První jízda s novou Toyotou Urban Cruiser: Nejlepší je za městem
V Madridu a okolí jsme poprvé projeli elektrickou Toyotu Urban Cruiser. S délkou těsně pod 4,3 metru zaujme pozici nejmenšího elektrického SUV značky. Současně jsme tak vyzkoušeli i nové Suzuki e Vitara, protože jde, až na pár designových detailů, o identické vozy.
Na rozdíl od futuristicky pojatého bZ4X nebo C-HR působí Urban Cruiser obyčejněji – však bude také dostupnějším modelem. Novinka je sice nejkratší ze jmenovaných, zároveň ale přerůstá C-HR do výšky o 6,5 centimetru. Ve spojení s hranatými tvary to proto opticky úplný prcek není.
V interiéru najdeme dvojici spojených displejů, jinak je vůz podřízen spíše praktičnosti než snaze o efekt. Použité materiály a rozvržení kabiny naznačují, že cílem bylo udržet cenu na rozumné úrovni, nikoliv ohromit technofily nebo příznivce prémiových detailů. Jediné, co nám vysloveně vadí, jsou plasty lakované do lesklé černé barvy, které mají vypadat luxusně, ale ihned se upatlají a obvykle i snadno poškrábou.
Zploštělý volant se nemusí líbit každému, při testování se ale neukázal jako překážka, řízení je přirozené i celkově. Infotainment se řídí osvědčeným suzuki receptem – nabídne přehledné menu a základní funkce, není tu nic, co by odvádělo pozornost.
Třikrát jinak, maximálka stejná
Nová Toyota Urban Cruiser bude k dispozici se dvěma velikostmi baterie, 49 a 61 kWh, a třemi výkony – 106, 128 a 135 kW. My jsme měli možnost vyzkoušet verzi s větší baterií a pohonem všech kol, tedy tu nejsilnější. V městských podmínkách těží ze své kompaktní velikosti a malého poloměru otáčení. Výhled z vozu je vynikající. Vyšší posez usnadňuje nastupování i orientaci v hustém provozu, zároveň zbývá i dost místa na hlavy dlouhánů.
Pohon reaguje svižně a i když Urban Cruiser není sportovec, jeho projev není vyloženě fádní. Jízda je tichá, přirozená a bez zbytečných dramat – což může být pro mnohé hlavní devizou. Čtyřkolka má pro svižný městský provoz více než dostatek síly a všechny varianty mají maximální rychlost 150 km/h. Spotřeby okolo 17 kWh na 100 km jsme po městě a okolí dosáhli hravě.
Krátký rozvor pomáhá obratnosti, ale zároveň přispívá znatelnému diskomfortu při přejezdu retardérů – zejména těch vyšších, často se vyskytujících v příměstských oblastech Madridu. Nejde o tvrdé rány do karoserie, ale tam, kde bZ4X zpomalovák vytlumila jen příjemným, sotva slyšitelným poduněním, Urban Cruiser zní poněkud plechověji.

Za městem jako doma
Zkušební jízdy Toyota doplnila o nezpevněnou pasáž – kombinaci šotoliny, hlubokých výmolů a rozježděných cest. Překvapivě právě v těchto pasážích Urban Cruiser zaujal nejvíce. Robustní podvozek odolával tvrdým nárazům, nešel na doraz ani při prudkém přejezdu hlubokých rýh a poskytoval nám dobrou kontrolu nad vozem. Auto poddajně žehlí nerovnosti i ve vyšší rychlosti. Umí také přibrzdit vnitřní kola v zatáčce, čímž pomáhá zatáčet. Nepůsobí jako těžký nemotorný elektromobil.
Elektrický pohon všech kol zde odváděl slušnou práci, také díky systému Trail, který přibrzďuje protáčející se kola a tak přesměrovává sílu na ta s lepší trakcí. Vozidlo dále nabízí i funkce jako Hill Hold a asistent pro sjíždění svahu, což z něj dělá – alespoň papírově – elektromobil schopný základní jízdy v terénu. V praxi se ukázalo, že tyto pomocníci opravdu nejsou od věci.
Vůz sjíždí z výrobní linky v Indii a byl vyvíjen s ohledem na zdejší podmínky. Potvrzujeme, že zatímco ve městě by mohl být trochu sofistikovanější, v drsném prostředí venkova je jako doma.
Toyota Urban Cruiser je v mnoha směrech typickým představitelem „rozumného elektromobilu“ – nesnaží se ohromit, ale zvládne to podstatné. Překvapením zůstává jeho schopnost překonat i náročnější povrch mimo silnici, což u elektromobilů této velikosti není vůbec běžné. Naopak v městském prostředí ho lehce sráží horší komfort na příčných nerovnostech.
Technické údaje | |||
Verze | 49 kWh FWD | 61 kWh FWD | 61 kWh AWD |
Typ motoru | Synchronní s permanentními magnety | Synchronní s permanentními magnety | Synchronní s permanentními magnety |
Výkon [HP/kW] | 144/106 | 174/128 | 184/135 |
Výkon zadního motoru [HP] | – | – | 48 |
Točivý moment [Nm] | 193 | 193 | 307 |
Typ baterie | LFP | LFP | LFP |
Počet článků | 96 | 120 | 120 |
Jmenovité napětí [V] | 305 | 381 | 381 |
Kapacita baterie [kWh] | 49 | 61 | 61 |
Max. rychlost [km/h] | 150 | 150 | 150 |
Zrychlení 0–100 [s] | 9,6 | 8,7 | 7,4 |
Typ brzd | Ventilované kotouče | Ventilované kotouče | Ventilované kotouče |
Spotřeba energie WLTP [Wh/km] | 149 | 151 | 166 |
Dojezd WLTP [km] | 344 | 426 | 395 |
Délka [mm] | 4 285 | 4 285 | 4 285 |
Šířka [mm] | 1 800 | 1 800 | 1 800 |
Výška [mm] | 1 635 | 1 635 | 1 635 |
Rozvor [mm] | 2 700 | 2 700 | 2 700 |
Světlá výška [mm] | 180 | 180 | 180 |
Poloměr otáčení [m] | 5,2 | 5,2 | 5,2 |
Délka interiéru [mm] | 3 050 | 3 050 | 3 050 |
Šířka interiéru [mm] | 1 508 (přední)/1 495 (zadní) | 1 508/1 495 | 1 508/1 495 |
Výška interiéru [mm] | 1 188 (bez panoramatické střechy) | 1 188 | 1 188 |
Objem zavazadlového prostoru [l] | 306 (High, s JBL)/310 (Mid, bez JBL) | 306/310 | 306/310 |
Pohotovostní hmotnost [kg] | 1 700 – 1 742 | 1 760 – 1 839 | 1 860 – 1 939 |
Celková hmotnost (GVM) [kg] | 2 180 | 2 250 | 2 360 |
Tažná kapacita [kg] | 750 | 750 | 750 |
Zdroj: Autorský text, video, foto: Toyota