Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kulatý ročník závodu 24 hodin Nürburgringu letos oslavíme 24 zajímavými fakty

Mirek Mazal Mirek Mazal 10. 10. 2020 • 20:39
90
1
Zobrazit náhledy (90)
24 hodin Nürburgringu týmu Audi 24 hodin Nürburgringu týmu Audi 24 hodin Nürburgringu týmu Audi 24 hodin Nürburgringu týmu Audi 24 hodin Nürburgringu týmu Audi 24 hodin Nürburgringu týmu Audi 24 hodin Nürburgringu týmu Audi 24 hodin Nürburgringu týmu Audi 24 hodin Nürburgringu týmu Audi 24 hodin Nürburgringu týmu Audi 24 hodin Nürburgringu týmu Audi 24 hodin Nürburgringu týmu Audi 24 hodin Nürburgringu týmu Audi 24 hodin Nürburgringu týmu Audi 24 hodin Nürburgringu týmu Audi 24 hodin Nürburgringu týmu Audi 24 hodin Nürburgringu týmu Audi 24 hodin Nürburgringu týmu Audi 24 hodin Nürburgringu týmu Audi 24 hodin Nürburgringu týmu Audi 24 hodin Nürburgringu týmu Audi 24 hodin Nürburgringu týmu Audi 24 hodin Nürburgringu týmu Audi 24 hodin Nürburgringu týmu Audi 24 hodin Nürburgringu týmu Audi 24 hodin Nürburgringu týmu Audi 24 hodin Nürburgringu týmu Audi 24 hodin Nürburgringu týmu Audi 24 hodin Nürburgringu týmu Audi 24 hodin Nürburgringu týmu Audi 24 hodin Nürburgringu týmu Audi 24 hodin Nürburgringu týmu Audi 24 hodin Nürburgringu týmu Audi 24 hodin Nürburgringu týmu BMW 24 hodin Nürburgringu týmu BMW 24 hodin Nürburgringu týmu BMW 24 hodin Nürburgringu týmu BMW 24 hodin Nürburgringu týmu BMW 24 hodin Nürburgringu týmu BMW 24 hodin Nürburgringu týmu BMW 24 hodin Nürburgringu týmu BMW 24 hodin Nürburgringu týmu BMW 24 hodin Nürburgringu týmu BMW 24 hodin Nürburgringu týmu BMW 24 hodin Nürburgringu týmu BMW 24 hodin Nürburgringu týmu BMW 24 hodin Nürburgringu týmu BMW 24 hodin Nürburgringu týmu BMW 24 hodin Nürburgringu týmu BMW 24 hodin Nürburgringu týmu BMW 24 hodin Nürburgringu týmu BMW 24 hodin Nürburgringu týmu BMW 24 hodin Nürburgringu týmu BMW 24 hodin Nürburgringu týmu BMW 24 hodin Nürburgringu týmu BMW 24 hodin Nürburgringu týmu BMW 24 hodin Nürburgringu týmu BMW 24 hodin Nürburgringu týmu BMW 24 hodin Nürburgringu týmu BMW 24 hodin Nürburgringu týmu BMW 24 hodin Nürburgringu týmu BMW 24 hodin Nürburgringu týmu BMW 24 hodin Nürburgringu týmu BMW 24 hodin Nürburgringu týmu BMW 24 hodin Nürburgringu týmu BMW 24 hodin Nürburgringu týmu BMW 24 hodin Nürburgringu týmu BMW 24 hodin Nürburgringu týmu Porsche 24 hodin Nürburgringu týmu Porsche 24 hodin Nürburgringu týmu Porsche 24 hodin Nürburgringu týmu Porsche 24 hodin Nürburgringu týmu Porsche 24 hodin Nürburgringu týmu Porsche 24 hodin Nürburgringu týmu Porsche 24 hodin Nürburgringu týmu Porsche 24 hodin Nürburgringu týmu Porsche 24 hodin Nürburgringu týmu Porsche 24 hodin Nürburgringu týmu Porsche 24 hodin Nürburgringu týmu Porsche 24 hodin Nürburgringu týmu Porsche 24 hodin Nürburgringu týmu Porsche 24 hodin Nürburgringu týmu Porsche 24 hodin Nürburgringu týmu Porsche 24 hodin Nürburgringu týmu Porsche 24 hodin Nürburgringu týmu Porsche

Jednodenní nepřetržité kroužení po nejnáročnějším okruhu světa se pod hradem Nürburg odehrává už půl století. Letošní kulatiny si zaslouží připomenutí nejzajímavějšími fakty za každou hodinu konaného závodu.

