Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rallye Dakar 2022: Startujeme! Jak vysoko zamíří Češi?

Michal Štěpanovský Michal Štěpanovský 1. 1. 2022 • 14:37
50
Zobrazit náhledy (50)
Rallye Dakar Rallye Dakar Rallye Dakar Rallye Dakar Rallye Dakar Rallye Dakar Rallye Dakar Rallye Dakar Rallye Dakar Rallye Dakar Rallye Dakar Rallye Dakar Rallye Dakar Rallye Dakar Rallye Dakar Rallye Dakar Rallye Dakar Rallye Dakar Rallye Dakar Rallye Dakar Rallye Dakar Rallye Dakar Rallye Dakar Rallye Dakar Rallye Dakar Rallye Dakar Rallye Dakar Rallye Dakar Rallye Dakar Rallye Dakar Rallye Dakar Rallye Dakar Rallye Dakar Rallye Dakar Rallye Dakar Rallye Dakar Rallye Dakar Rallye Dakar Rallye Dakar Rallye Dakar Rallye Dakar Rallye Dakar Rallye Dakar Rallye Dakar Rallye Dakar

Dnes začíná 44. Ročník Rallye Dakar, který se třetím rokem odehraje na území Saúdské Arábie. Účastníky čeká celkem 8 375 kilometrů, z toho 4 258 kilometrů je vypsáno do rychlostních zkoušek. Na startu bude 37 českých startujících na 22 strojích v šesti kategoriích.

Úvodní dějství v podobě prologu na prašných cestách a malých dunách nabídne účastníkům možnost otestovat vozidla. Výsledky určí startovní pořadí pro další etapu. Podle výsledků speciálu se bude řídit zvláštní ceremoniál na briefingu, na kterém si patnáct nejlepších v každé kategorii vybere startovní pozici pro speciál na nedělní etapu.

Máme šanci na bednu

Čeští závodníci dosáhli v historii legendárního maratonu čtyřiadvacetkrát na stupně vítězů s bilancí 11 prvních, šest druhých a sedm třetích míst. Naposledy jsme se z výsledku na bedně radovali v některé z hlavních kategorií v roce 2009, kdy vyhrál Josef Macháček kategorii čtyřkolek. 

Z aktuálních českých jezdců mohou mít ambice dosáhnout na stupně vítězů v kategorii kamionů Martin Macík z týmu Big Shock! Racing s vozem Iveco, jenž nese označení Karel. Pro jezdce ze Sedlčan se jedná o desátou účast na Dakaru. V letech 2018 a 2020 skončil pátý, loni dokonce čtvrtý. Poprvé za existenci Big Shock! Racing týmu pojedou dva kamiony. Druhý vůz, který je nejnovějším produktem ze sedlčanských dílen, bude řídit Martin Šoltys, jenž pojede Dakar popáté.

Ve stejném hodnocení může mířit hodně vysoko také Aleš Loprais s kamionem Praga v rodinném týmu Instaforex Loprais Praga. Pro synovce nedávno zesnulého šestinásobného vítěze Karla Lopraise jde o šestnáctý start na slavné soutěži, na které dokázal vyhrát devět etap. V roce 2007 dokázal dosáhnout na třetí místo mezi kamiony, což je zatím poslední české medailové umístění v této kategorii. V minulém ročníku skončil pátý.

Reálné šance „bednu“ má také Tomáš Kubiena, jenž startuje v kategorii čtyřkolek ve vlastní stáji Story Racing. Při prvních čtyřech startech musel vždy odstoupit a to dokonce ještě před dnem odpočinku. V sezoně 2021 dojel poprvé do cíle a hned na krásném pátém místě, což reálně odpovídá jeho postavení ve světové špičce. Šance na stupně vítězů jsou pro Kubienu reálným cílem na Dakaru 2022.

V sezoně 2020 byl Martin Michek v hodnocení motocyklistů třetí nejlepší nováček, o rok později obsadil celkově desáté místo. Tímto výsledkem vyrovnal historický úspěch Stanislava Zlocha z roku 1998. Letos jede se startovním číslem 10 umístěném na žlutém podkladu, čímž pořadatelé jezdce týmu Orion – Moto Racing Group zařadili mezi elitní závodníky. „Chtěl bych překonat desáté místo, každý sportovec se chce posouvat dál. Jenže nebude to jednoduché. Továrny mají neomezené možnosti. Proto je mým cílem hlavně trápit konkurenci bez ohledu na umístění,“ tvrdí odhodlaně Michek.

