Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Po 65 letech končí symbol Toyoty. Nepřekvapivě kvůli SUV

Mirek Mazal
Diskuze (38)

Král je mrtev, ať žije SUV. Souvětí shrnuje stav japonského automobilového průmyslu, odkud odchází ikonický sedan, který pravděpodobně vystřídá momentálně oblíbenější sportovně užitkový vůz.

Toyota se po založení 28. srpna 1937 etablovala do jednoho z největších výrobců automobilů na světě. Pozici lídra značně pomohla vybudovat řada luxusních sedanů prodávaných pod označením Crown. Středně velké modely vznikaly od roku 1955 a letos má ikona japonské značky zažít poslední rok sériové produkce.

Dominantní hráč globálního automobilového trhu utopí 65 let historie a tradice vyřazením Crownu z firemní strategie. Japonský tisk přišel se smutnou zprávou, která dále prozrazuje tradiční důvod konce jedné éry – pomyslným nástupcem přepychového sedanu má být jak jinak než sportovně užitkové vozidlo plánované na rok 2022.

15 generací

Crown řady S220 je už 15. generací, proto je kdysi nesmrtelný model právem považovaný za stabilní základ japonské motoristické scény. Typický sedan je součástí místní kultury, občané si vůz pamatují v různých rolích od pohodlného křižníku přes taxi až po policejní náčiní do služby.

Obecně známý Crown prostoupil všechny vrstvy společenského života, různé edice se objevují v ulicích každé prefektury hned vedle podobně typických sushi restaurací. Ukončením výroby zmizí zásadní část japonské automobilové etapy.

Oficiální prohlášení o konci Crownu dosud neproběhlo, přesto je na vině zmíněné SUV upřednostněné mladší generací. Konzervativních zákazníků ubývá a vkus později narozených vyžaduje auto na chůdách. Odliv příznivců sedanu znázorňují prodejní čísla – v roce 2018 se prodalo asi 50 tisíc Crownů, loni prodeje klesly asi na 36 tisíc a do října 2020 se symbolů Japonska prodalo jen zhruba 18 tisíc, což je méně než desetina proti nejúspěšnějšímu období v roce 1990.

Slavné označení Crown ztratí původní smysl, přesto by mohlo existovat dál na vyvýšeném modelu postaveném podle základů hybridní SUV Toyota Highlander. Další sedan pro policisty či taxikáře už však není aktuální.

Vydrží znak korunky?

Po vlajkové lodi Toyoty zůstane jen vzpomínka. Nejvyšší pozici v nabídce podtrhují originální loga používaná celých 65 let nepřetržité výroby. Dlouhá minulost je doprovázená výsostným značením svébytné identity, protože donedávna nedotknutelný Crown je jedním z mála současných modelů Toyoty, které mají pro svoji modelovou řadu vlastní znak.

Luxusní sedan je možné spolehlivě poznat mimo jiné díky stylizovaným znakům podobným královské koruně. Znázornění moci je přítomno na masce chladiče, po stranách C sloupků i uprostřed volantu. Na vyšší a širší karoserii by korunky mohly ztratit punc originality, pokud se na zamýšleném SUV vůbec někdy objeví.

Mirek Mazal
Diskuze (38)

Doporučujeme

16. 12. 2020 13:05
Re: Až budou mít SUV všichni
Na stejném základu postavené auto, kombi vs SUV, obyčejná karoserie vs zvýšená, nižší hmotnost vs vyšší, stejně výkonný motor... bude zrat víc SUV nebo kombi?
Fyzika ze základní školy, rozporovat nebude snad nikdo..,
16. 12. 2020 09:42
Re: Až budou mít SUV všichni
Presne na to som narazal. Je to SUV ked sa to hodi, ked sa to nehodi tak to SUV nie je. Definicia SUV nema ziadne exaktne urcenie, moze tam byt cokolvek. Este raz - to moje SUV, (pre teba crossover,je mi to sumak) je dost velke na to, ze je velkostne pod nim viac SUVeciek ako nad nim. Naviac argument zaciatku diskusie bola myslienka na hranie sa na ekologiu ked si ludia kupia velke auta s velkou spotrebou. Ty mas mensie auto tiez s velkou spotrebou - znacne vecsou ako velkostne porovnatelne a viac uzitkove modely a nikto to nejako neriesi, preco je to problem u SUV netusim. A zasadne sa vzdy opominu MPV, ktore maju ale presne vsetky tie "negativne" vlastnosti ako SUV a proti tym tiez nikto nic nehovori - to je pokrytectvo.
16. 12. 2020 06:42
Re: Až budou mít SUV všichni
Schiza se hovoří tomu cítit se dotčen kritikou SUV, jezdíc v crossoveru... ne, 5008 je SUV jenom podle marketeru...
16. 12. 2020 06:40
Re: Až budou mít SUV všichni
Ještě nikdy jsem Karle neměl pocit, ze bych se nevešel na délku. Ale otevřít dveře, to je větší kumšt. Obzvlášť ty dlouhé od kupéčka. 13 cm je dost, navíc při tom, jak jsou dnes parkovací místa nahusto.
Reco, přečti si celou diskusi, hlavně to, jak vysvetluju to, co odpůrcům SUV vadí, a neuraz se, zbytečně si to vztahujes na sebe. Takový Suzuki Jimny taky nikomu nevadí. Týká se to velkých dvouapultunovych SUV.
Moje auto sežere deset litru benzinu, obvykle benzinové auto této kategorie nejede pod osm. Prosím nesrovnavat benzin a diesel... to nelze.
15. 12. 2020 13:23
Re: Až budou mít SUV všichni
Nevidim dovod preco by to mal byt nejaky problem. Ak potrebujem velke auto - a je uplne jedno z akych dovodov, tak si ho zaobstaram a nikoho do toho nic nie je. Ako uz povedal karel - ty mas cabrio s vyssou spotrebou. Z pohladu uzitku jedno z najnepouzitelnejsich aut s vysokou spotrebou a vadia ti ludia, ktori chcu tank, co aj tak jazdi za menej. Tomu sa hovori schiza.