Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Praha testuje kloubový bateriový trolejbus Škoda 27 Tr

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (11)

Dopravní podnik hl. m. Prahy získal do svého vozového parku kloubový bateriový trolejbus Škoda 27 Tr, který zkouší ve skutečném linkovém provozu.

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) připravuje projekt elektrifikace autobusové linky č. 140 (Palmovka – Čakovice / Miškovice). V rámci tohoto projektu je testována technologie dynamického nabíjení a bateriových trolejbusů.

Ve středu 27. března 2019 zahájil pravidelný provoz s cestujícími trolejbus Škoda 27 Tr. Tento krátkodobě pronajatý kloubový trolejbus na bázi karosérie Solaris New Trollino (vyrobený pro Plzeňské městské dopravní podniky) doplní v návaznosti na projekt elektrifikace linky č. 140 dlouhodobě zkoušený trolejbus Škoda 30 Tr na lince č. 58 po dobu necelých třech týdnů. Oba trolejbusy budou v provozu denně na lince č. 58 spojující stanice metra Palmovka a Letňany.

„Systém dynamického dobíjení bateriového trolejbusu Škoda 30 Tr se nám v dlouhodobém zkušebním provozu osvědčil. Provoz linky č. 58 dokazuje, že se nám daří technicky i ekonomicky zabezpečovat pravidelnou ekologickou dopravu pro pražské cestující. Výhledově počítáme se zavedením dalších bateriových trolejbusů, a to přednostně právě v kloubovém provedení,“ říká Petr Witowski, generální ředitel a předseda představenstva DPP.

„Škoda 27 Tr je plně nízkopodlažní kloubový trolejbus poháněný elektromotorem s možností jízdy i na trakční baterie. Vůz je vybaven elektrickým vytápěním, klimatizací stanoviště řidiče a interiéru pro cestující. Zkoušky tohoto trolejbusu poslouží DPP nejen k výběru vhodné konfigurace vozidla, ale i pro nastavení optimálních provozních parametrů a zajištění provozních dat,“ říká Jan Šurovský, technický ředitel a člen představenstva DPP.

Bateriové trolejbusy kombinují výhody trolejbusů i elektrobusů. V úsecích s trolejovým vedením využívají jak přímé napájení z troleje, tak i dynamické nabíjení trakčních baterií. Vybudování trolejového vedení je klíčové zejména v kopcovitých energeticky náročných částech linky. Technologie však zároveň umožňuje nezávislý bateriový provoz v místech, kde by bylo vybudování trolejového vedení technicky či majetkoprávně složité, neekonomické či z jiných důvodů nevhodné. Lze se tak vyhnout zejména složitým trolejovým konstrukcím v křižovatkách či depech.

Dopravní podnik v rámci své dlouhodobé strategie přispívá ke snižování emisí v autobusové dopravě nasazováním stále většího podílu moderních vozidel vyhovujících přísnějším emisním limitům. Klíčovým bodem této strategie je postupná elektrifikace autobusových linek, a to zejména s ohledem na synergie s ostatními druhy dopravy (společný nákup elektrické energie, sdílení napájecí infrastruktury, sdružené řízení odběru energie, sdílení know-how).

Pro obsluhu kratších linek převážně obsluhovaných standardními autobusy se jeví jako nejvýhodnější řešení nasazení elektrobusů s rychlým statickým nabíjením na konečných zastávkách.

Pro linky dlouhé s vyšší poptávkou cestujících (obsluhované kloubovými vozy) je vhodnější řešení s využitím kloubových dynamicky nabíjených bateriových trolejbusů, které díky průběžnému nabíjení za jízdy v části trasy linky lépe zajistí dostatečnou kapacitu elektrické energie pro pohon, topení a klimatizaci vozidla. Do budoucna by chtěl DPP systém dynamického nabíjení uplatnit i na dalších páteřních autobusových linkách. Výrazně by tak posílil ekologickou dopravu na území Prahy.

Plně nízkopodlažní trolejbusy s bateriemi v několika délkách již společnost Škoda Electric dodala do několika českých měst jako Plzeň, České Budějovice, Ostrava, Opava, Zlín či Hradec Králové, ale například i do hlavního města Maďarska Budapešti, italského Cagliari, nebo španělského Castellonu.

Zdroj: Dopravní podnik hl. m. Prahy, akciová společnost (DPP)

Foto: Petr Ludvíček (DPP), Škoda Transportation a.s.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (11)

Doporučujeme

Avatar - Barrichello
30. 3. 2019 17:18
Re: Pohon elektřinou nemá žádnou alternativu
Volně přeloženo, ropa hned tak nedojde, i při současné spotřebě sou zásoby tak na dalších 50 let....
Avatar - Barrichello
29. 3. 2019 19:41
Dneska sem ho viděl
na Proseku
Avatar - Barrichello
29. 3. 2019 19:40
Re: Bateriový trolejbus?
Čím si tu elektřinu doma vyrobíš, snad ne solárem nebo větriníkem. Větrníku stačí bezvětří nebo naopak vichřice a nevyrobí ti nic a soláru stačí písečná bouře nebo vrstava sněhu a taky konec
Avatar - Barrichello
29. 3. 2019 19:39
Re: Pohon elektřinou nemá žádnou alternativu
Ne? CNG nic, vodík nic. Jinak pro zajímvost, Irán má zásoby ropy při současné úrovni těžby na 115 let, Venezuela na 680 let, Kanada na 45 let, USA včetně břidlic na 40 let, Saudská arábie na 25-50 let, Mongolsko 230 let , rusko 15-90 let dle lokality. Asi tolik....
29. 3. 2019 14:26
Re: Bateriový trolejbus?
Ropu, zemní plyn nebo vodík si doma nebo ve vlastní firmě nevyrobíš. Elektřinu jo, a nejen lidi, ale třeba i dopravní podniky. Ne teď, ale o 10 let to bude podstatně levnější řešení než kupovať drahou naftu...