Přechod na elektromobilitu výrazně změní i dealerství, příklady už najdeme i v Česku
Důraz na ochranu životního prostředí je většinou prezentován v podobě elektromobilů, tedy hotového produktu, automobilový průmysl však čekají velké změny ve všech směrech. Od výrobních hal, až po samotná dealerství.
Hlavními tématy automobilového průmyslu se v posledních letech stalo omezování emisí a uhlíková neutralita, s čímž bývá spojována především elektrifikace automobilů. Automobilky si však uvědomují, že cesta k nulovým emisím bude komplikovanější a vyžadovat bude změny na všech úrovní. Od samotné výroby, až po prodej.
Není proto náhodou, že se v tiskových zprávách k otvírání nových závodů či dílen často dočítáme o různých opatřeních, která by měla vést k ekologičtější výrobě. Kromě získávání energie z obnovitelných či nízkoemisních zdrojů jde přitom také o volbu materiálů, snižování jejich spotřeby a v neposlední řadě jejich recyklaci.
Opatření, která automobilky provádí ve svých závodech, by ovšem časem měla být vyžadována i po jednotlivých dealerech. V praxi půjde opět o hospodaření s energiemi, recyklace, propagaci elektromobility, kompenzaci emisí, atd. O podobných dealerech se mnohdy píše v zahraničí, pravdou však je, že první vlaštovky s podobným přístupem už najdeme i v Česku.
Jednou z nich je opavská společnost ADIV, dealer automobilky Škoda, který se tak drží filosofie „Green Retail“. Ta je přitom jednou ze tří (společně s „Green Product“ a „Green Factory“), které si automobilka stanovila na své cestě k uhlíkové neutralitě „Green Future“ nejpozději do roku 2050. Jde přitom o opatření, která nemají za cíl jen emise omezovat, ale také je kompenzovat. A to jak na pozadí chodu dealerství, tak přímo ve spolupráci se zákazníky.
Ti se mohou do budoucna těšit například na tzv. semenáče, tedy nádobu z kůrovcového dřeva původně určeného k likvidaci, ke které dostanou kapsli ekologické rašeliny, sazenice listnatých nebo jehličnatých stromů a návod k jejich vypěstování. Úspěšní pěstitelé pak budou moci své stromky vysadit do vybraných lokalit, kde dealer za přispění automobilky provádí výsadbu stromků. Podobné programy přitom pomáhají s pohlcováním již vytvořených emisí.
Ještě zajímavější jsou však aktivity dealerství, které probíhají na pozadí. Ostravská provozovna ADIV je totiž jedním z mála, a na Moravě zcela jediná, které disponuje bateriovým úložištěm. To bylo navíc navrženo tak, aby mohlo využívat baterie z vysloužilých či poškozených mladoboleslavských elektromobilů, čímž se částečně zodpovídá častá otázka jejich dalšího využití a recyklace.
Bateriové úložiště je částečně napájeno z přidružených fotovoltaických panelů a částečně ze sítě – v dobách výhodnějších cen energií nebo dostatečné kapacity sítě. Úložiště je pak využíváno jak k napájení samotného ostravského dealerství, tak pro napájení nabíjených elektromobilů.
O úspěšnosti tohoto provozu přitom svědčí skutečnost, že se společnost ADIV chystá vybudovat další bateriové úložiště také u provozovny v Opavě. Zdejší systém by přitom měl být napájen ze solárních panelů umístěných na několika tisících metrech čtverečních rovných střech společnosti. „Vyrobenou a uchovanou energii využijeme při vytápění či chlazení našich objektů pomocí již instalovaných tepelných čerpadel, pro běžnou spotřebu našeho showroomu, dílny a v neposlední řadě pro nabíjení el. vozidel,“ říká Jakub Schreier, ředitel společnosti ADIV.
Změny ale musí probíhat také na dílnách, kde je kladen větší důraz na úspornost, omezování emisí i recyklaci prakticky veškerých materiálů. S nástupem elektromobility však dochází také k přeškolování personálu a budování tzv. elektrických dílen, které budou schopny provádět kompetentní zásahy do baterií a odborně servisovat elektrické a elektrifikované vozy.
„Myslím, že je před námi ještě mnoho práce, ale prozatím se nám daří naši část úkolů vedoucích k naplnění strategie „Green Future“ plnit, stejně tak jako se to daří Škoda Auto na úrovni produktu i továren a z toho mám velkou radost,“ uzavírá Jakub Schreier.