Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Přechod na elektromobilitu výrazně změní i dealerství, příklady už najdeme i v Česku

Ondřej Mára
Diskuze (23)

Důraz na ochranu životního prostředí je většinou prezentován v podobě elektromobilů, tedy hotového produktu, automobilový průmysl však čekají velké změny ve všech směrech. Od výrobních hal, až po samotná dealerství.

Hlavními tématy automobilového průmyslu se v posledních letech stalo omezování emisí a uhlíková neutralita, s čímž bývá spojována především elektrifikace automobilů. Automobilky si však uvědomují, že cesta k nulovým emisím bude komplikovanější a vyžadovat bude změny na všech úrovní. Od samotné výroby, až po prodej.

Není proto náhodou, že se v tiskových zprávách k otvírání nových závodů či dílen často dočítáme o různých opatřeních, která by měla vést k ekologičtější výrobě. Kromě získávání energie z obnovitelných či nízkoemisních zdrojů jde přitom také o volbu materiálů, snižování jejich spotřeby a v neposlední řadě jejich recyklaci.

Opatření, která automobilky provádí ve svých závodech, by ovšem časem měla být vyžadována i po jednotlivých dealerech. V praxi půjde opět o hospodaření s energiemi, recyklace, propagaci elektromobility, kompenzaci emisí, atd. O podobných dealerech se mnohdy píše v zahraničí, pravdou však je, že první vlaštovky s podobným přístupem už najdeme i v Česku.

Jednou z nich je opavská společnost ADIV, dealer automobilky Škoda, který se tak drží filosofie „Green Retail“. Ta je přitom jednou ze tří (společně s „Green Product“ a „Green Factory“), které si automobilka stanovila na své cestě k uhlíkové neutralitě „Green Future“ nejpozději do roku 2050. Jde přitom o opatření, která nemají za cíl jen emise omezovat, ale také je kompenzovat. A to jak na pozadí chodu dealerství, tak přímo ve spolupráci se zákazníky.

Ti se mohou do budoucna těšit například na tzv. semenáče, tedy nádobu z kůrovcového dřeva původně určeného k likvidaci, ke které dostanou kapsli ekologické rašeliny, sazenice listnatých nebo jehličnatých stromů a návod k jejich vypěstování. Úspěšní pěstitelé pak budou moci své stromky vysadit do vybraných lokalit, kde dealer za přispění automobilky provádí výsadbu stromků. Podobné programy přitom pomáhají s pohlcováním již vytvořených emisí.

Ještě zajímavější jsou však aktivity dealerství, které probíhají na pozadí. Ostravská provozovna ADIV je totiž jedním z mála, a na Moravě zcela jediná, které disponuje bateriovým úložištěm. To bylo navíc navrženo tak, aby mohlo využívat baterie z vysloužilých či poškozených mladoboleslavských elektromobilů, čímž se částečně zodpovídá častá otázka jejich dalšího využití a recyklace.

Bateriové úložiště je částečně napájeno z přidružených fotovoltaických panelů a částečně ze sítě – v dobách výhodnějších cen energií nebo dostatečné kapacity sítě. Úložiště je pak využíváno jak k napájení samotného ostravského dealerství, tak pro napájení nabíjených elektromobilů.

O úspěšnosti tohoto provozu přitom svědčí skutečnost, že se společnost ADIV chystá vybudovat další bateriové úložiště také u provozovny v Opavě. Zdejší systém by přitom měl být napájen ze solárních panelů umístěných na několika tisících metrech čtverečních rovných střech společnosti. „Vyrobenou a uchovanou energii využijeme při vytápění či chlazení našich objektů pomocí již instalovaných tepelných čerpadel, pro běžnou spotřebu našeho showroomu, dílny a v neposlední řadě pro nabíjení el. vozidel,“ říká Jakub Schreier, ředitel společnosti ADIV.

Změny ale musí probíhat také na dílnách, kde je kladen větší důraz na úspornost, omezování emisí i recyklaci prakticky veškerých materiálů. S nástupem elektromobility však dochází také k přeškolování personálu a budování tzv. elektrických dílen, které budou schopny provádět kompetentní zásahy do baterií a odborně servisovat elektrické a elektrifikované vozy.

Myslím, že je před námi ještě mnoho práce, ale prozatím se nám daří naši část úkolů vedoucích k naplnění strategie „Green  Future“ plnit, stejně tak jako se to daří Škoda Auto na úrovni produktu i továren a z toho mám velkou radost,“ uzavírá Jakub Schreier.

Ondřej Mára
Diskuze (23)

Doporučujeme

13. 8. 2021 09:43
Tragédie
Podle dealera Fabia kombi "nebude" a 1.5tsi snad za rok pokuď vůbec.Posrané EV-by mě zajímalo jak nás chcou donutit ty vozy ve velkém kupovat když ani na základ nemá v CZ 90procent obyvatel.
12. 8. 2021 11:39
Re: Proč autogiganti prohrávají Teslě
Je. Ale je to naprosto jedno. Nabíječek Ionity je dnes v EU několik desítek (v budoucnu stovek), ale ostatních nabíječek je dneska stovky tisíc po celé EU.
12. 8. 2021 10:58
Re: Proč autogiganti prohrávají Teslě
a neni Ionity prave pod VW Group? https://www.auto.cz/…ek-ionity-140301
12. 8. 2021 10:20
Re: Samozřejmě, že násilně vynucovaný přechod na elektrodebi
Arese, ty země třetího světa mají na životní prostředí daleko menší vliv, než my v rozežrané Evropě, v Africe se chodí pro vodu pět kilometrů pěšky, u nás se jezdí do 500 metrů vzdáleného supermarketu autem, v Africe mají ve vesnici jedno auto, u nás čtyři v rodině...
ale lze takové základní věci vysvětlit mysliteli tvého formátu? dost pochybuju... běž leštit to zrcadlo, co odrazí sluneční paprsky...
12. 8. 2021 07:50
Re: Samozřejmě, že násilně vynucovaný přechod na elektrodebi
Nikoliv, žijeme si odpovídajícím způsobem (a taky na to předchozí generace tvrdě dřely, stejně jako my dnes). Problém je někde úplně jinde - v děsivém přelidnění zemí 3. světa! Tak je třeba začít s řešením!