Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Před 40 lety Škoda Garde zamířila do Bratislavy. Připomeňte si tohle trochu přehlížené kupé

Jan Zajíc
Diskuze (8)

Škoda Garde vznikla jako nástupce ikonického kupé 110 R, jeho věhlasu však nikdy nedosáhla. Přesto jde o zajímavé auto se zajímavým osudem, k němuž se zrovna váže jedno výročí.

Jak upozornila automobilka Škoda, před 40 lety se produkce modelu Garde přesunula z Kvasin do slovenské Bratislavy. Tak si pojďme tohle kupé připomenout.

A vezměme to pěkně od začátku: kupé Garde se veřejnosti poprvé představilo na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně 13. září 1981, sériová výroba se v závodě v Kvasinách rozeběhla počátkem října 1981.

Vůz s moderními hranatými světlomety přivezl několik novinek. Jízdním vlastnostem prospělo přesnější hřebenové řízení a jiná geometrie zadních kol. Ta byla místo kyvadlových polonáprav nově zavěšena na vlečených trojúhelníkových ramenech s šikmou osou kývání.

Mezi novinky na československém trhu patřily také pneumatiky 165 SR 13 s dezénem OR 29 a hlavně tužší konstrukcí díky nahrazení textilního nárazníkového pásu ocelovými drátky. Výsledkem byla delší životnost pláště, nižší valivý odpor, a tedy i nižší spotřeba paliva. Ve srovnání s „erkem“ se podařilo snížit průměr podle metodiky EHK o 0,7 l na 100 km: při ustálené rychlosti 90 km/h se udávalo 6,5 l, ve 120 km/h již 9,2 l a v městském provozu 8,9 litru. Čtyřválec o objemu 1174 kubických centimetrů a výkonu 42,7 kW (58 koní) běžel na benzín o 96 oktanech.

Kupé dlouhé 4175 mm, široké 1610 mm a vysoké 1380 mm mělo pohotovostní hmotnost pouhých 915 kg, z nuly na 100 km/h zrychlovalo za 18 sekund, ručička rychloměru se zastavila na 150 km/h, podle jiných údajů až 153 km/h.

Výbava zahrnovala posilovač brzd, za příplatek byly samonavíjecí bezpečnostní pásy Moravan Super Rol, montované na výškově nastavitelná přední sedadla s integrovanou opěrkou hlavy. Úroveň pasivní bezpečnosti zvyšovaly nepřehlédnutelné plastové nárazníky Prepreg, v podstatě rohož z krátkých skleněných vláken nasycená pryskyřicí a lisovaná za tepla.

Škoda také připomíná dostupné barvy karoserie. Ve firemním časopise Ventil výrobce 4. září 1981 lákal na tyto odstíny: bílá, béžová champagne, šípková červeň a zeleň olivová, za příplatek zájemci mohli zvolit stříbrnou, bronzovou či červenou metalízu.

Za zmínku stojí ještě exportní verze a odlišná jména. Protože označení Garde na některých trzích kolidovalo s chráněným označením jiných výrobců, prodávalo se auto také jako 120 R Coupé, případně jako Rapid. Jméno Rapid pak samozřejmě nesla modernizovaná podoba kupé Garde, představená v září roku 1984.

A jak to bylo s tím stěhováním? Na přelomu 70. a 80. let mělo vývojové oddělení Bratislavských automobilových závodů (BAZ), založených 1. července 1971, skoro čtyři sta zaměstnanců. Kromě spolupráce s tuzemskými značkami plánovali na Slovensku i licenční výrobu zahraničních sportovních vozů. Intenzivním testováním tady prošlo třeba osm exemplářů Alfy Romeo Giulia.

Nakonec však v březnu roku 1980 podepsali podnikoví ředitelé BAZ a mladoboleslavské automobilky smlouvu, podle které se ve slovenské metropoli mělo vyrábět ročně 80.000 sedanů (řada 742) a 17.000 kupé (743) značky Škoda.

V pátek 30. dubna 1982 byla v Děvínské Nové Vsi na severozápadním okraji Bratislavy zahájena výroba, byť na dobové fotografii z propagandistických důvodů figurovalo datum 1. května, kdy se slavil Svátek práce. Vyrábět se začalo především kupé Garde, s nímž se pro Bratislavu počítalo už od vývojové fáze, kdy se plánovalo, že model se bude vyrábět v Kvasinách a Bratislavě zároveň.

Nicméně původní záměr se zdržel a Bratislava se svého Garde dočkala až po několika měsících. Přes obrovské státní investice brány podniku opouštěl průměrně pouze "jedno a půl" kupé denně, konkrétně za prvních dvacet měsíců pouze tisíc exemplářů. Během tří let vzniklo v BAZ jen asi tři a půl tisíce vozů Garde. O 17 tisících Garde ročně tak nemohla být ani řeč. A to navíc vůbec nedošlo na uvažovaných 80 tisíc sedanů.

V souvislosti s výrobou v Bratislavě se často hovoří o významném poklesu kvality, auta ze Slovenska jí údajně zrovna neoplývaly.

V Bratislavě kromě vozů Garde vznikaly také nápravy a další komponenty pro automobily Škoda i automobily dalších domácích značek. Také se tu vyvíjely některé prototypy, ale do sériové výroby se neprosadil ani jeden. Přitom třeba kupé Locusta stálo právě na bázi modelu Garde, ovšem s rozvorem prodlouženým o 70 mm. Neuspěla ani řada dalších projektů osobních i lehkých užitkových automobilů z BAZ na bázi škodovek s motorem vzadu.

Jan Zajíc
Diskuze (8)

Doporučujeme

28. 4. 2022 22:49
Re: zrychleni
bez past ovce
to ti pujde lip
28. 4. 2022 21:26
Re: zrychleni
Ešte keby si vedel, o čom motáš, ty trúbka. Začínam pochybovať, že si vôbec niekedy sedel za volantom. Leda tak v elektrickom detskom autíčku.
28. 4. 2022 15:25
Re: zrychleni
kdyby vsichni jezdili jako ty, tedy padesatka za 15-20sec, tak na zelenou projedou jen 3 auta.
prijatelnej kompromis pro vetsinu normalnich lidi je stovka za 7-8 sec
28. 4. 2022 14:57
Re: zrychleni
Nepindaj, Aj Favorit mal stovku za nejakých 15 a Forman za 18, a pokiaľ s tým jazdí normálny človek, tak vôbec nie sú brzdou v premávke ani dnes. Zmeral si si približne, akú akceleráciu majú autá z križovatky na zelenú? Asi 15-20 s z nuly na 50! Zrýchlenie tejto škodovky zodpovedalo dobe a vtedajšej premávke a aj dnes sa veľa áut hýbe podobne, hoci majú silné motory, ale problém je medzi volantom a pedálmi.
28. 4. 2022 14:07
zrychleni
tak to zrychleni na stovku je brutalni
18 sec
auto, ktery si hralo na "sportovni" a byla to mozna nejrychlejsi tehdejsi skodovka
jasne, i na Zapade byly v ty dobe takhle liny klumry, ale taky tam byly mnohem zivejsi auta a na nic si ani nehraly
dnes nejlinejsi skodovka je fabka 1.0MPI 59kW se zrychenim na stovku za 15.5 sec a v tom bys jezdit fakt nechtel