Navzdory početné české účasti však některá domácí známá jména ve startovní listině chybí. Letošní ročník musel vynechat Tomáš Ouředníček v kategorii automobilů. Neuvidíme ani nositele slavných jmen, kteří měli v minulém ročníku premiéru. Freestylový motokrosař Libor Podmol musel dát přednost doléčení zraněných nohou a jediný Čech ve formuli 1 Tomáš Enge letos s buginou nepojede.

Kudy vedou cestičky

Vzhledem k situaci kolem koronaviru není možné vést trasu sousedními zeměmi. Soutěž odstartuje v Džiddě na pobřeží Rudého moře. Již na začátku soutěže je na programu maratonská etapa, tedy bez asistence doprovodu, což bude druhý a třetí úsek (2. a 3. ledna). 

Ještě v první polovině soutěže se pojedou dvě etapy se startem a cílem v saúdskoarabské metropoli Rijádu, kde bude i den odpočinku. Ředitel závodu David Castera tvrdí, že vůbec nejtěžší etapa bude předposlední. Má být plná dun, a tak se závodníci neobejdou bez pečlivé navigace. Soutěž skončí v pátek 14. ledna v Džiddě.

Všechny posádky v kategorii automobilů i kamionů by měly být vybaveny elektronickými roodboaky (rozpis tratě). Mají ho dostat vždy dvacet minut před startem každé etapy. Přední týmy v hodnocení aut mají mít pro navigaci pouze dva tablety.

Favoritů celá hromada

Na startu Dakaru má být 578 startujících se 430 stroji. Početná je i ženská účast, čítající šedesát závodnic. Hojně sledovaná bude účast hybridních speciálů Audi. Vozy budou pilotovat legendy soutěže, Čtrnáctinásobný vítěz rallye Francouz Stéphane Peterhansel a další legenda Španěl Carlos Sainz. Ve třetím exempláři je doplní závodnicky multifunkční Švéd Mattias Ekström, známý jako šampion cestovních vozů DTM a mistr světa v rallyekrosu.

Pokud jde o speciály Audi, součástí hnacího ústrojí RS Q e-tron jsou dva motorgenerátory (každý pro jednu nápravu), které získávají energii z vysokonapěťové baterie. Její dobíjení během jízdy zajišťuje přeplňovaný zážehový motor a další motorgenerátor. Zatímco motorgenerátory pocházejí z elektrické formule E a motor z okruhových speciálů pro cestovní vozy DTM, vysokonapěťové baterie byly u Audi Sport vyvinuty speciálně pro Dakar. 

Trojici automobilů nasadí také britská společnost Prodrive, a to pod hlavičkou Bahrain Raid Xtreme. Vozy BRX Hunter T1+ bude tentokrát po boku Francouze Sébastiena Loeba a Španěla Naniho Romy pilotovat neméně zkušený Argentinec Orlando Terranova. O vítězství bude chtít bojovat také Toyota s novým GR DKR Hilux T1+, poháněným dvojitě přeplňovaným agregátem 3,5 litru V6 z Land Cruiseru. Japonská značka nasadí čtveřici vedenou Katařanem Násirem Al-Attíjou a trojicí Jihoafričanů: Ginielem de Villiersem, Henkem Lateganem a Shameere Variawou.

Vyhraje KTM, nebo Honda?

Mezi 144 přihlášenými motocyklovými závodníky se souboj o vítězství odehraje pravděpodobně mezi tovární týmy KTM a Honda. V barvách týmu z rakouského Mattighofenu nastoupí obhájce titulu Argentinec Kevin Benavides, Australan Toby Price a Rakušan Matthias Walkner. Pilíři japonské značky jsou vítěz z roku 2020 Američan Ricky Brabec, Chilan Pablo Quintanilla a Španěl Joan Barreda.

Bez šancí zasáhnout do boje o stupně vítězů by mohli být i Brit San Sunderland a Australan Daniel Sanders, kteří pojedou v barvách Gas Gas. Značka ovšem patří pod křídla KTM, stejně jako Husqvarna. Její motocykl bude řídit Američan Skyler Howes, který na Dakaru jezdecky vyrostl v týmu českého závodníka Ondřeje Klymčiwa. Zajímavou postavou ve startovní listině je Ital Danilo Petrucci, jenž má za sebou deset let a 169 startů s motocykly MotoGP. Ještě v polovině listopadu závodil na silnici ve Valencii a teď už se chystá s tovární mašinou KTM na Dakar.

