První statické dojmy: Lamborghini Veneno vypadá jako speciál z Le Mans
Zatímco Ferrari a McLaren dopředu hlásaly, že na letošním ženevském autosalonu představí nový hypersport (LaFerrari a P1), konkurenční Lamborghini svoji novinku pro Ženevu dlouho tajilo. Sant'agatský výrobce se však nakonec hypersportem také vytasil.
Jméno nového modelu Lamborghini jde v duchu tradic značky – Veneno byl totiž býk pro corridu. Také ohromující vzhled není pro vůz s býkem ve znaku něčím neobvyklým.
Veneno je součástí letošních oslav 50 let od založení automobilky Lamborghini, což naznačuje i číslice 50 na zádi. Veneno však není jediným dárkem pro výročí půlstoletí existence Lamborghini, v plánech je ještě Aventador 50th Anniversary.
Sant'agatský hypersport v mnohém připomíná závodní speciály třídy LMP1 z Le Mans. Samo Lamborghini na adresu Venena říká, že přináší aerodynamiku závodních automobilů.
Vozy Lamborghini vždycky ohromovaly, což bez diskuze platí i pro Veneno. V ohromujícím designu nicméně najdeme mnohé prvky, známé již z předchozích Lamborghini. Mezi tyto detaily, které na první pohled zůstávají skryty, patří světlomety tvořící písmeno ypsilon, křídélka na přídi jako z Aventadoru J, italská trikolora na boku nebo žaluzie tvořící kryt motoru jako u Miury.
Úplnou novinkou je „žraločí“ ploutev za kabinou, která zlepšuje stabilitu auta. Nepřehlédnutelným designovým prvkem je i nastavitelné přítlačné křídlo na zádi.
Technický základ Venena vychází z Aventadoru. Automobil tento fakt zvenku účinně skrývá, shodné jsou jen boční dveře otevírané vzhůru. To uvnitř je shodný základ nápadnější, Aventador i Veneno mají prakticky shodnou palubní desku.
Kritiky designu (upřímně řečeno, Veneno není žádný krasavec) Lamborghini umlčuje faktem, že tři zájemci byli za vůz v přepočtu ochotní zaplatit 77 milionů korun. Více než tři exempláře Lamborghini ani prodat neplánuje.
O budoucnosti testovacího vozidla se sériovým číslem 0, který je v Ženevě vystaven, ještě automobilka musí rozhodnout. Zatímco exemplář prezentovaný na výstavišti Palexpo je šedý, karoserie každého z ostatních vyrobených kusů ponesou jednu z barev italské trikolory.