Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

První nákladní Isuzu pomohlo formovat poválečné Japonsko

Mirek Mazal Mirek Mazal 30. 9. 2020 • 03:58
12
Zobrazit náhledy (12)
Isuzu TX80 Isuzu TX80 Isuzu TX80 Isuzu TX80 Isuzu TX80 Isuzu TX80 Isuzu TX80

Jednoduše konstruovaný nákladní automobil pomohl Japoncům zvelebit válkou zničenou zemi. Povedený start do nové éry přetrval dodnes a geopolitický dravec může děkovat značce Isuzu.

Japonsko je přední světová motoristická velmoc zaměstnávající více než 700 tisíc lidí na pozicích spjatých s automobilovým průmyslem. Z hlediska exportu vozidel jsou na tom Japonci podobně skvěle, dokonce se globální trh vyvíjí přímo podle aktuální situace v zemi vycházejícího slunce. Stačí zemětřesení, nebo politická krize a na druhé straně zeměkoule oprávněně rostou obavy z dodávek objednaných modelů či náhradních dílů.

Poválečné období restartu celého státu probíhalo jedinečným systémem tržního plánovaného hospodářství, přičemž vláda nekladla odpor novým nápadům a odvážným podnikatelským aktivitám. Navzdory centrálnímu řízení vzešel téměř z popela prvotřídní automobilový průmysl a období zakořenění mimořádně efektivní výroby aut ztělesňuje nejlépe jeden konkrétní model s kabinou pro tři pasažéry a velkou korbou.

Isuzu TX-80 asistovalo při budování náskoku japonského průmyslu

První nákladní automobily značky Isuzu a řady TX byly součástí japonské poválečné rekonstrukce země. Nadvláda dvounápravového náklaďáku trvala přes tři desetiletí v rozmezí let 1946–1979, kdy se poražené Japonsko transformovalo z deklasované mocnosti na ekonomického dravce.

Užitková provedení TX dopravovala suroviny, převážela všemožný stavební náklad a některé kusy byly upraveny potřebám záchranných sborů. Zejména verze TX-80 byla nejprodávanější v segmentu pětitunových pracantů. Se zdánlivě nulovou péčí při návrhu designu byly jednoduše střižené vozy ošklivé, ale o to spolehlivější.

TX-80 poháněl vodou chlazený řadový šestiválec Isuzu DG32 o benzínovém objemu 4,4 litru. Motor vepředu generoval výkon asi 85 koní (63 kW) při 3000 ot./min a 254 N.m točivého momentu. Čtyři převodové rychlosti se řadily manuálně a přední kola držela stopu pomocí šnekového řízení. Poválečné nákladní Isuzu bylo proslulé schopnostmi v terénu zejména na nezpevněných venkovských silnicích před vznikem rovných dálnic.

Pamětníci poválečné rekonstrukce státu hrdě připomínají podíl TX-80 na současné pozici Japonska mezi ostatními velmocemi. Automobilka Isuzu nezapomněla na ikonu nákladní dopravy, z archivů jsou uvolňovány dobové fotografie a občas se na veřejnosti blýskne jeden z posledních zachovalých exemplářů.

Muzejní sbírka továrny například zahrnuje TX-80 z roku 1947 po kompletní renovaci před 23 léty. Letos 73letý modrý veterán je plně funkční exponát, předváděcí časová tobolka zůstává mimo veřejné akce uložena v Kawaguči na ostrově Honšú.

Technické parametry Isuzu TX80
Rok výroby od 1946
Počet dveří 2
Počet míst k sezení 3
Hmotnost vozidla 2 930 kg
Délka 6 655 mm
Šířka 2 190 mm
Výška 2 250 mm
Motor benzínový šestiválec DG32
Objem 4 390 ccm
Výkon cca 85 koní (63 kW) a 254 Nm
Vrtání x zdvih 90 x 115 mm
Objem palivové nádrže 90 l

Související články

Témata

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku