Přehodnoťme zákaz spalovacích motorů už příští rok, žádá ministr Kupka
Konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu, pracovní místa i dostupnost dopravy jsou v ohrožení, nedojde-li k přezkumu zákazu prodeje nových aut se spalovacími motory od roku 2035, tvrdí ministr dopravy Kupka.
Když evropští politici v roce 2022 schválili zákaz prodejů nových automobilů se spalovacími motory v roce 2035 napříč EU, naplánovali také datum přezkumu, zda je takový plán realistický. K tomu má dojít v roce 2026. Ministr dopravy Martin Kupka však volá po tom, aby k přehodnocení došlo dříve – už příští rok.
„Chceme o tom jednat s novou Evropskou komisí a zároveň připravujeme poziční dokument, pro který bychom chtěli získat koalici podobně smýšlejících států, tak jak tomu bylo v případě revize normy Euro 7,“ říká ministr Kupka.
„Naším cílem musí být udržet konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu a zároveň zabránit tvorbě bariér, které by znemožnily nákup nových cenově dostupných automobilů. Máme ambici být lídry snah o změnu nastavení evropských plánů týkajících se spalovacích motorů,“ zdůrazňuje ministr dopravy.
Kupka již v Berlíně jednal se svým německým protějškem, ministrem dopravy Volkerem Wissingem, o krocích k přehodnocení limitů emisí oxidu uhličitého u osobních vozidel. Stalo se tak i v návaznosti na dopis Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA) z předminulého týdne, ve kterém asociace hovoří o nemožnosti splnění stanovených limitů CO2 pro rok 2025.
Vláda Petra Fialy schytává kritiku za to, že se k zákazu nepostavila ostřeji už v době českého předsednictví EU v druhém pololetí roku 2022. Podle starších slov Alexandra Vondry z ODS však bylo při předsednictví už pozdě a odpovědnost podle něj leží u bývalého premiéra Andreje Babiše.
Zmírnění ambiciózních ekologických cílů v oblasti individuální osobní dopravy je nutné i podle Adolfa Ursa, italského ministra průmyslu. Ten také požaduje urychlenou revizi plánu na zákaz spalovacích motorů od roku 2035. Hovoří dokonce o tom, že plán zelené dohody hrozí „kolapsem evropského trhu s automobily a vážné krize evropských automobilek,“ jak ho citoval list Financial Times.