Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Praha testuje kloubový bateriový trolejbus Škoda 27 Tr

Ondřej Pavlůsek Ondřej Pavlůsek 29. 3. 2019
11

Dopravní podnik hl. m. Prahy získal do svého vozového parku kloubový bateriový trolejbus Škoda 27 Tr, který zkouší ve skutečném linkovém provozu.

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) připravuje projekt elektrifikace autobusové linky č. 140 (Palmovka – Čakovice / Miškovice). V rámci tohoto projektu je testována technologie dynamického nabíjení a bateriových trolejbusů.

Ve středu 27. března 2019 zahájil pravidelný provoz s cestujícími trolejbus Škoda 27 Tr. Tento krátkodobě pronajatý kloubový trolejbus na bázi karosérie Solaris New Trollino (vyrobený pro Plzeňské městské dopravní podniky) doplní v návaznosti na projekt elektrifikace linky č. 140 dlouhodobě zkoušený trolejbus Škoda 30 Tr na lince č. 58 po dobu necelých třech týdnů. Oba trolejbusy budou v provozu denně na lince č. 58 spojující stanice metra Palmovka a Letňany.

„Systém dynamického dobíjení bateriového trolejbusu Škoda 30 Tr se nám v dlouhodobém zkušebním provozu osvědčil. Provoz linky č. 58 dokazuje, že se nám daří technicky i ekonomicky zabezpečovat pravidelnou ekologickou dopravu pro pražské cestující. Výhledově počítáme se zavedením dalších bateriových trolejbusů, a to přednostně právě v kloubovém provedení,“ říká Petr Witowski, generální ředitel a předseda představenstva DPP.

„Škoda 27 Tr je plně nízkopodlažní kloubový trolejbus poháněný elektromotorem s možností jízdy i na trakční baterie. Vůz je vybaven elektrickým vytápěním, klimatizací stanoviště řidiče a interiéru pro cestující. Zkoušky tohoto trolejbusu poslouží DPP nejen k výběru vhodné konfigurace vozidla, ale i pro nastavení optimálních provozních parametrů a zajištění provozních dat,“ říká Jan Šurovský, technický ředitel a člen představenstva DPP.

Bateriové trolejbusy kombinují výhody trolejbusů i elektrobusů. V úsecích s trolejovým vedením využívají jak přímé napájení z troleje, tak i dynamické nabíjení trakčních baterií. Vybudování trolejového vedení je klíčové zejména v kopcovitých energeticky náročných částech linky. Technologie však zároveň umožňuje nezávislý bateriový provoz v místech, kde by bylo vybudování trolejového vedení technicky či majetkoprávně složité, neekonomické či z jiných důvodů nevhodné. Lze se tak vyhnout zejména složitým trolejovým konstrukcím v křižovatkách či depech.

Dopravní podnik v rámci své dlouhodobé strategie přispívá ke snižování emisí v autobusové dopravě nasazováním stále většího podílu moderních vozidel vyhovujících přísnějším emisním limitům. Klíčovým bodem této strategie je postupná elektrifikace autobusových linek, a to zejména s ohledem na synergie s ostatními druhy dopravy (společný nákup elektrické energie, sdílení napájecí infrastruktury, sdružené řízení odběru energie, sdílení know-how).

Pro obsluhu kratších linek převážně obsluhovaných standardními autobusy se jeví jako nejvýhodnější řešení nasazení elektrobusů s rychlým statickým nabíjením na konečných zastávkách.

Pro linky dlouhé s vyšší poptávkou cestujících (obsluhované kloubovými vozy) je vhodnější řešení s využitím kloubových dynamicky nabíjených bateriových trolejbusů, které díky průběžnému nabíjení za jízdy v části trasy linky lépe zajistí dostatečnou kapacitu elektrické energie pro pohon, topení a klimatizaci vozidla. Do budoucna by chtěl DPP systém dynamického nabíjení uplatnit i na dalších páteřních autobusových linkách. Výrazně by tak posílil ekologickou dopravu na území Prahy.

Plně nízkopodlažní trolejbusy s bateriemi v několika délkách již společnost Škoda Electric dodala do několika českých měst jako Plzeň, České Budějovice, Ostrava, Opava, Zlín či Hradec Králové, ale například i do hlavního města Maďarska Budapešti, italského Cagliari, nebo španělského Castellonu.

Zdroj: Dopravní podnik hl. m. Prahy, akciová společnost (DPP)

Foto: Petr Ludvíček (DPP), Škoda Transportation a.s.

Související články

Témata

Diskuse: Přidat názor

Avatar - Barrichello
Re: Re: Re: Pohon elektřinou nemá žádnou alternativu
Barrichello
| 30. 3. 2019
Volně přeloženo, ropa hned tak nedojde, i při současné spotřebě sou zásoby tak na dalších 50 let....
Avatar - CICERO
Re: Re: Re: Bateriový trolejbus?
CICERO
| 29. 3. 2019
Nevyrobím plyn pro domácnost??? A co, když tady čtu někdy komentáře to by se mě vyplatilo zpátky to posílat do Ruska.... :D :D :D A ted vážně.. Jinak tomu sám nevěříš, že nejde vyrobit plyn v domácnosti !!! (Čím teda topí v indii přímotopem na čem vaří na plynu.. , si vyrábí metan... v čem jezdí? v dieselu... jaký mají potenciál? Nebezpečný!!!... čoskoro větší populace než čína...Nás nějaké euro 6,7,8 nevytrhne, ledovce se neptají... jenom tajou a normy rostou, pokuty stoupají, a ekonomika i s peněženkou kasy EU chřadne......) Jde jen jako u všeho s růstem nákladů vložených do zařízení roste i jeho efektivita a funkčnost.... :-)
Avatar - CICERO
Re: Re: Pohon elektřinou nemá žádnou alternativu
CICERO
| 29. 3. 2019
Ropa ropa.... no... Než jsem přečetl zbytek velmocí a čísla... Chtěl jsem napsat, že iranci mi mužou líbnout šos... Ale stejně asi můžou... A až pujdete do ráje děti vašich dětí, prosím natočte mi na kameru v 10K jak to ti Saudové vedou roku 2085 :D :D :D Jak se tam mají a jaký mají daně atd... :-) :D
Avatar - CICERO
Re: Re: Re: Re: Bateriový trolejbus?
CICERO
| 29. 3. 2019
Zdravím inženýry všech inženýrou nejlepší je: základ je farma s uzavřeným pěstitelským okruhem vodního hospodářství (potřebujeme vzduch,ryby,vodu,rostliny a nějake bakterie... /je to takove vcelku perpetum mobile, pokud se o to člověk zodpovědně stará a věnuje se zakladni udržbě... (narušit to muže jen nespravna udržba a nasledujici vypadky a přidávání věcí do/ze systému co tam nepatří...) pak kogenerace elektřina, teplo - trigenerace (ta dělá navíc i chlad...) //velice jednoduše a velice obecně ve zkratce // <<<< >>>>Pro skupiny lidí, to může být způsob, jak dosáhnout nějakým způsobem na nějaký poměrně velký čas, zdrojové nezavislosti na zdrojích potravy a energie, proto nejsou korporacemi podporovány jako ev, ropa atd... Je to vše ve vašich rukou... Stačí myslet...
Avatar - Barrichello
Dneska sem ho viděl
Barrichello
| 29. 3. 2019
na Proseku

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku