Porsche a jeho další utajené projekty: Upravený Volkswagen, hold legendě i předchůdce Taycanu
Automobilka Porsche odhaluje nerealizované projekty svého designérského oddělení. Po MPV či silniční verzi 919 Hybrid odhaluje ryzí baby Porsche.
Rok 2020 v automobilovém světě není zrovna příliš šťastný. Prodeje ovlivnila pandemie koronaviru, která rovněž v mnoha státech kvůli protiepidemiologickým opatřením zavřela automobilová muzea. Možná i proto se Porsche rozhodlo svým fanouškům udělat radost a postupně odhaluje některé své nerealizované projekty uplynulé doby.
Automobilky přitom jen málokdy nechávají nahlédnout do svého zákulisí. Porsche však udělalo výjimku a ukazuje, na kterých vozech jeho designérské oddělení v posledních letech pracovalo. Už přiznalo, že pracovalo na MPV, jakožto ukázce toho, kam až může design Porsche zajít, či že postavilo silniční verzi závodního Porsche 919 Hybrid, která nemohla být dokončena kvůli vysokým nákladům a technické složitosti. Na čem dalším však stylisté Porsche pracovali?
Pozornost jistě zaslouží Porsche 904 Living Legend z roku 2013. To bylo postaveno jako svébytná varianta unikátního vozu Volkswagen XL1, který vznikl s cílem nabídnout auto se spotřebou pod 1 l/100 km. Proto dostal co nejlehčí a nejkompaktnější základ, který se Porsche naopak rozhodlo použít pro netradiční sporťák.
Vizí bylo sportovní auto s karbonovým šasi, které by mohlo vážit pouhých 900 kilogramů. Taková specialita si zasloužila také speciální motor, pro dosažení co nejnižší hmotnosti se počítalo s motocyklovým vidlicovým dvouválcem!
Na to však už bohužel nikdy nedošlo, a tak Porsche 904 Living Legend zůstalo jako nedokončený projekt „baby Porsche“ designérského oddělení značky. Jméno mimochodem odkazuje na stejnojmenný model z šedesátých let, známý též jako Carrera GTS. Tomu se ostatně prototyp podobá také svými proporcemi, kompaktními rozměry nebo designem.
Obdobný designérský styl najdeme také u prototypu Porsche Le Mans Living Project z roku 2016, který však zároveň evokuje Alpine A110. V tomto případě však za základ posloužilo Porsche Boxster.
V tomto případě jde o odkaz na méně známou kupé verzi Porsche 550 Spyder, která se v roce 1953 zúčastnila čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans. Ztvárnění je přitom na poměry Porsche hodně netradiční. Prototypu nechybí k nebi otevírané dveře, netradiční víčko palivové nádrže uprostřed kapoty nebo kryt motoru odklápějící velkou část zádě vozu. Přestože pak za základ posloužil Boxster, o pohon se postaral osmiválcový motor.
Ani tento vůz se nedočkal sériové verze, sama automobilka však tvrdí, že jde o myšlenku, která byla později realizována prostřednictvím Porsche 718 Cayman GT4.
Porsche ale dnes už není jen o ryzích sporťácích, v jeho nabídce najdeme rovněž SUV nebo čtyřdveřové modely, nechybí už dokonce ani elektromobil, v podobě modelu Taycan. Ten se poprvé zrodil jako koncept Mission E v roce 2015, myšlenka takového auta ale vznikla ještě dříve.
Šéfdesignér Porsche Michael Mauer vzpomíná, kterak při práci na 918 Spyder zahlédl jednu ze skic, na níž dvoumístné hyperauto vypadalo jako čtyřdveřové. „Linka byla překreslena fixou, aby jasně ukazovala padající konturu. Periferně to ale vypadalo jako závěs zadních dveří,“ popisuje Mauer, jak vznikla prvotní myšlenka prototypu Porsche Vision 960 Turismo.
Mělo jít tedy o sporťák s dvěma páry dveří, proto je výsledná studie s prvky 918 Spyder hodně sportovně pojatá. Přitom již v této fázi se počítalo s elektrickým pohonem, který realizoval právě později Taycan. Při diskuzi o tom, zda by takové auto mělo mít motor vzadu, nebo uprostřed, totiž vyšlo najevo, že elektrický pohon bude pro zajištění proporcí vhodnější volba. Myšlenka se zalíbila i vedení, a tak elektrické Porsche mohlo vzniknout. Výsledek - model Taycan - již znáte, a přestože má futurističtěji pojaté tvary, studii Vision 960 Turismo v něm klidně uvidíte.