Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Prodej aut v Česku v prvním čtvrtletí klesl o 4,3 procenta na 47.391 vozů

Škoda Octavia RS 2.0 TSI DSG 120 let Motorsport
Škoda Octavia RS 2.0 TSI DSG 120 let Motorsport
Škoda Octavia RS 2.0 TSI DSG 120 let Motorsport
Škoda Octavia RS 2.0 TSI DSG 120 let Motorsport
56 Fotogalerie
Diskuze (27)

Prodej nových osobních aut v ČR se v prvním čtvrtletí snížil meziročně o 4,3 procenta na 47.391 vozů. V březnu pak poklesl téměř o 16 procent. Důvodem poklesu je i přes vysokou poptávku snížení produkce většiny výrobců kvůli chybějícím dílům.

Počet registrací byl o pětinu nižší než v předcovidovém roce 2019. Oznámil to Svaz dovozců automobilů na dnešní tiskovou konferencí.

Prodej aut by letos podle poradenské firmy PwC mohl klesnout až o 12 procent na 180.000 vozů. A to v případě dlouhodobě negativního vývoje na Ukrajině, inflace a přetrvávajícího nedostatku dílů jako jsou čipy, plastový granulát, kabelové svazky či některé kovy. V případě příznivého vývoje se podle ní odbyt může zvýšit o 1,5 procenta na 210.000 aut. "Vývoj prodejů aut v letošním roce bude významně ovlivněn těžko predikovatelným vývojem několika hlavních efektů, zejména války na Ukrajině a nedostatku komponentů," uvedl expert PwC Pavel Štefek.

Nejprodávanější značkou za první čtvrtletí je Škoda s 16.654 registrovanými vozy, což představuje meziroční pokles o sedm procent, následuje Hyundai s poklesem o dvě procenta na 4419 aut a Volkswagen s 3463 vozy, tedy snížením o 29 procent. Čtvrtá Toyota naopak zvýšila prodej o 55 procent na 3172 aut a Kia rostla o 60 procent na 2459 automobilů. Nejprodávanějším modelem je Škoda Octavia (3887) před Fabií (3276) a Škodou Superb (2059).

Největší podíl měla třída SUV s téměř 42 procenty, následuje nižší střední třída s 16 procenty a 14 procent zaujímaly malé vozy. Z hlediska paliva vede benzin s 66 procenty trhu, na druhém místě je nafta se čtvrtinovým podílem. Prodej hybridů se zvýšil o 42 procent na 6674 vozů, uvedl svaz.

Prodej lehkých užitkových vozů podle něj klesl o 6,8 procenta. Vede Renault s 580 registracemi, následuje Toyota se 494 vozy a Peugeot s prodejem 427 aut. Nejoblíbenějším modelem je Iveco Daily před Peugeotem Boxer a Renaultem Master.

Odbyt nákladních aut naopak vzrostl o 2,9 procenta na 2029 vozidel. Nejvíce prodalo Volvo (447), DAF (372) a Mercedes-Benz (364).

Registrace autobusů klesly o 6,6 procenta na 366 vozů. Nejvíce prodalo domácí Iveco Bus (139), následuje Setra (89) a rovněž česká značka SOR (38).

Prodej motocyklů se zvýšil o 42 procent na 5120 strojů. Proti roku 2019 jde o nárůst o 50 procent. Jedničkou na trhu je Honda s 959 motocykly, druhá skončila čínská CF Moto s 516 prodanými stroji a třetí Yamaha s odbytem 381 motocyklů.

Vstoupit do diskuze (27)