Před 40 lety Škoda Garde zamířila do Bratislavy. Připomeňte si tohle trochu přehlížené kupé
Škoda Garde vznikla jako nástupce ikonického kupé 110 R, jeho věhlasu však nikdy nedosáhla. Přesto jde o zajímavé auto se zajímavým osudem, k němuž se zrovna váže jedno výročí.
Jak upozornila automobilka Škoda, před 40 lety se produkce modelu Garde přesunula z Kvasin do slovenské Bratislavy. Tak si pojďme tohle kupé připomenout.
A vezměme to pěkně od začátku: kupé Garde se veřejnosti poprvé představilo na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně 13. září 1981, sériová výroba se v závodě v Kvasinách rozeběhla počátkem října 1981.
Vůz s moderními hranatými světlomety přivezl několik novinek. Jízdním vlastnostem prospělo přesnější hřebenové řízení a jiná geometrie zadních kol. Ta byla místo kyvadlových polonáprav nově zavěšena na vlečených trojúhelníkových ramenech s šikmou osou kývání.
Mezi novinky na československém trhu patřily také pneumatiky 165 SR 13 s dezénem OR 29 a hlavně tužší konstrukcí díky nahrazení textilního nárazníkového pásu ocelovými drátky. Výsledkem byla delší životnost pláště, nižší valivý odpor, a tedy i nižší spotřeba paliva. Ve srovnání s „erkem“ se podařilo snížit průměr podle metodiky EHK o 0,7 l na 100 km: při ustálené rychlosti 90 km/h se udávalo 6,5 l, ve 120 km/h již 9,2 l a v městském provozu 8,9 litru. Čtyřválec o objemu 1174 kubických centimetrů a výkonu 42,7 kW (58 koní) běžel na benzín o 96 oktanech.
Kupé dlouhé 4175 mm, široké 1610 mm a vysoké 1380 mm mělo pohotovostní hmotnost pouhých 915 kg, z nuly na 100 km/h zrychlovalo za 18 sekund, ručička rychloměru se zastavila na 150 km/h, podle jiných údajů až 153 km/h.
Výbava zahrnovala posilovač brzd, za příplatek byly samonavíjecí bezpečnostní pásy Moravan Super Rol, montované na výškově nastavitelná přední sedadla s integrovanou opěrkou hlavy. Úroveň pasivní bezpečnosti zvyšovaly nepřehlédnutelné plastové nárazníky Prepreg, v podstatě rohož z krátkých skleněných vláken nasycená pryskyřicí a lisovaná za tepla.
Škoda také připomíná dostupné barvy karoserie. Ve firemním časopise Ventil výrobce 4. září 1981 lákal na tyto odstíny: bílá, béžová champagne, šípková červeň a zeleň olivová, za příplatek zájemci mohli zvolit stříbrnou, bronzovou či červenou metalízu.
Za zmínku stojí ještě exportní verze a odlišná jména. Protože označení Garde na některých trzích kolidovalo s chráněným označením jiných výrobců, prodávalo se auto také jako 120 R Coupé, případně jako Rapid. Jméno Rapid pak samozřejmě nesla modernizovaná podoba kupé Garde, představená v září roku 1984.
A jak to bylo s tím stěhováním? Na přelomu 70. a 80. let mělo vývojové oddělení Bratislavských automobilových závodů (BAZ), založených 1. července 1971, skoro čtyři sta zaměstnanců. Kromě spolupráce s tuzemskými značkami plánovali na Slovensku i licenční výrobu zahraničních sportovních vozů. Intenzivním testováním tady prošlo třeba osm exemplářů Alfy Romeo Giulia.
Nakonec však v březnu roku 1980 podepsali podnikoví ředitelé BAZ a mladoboleslavské automobilky smlouvu, podle které se ve slovenské metropoli mělo vyrábět ročně 80.000 sedanů (řada 742) a 17.000 kupé (743) značky Škoda.
V pátek 30. dubna 1982 byla v Děvínské Nové Vsi na severozápadním okraji Bratislavy zahájena výroba, byť na dobové fotografii z propagandistických důvodů figurovalo datum 1. května, kdy se slavil Svátek práce. Vyrábět se začalo především kupé Garde, s nímž se pro Bratislavu počítalo už od vývojové fáze, kdy se plánovalo, že model se bude vyrábět v Kvasinách a Bratislavě zároveň.
Nicméně původní záměr se zdržel a Bratislava se svého Garde dočkala až po několika měsících. Přes obrovské státní investice brány podniku opouštěl průměrně pouze "jedno a půl" kupé denně, konkrétně za prvních dvacet měsíců pouze tisíc exemplářů. Během tří let vzniklo v BAZ jen asi tři a půl tisíce vozů Garde. O 17 tisících Garde ročně tak nemohla být ani řeč. A to navíc vůbec nedošlo na uvažovaných 80 tisíc sedanů.
V souvislosti s výrobou v Bratislavě se často hovoří o významném poklesu kvality, auta ze Slovenska jí údajně zrovna neoplývaly.
V Bratislavě kromě vozů Garde vznikaly také nápravy a další komponenty pro automobily Škoda i automobily dalších domácích značek. Také se tu vyvíjely některé prototypy, ale do sériové výroby se neprosadil ani jeden. Přitom třeba kupé Locusta stálo právě na bázi modelu Garde, ovšem s rozvorem prodlouženým o 70 mm. Neuspěla ani řada dalších projektů osobních i lehkých užitkových automobilů z BAZ na bázi škodovek s motorem vzadu.