Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Portugalská rallye po 1. dnu: Rovanperä vede, Evans boural

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)

Úřadující mistr světa Fin Kalle Rovanperä (Toyota GR Yaris Rally1) vede po prvním dnu Portugalskou rallye, která je pátým podnikem mistrovství světa v automobilových soutěžích. Jeho týmový kolega a lídr v průběžném pořadí Velšan Elfyn Evans měl v předposlední etapě dne těžkou havárii, ale posádka neutrpěla žádná zranění

První den bylo na programu osm rychlostních zkoušek. Dopoledne se jely tři měřené úseky, následovala přestávka v zóně pro výměnu pneumatik. Odpoledne se tři erzety opakovaly. Celý den uzavřel jediný průjezd rychlostní zkoušky Mortágua a nová super rychlostní zkouška v pobřežním městě Figueira da Foz. 

Letěl sedmdesát metrů do lesa

Časové odstupy mezi vozy nejvyšší kategorie Rally1 byly prodlouženy z obvyklých tří minut na čtyři, aby bylo možné bojovat s visícím prachem, který se zdržoval mezi stromy. To byl jeden z problémů, o který se vedoucí šampionátu Elfyn Evans nemusel starat jako první startující, ale měl větší starosti s množstvím sypkého štěrku, kterým musel projet a čistit stopu svým soupeřům. „Je docela těžké být upřímný. Přilnavost se zdá být velmi nízká, ale jak se skutečně dalo očekávat. Také pocit za volantem nebyl tak dobrý. Trochu jsem bojoval s tím pocitem,“ popisoval situaci Evans. Po šesti erzetách byl šestý se ztrátou 46,6 sekundy na vedoucího jezdce. Na RZ7 však měl na 13,8 kilometru z celkových 18,15 km hrozivě vyhlížející havárii. Těžce poškozený yaris zůstal v lese sedmdesát metrů od trati. Jezdec Elfyn Evans a navigátor Scott Martin zůstali naštěstí nezraněni.

Japonský tovární jezdec Toyoty Takamoto Katsuta potvrdil, že musel odstoupit kvůli rozbitému alternátoru, který mu zabránil pokračovat v soutěži. Po dvou zkouškách byl na krásném čtvrtém místě. Pět set metrů před startem RZ3 však musel zastavit. „Alternátor nefungoval už od první zkoušky. Snažili jsme se to zvládnout. Na rychlostní zkoušce jsem se snažil šetřit brzdy, a přesto byly dosahované časy dobré. Najednou se však auto zastavilo,“ komentoval Katsuta situaci.

Kolotoč na prvním místě

Během úvodního dne se na prvním místě vystřídali čtyři jezdci, V úvodní zkoušce byl nejrychlejší Francouz Pierre-Louis Loubet (Ford Puma Rally1), ale po třetí rychlostní zkoušce zastavil s kouřícím vozem, ke kterému přiskočili pořadatelé s hasicími přístroji. Jezdec vystoupil a vzteky praštil rukavicemi o zem. Nakonec se situace neukázala dramatická. „Všechno je v pořádku, díky mechanikům. Za pouhých deset minut byli schopni po telefonu problém vyřešit, odvedli skvělou práci,“ prohlásil Loubet, který je po prvním dnu čtvrtý jako nejlepší na vozech Ford. „Byly to jedny z nejtěžších erzet, které jsem zažil, protože místy nebylo nic vidět a navíc ještě ta nepříjemná ohňová záležitost. Musíme zůstat soustředěni, protože nás čekají ještě dva náročné dny,“ dodal Francouz.

Po druhé erzetě se dostal na první místo Estonec Ott Tänak (Ford Puma Rally1), ale do cíle RZ4 přijel s pravou přední pneumatikou a ztrátou 54,1 sekundy. „Stalo se to někde při brzdění, ani nevím, jak jsem k tomu přišel,“ komentoval situaci a dodal: „Trochu jsem bojoval s rytmem. Navíc ve druhé zkoušce mi na čelní sklo prosakovala a na ní se lepil prach. Bylo složité s tím něco udělat.“ Tänak je po páteční etapě na šestém místě se ztrátou 1:04,7 minuty.

