Porsche si došláplo na výrobce padělaných dílů, zabavilo zboží za 1,5 miliardy
Mezi padělaným zbožím s logem Porsche byly i léky na erektilní dysfunkci, airbagy nebo brzdové kotouče.
Komponenty sportovních automobilů nebývají nejlevnější, což některé majitele vede k hledání dostupnějších alternativ. A právě tady se otevírají dveře pro různé padělatele, kteří na trh chrlí nepřeberné množství výrobků s logy známých automobilek. V Porsche se s tím ale nehodlají smířit a založili speciální právní oddělení „Brand Protection,“ které s padělateli bojuje.
Jen za minulý rok se tak trojici specialistů podařilo zachytit přes 200.000 kusů padělaného zboží s logem automobilky, jehož hodnota dosahovala téměř 60 milionů euro (cca 1,5 miliardy korun). Zhruba 30.000 kusů zabaveného zboží přitom tvořily náhradní díly, jejichž hodnota se pohybovala přes 2 miliony euro (cca 51,5 mil. Kč).
Většina těchto padělků je nabízena prostřednictvím velkých on-line platforem, jako je třeba eBay, Amazon nebo Alibaba. Řada propagačních předmětů, jako jsou třeba trička, čepice, sluneční brýle a další drobnosti, však bývá poměrně často nabízena i na různých akcích po celém světě: od Retro Classics ve Stuttgaru, až po Hong-Kong Toys & Games Fair. A tady se prý prodejci ani nesnaží nijak předstírat, že se jedná o padělky.
Řada z těchto padělků je přitom rozpoznatelná hned na první pohled. Jejich ceny bývají podezřele nízké a znak Porsche bývá dost nekvalitní. Kontroloři už se prý ale setkali i s případy, kdy bylo na logu místo koně zcela jiné zvíře. „Místo koně Porsche by tam jednou mohla být i třeba ovce na zadních,“ komentuje Michaela Stobier, které se v minulosti podařil jedinečný úlovek. Zachytila totiž dodávku tisíců pilulek na erektilní dysfunkci z Turecka, které nesly logo Porsche. Podobně bizardní situace prý přitom nejsou až zas tak neobvyklé.
A zatímco u propagačních předmětů a lifestylových doplňků nejde o nic zas tak závažného, poslední dobou se objevuje i stále více padělaných dílů na automobily, které mohou představovat závažné bezpečnostní riziko. Nejčastěji se jedná o věci jako středové pokličky kol, vzduchové filtry nebo litá kola, kontroloři už se ale setkali i s padělanými airbagy nebo brzdovými kotouči. „A tady už se to začíná stávat nebezpečné,“ zdůraznil Thomas Fischer. „Tyto díly nejsou testované ani schválené. Není tedy potřeba zdůrazňovat, že se snažíme zabránit tomu, aby se tyto komponenty dostaly na naše vozy.“
Podle odhadů pochází až 80 % padělaného zboží z Číny, kde se vyrábí v různých podmínkách. Některé kousky vznikají na dvorku, jiné v obývácích rodinných domů a některé v malých továrnách. Kvalita je tedy skutečně rozdílná, což občas vyžaduje asistenci odborníků. „Jsme vděčni za pomoc od našich kolegů z oddělení Procurement, Aftersales, Logistic, PLH nebo Porsche Classic, a to zejména u zboží jako jsou součástky aut, hodinky nebo brýle.“ S odhalováním padělků však občas pomáhají i samotná balení, ve kterých je zboží doručováno. Padělatelé totiž bojují s němčinou a namísto správného „Kontrollierte Qualität“ tak často uvádějí jen zkomolené. „Kontrolllerte Qualitat.“
Největší koncentrace padělatelů prý sídlí v čínském městě Shanzen, zhruba hodinu jízdy od Hong Kongu. Michaela Stoiber už prý oblast několikrát navštívila a zúčastnila se i zásahů proti padělatelům. Každému z těchto zásahů však předcházejí měsíce plánováním, se kterým pomáhají najaté detektivní agentury a tři týmy vyšetřovatelů, kteří sbírají informace, pozorují dění a vydávají se i na tzv. mystery shopping.