Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

První motocykl značky Jawa se představil před 90 lety

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (2)

První motocykl Jawa, jímž byl model 500 OHV, si mohla veřejnost poprvé prohlédnout v říjnu roku 1929 na autosalonu v Praze. Připomeňte si jej spolu s dalšími modely z prvních deseti let existence značky Jawa.  

Konstruktér a podnikatel Ing. František Janeček se narodil 23. ledna roku 1878 a po první světové válce se prosadil především ve zbrojařském průmyslu. Koncem dvacátých let dvacátého století však pro svou zbrojovku hledal náhradní program a zamířil s ní do motoristického průmyslu, což v té době učinila řada zbrojovek i v zahraničí.

Na vlastní vývoj a následné spuštění výroby chyběl tehdy čas i finance a Ing. František Janeček se rozhodl jít cestou licenční výroby. Pro tento plán získal licenci na výrobu motocyklu značky Wanderer z německého Chemnitze. Tento stroj stál i za vznikem zcela nové značky.

Značka Jawa, která je kombinací prvních dvou písmen příjmení zakladatele firmy Františka Janečka a značky Wanderer, byla v Československu zaregistrována 17. srpna 1929. O necelé dva měsíce později pak zakladatel firmy František Janeček značku nechal zapsat i u Světové organizace duševního vlastnictví v Ženevě.

 

Jawa 500 OHV, která byla pod licencí vyráběným motocyklem Wanderer 500 OHV, se pak veřejnosti poprvé představila Pražském autosalónu 23. října 1929.

Základem modelu 500 OHV byl rám z lisovaného plechu s neodpruženým zadním kolem. K pohonu zde sloužil vzduchem chlazený čtyřtaktní jednoválec o objemu 498,7 kubických centimetrů s nejvyšším výkonem 13,3 kW (18 k), umožňujícím jízdu rychlostí až kolem 125  km/h. Stroj s třístupňovou převodovkou dostal díky pohonu zadního kola hřídelí přezdívku „Rumpál“.

Na přelomu dvacátých a třicátých let představoval model 500 OHV poměrně luxusní a drahý automobil, který se svou cenou dostal na podobnou úroveň jako malý automobil Aero 500. Právě v souvislosti s cenou je často uváděno, že tento první zástupce značky Jawa nebyl úspěšný. Ve skutečnosti se i vedle levnějších modelů udržel v nabídce do roku 1935 a má na svém kontě přes 1000 vyrobených a prodaných exemplářů v době těžké hospodářské krize.  

 

Jawa 175 Villiers s dvoutaktním motorem dle licence od britské značky Villiers doplnila „Rumpál“ v nabídce své značky v roce 1932 a udržela se v ní do roku 1934, kdy se po rozsáhlé modernizaci proměnila v model Jawa 175, jehož poslední zástupce opustil výrobu až v roce 1946.

Jawa 175 Villiers se vzduchem chlazeným dvoutaktním jednoválcem o objemu 172 kubických centimetrů disponovala výkonem 4 kW (5,5 k), umožňujícím stroji o hmotnosti kolem 80 kg jízdu rychlostí až kolem 80 km/h. Modernizovaná Jawa 175 s výkonem 4,4 kW (6 k) mohla uhánět rychlostí až 85 km/h. Právě díky výrobě stopětasedmdesátek se Jawa stala skutečnou motocyklovou značkou.

Jawa 350 SV z let 1934 až 1936 byla osazena vzduchem chlazeným jednoválcovým čtyřtaktním motorem s ventilovým rozvodem SV o objemu 346 kubických centimetrů, disponujícím výkonem 8,8 kW (12 k). Rám z lisovaného plechu s neodpruženým zadním kolem vycházel z konstrukce použité u menší stopětasedmdesátky. V nabídce značky tento model vyplňoval mezeru mezi luxusním půllitrem a lidovou stopětasedmdesátkou.

Jawa 350 OHV byla jako nejluxusnější motocykl své značky a zároveň i nástupce modelu 500 OHV uvedena na trh v roce 1935. Tento model se od svého o rok staršího sourozence lišil především pohonnou jednotkou s ventilovým rozvodem OHV, poskytující z objemu 346 kubických centimetrů nejvyšší výkon 11 kW (15 k). Ve výrobě se tento model s maximální rychlostí kolem 115 km/h udržel až do konce čtyřicátých let a dodnes je považován za jeden z nejlepších motocyklů značky Jawa.

 

Jawa 250 byla uvedena v roce 1935 jako model, který se vzduchem chlazeným jednoválcem o objemu 248 kubických centimetrů a výkonu 6,6 kW (9 k) vyplňoval prostor mezi modely 175 a 350 OHV. Ve druhé polovině třicátých let dvacátého století představovala tato dvěstěpadesátka stroj s velmi příznivým poměrem ceny a výkonu a má na svém kontě téměř 14.000 vyrobených exemplářů, z nichž ty poslední byly montovány v roce 1946.

Jawa 100 Robot z roku 1937 s dvoutaktním vzduchem chlazeným jednoválcem o objemu 98,8 kubických centimetrů a výkonu 1,9 kW (2,6 k) se stala nejmenším motocyklem v nabídce značky během prvního desetiletí její existence. Malý motocykl s pedály slavil u zákazníků úspěch i díky tomu, že podle tehdejší legislativy nepodléhal úředním záznamům, neměl registrační značku a bylo možno jej řídit již od čtrnácti let.

