První závodní Toyota se málem ztratila, sen zakladatele značky ožívá
První závodní Racer se téměř ztratil v historii automobilismu. Můžeme se dočkat vzkříšení, protože vnuk oprášil projekt významného dědečka.
Za první soutěžní Toyotu je považován sedan Crown Deluxe z roku 1957, který se zúčastnil trialového závodu přes nehostinnou Austrálii. Premiérový japonský pokus v mezinárodním motorsportu je popravdě ještě starší a zajímavější, protože celá desetiletí ležel ladem na západě model Toyopet Racer vyrobený dokonce o šest let dříve.
Podle britské odnože Toyoty byla existence Raceru z roku 1951 dávno zapomenuta, dokud bývalý zaměstnanec automobilky jménem Hideo Matsumoto nevydal knihu Prehistory of Toyota’s Motorsport Activities – Covering mainly Toyopet Racer and Mobilgas Rally (Round Australia) 1951–1961.
Ostrovní zastoupení značky přiznává chabé znalosti o historickém Toyopetu, povědomí je slabé napříč zaměstnanci automobilky, přitom reálně první sportovní Toyota je považována za milovaný projekt samotného Kiichira Toyody. Otec divize Toyody Loom Works a následně ředitel Toyoty Motor Corporation skládal prototyp z dostupných komponentů odlišných zaměření.
Podvozek šéfova originálu tvořil žebřinový rám pro civilní sedanovou verzi Toyopet Model SD z roku 1949. Prapůvod podvozkové konstrukce byl odvozen od nákladního provedení Toyopet SB, proto se komponenty vyznačovaly výdrží, odolností a snadnou opravou po těžkém využití na cestách i mimo ně. Dobrý základ se vyznačoval spolehlivostí na úkor jízdních vlastností.
Podvozek podpírala listová pera, mezi kterými byl vepředu usazen vodou chlazený čtyřválec o objemu jednoho litru. Slabý motor produkoval mizivých 27 koňských sil schopných táhnout do rychlosti maximálně 77 km/h. Nákladní typ SD používal celokovovou karoserii o celkové váze vozu cca 1,2 tuny, což bylo eliminováno jednosedadlovým uspořádáním a lehčími částmi aerodynamičtějšího konceptu.
Zakladatel automobilky Toyota měl v úmyslu postavit šest Racerů, nicméně zvládl jen dva exempláře očíslované číslicemi 1 a 2. Duo složenin bylo dokončeno díky dvěma továrnám, každá použila vlastní design, což vedlo k dramaticky odlišně tvarovaným plechům na stejném podvozku. Zbylé kusy nemohly být realizovány z důvodu bouřlivého období japonského automobilového průmyslu ubíjeného pracovními stávkami, recesí a výpadky dodavatelského řetězce. Kiichiro zareagoval bezprecedentními manažerskými kroky a rozdělil společnost na výrobní a prodejní sekci. Promyšlený tah poskytl prodejnímu oddělení více svobody na oplátku za možnost financovat program závodních vozů.
Nadějný vývoj dramaticky zkomplikovalo onemocnění Kiichira a vlivem rostoucího tlaku odborů byl nucen odstoupit z vedení společnosti. Toyoda zemřel 27. března 1952 ve věku 57 let, s duší konstruktéra a manažera navždy vyhasly i naděje závodění s Toyopet Racer. Podle Matsumota se veřejnost poprvé dozvěděla o závodním prototypu z magazínu All Toyota vydaného prodejní divizí v roce 1950.
Článek vypadal jako reklama ve snaze získat podporu vývojového programu, ale bez nejdůležitější tváře značky se jen těžko sháněla potřebná náklonnost. Příběh Raceru byl následně zapomenutý téměř 70 let, jediná závodní Toyota tvořená zakladatelem společnosti by si zasloužila respekt v historii ToMoCo, bohužel původní vozy dávno zmizely.
Můžeme se dočkat vzkříšení, protože současný generální ředitel (a vnuk Kiichira) Akio Toyoda nedávno oprášil projekt stavby repliky závodního speciálu významného dědečka. Měl by být i sestaven tým inženýrů a nezbývá než doufat v obnovení podoby první závodní Toyoty.