Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

První zcela nový poválečný model Toyoty. Něco jako japonský Brouk

Mirek Mazal
Diskuze (2)

Po válce byl položen základní kámen úspěšné existence největší světové automobilky. Úspěch pramení z dvoudveřového kompaktu od samotného zakladatele značky.

Od září roku 1947 byly malé vozy značky Toyota prodávány pod označením Toyopet. Zdrobnělina narážela na kompaktní rozměry po válce nabízených aut. Úplně první osobní model etapy těsně po válečné vřavě nesl jméno Toyopet SA.

Dvoudveřový zakulacený drobeček odrážel vývojové tendence dobového automobilového průmyslu dalekého východu. Série milých Toyopet SA vznikla ve skromném počtu, vlivem platného omezení automobilové výroby a japonským tržním podmínkám bylo v letech 1947–1952 finálně dokončeno pouze 215 kusů, z nichž nejhezčí pravděpodobně stojí v muzeu značky. Po konci druhé světové války byl totiž celý automobilový průmysl Japonska držen pod zákazem dodávek osobních automobilů. Povolena byla pouze užitková vozidla neboli náklaďáky, autobusy či taxíky.

Kiichiro Toyoda tušil, že jednoho dne bude restriktivní opatření zrušeno. Zakladatel automobilky Toyota začal vyvíjet koncept, který by továrna mohla začít produkovat po uvolnění okupace. Vizionářské myšlení se ukázalo předpovědí budoucnosti, protože první prototyp byl hotov v lednu 1947 a za půl roku americké generální ředitelství začalo udělovat povolení k výrobě tří stovek osobních automobilů ročně.

První osobní poválečná Toyota SA je často přirovnávána k rovněž zaoblenému Volkswagenu Brouk a podobným východoevropským designovým modelům té doby. Konstrukce 3,8metrového SA spočívala v páteřovém rámu, který mezi předními rameny skrýval vodou chlazený řadový čtyřválec o objemu jednoho litru. Adekvátně drobný agregát generoval pouze 20 kW (27 koní) a pomocí třístupňového manuálu napojeného na zadní kola hnal poněkud těžké auto (1170 kg) na maximální rychlost 87 km/h.

Toyoda prosadil první použití nezávislého zavěšení všech kol na japonském trhu. Dalšími pokroky byly hydraulické brzdy, integrovaná mřížka chlazení nebo rádio. Překvapí startování tlačítkem vpravo od tenkého volantu. Mimo nadčasové prvky byla některá řešení předpotopní, moc se nepovedlo například signalizování změny směru pomocí mechanických ukazatelů červené barvy umístěných po stranách karoserie. Zbytečnou úsporou je jen jeden stěrač čelního okna a obočí nadzvedne i externí spínač osvětlení zadní registrační značky.

Zatímco Toyopet SA byl ambiciózním projektem, pro Toyotu znamenal absolutní neúspěch. Příliš málo Japonců si v poválečné době mohlo dovolit nákup automobilu, většina obyvatelstva upřednostňovala občasné svezení taxislužbou. Kromě zákaznické nedostupnosti komplikovala situaci i nespolehlivá technika trpící stavem japonských silnic.

Existence SA však nebyla bezvýznamná, protože zkušenosti z vývoje, montáže i prodeje ovlivnily úspěch modelu Crown, který se od roku 1955 stále prodává. Poválečná prvotina byla zásadní milník, bez ní by Toyota nebyla největší světovou automobilkou. Během roku 2020 bylo celosvětově prodáno 9,528 milionu vozů.

Mirek Mazal
Diskuze (2)

Doporučujeme

Avatar - Jerry.Gunman
2. 2. 2021 22:44
Re: To chci
Takovej správnej malučkej pišišvor :D
2. 2. 2021 10:22
To chci
To je úplně super autíčko.