Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rallye Dakar 2021 a jeho největší hvězdy: Na závod se chystá Loeb, Meeke i dakarské legendy

David Bureš
Diskuze (0)

Hvězdná jména jako Carlos Sainz, Stéphane Peterhansel nebo Cyril Depres nebudou chybět ani na Rallye Dakar 2021. Doplní je třeba Sebastién Loeb nebo Kris Meeke.

Čeští fanoušci na Rallye Dakar 2021 budou mít hned několik želízek v ohni. Bude Martin Macík mladší opět bojovat mezi nejlepšími kamiony? Jak pomůže Aleši Lopraisovi jeho nový týmový parťák Jan Tománek? Bude Tomáš Tomeček známý z „afrického Dakaru“ opravdu jen rychlá výpomoc? A jak se povede první start české legendě Tomáši Engemu? Zapomínat bychom ale neměli ani na zahraniční hvězdy. Těch totiž bude i v nadcházejícím ročníku hned několik.

Zřejmě nejvíce jich bude v kategorii automobilů, která je z mezinárodního hlediska přece jen na Dakaru nejsledovanější. Jedna z nich ale přece jen bude chybět, Fernando Alonso se v roce 2021 vrací do Formule 1, a možná i proto ho na Dakaru 2021 neuvidíme.

El matador a Mistr Dakar

Naopak nikoliv překvapivě se vrátí letošní vítěz v kategorii automobilů Carlos Sainz, který opět bude hájit barvy týmu X-Raid jedoucího se speciálem nazvaným X-Raid Mini John Cooper Works Buggy. Dakar se přitom bude snažit vyhrát počtvrté. „Samozřejmě se budu snažit obhájit své vítězství,“ říká směle. Zatím pokaždé přitom vyhrál s jiným vozem, poprvé tak může obhájit titul za volantem stejného speciálu. Dvojnásobný šampion WRC v roce 2010 zvítězil s VW Race Touareg, v roce 2018 s Peugeotem 3008 DKR Maxi a loni právě s buginou Mini.

V týmu ho pak opět doplní Stéphane Peterhansel, další legenda Dakaru, s hned 13 vítězstvími. „Poslední Dakar jsem sice nezvládl vyhrát, pořád mám ale na něj výtečné vzpomínky. Pořád jsem motivovaný, možná ještě více, díky tomu, že vím, že naše bugina bude ještě lepší,“ říká Francouz, který letos Dakar dojel třetí. Se Sainzem tvoří dakarské duo už od roku 2018, nejprve v barvách Peugeotu, od loňska v barvách Mini, respektive X-Raid. Zkušená dvojice přitom letos nelenila dále upravovala dakarský speciál.

Také další ambiciózní týmy

Na startu přitom nebude chybět ani další francouzská legenda, Sébastien Loeb. Světový šampionát v rallye sice vyhrál hned devětkrát, na vítězství v Dakaru však zatím čeká. Nejblíže mu byl v roce 2017, kdy se speciálem Peugeot dojel druhý. Letos si dal od Dakaru pauzu, v roce 2021 se však vrátí, a to v barvách Bahrain Rad Xtreme, bahrajnského týmu, který nasadí nový speciál postavený renomovanou firmou Prodrive. Jedná se o nově vyvinutou čtyřkolku poháněnou přeplňovanou benzinovou V6 o objemu 3,5 litru, jejíž design navrhnul dlouholetý šéfdesignér Jaguaru Ian Callum.

„Budu zklamaný, pokud nebudeme považováni za potenciální vítěze,“ říká rozhodně David Richards, šéf týmu. Ty nejvyšší ambice jsou na místě, protože bahrajnský tým si může dovolit ty nejlepší jezdce. Loeba totiž v barvách stáje doplní Nani Roma, který se Dakaru účastní nepřetržitě od roku 1996. Dvakrát ho dokonce vyhrál, v roce 2004 za řidítky motocyklu KTM, o deset let později pak za volantem speciálu Mini.

Nejvyšší ambice bude mít také samozřejmě značkový tým Toyota, který v nadcházejícím ročníku nasadí čtyři speciály Hilux. Toyota Gazoo Racing přitom tentokrát vsadí na kombinaci zkušenosti a mladého odhodlání. První skupinu zastoupí Nasser Al-Attiyah a Giniel de Villiers, dvojka a pětka Dakaru 2020, zatímco tu druhou Shameer Variawa a Henk Lategan, pro něhož to bude vůbec první Dakar.

Také v Toyotě se přes turbulentní rok 2020 nezahálelo. Upravený speciál převzal design modernizovaného sériového Hiluxu a dočkal se několika dalších úprav. „Hilux se cítí ještě lépe než kdy dříve a já jsem si jistý, že máme správné auto pro nadcházející závod,“ tvrdí de Villiers, který jako Al-Attiyah určitě bude bojovat o nejvyšší příčky.

A co další závodníci?

Sledovaná bude jistě také účast pravidelného účastníka čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans, Romaina Dumase, který Dakar jel už čtyřikrát, vždy v barvách Peugeotu. Tentokrát však usedne za volant speciálu týmu Rebellion, v jehož barvách už letos závodil právě v Le Mans. „Cíl je jasný, dokončit Dakar s dvěma auty. To by byla obrovská odměna pro soukromý tým. Já osobně budu nadšen, když se mně podaří zajet dobré časy a ukázat, že je v autě potenciál,“ tvrdí Dumas. Rebellion je mimochodem značka hodinek, která se oficiálně stará o časomíru na Dakaru.