Jawa 250 Duplex Blok představuje poslední sériově vyráběný motocykl, který značka Jawa představila během prvního desetiletí své existence a ještě před druhou světovou válkou. Premiéra tohoto modelu se odehrála v roce 1938 a prodej byl spuštěn v roce následujícím. Motocykl se vzduchem chlazeným jednoválcem o objemu 246 kubických centimetrů disponoval výkonem 6,6 kW (9 k) a čtyřstupňovou převodovkou. Dnes tento model patří k nejvzácnějším zástupcům své značky, za což může i skutečnost, že jeho produkce byla kvůli okupaci Československa ukončena ještě v roce 1939 po dokončení zhruba 900, i když zájem o něj byl velký.  

 

Ing. František Janeček se již v první polovině třicátých let dvacátého století se svou novou značkou Jawa vydal i do světa automobilů a to i díky prodejním úspěchům již zmiňovaného vozu Aero 500 s dvoutaktním jednoválcem pod kapotou. Pozornost zakladatele zbrojovky a továrny na motocykly byla právě díky němu nasměrována k lidovým automobilům, u nichž se vydal podobnou cestou jako v případě motocyklů.

Jawa 700 je označení prvního automobilu značky Jawa, vycházejícího z německého DKW 701 Meisterklasse, na jehož licenční výrobu získal Ing. František Janeček licenci v červnu roku 1933. Základem vozu byl obdélníkový rám s dvojicí podélných nosníků z ocelových U-profilů spojených úzkými příčkami.  Přední i zadní kola s mechanickými bubnovými brzdami byla odpružena dvojicí nad sebou umístěných příčných listových per.

K pohonu sloužil napříč za přední nápravou uložený kapalinou chlazený dvoudobý řadový dvouválec o objemu 684 kubických centimetrů s výkonem 15 kW (20 k). Prostřednictvím třístupňové manuální převodovky s volnoběhem byla roztáčena kola přední nápravy. Automobil s rozvorem náprav 2700 mm, celkovou délkou 3750 mm a hmotností okolo 700 kg byl schopen dosáhnout rychlosti kolem 90 km/h.

V letech 1934 až 1936 mělo být podle dostupných informací vyrobeno kolem jednoho tisíce automobilů Jawa 700. Některé prameny uvádějí celkový počet pod touto hranicí a jiné naopak lehce nad ní.  

 

Jawa 750 představuje sportovní a závodní derivát původně lidového modelu 700. V roce 1934 se závodu 1000 mil československých účastnila dvojice vozů, jejichž motory měly objem zvýšen těsně pod hranici 750 kubických centimetrů. První z nich byl roadster a nebýt zadření motoru mohla s ním posádka Vitvar – Pánek zvítězit ve své kategorii, v níž prakticky po celou dobu vedla. Druhý automobil posádky Kaiser-Kronberger měl uzavřenou aerodynamickou karoserii, kterou navrhl Paul Jaray, který byl tehdy uznávaným odborníkem právě v oblasti aerodynamiky. 

Pro třetí ročník závodů 1000 mil československých pořádaný v roce 1935 bylo připraveno celkem šest automobilů značky Jawa, z nichž jednu polovinu představovaly otevřené roadstery a druhou uzavřená kupé. K pohonu všech těchto závodních vozů sloužily dvoudobé dvouválce o objemu 745 kubických centimetrů s výkonem 19 kW (26 k).

Jawa v roce 1935 v prestižním závodě vybojovala první tři místa ve své kategorii a putovní pohár prezidenta republiky. Do dnešních dnů se z vozů připravených pro tento podnik dochovalo jedno aerodynamicky tvarované kupé, které bylo v letech 2001 až 2005 kompletně zrenovováno a dnes patří k ozdobám dopravní haly v Národním technickém muzeu v Praze.

 

Jawa Minor první vlastní automobilovou konstrukci značky Jawa dovedenou k sériové výrobě. Premiéra tohoto modelu se odehrála v říjnu roku 1937 během autosalonu v Praze.

Základem zde byl páteřový rám s centrální nosnou trubkou čtyřhranného průřezu z oceli s rozevřením v přední polovině pro usazení pohonné jednotky. Přední i zadní kola měla nezávislé zavěšení pod příčnými listovými pery a brzdy byly bubnové s mechanickým ovládáním.

Za přední poháněnou nápravou byl podélně usazen kapalinou chlazený dvoudobý dvouválec o objemu 616 kubických centimetrů o výkonu 14,3 kW (19,5 k). Převodovka umístěná před motorem byla třístupňová manuální. Konstrukce karoserie tohoto modelu s rozvorem náprav 2350 mm, resp. 2410 mm po modernizaci z podzimu roku 1938, byla tradiční a dřevěná kostra nesla plechové panely. Vozy s otevřenými karoseriemi, jejichž hmotnost se pohybovala okolo 600 kg, byly schopny vyvinout maximální rychlost až 95 km/h.

Výroba tohoto modelu byla přerušena druhou světovou válkou v roce 1940 a znovu spuštěna těsně po jejím konci z dílů, které se zaměstnancům podařilo ukrýt před okupanty. Během let 1937 až 1947 pak bylo vyrobeno kolem 2700 vozů Jawa Minor.

Foto: JAWA Moto s.r.o., Mecum Auction, Inc., Autowp.ru, Veteran.auto.cz, Auto.cz, archiv

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (2)

Doporučujeme

15. 12. 2019 19:06
anooo...
To bolo este v casoch, ked auta a motorky boli umelecke diela a nie predrazene umelohmotne krabice, ako dnes
Avatar - pradeda777
24. 10. 2019 12:12
Kua to byly stroje......
...jako malý kluk jsem je ještě viděl na silnici...... :yes: