Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Poslechněte si, jak naštvaně zněla Tatra 700 GT, český supersedan s výkonem přes 400 koní

Stanislav Švarc
Diskuze (1)

Víte, že v roce 1996 v České republice vznikl sedan s osmiválcem, výkonem přesahujícím 400 koní a schopností akcelerovat z klidu na stovku za 5 sekund?

Pro jednoho zákazníka z Kopřivnice ho vyrobila Tatra Příbor, která vozu dala jméno Tatra 700 GT. Jde ale o označení poněkud zavádějící, až na podobný design toho totiž "gétéčko" s klasickou T 700 zas tak moc společného nemá. GT má blíž k předchozímu modelu T 613-4, s nímž sdílí i rozvor - 2980 mm. Je tedy kratší než standardní sedmistovka, která vznikala na delší platformě s rozvorem 3130 mm.

Také interiér vychází z T 613-4, liší se však několika detaily. Například místo palivoměru se nastěhoval budík s tlakem oleje, palivoměr se přesunul na středovou konzoli. Sedadla byla sportovní s výrazným bočním vedením.

Asi nejzajímavější na kabině však je eliminace komfortních prvků výbavy. Kvůli snaze o co nejnižší hmotnost se nedostalo na klimatizaci, ostřikování světel či nezávislé topení.

I díky tomu se podařilo pohotovostní hmotnost údajně udržet okolo 1,5 tuny.

GT dále dostalo snížený podvozek, podle tehdejšího ředitele Tatry Příbor Jiřího Olšáka "speciálně upravený".

Nejvíce pozornosti ovšem zasluhuje motor. Jde samozřejmě o vzduchem chlazený vidlicový osmiválec umístěný vzadu, jeho objem byl ovšem zvýšen na 4479 kubických centimetrů.

Co se týče výkonu, různé zdroje uvádějí lehce odlišná čísla. Setkat se lze s 302 kW, 305 kW nebo 308 kW. V dobové reportáži, kterou najdete na konci článku, pak údajný zákazník, pro něhož vůz vznikl, hovoří o výkonu 411 koní. Točivý moment měl dosahovat 490 N.m.

Podle informací na webu tatra700.cz motor dostal dvě zapalovací svíčky na válec a upravené chlazení, chlazení motorového oleje bylo řešeno náporově. S osmiválcem byla spojena pětistupňová manuální převodovka, poháněna byla pochopitelně zadní kola.

A jízdní výkony? V už zmíněném videu se hovoří o schopnosti akcelerovat z klidu na stovku za 5 sekundy. Dvoustovka pak mohla být otázkou 18 sekundy, maximální rychlost měla činit 316 km/h. Jde ovšem zřejmě o neoficiální a neověřitelné hodnoty.

Za zmínku stojí však úžasně naštvaný zvuk, který T 700 GT vydávala. Poslechnout si ho můžete díky onomu videu, v němž je dokonce zachycen i roztomile agresivní rozjezd s protočením zadních kol.

Osud Tatry 700 GT bohužel příliš veselý není. Vznikl jediný exemplář, který další majitel poničil při havárii. Vůz byl sice opraven, stalo se z něj ovšem kupé. A později "gétéčko" navíc přišlo o svůj unikátní motor, který se přestěhoval do garážového projektu sportovního auta jménem Grafit.

Tatra 700 GT místo více než 400koňové V8 následně dostala tatrovácké jednotky s výrazně menším výkonem. S takovým motorem tenhle pokus o český supersedan možná jezdí dodnes. Možná také ne.

Takže jestli o T 700 GT máte nějaké zprávy, určitě nám dejte vědět!

Stanislav Švarc
Diskuze (1)

Doporučujeme

26. 7. 2020 23:01
Doplnění informací
Četl jsem článek o Tatře 700GT a jsou zde mylné informace. Jak píšete ten údajný zákazník byl skutečný majitel GTéčka p.Juřiček a účastnil se mimo pořadí na závodech do vrchu ecce homo bylo to i v televizi v auto moto revue. Po nehodě to nechal v Brně předělat na dvoudvéřovou verzi která existuje do dnes a měl by ji mít majitel s Brna nebo někde z okolí naposledy jsem ji viděl ve Slavkově u.B. na Oldtimer Festivalu. A teď se vrátím k p.Juřičkovi ten jezdil i s Tatrou 613 GTH možná ji i vlastnil a co já si pamatuji na sprintech v Kopřivnici tak byl v ní namontován a zkoušen právě motor s vstřikováním a dvěma svíčkami na válec který potom putoval do 700 GT a tyto motory upravoval p. M.Bordovský který je i v Tatře Ecorra sport za kterou se také podílel p.Juřiček a v současnosti vlasněnou p.Hajduškem.