Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

První motocykl značky Jawa se představil před 90 lety

Ondřej Pavlůsek Ondřej Pavlůsek 24. 10. 2019 • 07:51
26
1
Zobrazit náhledy (26)
Jawa 100 Robot Jawa 100 Robot Jawa 100 Robot Jawa 100 Robot Jawa 250 Duplex Blok Jawa 700 Jawa 700 Jawa 700 Jawa 700 Jawa 750 Jawa 750 Jawa 750 Jawa 750 Jawa 750 Jawa Minor Jawa Minor Jawa Minor Jawa Minor Jawa Minor Jawa Minor Jawa Minor

První motocykl Jawa, jímž byl model 500 OHV, si mohla veřejnost poprvé prohlédnout v říjnu roku 1929 na autosalonu v Praze. Připomeňte si jej spolu s dalšími modely z prvních deseti let existence značky Jawa.  

Konstruktér a podnikatel Ing. František Janeček se narodil 23. ledna roku 1878 a po první světové válce se prosadil především ve zbrojařském průmyslu. Koncem dvacátých let dvacátého století však pro svou zbrojovku hledal náhradní program a zamířil s ní do motoristického průmyslu, což v té době učinila řada zbrojovek i v zahraničí.

Na vlastní vývoj a následné spuštění výroby chyběl tehdy čas i finance a Ing. František Janeček se rozhodl jít cestou licenční výroby. Pro tento plán získal licenci na výrobu motocyklu značky Wanderer z německého Chemnitze. Tento stroj stál i za vznikem zcela nové značky.

Značka Jawa, která je kombinací prvních dvou písmen příjmení zakladatele firmy Františka Janečka a značky Wanderer, byla v Československu zaregistrována 17. srpna 1929. O necelé dva měsíce později pak zakladatel firmy František Janeček značku nechal zapsat i u Světové organizace duševního vlastnictví v Ženevě.

Jawa 500 OHV, která byla pod licencí vyráběným motocyklem Wanderer 500 OHV, se pak veřejnosti poprvé představila Pražském autosalónu 23. října 1929.

Základem modelu 500 OHV byl rám z lisovaného plechu s neodpruženým zadním kolem. K pohonu zde sloužil vzduchem chlazený čtyřtaktní jednoválec o objemu 498,7 kubických centimetrů s nejvyšším výkonem 13,3 kW (18 k), umožňujícím jízdu rychlostí až kolem 125  km/h. Stroj s třístupňovou převodovkou dostal díky pohonu zadního kola hřídelí přezdívku „Rumpál“.

Na přelomu dvacátých a třicátých let představoval model 500 OHV poměrně luxusní a drahý automobil, který se svou cenou dostal na podobnou úroveň jako malý automobil Aero 500. Právě v souvislosti s cenou je často uváděno, že tento první zástupce značky Jawa nebyl úspěšný. Ve skutečnosti se i vedle levnějších modelů udržel v nabídce do roku 1935 a má na svém kontě přes 1000 vyrobených a prodaných exemplářů v době těžké hospodářské krize.  

Jawa 175 Villiers s dvoutaktním motorem dle licence od britské značky Villiers doplnila „Rumpál“ v nabídce své značky v roce 1932 a udržela se v ní do roku 1934, kdy se po rozsáhlé modernizaci proměnila v model Jawa 175, jehož poslední zástupce opustil výrobu až v roce 1946.

Jawa 175 Villiers se vzduchem chlazeným dvoutaktním jednoválcem o objemu 172 kubických centimetrů disponovala výkonem 4 kW (5,5 k), umožňujícím stroji o hmotnosti kolem 80 kg jízdu rychlostí až kolem 80 km/h. Modernizovaná Jawa 175 s výkonem 4,4 kW (6 k) mohla uhánět rychlostí až 85 km/h. Právě díky výrobě stopětasedmdesátek se Jawa stala skutečnou motocyklovou značkou.

Jawa 350 SV z let 1934 až 1936 byla osazena vzduchem chlazeným jednoválcovým čtyřtaktním motorem s ventilovým rozvodem SV o objemu 346 kubických centimetrů, disponujícím výkonem 8,8 kW (12 k). Rám z lisovaného plechu s neodpruženým zadním kolem vycházel z konstrukce použité u menší stopětasedmdesátky. V nabídce značky tento model vyplňoval mezeru mezi luxusním půllitrem a lidovou stopětasedmdesátkou.

Jawa 350 OHV byla jako nejluxusnější motocykl své značky a zároveň i nástupce modelu 500 OHV uvedena na trh v roce 1935. Tento model se od svého o rok staršího sourozence lišil především pohonnou jednotkou s ventilovým rozvodem OHV, poskytující z objemu 346 kubických centimetrů nejvyšší výkon 11 kW (15 k). Ve výrobě se tento model s maximální rychlostí kolem 115 km/h udržel až do konce čtyřicátých let a dodnes je považován za jeden z nejlepších motocyklů značky Jawa.

Jawa 250 byla uvedena v roce 1935 jako model, který se vzduchem chlazeným jednoválcem o objemu 248 kubických centimetrů a výkonu 6,6 kW (9 k) vyplňoval prostor mezi modely 175 a 350 OHV. Ve druhé polovině třicátých let dvacátého století představovala tato dvěstěpadesátka stroj s velmi příznivým poměrem ceny a výkonu a má na svém kontě téměř 14.000 vyrobených exemplářů, z nichž ty poslední byly montovány v roce 1946.

Jawa 100 Robot z roku 1937 s dvoutaktním vzduchem chlazeným jednoválcem o objemu 98,8 kubických centimetrů a výkonu 1,9 kW (2,6 k) se stala nejmenším motocyklem v nabídce značky během prvního desetiletí její existence. Malý motocykl s pedály slavil u zákazníků úspěch i díky tomu, že podle tehdejší legislativy nepodléhal úředním záznamům, neměl registrační značku a bylo možno jej řídit již od čtrnácti let.

Jawa 250 Duplex Blok představuje poslední sériově vyráběný motocykl, který značka Jawa představila během prvního desetiletí své existence a ještě před druhou světovou válkou. Premiéra tohoto modelu se odehrála v roce 1938 a prodej byl spuštěn v roce následujícím. Motocykl se vzduchem chlazeným jednoválcem o objemu 246 kubických centimetrů disponoval výkonem 6,6 kW (9 k) a čtyřstupňovou převodovkou. Dnes tento model patří k nejvzácnějším zástupcům své značky, za což může i skutečnost, že jeho produkce byla kvůli okupaci Československa ukončena ještě v roce 1939 po dokončení zhruba 900, i když zájem o něj byl velký.  

Ing. František Janeček se již v první polovině třicátých let dvacátého století se svou novou značkou Jawa vydal i do světa automobilů a to i díky prodejním úspěchům již zmiňovaného vozu Aero 500 s dvoutaktním jednoválcem pod kapotou. Pozornost zakladatele zbrojovky a továrny na motocykly byla právě díky němu nasměrována k lidovým automobilům, u nichž se vydal podobnou cestou jako v případě motocyklů.

Jawa 700 je označení prvního automobilu značky Jawa, vycházejícího z německého DKW 701 Meisterklasse, na jehož licenční výrobu získal Ing. František Janeček licenci v červnu roku 1933. Základem vozu byl obdélníkový rám s dvojicí podélných nosníků z ocelových U-profilů spojených úzkými příčkami.  Přední i zadní kola s mechanickými bubnovými brzdami byla odpružena dvojicí nad sebou umístěných příčných listových per.

K pohonu sloužil napříč za přední nápravou uložený kapalinou chlazený dvoudobý řadový dvouválec o objemu 684 kubických centimetrů s výkonem 15 kW (20 k). Prostřednictvím třístupňové manuální převodovky s volnoběhem byla roztáčena kola přední nápravy. Automobil s rozvorem náprav 2700 mm, celkovou délkou 3750 mm a hmotností okolo 700 kg byl schopen dosáhnout rychlosti kolem 90 km/h.

V letech 1934 až 1936 mělo být podle dostupných informací vyrobeno kolem jednoho tisíce automobilů Jawa 700. Některé prameny uvádějí celkový počet pod touto hranicí a jiné naopak lehce nad ní.  

Jawa 750 představuje sportovní a závodní derivát původně lidového modelu 700. V roce 1934 se závodu 1000 mil československých účastnila dvojice vozů, jejichž motory měly objem zvýšen těsně pod hranici 750 kubických centimetrů. První z nich byl roadster a nebýt zadření motoru mohla s ním posádka Vitvar – Pánek zvítězit ve své kategorii, v níž prakticky po celou dobu vedla. Druhý automobil posádky Kaiser-Kronberger měl uzavřenou aerodynamickou karoserii, kterou navrhl Paul Jaray, který byl tehdy uznávaným odborníkem právě v oblasti aerodynamiky. 

Pro třetí ročník závodů 1000 mil československých pořádaný v roce 1935 bylo připraveno celkem šest automobilů značky Jawa, z nichž jednu polovinu představovaly otevřené roadstery a druhou uzavřená kupé. K pohonu všech těchto závodních vozů sloužily dvoudobé dvouválce o objemu 745 kubických centimetrů s výkonem 19 kW (26 k).

Jawa v roce 1935 v prestižním závodě vybojovala první tři místa ve své kategorii a putovní pohár prezidenta republiky. Do dnešních dnů se z vozů připravených pro tento podnik dochovalo jedno aerodynamicky tvarované kupé, které bylo v letech 2001 až 2005 kompletně zrenovováno a dnes patří k ozdobám dopravní haly v Národním technickém muzeu v Praze.

Jawa Minor první vlastní automobilovou konstrukci značky Jawa dovedenou k sériové výrobě. Premiéra tohoto modelu se odehrála v říjnu roku 1937 během autosalonu v Praze.

Základem zde byl páteřový rám s centrální nosnou trubkou čtyřhranného průřezu z oceli s rozevřením v přední polovině pro usazení pohonné jednotky. Přední i zadní kola měla nezávislé zavěšení pod příčnými listovými pery a brzdy byly bubnové s mechanickým ovládáním.

Za přední poháněnou nápravou byl podélně usazen kapalinou chlazený dvoudobý dvouválec o objemu 616 kubických centimetrů o výkonu 14,3 kW (19,5 k). Převodovka umístěná před motorem byla třístupňová manuální. Konstrukce karoserie tohoto modelu s rozvorem náprav 2350 mm, resp. 2410 mm po modernizaci z podzimu roku 1938, byla tradiční a dřevěná kostra nesla plechové panely. Vozy s otevřenými karoseriemi, jejichž hmotnost se pohybovala okolo 600 kg, byly schopny vyvinout maximální rychlost až 95 km/h.

Výroba tohoto modelu byla přerušena druhou světovou válkou v roce 1940 a znovu spuštěna těsně po jejím konci z dílů, které se zaměstnancům podařilo ukrýt před okupanty. Během let 1937 až 1947 pak bylo vyrobeno kolem 2700 vozů Jawa Minor.

Foto: JAWA Moto s.r.o., Mecum Auction, Inc., Autowp.ru, Veteran.auto.cz, Auto.cz, archiv

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Avatar - pradeda777
Kua to byly stroje......
| 24. 10. 2019
...jako malý kluk jsem je ještě viděl na silnici...... :yes:

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku