První jízda s novou Dacií Spring: Už není jen na pizzu! Je dospělá a levnější
Dacia Spring je nejlevnějším elektromobilem od zavedené evropské značky. Modernizovaná verze přijíždí s dostupnějšími výkony, muší váhou, hodnotnějším interiérem a daleko lepšími jízdními vlastnostmi.
Vypadá to, že zákazníci na ideu levného elektromobilu slyší. Ačkoliv byl spring i do modernizace nejlevnější cestou k lokálně bezemisní dopravě od zavedené automobilky, s cenovkou přesahující půl milionu korun v základní výbavě se ale ani náhodou nedal nazvat laciným. I tak si však našel cestu k více než 150.000 zákazníkům za pouhé tři roky svého působení na trhu. A stačilo mu na to jen 33 kW výkonu, silnější verze přišla až vloni.
Z gruntu
Nový spring se změnil k nepoznání. Pryč jsou obliny a rozměrné svítilny, které vozu propůjčil základ v indickém modelu Kwid. Novinka se hrdě hlásí k novému designovému jazyku značky jak zvenčí, tak i uvnitř. Při pohledu na její tvář tak vidíme několik horizontálních linií, které se vzadu opakují díky použití rozměrného plastového pásu. Ostatně s plasty si spring nehraje pouze na čelní masce a krytu zavazadelníku, drsné krytí najdeme i na lemech blatníků a prahů. Pokud jde o dveře, základní výbavu Essential rozpoznáte podle plastových krytů zpětných zrcátek a klik dveří, od nového stupně výbavy Expression výše dveře oživuje černý ochranný prvek. Zajímavé jsou dekorace varianty Extreme ve spodní části nárazníku. Ty na první pohled připomínají stylizovaný text, při bližším pohledu pak spíš mapu městských ulic s půdorysy.
Kámen na kameni
Úplně nový je také interiér, jehož středobodem je dvojice barevných displejů. Ten na místě přístrojového panelu má 7“ a je ve standardu, jeho prostředí je nám pak známé z jiných modelů značky. Spolu s ním ale přišla do springu funkce známá z modelu Scenic E-Tech, tedy ukazatel maximálního dojezdu zobrazující aktuální hodnotu, teoretickou maximální a minimální vzdálenost, kterou je vůz schopen ujet bez nabití. Funguje bezvadně a u vozu s baterií o použitelné kapacitě pouze 26,8 kWh jde o užitečnou pomoc.
Centrální displej je výsadou pouze nejvyššího provedení Extreme. Jde o systém Media Nav Live, byl prakticky převzat z většího dusteru a nabízí příjemné digitální prostředí. Ovládá také stereo, které se dvěma reproduktory vzalo definici daného slova velmi důsledně. Nezní ale tak špatně, jak by jeden předpokládal. Nejen displej, ale také vše okolo je ve springu úplně nové, s původním modelem nemá novinka společného nic.
Změnil se základní tvar palubní desky, ovládání klimatizace (fyzické se samostatným panelem a tlačítky) a třeba i volič směru jízdy. K němu se váže i další novinka, jelikož nově umí spring i nuceně rekuperovat, tedy místo režimu „D“ je zde i „B“. Ovládání prostřednictvím nového joysticku je ale poněkud rozpačité a musí se na něj s citem. Překvapením je vedle něj klasický tahací „rukáv“, tedy mechanická ruční brzda.
Nabídka prostoru zůstala na stejné úrovni, spring nijak neskrývá své čtyřmístné ambice. I navzdory akumulátoru umístěnému v zadní části vozu pojme tento prcek až 308 litrů objemu, což je srovnatelné například s novým swiftem. Po sklopení sedaček vznikne až 1004 litrů.

Hurá, civilizace!
Co nás ale zajímalo především, to byly jízdní vlastnosti nového springu. K dispozici jsme měli pouze nejvyšší provedení Extreme s motorizací Electric 65, tedy se silnějším z dvojice elektromotorů. Slabší poskytuje maximální výkon 33 kW a točivý moment 125 Nm, silnější zas 48 kW a 113 Nm. Nejsou to nijak závratné hodnoty, díky hmotnosti 976, resp. 984 kg ale fyzika mluví ve prospěch springu. Slabší motorizace obouvá pneumatiky 165/70 R14, zatímco silnější model dostal rozměr 165/65 R15.
Jak větší kola, tak i upravený podvozek mluví jednoznačně ve prospěch novinky. Na silnici je nyní mnohem kultivovanější, prcek dokonce není ani tak tvrdý, jak bychom očekávali. V rychlostech do 80 km/h navíc disponuje slušným pružným zrychlením, nad touto hranicí ale začíná uvadat. Nenechte se zmást papírovým zrychlením 13,7 s pro silnější verzi, pocitově jde díky odpichu do zhruba 50 km/h o mnohem svižnější vůz než na papíře.
Podstatně lepší je ale zejména kvalita řízení. To dostalo nejen zbrusu nový volant, který kombinuje ovládací prvky renaultu a dacie, ale také sloupek řízení z dusteru. To přineslo springu nejen výškovou stavitelnost, ale také mnohem lepší odezvu. Volant se navíc konečně vrací do středové polohy tak jako u větších vozů. Jakkoliv tak byl první spring někde na půli cesty mezi autem a Renaultem Twizy, nyní je to docela zábavně jezdící supermini. Jako by největším dědictvím po první verzi zůstala pouze horší zvuková izolace.
Vzhledem k velikosti baterie a nízké ceně nepřekvapí malý maximální nabíjecí výkon 7 kW. Prostřednictvím wallboxu je tak z 20 na 100 % za 4 hodiny. K dispozici je i možnost stejnosměrné nabíječky o výkonu 30 kW, která umožňuje nabít z 20 na 80 % za zhruba 45 minut. Dojezd pak činí pro obě verze 305 km ve městě a 225 km v kombinovaném provozu. Je to dáno mimořádně nízkou spotřebou energie, papírově má testovaný spring spotřebu jen 13,7 kWh/100 km. V praxi se však tato hodnota umí posunout ještě níže, na 108km úseku se nám povedlo dosáhnout pouze 10,4 kWh/100 km. Potěšující je podpora V2L prostřednictvím adaptéru, takže zapojit si do auta kávovar nebo gril už není žádný problém.
Dacia Spring je i po modernizaci skromným a velice upřímným vozem, nyní ale jezdí o úroveň lépe. Zároveň je však výrazně levnější: za základní provedení Essential nyní dáte 419.900 Kč, střední Expression vyjde na 469.900 Kč a Extreme na 494.900 Kč. Jsme zvědaví, jak si povede v tuzemských uličkách!
Plusy
- Zábavné jízdní vlastnosti
- Vylepšené řízení
- Civilizovaný interiér
- Dostupnější cena
Minusy
- Horší odhlučnění
- Pouze čtyři místa k sezení
- Pomalé nabíjení
Základní technické údaje Dacie Spring | Electric 45 | Electric 65 |
Motor | PMSM | PMSM |
Výkon (kW) | 33 | 48 |
Točivý moment (Nm) | 125 | 113 |
Vnější rozměry, rozvor (mm) | 3701 x 1583 x 1519, 2423 | |
Objem zavazadlového prostoru (l) | 308/1004 | |
Max. rychlost (km/h) | 125 | |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 19,1 | 13,7 |
Kombinovaná spotřeba (WLTP) | 11,5-14,1 | 11,5-13,5 |
Základní cena od (Kč) | 419 900 | 469 900 |