Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Projděte si milníky v existenci bájného Nürburgringu. Kdo ho jako první označil za zelené peklo?

Mirek Mazal
Diskuze (3)

Zásadní okamžiky více než devadesátiletého fungování úžasné okresky na druhém konci Německa. Světoznámá silnice byla vybudována před druhou světovou válkou a prošla si zajímavými milníky.

Milovaný i nenáviděný Nürburgring byl za účelem propagace pohraničního regionu dostavěn v roce 1927. Začala tím éra závodní dráhy, která vystrašila i ty nejzdatnější ikony závodních speciálů. Na popud pochybností se z respektovaného závodiště stala de iure jednosměrná okresní silnice de facto skrývající nejtěžší okruh světa.

Za třiadevadesát let si Nürburgring vytvořil četné zastánce i odpůrce, první skvadra miluje neopakovatelnou automobilovou atmosféru sahající do širokého okolí, druhý tábor zřejmě podcenil pokoru vůči extrémně náročné okresce, která je záhy vytrestala. O klikaté silnici pod hradem Nürburg kolují legendy a my teď hezky popořadě projdeme jednotlivé milníky skoro stoleté historie plné záhad a motoristické euforie.

1. Rok 1927

Průlom stavby Nürburgringu se uskutečnil v létě roku 1925. Během pouhých dvou let navrhli inženýři 28,3 kilometru dlouhý okruh s různými variantami tras, včetně tehdy 22,8 kilometru dlouhé Severní smyčky Nordschleife. Účet za stavební práce se vyšplhal na asi 8,1 milionu říšských marek potřebných mimo jiné na zaplacení více než 2500 dělníků, inženýrů, stavbařů apod. Prvním vítězem úvodního automobilového klání z 18. června 1927 se stal Rudolf Caracciola.

2. Třícátá léta

Po otevření okruhu zuřila globální ekonomická krize, přesto se k trati hrnuly davy diváků. Tribuny stále hlásily nové rekordy počtů návštěvníků. Osazenstvo kolem Severní smyčky vidělo poprvé v akci stříbrné šípy od Mercedesu, které jako šedivý magnet přitahovaly další a další nadšené fanoušky ryzí techniky. Obdiv přišlo vyjádřit zhruba400 tisíc jedinců.

3. Čtyřicátá a padesátá léta

Po strašlivém období války bylo žádoucí pokračovat v tradici. Krátce po světovém smíru nastala rekonstrukce okruhu předznamenávající novou éru Nürburgringu. Slavnostní obnova klasického setkávání mistrů volantu nastala v roce 1947 prostřednictvím závodu Eifel Cup. Tehdejší startovné pět říšských marek zahrnovalo i poukaz na víno, klobásu a chléb.

4. Šedesátá léta

Byl to Jackie Stewart, kdo na konci 60. let poprvé označil náročný Nürburgring jako „Zelené peklo“. Výstižné označení bylo podpořeno řadou nehod od bezvýznamných škrábanců po tragické incidenty se smutným koncem. Reakcí na stále rychlejší monoposty bylo zlepšení bezpečnostní situace kolem pekla.

5. Sedmdesátá a osmdesátá léta

Po rozsáhlé rekonstrukci za 17 milionů německých marek se v roce 1971 na Nürburgring konala další Grand Prix. Vítěze Jackieho Stewarta povzbudilo více než 130 tisíc diváků. Nechvalně proslulá událost ale nastala o pět let později, když Niki Lauda 1. srpna 1976 havaroval kousek za Adenau. Vážná nehoda sebrala sympatie FIA a drsný okruh přišel o licenci na závody formule 1. Královský sport se do západního Německa vrátil až v roce 1984 díky otevření nové tratě Grand Prix o délce 4,542 kilometru. 

6. Devadesátá léta

Devadesátky byly o přeorientování podstaty Zeleného pekla. Motorsport naštěstí zůstal oporou, ale Nürburgring začal zastupovat ještě silnější roli jako hlavní činitel ekonomického rozvoje a cestovního ruchu regionu. Kromě nového zázemí pro diváky došlo na různá renovační opatření - kromě postavené tribuny, VIP boxů nebo lékařského centra byl otevřen nový vjezd na Nordschleife a majitelé nechali u trati zhotovit zábavní park pro veřejnost.

7. Rok 2000

Nejtěžší okruh světa ztratil auru svatostánku automobilových fajnšmekrů. Nürburgring se stal obchodní značkou, která se roznesla do celého světa. Rozrostly se komerční aktivity těsně spjaté s báječnou jednosměrnou silnicí kolem zříceniny kdysi plnohodnotného hradu. V listopadu 2007 začala expanze obávaného závodiště na celoroční zábavní a obchodní centrum. Najednou se při turistických jízdách začala objevovat auta i řidiči ze všech koutů Evropy a čím dál častěji i z jiných kontinentů. Mimo otvírací hodiny Nordschleife je možné utěšit závodnického ducha elektrickými motokárami, nebo na počítačových trenažérech. Moderní rekreační park je vhodný také pro rodiny s dětmi a na své si přijdou i dámy, zatímco o kus dále si jejich partner testuje odvahu nájezdem do klopené zatáčky pojmenované po prvním vítězi zdejšího automobilového podniku.

Mirek Mazal
Diskuze (3)

Doporučujeme

Avatar - kuk
23. 11. 2020 10:54
To vlastní Rus
Myslím že asi 40 % zelenýho pekla vlastní ňákej Rusák.
23. 11. 2020 10:18
the hell
Blue sun on the green hell