Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

První nákladní Isuzu pomohlo formovat poválečné Japonsko

Mirek Mazal
Diskuze (0)

Jednoduše konstruovaný nákladní automobil pomohl Japoncům zvelebit válkou zničenou zemi. Povedený start do nové éry přetrval dodnes a geopolitický dravec může děkovat značce Isuzu.

Japonsko je přední světová motoristická velmoc zaměstnávající více než 700 tisíc lidí na pozicích spjatých s automobilovým průmyslem. Z hlediska exportu vozidel jsou na tom Japonci podobně skvěle, dokonce se globální trh vyvíjí přímo podle aktuální situace v zemi vycházejícího slunce. Stačí zemětřesení, nebo politická krize a na druhé straně zeměkoule oprávněně rostou obavy z dodávek objednaných modelů či náhradních dílů.

Poválečné období restartu celého státu probíhalo jedinečným systémem tržního plánovaného hospodářství, přičemž vláda nekladla odpor novým nápadům a odvážným podnikatelským aktivitám. Navzdory centrálnímu řízení vzešel téměř z popela prvotřídní automobilový průmysl a období zakořenění mimořádně efektivní výroby aut ztělesňuje nejlépe jeden konkrétní model s kabinou pro tři pasažéry a velkou korbou.

Isuzu TX-80 asistovalo při budování náskoku japonského průmyslu

První nákladní automobily značky Isuzu a řady TX byly součástí japonské poválečné rekonstrukce země. Nadvláda dvounápravového náklaďáku trvala přes tři desetiletí v rozmezí let 1946–1979, kdy se poražené Japonsko transformovalo z deklasované mocnosti na ekonomického dravce.

Užitková provedení TX dopravovala suroviny, převážela všemožný stavební náklad a některé kusy byly upraveny potřebám záchranných sborů. Zejména verze TX-80 byla nejprodávanější v segmentu pětitunových pracantů. Se zdánlivě nulovou péčí při návrhu designu byly jednoduše střižené vozy ošklivé, ale o to spolehlivější.

TX-80 poháněl vodou chlazený řadový šestiválec Isuzu DG32 o benzínovém objemu 4,4 litru. Motor vepředu generoval výkon asi 85 koní (63 kW) při 3000 ot./min a 254 N.m točivého momentu. Čtyři převodové rychlosti se řadily manuálně a přední kola držela stopu pomocí šnekového řízení. Poválečné nákladní Isuzu bylo proslulé schopnostmi v terénu zejména na nezpevněných venkovských silnicích před vznikem rovných dálnic.

Pamětníci poválečné rekonstrukce státu hrdě připomínají podíl TX-80 na současné pozici Japonska mezi ostatními velmocemi. Automobilka Isuzu nezapomněla na ikonu nákladní dopravy, z archivů jsou uvolňovány dobové fotografie a občas se na veřejnosti blýskne jeden z posledních zachovalých exemplářů.

Muzejní sbírka továrny například zahrnuje TX-80 z roku 1947 po kompletní renovaci před 23 léty. Letos 73letý modrý veterán je plně funkční exponát, předváděcí časová tobolka zůstává mimo veřejné akce uložena v Kawaguči na ostrově Honšú.

Technické parametry Isuzu TX80
Rok výroby od 1946
Počet dveří 2
Počet míst k sezení 3
Hmotnost vozidla 2 930 kg
Délka 6 655 mm
Šířka 2 190 mm
Výška 2 250 mm
Motor benzínový šestiválec DG32
Objem 4 390 ccm
Výkon cca 85 koní (63 kW) a 254 Nm
Vrtání x zdvih 90 x 115 mm
Objem palivové nádrže 90 l
Mirek Mazal
Diskuze (0)

Doporučujeme