MAZ dostal stopku 

Největšími favority v kategorii kamionů jsou ruské kamazy, které vyhrály od roku 1996 osmnáct ročníků. Čtyři speciály budou řídit obhájce prvenství Dmitrij Sotnikov, dále čtyřnásobný vítěz Dakaru Eduard Nikolajev, Anton Šibalov a Andrej Karginov. Mezi jejich největší soupeře budou patřit nizozemské posádky s kamiony Iveco v čele Martinem Van den Brinkem a Janusem van Kasterenem. 

Z okruhu favoritů v nejtěžší kategorii Dakaru vypadla trojice běloruských kamionů MAZ. Francouzská pořadatelská společnost A.S.O. k tomuto kroku přistoupila na základě sankcí vyhlášených Evropskou unií vůči běloruskému diktátorskému režimu vedenému Alexandrem Lukašenkem. V prohlášení organizátorů se mimo jiné říká: „Minský automobilový závod je jednou z největších státem vlastněných automobilek v Bělorusku. Společnost MAZ nabídla své prostory a vybavení k uspořádání politického shromáždění na podporu režimu. MAZ na jedné straně těží z Lukašenkova režimu a zároveň jej podporuje.“

Součástí Rallye Dakar byla loni premiérově vyhlášená kategorie Dakar Classic. Zde mohou startovat vozy, které se zúčastnily dřívějších ročníků soutěže, nebo jiné starší automobily podle pravidel organizátorů. Loňský úvodní ročník se totiž setkal s obrovským mediálním úspěchem, což se projevilo na zájmu o tento typ závodění. Zatímco minulý rok bylo na startu 21 aut a 3 kamiony, letos se zúčastní 134 vozů a 18 kamionů!

Čechů se v hodnocení Dakar Classic objeví celkem třináct startujících. Klymčiw pojede opět se Škodou 130 LR, ovšem výrazně pozměněnou, ve srovnání s loňským provedením. Za pozornost stojí také start zpěvačky Olgy Lounové, která bude navigovat Martina Čábelu ve speciálu Mercedes G500. Další Češkou na startu bude Olga Roučková, která se stala v roce 2018 první českou ženou, která dokončila Rallye Dakar. Letos pojede s vozem Suzuki Samuraj. Jedná se o repliku vozu s motorem o objemu 1300 cm3, které byly v roce na startu dva a oba dokázaly soutěž dokončit.

Z dalších vozů stojí určitě za pozornost kamion Tatra 815 pod označením Puma. Jedná se o repliku speciálu, se kterým na přelomu tisíciletí zářil a vítězil Karel Loprais. Jedním ze současných členů posádky bude Josef Kalina, který s Lopraisem Dakar 2001 vyhrál. 

Odešel Monsieur Dakar

Předstartovní přípravy na nadcházející Rallye Dakar zasáhla smutná zpráva. Do závodnického nebe totiž odešel Karel Loprais, šestinásobný vítěz soutěže v kategorii kamionů. Zemřel po krátké těžké nemoci ve věku 72 let. Poslední rozloučení s Karlem Lopraisem proběhne v sobotu 22. ledna ve Frenštátě pod Radhoštěm.

Svůj první dakarský ročník v roce 1986 po pořadatelských zmatcích nedojel, ale o rok později už byl druhý a v lednu 1988 se radoval z prvního vítězství s vozem T815 4x4. „Vítězné auto stojí v kopřivnickém muzeu. Nezapomenutelné bylo prvenství 1994, kdy se poprvé a naposledy jelo z Paříže do Dakaru a zpět do Paříže. Tehdy se nám povedlo dokončit soutěž na šestém místě, což je dodnes nejlepší výsledek kamionu v absolutním pořadí v dějinách Dakaru,“ řekl Loprais při svých vzpomínkách na slavné roky.

