Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Renault 14 (1976–1983): Milion „shnilých hrušek“ z Douai

Tvary pětidveřového Renaultu 14, navržené designerem Robertem Broyerem, byly považovány za moderní a předbíhající svou dobu.
Šikmá zadní stěna byla vyklápěcí nahoru. Byl to prostě hatchback.
Renault 14 měl motor uložený vpředu napříč a převodovku se společnou skříní za motorem.
Všechny potřebné ukazatele byly umístěny před volantem. Páka ovládání převodovky byla na podlaze.
18 Fotogalerie
Diskuze (1)

Kompaktní hatchback nižší střední třídy Renault 14 se začal vyrábět v červnu 1976 v nové továrně v Douai na severozápadě Francie. Přední kola poháněly řadové čtyřválce s objemem 1,2 a 1,4 litru.

Když v roce 1974 přišel Volkswagen na trh s hatchbackem Golf, vytvořil sektor malých rodinných hatchbacků, do kterých postupně přispívali další evropští výrobci, například Ford s Escortem třetí generace, Opel se svým Kadettem, Fiat s modely Ritmo/Strada a Talbot s Horizonem. Renault 14 se stal jedním z prvních hatchbacků čtyřmetrové délky s pohonem předních kol a motorem uloženým vpředu napříč po vzoru Issigonisova Mini.

Motory

První Renaulty 14 ve verzi L a TL poháněly benzinové řadové čtyřválce Peugeot typ X s rozvodem OHC, karburátorem Solex, objemem 1.218 cm3 (vrtání x zdvih: 75 x 69 mm) a nejvyšším výkonem 57 k (42 kW) při 6.000 min-1. Točivý moment s vrcholem 94 Nm při 3.000 min-1 se přenášel na přední kola přes čtyřstupňovou manuální převodovku.

V roce 1979 rozšířily nabídku verze R14 GTL (60 k/44 kW) a R14 TS (70 k/51 kW). Poháněly je řadové čtyřválce Peugeot typ X s dvoukomorovým karburátorem a objemem 1.360 cm3 (vrtání x zdvih: 75 x 77 mm). Motory Peugeot typ X byly známé jako Douvrin nebo kufrový motor (Suitcase Engine). Renault 14 TS s hmotností 880 kg dosahoval maximální rychlost 155 km/h a na stovku dokázal zrychlit za 14 s. TS měl halogenové světlomety a elektrické ovládání oken předních dveří.

Moderní karoserie ve tvaru hrušky

Design pětidveřového hatchbacku Renault 14 (foto) byl veřejností v lednu 1976 kladně přijat a oceňoval se dobře promyšlený vnitřní prostor. Zadní sedadla se dala sklopit nebo zcela vyjmout. Náhradní kolo bylo umístěno vpředu pod kapotou a nad příčně uloženým motorem, který byl nakloněn o 72 stupňů dozadu. Tvary pětidveřového Renaultu 14, navržené designerem Robertem Broyerem, byly považovány za moderní a předbíhající svou dobu. Jelikož zadní kola byla odpružena příčnými zkrutnými tyčemi uloženými za sebou, byl rozvor náprav na levé straně delší o 32 mm proti pravé straně (vlevo 2.530 mm, vpravo 2.498 mm). Vnější rozměry 4.025 x 1.624 x 1.405 mm (délka x šířka x výška) poskytovaly dostatek místa čtyřem až pěti cestujícím.

Tvary pětidveřového Renaultu 14, navržené designerem Robertem Broyerem, byly považovány za moderní a předbíhající svou dobu.Tvary pětidveřového Renaultu 14, navržené designerem Robertem Broyerem, byly považovány za moderní a předbíhající svou dobu. | Zdroj: Wheelsage.org

Prodej Renaultu 14 byl doprovázen reklamní kampaní, která jeho tvary přirovnávala k hrušce, čímž chtěla vyzvednout výhody velkého prostoru pro cestující a zavazadla. Předpremiéra v pařížském centru Pompidou byla přijata s rozpaky. Když se pak později ukázalo, že „čtrnáctka“ trpí předčasnou korozí karoserie, začala být v motoristickém tisku nazývána „shnilou hruškou“. Lépe prodávaný Renault 5 měl také problémy s předčasnou korozí karoserie, ale silná reklamní kampaň pomohla zvýšit jeho prodej a z R5 se stal prodejní hit. Renault 14 byl také známý tím, že se obtížně startoval ve vlhku. Umístění teploměru na středovém tunelu za řadicí pákou vedlo často k poškození motoru, pokud se motor přehřál a řidič si toho nevšiml.

V modelovém roce 1979 došlo ke změně značení. Z modelu R14 L se stal R14 a Renault 14 TL byl přejmenován na Renault 14 GTL. S modelem GTL přišel Renault na trh s cílem napravit slabší start nového modelu. Renault 14 GTL (foto) převzal kola a některé detaily v interiéru z nově uvedeného modelu Renault 18 (1978 až 1989).

V roce 1979 rozšířila nabídku verze R14 GTL s nejvyšším výkonem 60 koní (44 kW). Po faceliftu byly směrovky přemístěny vedle světlometů.V roce 1979 rozšířila nabídku verze R14 GTL s nejvyšším výkonem 60 koní (44 kW). Po faceliftu byly směrovky přemístěny vedle světlometů. | Zdroj: driventowrite.com

Facelift moc nepomohl

Renault se znovu pokusil zlepšit prodejní čísla v roce 1980, kdy uvedl modernizované modely R14 (foto). Došlo k přemístění předních blikačů vedle světlometů a mírnému přepracování předních blatníků. Moc to nepomohlo, a proto byla v roce 1983 výroba ukončena. Za necelých sedm let bylo vyrobeno 993.193 vozů Renault 14. Počítalo se s tím, že z počáteční denní výroby 325 vozů vzroste tento počet v roce 1977 na 700 vozů a v dalším roce až na necelý tisíc vozů denně. To se však nestalo a moc nepomohla ani velká objednávka těchto vozů od francouzské policie.

Nejvýkonnějším modelem řady R14 byla verze TS s výkonem 70 koní (51 kW).Nejvýkonnějším modelem řady R14 byla verze TS s výkonem 70 koní (51 kW). | Zdroj: Wheelsage.org

Nástupcem Renaultu 14 se staly modely Renault 9 (od roku 1981) a Renault 11 (od roku 1983). Příď vozu Renault 9 a 11 před faceliftem se podobala přídi Renaultu 14 po faceliftu. Přestože vozy Renault 9 a 11 vypadaly konzervativněji než R14, byly velmi úspěšné a R9 se stal v roce 1982 evropským autem roku.

Video placeholder
Auto TIP Klassik (upoutávka) • Zdroj: Auto.cz

Vstoupit do diskuze (1)