Prodeje elektromobilů táhnou nejen dotace pro firmy. Ve velkém je kupuje i veřejný sektor
Není pravda, že dotace firmám na elektromobily jsou jediným důvodem růstu jejich prodejů v Česku. Své dotace využívá i veřejný sektor. Znát je to hlavně u různých sociálních služeb.
Elektromobily v Česku přibývají nejen proto, že si pár podnikatelů chce pořídit teslu s dotací. Obce, kraje a různé charity, domovy seniorů či pečovatelské služby vypisují soutěže, kde také chtějí elektrický pohon.
Tento trend je patrný v registru vozidel, kde veřejný sektor nakupuje elektromobily po desítkách. Jedním z důvodů jsou také dotace. Na pořízení takového auta mohou úřady získat 300 tisíc korun. Pokud mají možnost elektromobily nabíjet a mají poměrně malé nájezdy, například při rozvozech obědů po městě, výrazně ušetří i na provozních nákladech.
Dalším důvodem je tlak na zelené cíle. Úřady (nebo přesněji všechny části veřejného sektoru, které využívají peníze z veřejných zdrojů a dotace) jsou nuceny alespoň nějaké bezemisní vozy nakupovat. Stále častěji je to důležitá podmínka pro veřejnou podporu.
Poslední tři roky mají dokonce povinnost brát u veřejných zakázek zřetel na životní prostředí. Teoreticky musí být schopny obhájit nákup aut na fosilní paliva, například nutností delších cest, problematickým nabíjením či vysokými náklady. Pokud v konkrétním případě dávají smysl elektromobily, měly by se kupovat právě ty. To se projevuje například ve veřejné dopravě, kde je kvůli evropským dotacím stále důležitější snižovat emise pořizovaných vozidel.
Jedním z loňských případů nákupu elektromobilů ve veřejné sféře je Zlínský kraj. Loni převzal 57 elektrických vozidel a přidělil je řadě organizací, které zřizuje. K tomu vzniklo i 23 z celkem plánovaných 57 nabíjecích stanic, zbývající budou hotové do konce února.
„Jejich pořízením šetříme nejen životní prostředí, ale i peníze z krajského rozpočtu, protože elektromobily nahrazují už dosluhující vozidla, jejichž provoz i údržba jsou drahé a nerentabilní,“ říká mluvčí kraje Jan Vandík. „Zkušenosti s nově pořízenými elektromobily jsou pozitivní, nevyskytly se žádné problémy nebo nedostatky,“ dodává.
Celkem pořizovaných 58 vozidel (jedno se ještě dodá) vyšlo i s nabíjecími stanicemi na 56 milionů korun. Z evropských fondů by měla dorazit dotace 22 milionů korun.
„Máme s nimi vesměs dobré zkušenosti, o něco kratší dojezd zhruba 350 km na jedno dobití nám v rámci působnosti ve vsetínském regionu nevadí,“ říká Petra Tůmová ze Služeb Vsetín, jedné z organizací, které krajské elektromobily získaly.

Sedm osobních vozů na elektřinu nakoupil i Dopravní podnik města Ústí nad Labem. Jde o tři automobily Nissan Townstar a čtyři vozy Peugeot e-Rifter. Dotace ze Státního fondu životního prostředí na tyto vozy a nabíjecí stanice činí 3,3 milionu korun.
„S cílem zvýšit elektrifikaci a snížit provozní náklady, stejně jako zajistit energetickou soběstačnost, instalujeme i fotovoltaické elektrárny na střechy svých budov,“ dodává mluvčí dopravního podniku Jana Dvořáková.
Státní fond životního prostředí nyní chystá dotaci na ekologizaci MHD. Za poslední roky fond podpořil nákup více než tisíce elektromobilů v kategorii osobních aut, šesti vodíkových vozů, stovek nabíjecích stanic a stovek dalších užitkových vozidel.