Trať si čistil sám

Po RZ4 se dostal na první místo Španěl Dani Sordó (Hyundai i20N Rally1), ale po páté erzetě ho vystřídal Rovanperä a udržel se na něm až do konce dne. Během pátku vyhrál tři rychlostní zkoušky a na nejbližšího soupeře, kterým je Sordó, má náskok 10,8 sekundy. „Byli jsme rychlí, ale starali se o auto a pneumatiky, takže můžu být docela spokojený. Po Elfynovi nebyla trať projetá, takže jsme si místy museli trať čistit sami. Jsme na konci dne, takže to je hlavní,“ komentoval Rovanperä situaci.

Jediný český zástupce v soutěži Erik Cais (Škoda Fabia RS Rally2) před startem říkal, že nebude tlačit naplno, aby na rozbité trati dokázal dovézt vůz až do cíle. Po první rychlostní zkoušce byl celkově na 24. místě a čtrnáctý v kategorii WRC2. V pátek večer byl hodnocen už jako čtrnáctý a osmý ve WRC2.

Průběžné pořadí (po 8 z 19 RZ)

1. Rovanperä, Halttunen (Fin./Toyota GR Yaris Rally1) 1:22:27,7; 2. Sordó, Carrera (Šp./Hyundai i20 N Rally1) +10,8; 3. Neuville, Wydaeghe (Bel./Hyundai i20 N Rally Hybrid) +26,0; 4. Loubet, Gilsoul (Fr., Bel./Ford Puma Rally1) +26,9; 5. Lappi, Ferm (Fin./Hyundai i20 N Rally1) +27,3; 6. Tänak, Järveoja (Est./Ford Puma Rally1) +1:O4,7; 7. Solberg, Edmondson (Švéd., Brit./Škoda Fabia RS Rally2) +3:48,2; 8. Greensmith, Edmondson (Brit./Škoda Fabia RS Rally2) +4:38,4; 9. Rossel, Dunand (Fr./Citroën Rally2) +4:48,4; 10. Mikkelsen, Eriksen (Škoda Fabia RS Rally2) +5:29,3; 11. M. Bulacia, Vallejo (Bol./Škoda Fabia RS Rally2) +5:49,0; 12. Suninen, Markkula (Fin./Hyundai i20 N Rally2) +7:00,4; 13. Fernández, Rozada (Chile, Šp./Škoda Fabia Rally2 evo) +7:16,8; 14. Cais, Těšínský (ČR/Škoda Fabia RS Rally2) +7:19,4; 15. Marczyk, Gospodarczyk (Škoda Fabia RS Rally2) +7:32,4; 16. McErlean, Rowan (Irl./Hyundai i20 N Rally2) +8:05,9; 17. Araújo, Ramalho (Port./Škoda Fabia Rally2 evo) +8:23,8; 18. Correia, Carvalho (Port./Škoda Fbaia Rally2 evo) +8:37,7; 19. Joona, Shemeikka (Fin./Škoda Fabia Rally2 evo) +8:38,1; 20. Almeida, Castro (port./Škoda Fabia Rally2 evo) +9:27,8. 

Výsledky jsou neoficiální.

Zbývající program Portugalské rallye

Sobota 13. května – 8.35 RZ9 (26,61 km), 10.05 RZ10 (37,24 km), 11.35 RZ11 (8,91 km), 16.05 RZ12 (26,61 km), 17.35 RZ13 (37,24 km), 19.05 RZ14 (8,91 km), 20.05 RZ15 (3,36 km). Celkem 148,68 km.

Neděle 14. května – 8.05 RZ16 (15,00 km), 9.35 RZ17 (11,18 km), 10.35 RZ18 (22,23 km), 13.15 RZ19 (11,18 km). Celkem 55,45 kilometrů.

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)

Doporučujeme