Ve dnech 24-27. září 2020 se po odložení vlivem koronaviru odehrál ikonický závod 24 hodin Nürburgringu. Jednodenní vypětí všech sil je opravdová podstata toho, co dělá motoristický sport tak velkým, emotivním a vzrušujícím zážitkem pro jezdce, servisní techniky, týmové stratégy i diváky, kterých letos bylo paradoxně co nejméně.

Extrémně těžký závod na Nürburgringu je vrcholem výdrže aut i podpůrného managementu. Horská dráha v pohoří Eifel neboli mýtický okruh Nordschleife ždíme maximum jezdeckého umu z každého účastníka okruhového mordování přes celou noc. Láskyplně a s úctou přezdívané Zelené peklo je zkouška ohněm, o který skutečně nebývá nouze během 24 hodin trefování nájezdů do nejrychlejší stopy skryté za nepřehlednými horizonty a záludnými povrchy nejnáročnějšího okruhu planety.

Poslední zářijový víkend letošního roku stálo všechno štěstí u týmu Rowe Racing, který zvítězil po odjetí 85 kompletních kol. Speciál BMW M6 GTS snesl brutální porci hodně deštivých kilometrů a domácí stáj ze Sárska stanula na nejvyšším stupni vítězů při oslavném ročníku padesátiletého konání pekelné čtyřiadvacetihodinovky. Vzhledem k půl století od pořádání prvního podniku se sluší a patří připomenout pozoruhodné detaily o Nordschleife a historické události odehrávající se celý den i noc.

1. Stavba Nürburgringu

Nejtěžší okruh světa byl stavěn zhruba dva roky, oficiální zahajovací ceremoniál se konal 18. června 1927. Moderní a méně nebezpečná část pro tituly Grand Prix byla postavena počátkem 80. let, aby přivedla populární formuli 1 zpět do pohoří Eifel.

2. Délka kola 24hodinového závodu

Jedno vytrvalostní kolo se táhne přes 25,4 kilometru zatáček. Kompletní objetí se skládá přibližně z 20,8 kilometru na Nordschleife a přes pět kilometrů piloti projedou přes moderní závodiště na události úrovně Grand Prix.

3. Počet vozidel na startu

24hodinového trápení se účastní 150 vozidel a téměř 700 profesionálních řidičů. Rekordní počet sahá do roku 2007, kdy bylo zaregistrováno celkem 224 notně upravených aut.

4. Doklady pro účast na závodech

Turistické jízdy může využít každý držitel řidičského oprávnění, ovšem vrchol sezóny vyžaduje oficiální licenci zvanou DMSB Permit Nordschleife. Je to primárně z bezpečnostních důvodů, protože doklady zaručují, že jednotlivci mají základní úroveň zkušeností se záludností Zeleného pekla. Kartička je vrcholem odborného školení.

5. Počet pilotů na jeden závodní automobil

Předpisy vyžadují alespoň dva řidiče na každé vozidlo, přičemž čtyři jsou maximum. Vzhledem k neuvěřitelně náročným fyzickým a psychickým podmínkám se týmy obvykle skládají ze čtyř jezdců. Každý z nich však může být libovolně registrován do dvou stájí a soutěžit tak ve dvou vozidlech.

6. Nejnebezpečnější část okruhu

Jednoduchá otázka nemá stručnou odpověď vzhledem k výjimečně obtížným podmínkám na složitě vyhotoveném závodišti. V kuloárech motoristických expertů se nejčastěji zmiňují sekce Schwedenkreuz, Fuchsröhre, Adenauer Forst, Brünnchen, Caracciola-Karussell, Schwalbenschwanz.

7. Kolik diváků se letos očekávalo?

Minulé ročníky překonaly hranici 200 tisíc návštěvníků, proto si organizátoři věřili na překonání slušné porce. Bohužel světové zvyky překazila pandemie Covid-19 a okruhářský maraton se odehrál víceméně za zavřenými dveřmi – tedy tribunami.  

8. Nejlepší divácká místa

Statisíce diváků éry před koronavirem pravidelně přijížděly užít si víkend motoristického svátku a řada jednotlivců kempovala u okruhu nejen celý víkend. Mezi nejlépe hodnocená tábořiště s dohledem na Nordschleife patří části Hatzenbach, Adenauer Forst, Metzgesfeld, Wehrseifen a Schwalbenschwanz.

9. Nejlepší bratwurst

Ke sledování jízd patří dobré jídlo a pití. Nebylo by to Německo bez klobásy zvané bratwurst. Nejlepší ze všech údajně prodávají v divácky hojně obsazované zatáčce Brünnchen. Subjektivně řečeno nemá doporučení daleko od pravdy, ale možná je pozitivní dojem dán atmosférou v pravotočivém klesání.

