Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

První auto v USA ani první tamní autonehodu nemá na svědomí Ford

Mirek Mazal Mirek Mazal 8. 1. 2022 • 07:02
59
1
Zobrazit náhledy (59)
Duryea (1893) Frank Duryea (vlevo) a A.W. White po závodě Chicago race 1895 Továrna Duryea  (1896) Pan a paní J Frank Duryeaovi s Motor Wagonem z roku 1893 Duryea Motor Carriage (1893) Duryea Motor Carriage (1893) Duryea Motor Carriage (1893) Duryea Motor Carriage (1893) Duryea Motor Carriage (1893) Stevens-Duryea Model L Stanhope (1903) Stevens-Duryea Model L Stanhope (1903) Stevens-Duryea Model L Stanhope (1903) Stevens-Duryea Model L Stanhope (1903) Stevens-Duryea Model L Stanhope (1903) Stevens-Duryea Model L Stanhope (1903) Stevens-Duryea Model L Stanhope (1903) Stevens-Duryea Model L Stanhope (1903) Stevens-Duryea Model L Stanhope (1903) Stevens-Duryea Model L Stanhope (1903) Stevens-Duryea Model L Stanhope (1903) Stevens-Duryea Model L Stanhope (1903) Stevens-Duryea Model L Stanhope (1903) Stevens-Duryea Model L Stanhope (1903) Stevens-Duryea Model L Stanhope (1903) Stevens-Duryea Model L Stanhope (1903) Stevens-Duryea Model L Stanhope (1903) Stevens-Duryea Model L Stanhope (1903) Stevens-Duryea Model L Stanhope (1903) Stevens-Duryea Model L Stanhope (1903) Stevens-Duryea Model L Stanhope (1903) Stevens-Duryea Model L Stanhope (1903) Stevens-Duryea Model L Stanhope (1903) Stevens-Duryea Model L Stanhope (1903) Stevens-Duryea Model L Stanhope (1903) Stevens-Duryea Model L Stanhope (1903) Stevens-Duryea Model L Runabout (1903) Stevens-Duryea Model L Runabout (1903) Stevens-Duryea Model L Runabout (1903) Stevens-Duryea Model L Runabout (1903) Stevens-Duryea Model L Runabout (1903) Stevens-Duryea Model L Runabout (1903) Stevens-Duryea Model L Runabout (1903) Stevens-Duryea 7HP Model L Runabout (1903) Stevens-Duryea 7HP Model L Runabout (1903) Stevens-Duryea 7HP Model L Runabout (1903) Stevens-Duryea 7HP Model L Runabout (1903) Stevens-Duryea 7HP Model L Runabout (1903) Stevens-Duryea 7HP Model L Runabout (1903) Stevens-Duryea 7HP Model L Runabout (1903) Stevens-Duryea 7HP Model L Runabout (1903) Stevens-Duryea 7HP Model L Runabout (1903) Stevens-Duryea 7HP Model L Runabout (1903) Stevens-Duryea 7HP Model L Runabout (1903) Stevens-Duryea 7HP Model L Runabout (1903)

Známým hybatelům automobilové historie předcházeli dva méně slavní hrdinové. Dali svobodu živým koním, ale jejich automobil poprvé srazil cyklistu.

Vyprávění dějin automobilismu začíná jmény jako Karl Benz nebo Henry Ford. Opakovaně zmiňovaná pojmenování masové motorizace evropského a amerického obyvatelstva ignorují sourozence, kteří mají na svědomí přelom v silniční dopravě na území severoamerického kontinentu.

Méně než deset let od evropského nadšení z Benzova vynálezu podobně excelovali bratři Duryeové. Charles Edgar a James Frank zhotovili vlastní verzi dopravního prostředku nevyžadující koňské spřežení. Vznikla revoluční čtyřkolová prvotina poháněná jednoválcovým benzínovým motorem o výkonu asi čtyř koní, úvodní testovací jízdy mířily do Springfieldu v Massachusetts.

Agregát na chatrném kočáře výkonově překonával Benzovu verzi, díky silnějšímu provedení byl objev použitelný, a mohl proto položit základy amerického automobilového průmyslu. Teprve po úspěchu méně oslavovaných sourozenců zazářily stálice pozdějšího autoprůmyslu jako Ford anebo General Motors. 

Po premiéře funkčního vozu bez koní bratři Duryeové pokračovali výrobou dalšího prototypu. Vedeni nadšením chtěli zvyšovat kvalitu do nevídaných mezí. Druhé auto ambice potvrdilo důležitým vítězstvím v prvním americkém závodě Chicago Times-Herald, jen dva roky od dokončení prvního vynálezu se Frank zpoza volantu radoval z nejlepšího možného umístění. Průměrná rychlost dosahovala 7 mph (11 km/h) a projet trasu z Chicaga do Evanstonu a zpět nezvládlo žádné jiné vozidlo. Kromě zlatého vavřínu bylo důležitější uznání ve společnosti, která do té doby považovala bratry za naivní kutily a nesoudné šílence.

Měřenou jízdu dlouhou téměř 54 mil (87 km) nedokončil ani jeden zástupce Benzova vynálezu, čímž se citelně zvýšila prestiž sourozenců a jejich produktů. Výroba narůstala, oddaní konstruktéři zvládali ručně skládat 13 automobilů během jednoho roku. Přizpůsobená garáž byla první automobilkou, její služby vyhledávali majetní obchodníci a zájemci o vlastní čtyřkolové vozidlo s motorem. Jedním z mála schopných zaplatit byl americký miliardář George Washington Vanderbilt II.

Dalším prvním (a méně populárním) symbolem těchto bratrů je první autonehoda. Premiéru moderního dopravního incidentu si odbyl Henry Wells dne 30. května 1896 v New Yorku, když řídil nový vůz Duryea a srazil cyklistu Evelyna Thompsona. Řidič byl zatčen a raněný cyklista musel se zlomeninou nohy do nemocnice.

Nepříjemná událost neměla vliv na chuť vyvíjet další lepší vozidla. Navzdory komerčnímu úspěchu s novými modely aut Charlese pronásledoval sen o cenově dostupnější sérii vhodné pro běžný lid. V roce 1907 následovaly významné konstrukční změny prospěšné provozu chudší třídou z venkova. Úpravy snížily kupní cenu auta z 1600 USD, ale ani 700 USD nebylo dosažitelných takovému poměru spoluobčanů, jaký Charles očekával.

Lacinější edice nedosáhla plánovaných prodejů a pokles tržeb se dále začal projevovat po nástupu srovnatelné a poté i zdatnější konkurence. Trh už nebyl jen teritoriem dvou mužů jedné rodiny, jelikož se prosadila vynikající strategie Henryho Forda, který plně využil léta formované odbytiště cenově dostupných, spolehlivých a efektivních automobilů.

Související články

Témata
10. 1. 2022 22:27
Ford novinky
Ford novinky naleznete na jednom miste> http://www.fordauto.sk/

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud