První zimní pneumatika slaví 90 let. Nepřekvapí vás, kde se zrodila
S blížící se novou sezonou zimních pneumatik připomínáme jejich začátky. Poprvé se objevily ve Finsku už před devadesáti lety.
Letošní přezouvání na zimní pneumatiky se rychle blíží. I když pro nás jsou „zimáky“ už normální automobilovou výbavou, ještě před sto lety tomu bylo jinak. Zimní pneumatika jako taková je totiž výrazně mladší než motorismus a letos je tomu už devadesát let od vynálezu úplně prvního typu, za nímž stojí finský výrobce pneumatik Nokian. Vznikl na popud muže jménem August Kelhu, prodejce pneumatik.
První zimní pneumatika Kelirengas se začala prodávat v roce 1934. I dnes jsou zimy ve Finsku i dalších severských zemích pořádně tuhé, ale výrobce tehdejší velkou potřebu zimních pneumatik oživuje veselou poznámkou. Ve třicátých letech byly finské silnice spíše běžnými cestami s minimem asfaltových povrchů a auta nebyla příliš spolehlivá, což nikdy nezaručovalo příjezd do cíle.
Zimní pneumatika řidičům poskytla mnohem větší přilnavost na zasněžených a zledovatělých cestách a nejprve se začala používat na nákladních vozidlech. Nová technická konstrukce zakládala na příčných lamelách, jež svíraly sníh jako ozubené kolo. Dobová reklama lákala na účinnější brzdění i stabilní průjezdy zatáčkami. V prvním roce výroby bylo k dispozici deset variant a každý den se vyrábělo asi 110 pneumatik.

Až po obchodním úspěchu se „zimáky“ pro nákladní vozy se začalo přemýšlet o podobném typu pro osobní auta. Už v roce 1936 byla do prodeje uvedena další pneumatika Hakkapeliitta a pro inovativní technologii si Nokian vymyslel obchodní pojmenování Snow-Hakkapeliitta. Dezén byl zcela nové konstrukce a jeho specifickým znakem byly přísavné plochy eliminující prokluzování kol na ledu.
Revoluční zimní pneumatiky se tak začaly objevovat na silnicích v mnohem větším počtu a postupně nahrazovaly těžkopádné sněhové řetězy. V následujících desetiletích se experimentovalo také s hřeby, kovovými manžetami i keramickými kousky ve směsi běhounu. První pneumatika speciálně navržená pro hřeby se pak objevila v roce 1961 a jmenovala se Kometa-Hakkapeliitta.
A není překvapením, že se zimní obutí začalo objevovat i v automobilových soutěžích. Nokian uvádí, že ve slavné Rallye Monte Carlo ročníku 1963 na pneumatikách Hakkapeliitta s hroty startovaly všechny tři posádky, jež se v cíli umístily na stupních vítězů. To však byl jen začátek dalšího dlouhého vývoje zimních pneumatik.