ji uchováme. Vidíme, že skoro všichni soupeři se jí vzdali, a tak se z ní stává lákadlo na zákazníky.
Modernizovaná 911 byla testována také na Severní smyčce Nürburgringu. O kolik je rychlejší než předchůdce?
Předpokládáme, že 911 Carrera S dosáhne času 7:30, tedy o osm až deset sekund méně než u předchůdce. Je to jen odhad, protože nyní na Nürburgringu nemůžeme jezdit na čas.
Liší se nějakým způsobem hmotnost faceliftované 911?
Každá z představených verzí modernizované 911 je o 30 kilogramů těžší než ta předchozí. Asi 18 kilogramů je způsobeno samotným motorem, kvůli novým turbodmychadlům a mezichladičům, které zde dosud nebyly. Zbytek hmotnosti připadá na zesílenou převodovku s dvoutalířovou spojkou, nový brzdový systém s širšími kotouči a na širší zadní pneumatiky.
Účinným řešením, jak snížit spotřebu paliva je hybridní pohon. Dočkáme se 911 plug-in hybrid?
Je to možné, ale ne v dnešní generaci. Museli bychom udělat velké konstrukční změny, které by nebyly možné bez změny platformy. Hybridní ústrojí se do současné karoserie nevejde.
Porsche vyvíjí nové čtyřválce určené pro příští generaci Boxsteru a Caymanu. Objeví se takový motor i v 911?
Ne, v 911 chceme uchovat šestiválce, co nejdéle to půjde.
Porsche 911 je nabízeno v množství verzí. Jaká je vaše nejoblíbenější?
Preferuji základní Carreru S, protože chci, aby auto bylo lehké, agilní a zároveň komfortní.
A jakou variantu preferují vaši klienti?
Zákazníci mají také rádi Carreru S. V modelovém roce 2015 pak mezi nejoblíbenější verze patří i GTS, které je v nabídce umístěno mezi Carrerou S a GT3.