Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Proč je BMW vzorem v překonávání těžkých období

Mirek Mazal
Diskuze (4)

Osud zkoušel odolnost mnichovské značky. Zatím vede BMW a z minulosti to nevypadá, že by se situace někdy mohla změnit. Důležitých met si automobilka prošla hned několik.

Příběh značky Bayerische Motoren Werke AG alias BMW nebyl v ničem podobný konstantě příznivému plynutí osudu. Více než stoletá existence plná nelehkých situací trápila vedení firmy i podřízené zaměstnance, přesto se společnost modro-bílého emblému vždy vzchopila složité etapě ohrožující udržení podniku na trhu.

Automobilka BMW zatím ustála každou krizi, po všech více či méně zaviněných problémech z úpadků vytěžila to nejlepší a nakonec se otloukaná akciová společnosti vždy vzchopila a vytvořila ještě stabilnější zázemí pro 130 tisíc lidí generující obrat přes 10,6 miliard Eur ročně (274,2 mld. Kč).

Neustálá výdrž BMW

Mnichovská výroba byla od svého založení v roce 1916 často konfrontována se zvláště obtížnými momenty. Nečekané záležitosti vyžadovaly improvizaci, nebo zavedení inovací, aby se dal překonat stresující kontext. Tyto operativní činnosti daly BMW punc vizionářské společnosti, která byla a v rámci možností stále je definovaná kvalifikovanými a motivovanými lidmi. Srdcaři firmu provedli krizovými etapami, jen aby se symbol Bavorska stal silnějším.

Pochvalná slova se zdají blízké taktikám marketingových agentur, ale nutno uznat, že jsme byli opakovaně svědkem ponaučení BMW z minulých proher. Krátkým shrnutím všech významných rušných období můžeme výše uvedené tvrzení podložit.

1919: Spolehlivé motory a to nejen ve vzduchu

Poté, co Franz Josef Popp ustanovil BMW AG coby výrobce leteckých motorů, vznikal v německé továrně jeden spolehlivý typ nebeského agregátu. Piloti všeobecně kvitovali výdrž namáhaných komponentů. Franz Diemer s šestiválcem BMW IV dosáhl 17. června 1919 rekordní nadmořské výšky 9 759 metrů. 

Po první světové válce se však výroba leteckých motorů v Německu úplně zastavila. BMW se tedy muselo znovu vzchopit a přeorientovat na další rostoucí segment trhu. Vznikla tak generace jednotek „Bayern-Motor“ či „Bavaria Engine“, které kupovaly výrobci lodí, nákladních vozidel a autobusů.

1923: Přerod z dodávání motorů na konstrukci vozidel

V roce 1923 čelila mladá společnost další potenciálně nebezpečné výzvě. Firma se původně etablovala jako ověřený dodavatel spolehlivých motorů „Bayern Kleinmotor“ pro motocykly Victoria. Odběratel se později rozhodl osazovat vlastní jednotky a prodej boxerů se náhle zhroutil.

Tehdy se vedení BMW AG odvážně rozhodlo vyvinout zcela nový plochý agregát. Od nuly postavené ústrojí bylo připraveno rozhýbat to, co je považováno za vůbec první vozidlo BMW v historii – motocykl BMW R32. Po svém oficiálním debutu na německém autosalonu v roce 1923 byl jednostopý bavorák chloubou hlavního inženýra Maxe Frize.

1948: Čas na nový začátek

Období po druhé světové válce přineslo nové pobídky pro celý zpracovatelský průmysl Německa. BMW se nemohlo vyhnout novým pořádkům, zejména rozdělení země na dvě části přineslo další komplikace vhodné do kroniky. Montáž v Eisenachu zůstala ve východní části pod sovětským vlivem a BMW přišlo o důležité prvky kvalitní výroby automobilů.

Mnichovská fabrika byla během války vážně poškozena, proto musela firma nastavit operativní procesy znovuzrození. Aby společnost znovu vytvořila kapitál, začala vyrábět hrnce, pánve, kování, zemědělské nářadí a jízdní kola s lehkým slitinovým rámem. Obnovení výroby motorizovaných dopravních prostředků symbolizuje až motocykl R24 z roku 1948. Model se ukázal jako obrovský prodejní úspěch tehdejší éry, zájemci vykoupili více než 12 tisíc kusů. Nástupce čili R25 dokonce popularitu zdvojnásobil.

1957: Tváří v tvář novým výzvám na trhu v oblasti motocyklů

V roce 1954 dosáhla společnost BMW produkce 30.000 motorek ročně. V časovém horizontu pouhých tří let se však trend na trhu obrátil a motocykly již nebyly vyhledávány. S klesajícím apetitem zákazníků se výroba snížila na pouhých 5400 kusů během 12 měsíců. Šéfové byli vděčni za záchrannou síť od různých vládních špiček, jinými slovy se motocykl BMW ukázal být potřebný v rámci federální policejní instituce. 

Bavorská společnost pokračovala v protikladu k tržnímu trendu a nově zkonstruovaný motocykl řady 5 prokázal, že inženýři divize Motorrad nebyli ve svých vyhlídkách mimo mísu. Univerzální řada 5 umožnila BMW učinit silný návrat do oblasti motocyklů a maximalizovat tak potenciál tržního prostředí.

1959: Desetihodinový závod na záchranu BMW

Koncem 50. let bylo BMW téměř na pokraji bankrotu. Vzhledem k záměrně nesprávným údajům o finanční výkonnosti se autority této etapy snažily zachránit krk úplným prodejem firmy do rukou společnosti Daimler AG. Sebevražedný krok by znamenal zánik dědictví Franze Josefa Poppa. Hrstka racionálních akcionářů odmítla nabídku převzetí a místo toho se zaměřila na novou cestu.

Tým vedený vizionářským podnikatelem Herbertem Quandtem připravil BMW novou budoucnost. S pomocí modelů BMW 700 a nově vyvinuté třídy BMW New Class z roku 1961 bylo spasení společnosti zajištěno. V roce 1962 se zachráněná automobilka opět začala prosazovat jako kompetentní prémiový producent automobilů.

1973: Ropná krize

Ropná krize postihla planetu v roce 1973, byla jednou z nejvýznamnějších událostí po Velké hospodářské krizi. BMW se muselo znovu vypořádat s nepříznivým vývojem trhu. Vozy vybavené velkoobjemovým motorem ztrácely zastání, protože i bohatí klienti nyní hledali skromnější alternativy. Takto byly vytvořeny úsporné modely BMW 518 (E12) a BMW 1502. Ukázalo se, že jsou obzvláště úspěšné, v řeči čísel šlo v roce 1975 o 78 tisíc prodaných aut, tedy 50% nárůst dodávek ve srovnání s rokem 1973.

1994: Využití všech příležitostí

V roce 1994 bylo BMW již pevně zavedeným prémiovým výrobcem automobilů. Pokud šlo o rozšíření aktivit, vedení společnosti se rozhodlo koupit Rover Group. Zpočátku to mohlo vypadat jako šílenost, nicméně nakonec se investice přestala tak hlasitě kritizovat. Výhody plynoucí z tohoto převzetí jsou již dlouho přeceňovány a nakonec se BMW vzdalo značek Land Rover a Rover, ale ponechalo si stabilní MINI a ambiciózní Rolls-Royce.

2009: Během finanční krize se zrodila nová značka

V září 2008 byl svět otřesen finanční krizí, která vznikla v americkém odvětví hypotečních úvěrů. S hlubokým dopadem na globální ekonomiku se poptávka po nových automobilech rychle propadla.

Vzhledem k tomu, že automobilový průmysl čelil masivnímu útlumu, BMW se opět postavilo proti proudu. S cílem zcela předefinovat individuální koncepci mobility se projekt „i“ z roku 2007 uskutečnil o dvě léta později v podobě nové značky BMW i. Zanedlouho fandové zírali na plug-in hybridní kupé doplněné o městský elektromobil. Jejich prodejní čísla neohromí, ovšem jde o princip přizpůsobení aktivit uvnitř firmy, která se nikdy nevzdala.  

Mirek Mazal
Diskuze (4)

Doporučujeme

24. 6. 2020 14:42
Re: ja nevim
Takhle to ale není. Projekt i8 neměl nikdy být pro BMW ziskový, s tím ani samotné BMW nepočítalo. Šlo především o demonstraci současných možností značky a schopnosti se rychle přizpůsobit novému trendu a technologiím a to, co si budeme povídat, se BMW povedlo dokonale. Vždyť výsledné ohlasy překvapily samotné BMW a v době uvedení to v evropské produkci vlastně nemělo přímou konkurenci. S tím autem bylo od začátku nakládáno jako s jakýmsi unikátem v rámci značky a tak trochu vlastně i v rámci trhu, podobně jako to bylo u první generace řady 8. Takže se v podstatě jedná o vcelku úspěšný projekt, který přišel v dobrém načasování (těsně před ekošílenstvým) a upevnil BMW mezi konkurencí jeho místo, jakožto velkého hráče na poli budoucích technologií a o to především šlo. Byla to jakási průkopnická a vizionářská vlaječka, předestření budoucnosti a nástupce by vlastně ani neměl smysl, z praktického hlediska jsou teď pro ''i'' divizi důležitější úplně jiné třídy aut.
21. 6. 2020 09:43
Re: ja nevim
Tazky den?:)
20. 6. 2020 18:34
ja nevim
Psali tu ale odbornici na dopravu ze bmw i8 se nepovedlo a hrozne prodelali. Ted tedy nevim, dyt ty kluci urcite tomu rozumi :D