Pokud se jedná o další úspěchy, musíme jmenovat výhry na Dakaru v letech 1994, 1995, 1998, 1999 a 2001. „Při posledním vítězství jsem řídil tatrovku s označením Puma. Z pocitu šoféra to byl jednoznačně nejlepší závodní kamion, který kdy Tatra vyrobila,“ tvrdí Karel. Poslední Dakar absolvoval v sezoně 2006, ale nedokončil ho pro velké bolesti zad. Jednalo se o následek havárie z roku 2003, kdy si zlomil několik obratlů. Tehdy s ním v kabině už seděl jeho synovec Aleš Loprais, který se stal důstojným nástupcem slavného jména. 

Devatenáct startů na Rallye Dakar dokázal Karel Loprais proměnit v jedenáct umístění na stupních vítězů! Vyhrál šestnáct etap a počtem šesti celkových výher je třetím nejúspěšnějším závodníkem v dějinách Rallye Dakar.

Výstižně odkaz Karla Lopraise vyjádřil ve své vzpomínce na facebooku český jezdec Martin Prokop. „Chci mu poděkovat za to, že pro celou českou komunitu udělal mravenčí práci a udělal u nás Dakar slavným. Prošlápl tak všem nám závodníkům cestu k publiku a fanouškům. Jeho vystupování a jeho výkony ohromily spoustu českých a slovenských fanoušků. My je nyní jen následujeme! Čest Vaší památce, Monsieur Dakar!“

Češi na Dakaru

MOTOCYKLY 

  • 10 Martin Michek (KTM)
  • 21 Milan Engel (KTM)
  • 23 Jan Brabec (KTM)
  • 32 David Pabiška (KTM)

ČTYŘKOLKY

  • 176 Tomáš Kubiena (Yamaha)
  • 185 Zdeněk Tůma (Yamaha)

AUTA

  • 209 Martin Prokop, Viktor Chytka (Ford)
  • 228 Miroslav Zapletal, Marek Sýkora (ČR, SR/Ford)

SSV (buggy)

  • 300 Josef Macháček, Pavel Vyoral (Can-Am)

KAMIONY

  • 503 Martin Macík, František Tomášek, David Švanda (Iveco)
  • 507 Aleš Loprais, Petr Pokora, Jaroslav Valtr ml. (Praga)
  • 510 Martin Šoltys, Roman Krejčí, Jakub Jiřinec (Iveco)
  • 511 Ignacio Casale, Álvaro León, Tomáš Šikora (Chile, Chile, ČR/Tatra)
  • 514 Tomáš Vrátný, Jaromír Martinec, Bartolomiej Boba (ČR, ČR, Pol./Ford)
  • 550 Tomáš Tomeček, Leopold Paďour, Niccolo Funaioli (ČR, ČR, It./Tatra)

CLASSIC

  • 716 Ondřej Klymčiw, Tomáš Böhm (Škoda 130 LR)
  • 732 Martin Čábela, Olga Lounová (Mercedes G500)
  • 750 Olga Roučková, Robert Knobloch (Suzuki Samurai)
  • 772 Dušan Randýsek, František Randýsek (Land Rover)
  • 778 Zdeněk Ondráček, Rudolf Lhotský (Toyota Land Cruiser)
  • 807 Petr Fiala, Tomáš Fiala (Land Rover)
  • 901 Radovan Kazarka/SR, Josef Kalina, Róbert Kasák/SR (Tatra 815)
Trasa Dakaru 2022
Den Trasa Celkem km Km zkoušky
1. 1. Džida - Ha´il 834 19
2. 1. Ha´il - Ha´il 546 334
3. 1. Hail - Al Artawiyah 585 339
4. 1. Al Artawiyah - Al Qaisumah 554 368
5. 1. Al Qaisumah - Rijád 707 465
6. 1. Rijád - Rijád 563 348
7. 1. Rijád - Rijád 635 421
8. 1. Den odpočinku    
9. 1. Rijád - Al Dawadimi 700 401
10. 1. Al Dawadimi - Wadi Ad Dawasir 828 394
11. 1. Wadi Ad Dawasir - Wadi Ad Dawasir 490 287
12. 1. Wadi Ad Dawasir - Biša 757 374
13. 1. Biša - Biša 500 345
14. 1. Biša - Džidda 676 163
  Celkem 8375 4258

 

Doporučujeme

Témata

Dakar 2022

Dakar Classic  Trasa  Češi  Historie rallye  Průběžné výsledky  Macík  Martin Prokop 

44. ročník Rallye Dakar se koná od 2. ledna do 14. ledna 2022. Závod se potřetí za sebou pojede výhradně v Saúdské Arábii, opět se na něj chystají i české posádky.