Praha po znovuspuštění zón zatím jejich systém měnit nebude
Pražský magistrát zanalyzuje data z parkovacích zón, které byly zhruba dva měsíce mimo provoz kvůli opatřením proti koronaviru. Dosavadní systém zón se ale v tuto chvíli měnit nechystá.
Po jednání pražských radních to řekl primátorův náměstek Adam Scheinherr (Praha Sobě). Zóny začaly znovu platit od dnešního rána. Podle jejich správce, Technické správy komunikací (TSK), se znovuspuštění zatím obešlo bez problémů.
"Ta data určitě využijeme. My jsme sledovali například, kdo tam parkoval, jestli měl parkovací oprávnění, nebo neměl. To nám dává určité statistické údaje pro budoucnost zón placeného stání, jaký vliv na dopravu mají. Ale že bychom přímo teď dělali nějaké další kroky, to ne," řekl Scheinherr.
Průměrná obsazenost zón se podle Scheinherra obzvlášť v centrální části města blížila k 90 procentům. "To znamená, že v hodinách (dopravní) špičky byla obsazenost až stoprocentní. Podle pozorování v ulicích byla větší, protože auta parkovala úplně všude," řekl. Tím, že nyní již nelze v zónách bez oprávnění parkovat, očekává Scheinherr, že se zlepší situace pro rezidenty.
Za dobu, kdy zóny neplatily, přijde město o zhruba 140 milionů. "Všechno se to ale nedá přičíst zrušení, protože také chybějí turisté," řekl Scheinherr.
Z celkového propadu tržeb přijde město nejvíce o peníze z parkovacích automatů a z virtuálních parkovacích hodin, a to o asi 88 milionů. O další peníze přijde prodloužením platnosti parkovacích oprávnění pro rezidenty po dobu, po kterou byly zrušeny. Magistrát očekává, že to bude asi 52,7 milionu korun.
Mluvčí TSK Barbora Lišková ČTK řekla, že správce zón dnes při jejich spuštění dosud nezaznamenal problémy. Výdejny parkovacích oprávnění jsou v provozu od pondělí 4. května.
Doprava v Praze klesla při omezeních proti koronaviru postupně až o 30 procent. Na konci dubna v pracovní dny pak počet aut zase vzrostl. V centru i mimo něj se doprava proti přelomu března a dubna zvýšila o 11,8 procenta, respektive 10,2 procenta. V posledním dubnovém týdnu se proti tomu předchozímu výrazněji zvýšil počet aut mimo centrum.