Přijdou konečně elektromotory v kolech? Velké plány s nimi má Alpine
Elektromotor ukrytý v samotném kole zní jako skvělý nápad, jak ušetřit místo v elektromobilu. Jenže dostat něco takového do sériové výroby se zatím žádné automobilce nepodařilo. Změnit to chce Renault a jeho sportovní značka Alpine.
Častým omylem lidí příliš neseznámených s elektromobilitou je domněnka, že běžně využívají elektromotory zastavěné v kolech. Je to idea, kterou automobilky už velmi dlouho prezentují na konceptech, mluví se o ní jako o skvělém způsobu, jak ušetřit místo v karosérii, jen ji zatím nikdo pořádně nedokázal dostat do sériové produkce. Možná se to ale brzy změní a tím odvážlivcem bude francouzská sportovní značka Alpine a částečně i její majitel Renault.
Samotný koncept elektromotorů v kolech je už opravdu velmi starý, první automobil jej totiž používal už v roce 1900. Pod názvem Lohner-Porsche je známo několik vozů z počátku minulého století, které kombinovaly spalovací motor s elektromotory. Některé měly elektromotor v každém kole, jiné verze jen ve dvou předních.
Od té doby uplynulo hodně času, ale k produkci se stejný princip přiblížil jen dvakrát. Jednou v nizozemském sedanu Lightyear 0 a podruhé v elektrickém pick-upu Lordstown Endurance. Oba měly společné to, že vzniklo jen pár kousků a ihned na to následoval bankrot jejich výrobce. Samotná technologie má ostatně několik zásadních problémů, mimo jiné příliš vysoká neodpružená hmotnost nebo náchylnost k poškození. Motor v kole musí odolávat náročnějším podmínkám, než když se schovává v karosérii.
Překvapivé proto bylo nedávné představení produkční varianty Renaultu 5 Turbo, který má právě elektromotory v zadních kolech. Dohromady dávají výkon 400 kW, točivý moment je ohromných 4.800 Nm, údajně je však elektronicky krocen na úroveň, která neusmaží zadní pneumatiky. Zrychlení na 100 km/h má zabrat jen 3,5 sekundy, maximální rychlost činí 270 km/h. Velkosériový vůz to stále není, protože vyrobeno bude jen 1.980 kousků.
Zajímavou informací z uvedení je to, že auto stojí na nové hliníkové platformě vyvinuté jen pro něj. Prací na ní byla pověřena značka Alpine, která teď při uvedení nového modelu A390 přinesla zajímavé střípky o své budoucnosti. Plánované sporťáky A110 a A310 mají totiž stát na nové hliníkové platformě Alpine Performance Platform a využívat právě elektromotory v kolech. Na R5 Turbo si tak Alpine nový koncept vyzkoušela a naplno jej využije ve svých modelech.
Výhod má být hned několik a šéf Renaultu Luca de Meo to komentoval slovy „mění to úplně vše“. Plánem Alpiny je snížit váhu elektrických sporťáků pod úroveň těch spalovacích, a tato technologie má k tomu pomoci. Primárně v tom ale samozřejmě pomůže hliníková platforma, která má ušetřit 150 – 250 kilogramů váhy.

Ještě větším benefitem nezvyklých elektromotorů má ale být i ona úspora místa. „S motorem v kolech máte více místa buď pro zavazadla, nebo prostor pro nohy, nebo pro posouvání sedadla dopředu a dozadu.". „A110 je skvělá na víkend, ale pokud chcete oslovit širší publikum, potřebujete více místa,“ řekl k tomu šéf designu Groupe Renault Laurens van den Acker. Mají ale také umožnit nižší pozici sedaček, protože se díky tomu uvolní místo pro baterie v jiných částech vozu. Mohly by se tak více přiblížit pocitu z jízdy ve spalovacím sporťáku.
Na nové platformě Alpine zatím plánuje tři nebo čtyři modely. Kromě elektrické náhrady současného spalovacího kupé A110 má přijít také sportovní sedan A310, který chce konkurovat třeba Porsche Taycan. Jaký má být třetí nebo čtvrtý model už de Meo neřekl, ale Alpine chystá také větší elektrické SUV, které zamíří i na americký trh. Krom toho se ale chystá také první supersport značky, který by měl kombinovat elektromotory se spalovacím šestiválcem.
Zdroj: Autocar, Zdroj foto: Alpine, Zdroj videa: Alpine