Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Produkční Lucid Air konečně odhalen! Nabídne až 1080 koní a dojezd 832 km

Ondřej Mára
Diskuze (21)

Společnost Lucid Motors konečně odhalila svůj elektrický sedan Air, který slibuje působivý výkon i dojezd na jedno nabití.

Prémiový elektrický sedan Lucid Air byl světu poprvé představen již před čtyřmi lety, tehdy se však jednalo pouze o prototyp, který vyžadoval ještě mnoho práce. Nyní však kalifornská společnost představuje již produkční model, který kombinuje stylový design s moderními technologiemi a působivými parametry.

Elektrický sedan bude dostupný v několika konfiguracích, přičemž ta vrcholná kombinuje baterii s kapacitou 113 kWh a dvojici elektromotorů o kombinovaném výkonu až 1080 koní. V nejvyšší výbavě s označením Dream Edition tak Air zvládne akceleraci z 0 na 96 km/h za necelých 2,5 sekundy a jeho maximální rychlost je omezena na 270 km/h. Dojezd vrcholné verze by se přitom měl pohybovat od 748 kilometrů na 21“ litých kolech, po 809,5 kilometru na menších 19“ litých kolech.

Kromě vrcholné verze však bude elektromobil dostupný ještě v základním provedení Air, Touring a Grand Touring. Poslední jmenovaný přitom rovněž sází na kombinaci dvou elektromotorů, jejich kombinovaný výkon je však „pouze“ 800 koní. I tak ale slibuje zrychlení z 0 na 96 km/h okolo 3 sekund. Mnohem důležitější je ale informace, že právě konfigurace Air Grand Touring nabízí rekordní dojezd 832 kilometrů na jedno nabití, ke kterému přispívají i speciální 19“ lehká litá kola s aerodynamickým tvarováním a označením AeroRange.

Pro základní verzi Air a Touring máme bohužel omezené informace. Respektive k základnímu modelu Air chybí téměř kompletně, Air Touring by měl nabídnout kombinovaný výkon cca 620 koní, akceleraci z 0 na 96 km/h během 3,2 sekundy a dojezd okolo 653 km na 19“ litých kolech. Další informace ale nejspíš dostaneme až časem. Jejich příchod je totiž plánován později.

Bez ohledu na verzi však potěší informace, že vysoká kapacita baterie nebude vykoupena dlouhým čekáním na nabíječkách. Baterie totiž pracuje s 924 V systémem, díky čemuž může Air nabíjet výkonem až 300 kW. Při takové rychlosti může již za minutu získat dojezd cca 32 km, podobně výkonných nabíječek však není mnoho.

Pro domácí nabíjení je Lucid Air vybaven palubní nabíječkou, která dokáže nabíjet ze střídavého proudu výkonem až 19,2 kW. Společnost pak chystá vlastní nabíjecí stanici, která bude schopna takový výkon generovat. Navíc bude umožňovat obousměrné nabíjení, takže při výpadku energie může vůz posloužit jako záložní zdroj pro domov.

Interiér vozu klade vysoký důraz na prostornost a moderní technologie, díky čemuž vypadá ve výsledku elegantně futuristicky. Zajímavostí je prohnutý přístrojový štít s úhlopříčkou 34 palců, který se vznáší nad palubní deskou a slibuje rozlišení až 5K. Klíčové funkce vozu jsou však ovládány z menšího dotykového panelu, označovaného jako Pilot Panel, který je umístěn v přední části středové konzole. Tento displej zde ovšem není napevno – dá se totiž schovat do palubní desky a pod ním vzniká působivá odkládací přihrádka.

Za zmínku stojí i čelní sklo, které je podobně jako u Tesly Model X protaženo hluboko do střechy – prakticky až nad hlavy předních cestujících. Zadní cestující pak mají svůj prosklený segment. Vzadu jsou přitom zatím sedadla pro tři osoby, do budoucna se však počítá s instalací dvojice prémiových samostatných křesel, se kterými se Lucid Air pokusí zaujmout prémiovou klientelu.

Z technologické výbavy musíme zmínit také podporu hlasem ovládaného systému Amazon Alexa a podporu bezdrátových aktualizací. Nechybí samozřejmě ani propracovaný semi-autonomní systém nabízející funkce na druhé a třetí úrovni. Systém nese označením DreamDrive a spolupracuje s 32 různými senzory, Lidarem a vysoce kvalitními mapami s funkcí geo-fencing. Funkci tak bude zřejmě možné aktivovat jen na vybraných místech.

Jak už ale nejspíš tušíte, levné to nebude. Základní Lucid Air by měl po odečtu zvýhodnění startovat na částce 72.500 dolarů, tedy zhruba 1.627.000 korun, a jeho dostupnost se očekává až v roce 2022. Model Touring vyjde na 87.500 dolarů (cca 1.831.000 Kč), na trh by však měl dorazit již před koncem roku 2021.

Kdo zatouží po maximálním dojezdu, ten si bude muset připravit minimálně 131.500 dolarů (cca 2.954.000 Kč) na verzi Grand Touring, která dorazí zhruba v polovině příštího roku. Jako první se totiž již na jaře 2021 objeví na trhu vlajková loď Dream Edition, která ovšem budoucím majitelům vytáhne z kapsy minimálně 161.500 dolarů (cca 3.626.000 Kč).

Ondřej Mára
Diskuze (21)

Doporučujeme

12. 9. 2020 00:21
Re: Zaujjmave
Ze mudrlant... proste ti nejde matika ani fyzika, si to priznaj :D tych 380/400V uz su 3 fazy, to nemozes nasobit zas tromi :)

Ale ber to pozitivne, nieco nove si sa naucil a zistil si aku mas v pristresku pripojku ;-)
11. 9. 2020 23:50
Heh
Buď si kupte tuhle bestii s 1000 koňmi a nebo za stejnou cenu qeniaq se 160 koňmi a žalostným dojezdem :-D
11. 9. 2020 21:09
Srovnani s Teslou
Ty terminy dodani Aira jsou myslim v dobe nasledujiciho Modelu S...
A ten bude zase jinde.
V porovnani s dnesni verzi vypadaji cisla bombasticky.
Uvidime jaka bude realita.

Kazdopadne Lucid nevypada zle.
V pripade, ze se to neprehani s velikosti kol.
:yes:
11. 9. 2020 20:36
Re: Zaujjmave
proste priznej, ze nevis jak spocitat vykon trifazovy site
na tom neni nic spatnyho
nikdo nevi vsechno
Avatar - SKAY
11. 9. 2020 18:15
Zpracování
A budeto i kvalitně vyrobeno ? A postaráno o zákazníky- servis.
Uchvatné auto.