Zapomenout pak nesmíme ani na Krise Meeka. Ten sice pro sezonu 2020 ztratil místo u Toyoty v šampionátu WRC, jezdit ale umí, což bude chtít prokázat i na Dakaru. Pojede v kategorii bugin, a to ve speciálu týmu PH-Sport, který vznikl na základech někdejší stáje Citroën ve WRC. Samotná bugina využívá techniku Can-Am.

Mezi motorkáři slovenská star

Jen o automobilech ale Dakar 2021 samozřejmě nebude. Hojně sledovaná je také kategorie motocyklů, a to i pro československé fanoušky. Mezi nejlepšími se totiž opět bude chtít umístit Štefan Svitko, který největšího úspěchu dosáhl v roce 2016, kdy v kategorii motorek dojel druhý. K co nejlepšímu výsledku mu má pomoci nový stroj KTM.

Stroj KTM osedlá také australský závodník Toby Price, dvojnásobný vítěz Dakaru z let 2016 a 2019, a pravidelný adept na triumf. Loni skončil celkově třetí, stejně jako v letech 2018 a 2015, pokaždé právě za řidítky KTM.

Účast si samozřejmě zopakují i zbylí motorkáři, kteří letos stáli na stupních vítězů. První Ricky Brabec z USA opět pojede v barvách továrního týmu Hondy, zatímco Chilan Pablo Quintanilla v barvách Husqvarny.

Mezi kamiony některé hvězdy chybí

Naopak kategorie kamionů bude tentokrát o jedno slavné jméno chudší. Závodu se totiž nezúčastní Team De Rooy, který se kvůli zdravotním problémům dvojnásobného šampiona Dakaru Gerarda de Rooye chtěl zaměřit na přípravu aut pro jiné závodníky. Nakonec se ale Dakaru 2021 holandský specialista na vozy Iveco nezúčastní, a to z důvodu pandemie koronaviru. „Petronas a Iveco si myslí, že v době, kdy svět trpí kvůli koronaviru, není účast na Rally Dakar možná,“ vysvětluje manažer týmu Henk van Leuven s tím, že účast není společensky i ekonomicky vhodná.

Také v barvách ruského Kamazu bude chybět jedno hvězdné místo. Do jezdecké sestavy pro nadcházející ročník se totiž v rámci pravidelné rotace posádek tentokrát nevešel Eduard Nikolajev, pětinásobný vítěz Dakaru.

„V týmu dnes máme pět zdatných posádek. Všichni piloti jsou stejně dobří a jedná se o naprosto sladěnou pětici. Museli jsme ale vybrat čtyři posádky, které budou na Dakaru hájit barvy týmu Kamaz-Master a domácího automobilového průmyslu. Rozhodování nebylo snadné. Nakonec volant závodního kamionu dočasně opustí Eduard Nikolajev,“ oznámil na podzim tento krok šéf týmu Kamaz Vladimir Čagin. Pětinásobný vítěz Dakaru tak na startu bude chybět poprvé od roku 2007.

Do dějiště závodu nicméně Nikolajev pojede, aby Kamazu pomáhal řešit organizační a technické záležitosti. Svým způsobem tak také bude pomáhat v boji o celkovým triumf. O ten se bude snažit za volantem závodního Kamazu 43509 obhájce vítězství Andrej Karginov, letos druhý Anton Šibalov, vítěz z roku 2015 Ajrat Mardějev nebo Dmitrij Sotnikov.

Casale v Buggyře

Místo nich tu však jedna hvězda přece jen bude. Chilan Ignacio Casale vymění řidítka čtyřkolky za volant kamionu, a to v barvách týmu Tatra Buggyra Racing!

„Ignacio letos vedl před poslední etapou o více, než dvacet minut a nejspíše usoudil, že potřebuje novou dakarskou výzvu a motivaci,“ konstatuje tuto akvizici týmový boss Martin Koloc. Casale pojede s Tatrou Phoenix s manuální převodovkou, s níž letos na Dakaru závodil Martin Šoltys, který naopak přesedne do nového speciálu, s automatem. Pro trojnásobného vítěze Dakaru v kategorii čtyřkolek přitom jízda v kamionu nebude zase až tak na nová. Na Rallye Dakar totiž v roce 2010 debutoval právě v kategorii kamionů, jako člen posádky svého otce.

„Když jsem dostal od Buggyry nabídku, neváhal jsem. Kvůli koronaviru jsem nemohl moc trénovat, ale v kamionu se cítím dobře. Z pohledu velikosti je to samozřejmě velký rozdíl. Musím si zvyknout i na to, že budu mít navigátora. Byl jsem zvyklý jezdit sám,“ říká Casale, který se nebojí nových výzev. „Prvním cílem je Dakar dokončit, druhým dostat se do Top 10,“ tvrdí.

České fanoušky by pak měl zajímat také holandský tým Martina van den Brinka, který bude pilotovat Renault C460 postavený severočeskou společností MKR Technology. Obě strany letos podepsaly tříletou smlouvu o další spolupráci.

„Nově podepsaná spolupráce s Martinem nám tak zejména umožňuje dále pracovat na novém kamionu a na jeho inovacích, které nám následně přinesou tolik vytoužené úspěchy,“ sdělil Mario Kress, šéf tým MKR Technology. Na technické detaily nového speciálu je ale skoupý. Ví se tak vlastně jen to, že typicky červený renault s „čumákem“ zvaný Sherpa nahradí speciál s trambusovou kabinou.

David Bureš
Diskuze (0)

Doporučujeme