10. Co znamená „Balance of Performance“?

Heslo „Balance of Performance“ (BoP) má zaručit vzrušující závody. Základem je rozdělení konkurenčních vozů do různých výkonnostních tříd. BoP zahrnuje opatření určená k zajištění rovných příležitostí mezi mnoha továrními značkami. 

11. Nejrychlejší kolo

Bleskem pro všechny protivníky byl Laurens Vanthoor, který v roce 2018 zajel čas 8:09:105 minuty. Čas pod 8:10 minuty poprvé překonal odladěný prototyp Manthey Porsche.

12. Proč jsou určené různé skupiny?

Tři startovní skupiny jsou odpovědí na velice členité startovní pole. Angažují se rozmanité verze aut, které se v jednom ostrém podniku těžko hledají jinde než na Nordschleife. Kompakty stíhají časomíru vedle ryzích provedení GT3.

13. Proč byl zaveden rychlostní limit 250 km/h?

Zvláštní stanovení maximální povolené rychlosti 250 km/h v některých místech reagovalo na smrtelnou nehodu během závodu VLN v roce 2015. Před pěti léty závodní vůz zabil diváka za plotem. Po úpravě některých faktorů trati i bezpečnosti byl limit zrušen.

video

14. Předpověď počasí

Horské prostředí vytvořilo unikátní podmínky, běžně v půlce kola může pršet a na konci svítí slunce. Nevyzpytatelné počasí motá hlavu každý rok bezradným pořadatelům i týmovým inženýrům. Z denních 23 stupňů není problém v noci zažít osmistupňový chlad.

15. Nejúspěšnější řidič

O titul nejúspěšnějšího jezdce 24 hodin Nürburgringu se dělí portugalský jezdec Pedro Lamy a dva němečtí mistři Marcel Tiemann a Timo Bernhard. Všichni mají doma shodně pět vydřených trofejí s rytinou Nordschleife.

16. Modré blikající světlo za oknem

Některá vozidla jsou vybavena blikajícím modrým světlem za čelním sklem, aby rivalové dobře poznali 30 nejlepších jedinců z kvalifikace. Zejména ve zpětném zrcátku je modrý maják jasnou známkou útoku zřejmě rychlejšího konkurenta. Efekt nadřazenosti platí násobně v nočních etapách.

17. Kolik podniků se odjelo

Dějiny čtyřiadvacetihodinovky se začaly psát v roce 1970, ale bohužel se nejelo v letech 1974, 1975 a 1983. Půl století od prvního odmávnutí je rarita, která neuvadá na kráse. Ba naopak.

video

18. Nejúspěšnější značka

BMW je nejúspěšnější značkou s 19 celkovými vítězstvími. Mnichovskou chloubu následuje Stuttgart čili Porsche oceněné dvanácti zlatými vavříny.

19. Auta posledních 10 vítězů

Německé dominance z nejvyššího stupně vítězů má následující složení: BMW M6 GT3, Audi R8 LMS Evo, Porsche 911 GT3 R, Audi R8 LMS, Mercedes-AMG GT3, Audi R8 LMS, Audi R8 LMS ultra, Mercedes-Benz SLS AMG GT3, Audi R8 LMS ultra a Porsche 997 GT3-RSR. Řazeno chronologicky sestupně po rok 2011.

20. Nejúspěšnější tým

Odborníky se mohou pasovat lidé z Manthey Racing sídlící poblíž Nürburgringu. Opravdu znalé uskupení vyvíjí možná úplně ty nejlepší závodní i civilní úpravy určené na záludnosti Nordschleife.

21. Památné BMW

Úspěšnou éru BMW na Nürburgringu reprezentovaly typy M3 GTR, M3 E30, BMW 2002 TI a hodí se zmínit i klasickou trojkovou řadu s dieselem 320d.

22. Výškový rozdíl okruhu

Výškový rozdíl mezi nejvyšším a nejnižším bodem dráhy je celých 300 metrů, což je mezi světovými závodními okruhy nevídaný jev. Výjezdy i sjezdy jsou jednou z lákavých obtížností na Zeleném pekle.

23. Účast na vedené ukázce Nordschleife

Automobilka BMW pořádá akci BMW M Corso, kdy instruktor provede kolonu po závodní trati. Vylosovaní šťastlivci z řad exkluzivních zákazníků BMW mohou zažít atmosféru okruhu, kde se píše motoristická historie.

24. Martin Tomczyk

Jméno Martina Tomczyka patří mezi zajímavé fakty, jelikož je pro zkušený tým BMW nepostradatelným členem, který přesně ví, jak naladit vysoce výkonné modely na všechny části formálně evidované jednosměrné okresky pod hradem Nürburg.

Související články

Témata
Avatar - speedfred
11. 10. 2020 10:40
Bol som
tam v tom čase nejako nedobrovoľne ale podívaná to bola super. Hlavne v noci. :yes:

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku