Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Renault chystá modernizaci clia, zatím připomíná jeho předchůdce

David Bureš
Diskuze (3)
První generace Renaultu Clia se představila před 26 lety jako nástupce Renaultu 5. Nyní je na trhu již jeho čtvrtá generace, která se letos dočká faceliftu.

Renault se pomalu chystá na prezentaci modernizované varianty aktuálního clia, které je na trhu již od roku 2012. Ještě než se tak stane, automobilka připomíná historii tohoto úspěšného modelu. Malé vozítko totiž v minulých 25 letech bylo osmnáctkrát nejprodávanějším vozem na francouzském trhu, který je pro značku klíčový.

Vůbec první clio se světu poprvé prezentovalo v létě 1990, a to jako univerzální malé auto, navržené a vyrobené podle stejně přísných kritérií jako jeho větší sourozenci. Automobil na trh vstoupil s těžkým úkolem, nahradit nesmírně populární Renault 5. To se nakonec podařilo, úspěšné bylo jak mezi zákazníky, tak mezi odborníky. Prodeje byly slušné a navíc získalo titul Evropského auta roku 1991.

Oproti předchůdci bylo clio s ohledem na zájem zákazníků luxusněji pojato, když nabízelo i ABS, klimatizaci, robotizovanou převodovku, alarm nebo posilovač řízení. Luxusnější pojetí se odrazilo také ve vrcholné specifikaci Clio Baccara s šedým koženým čalouněním a obložením dřevěnou dýhou. Vedle toho byla k dispozici i sportovní varianta Clio Williams s dvoulitrem o výkonu 108 kW. Oproti předchůdci clio sice narostlo o 20 centimetrů, s délkou 3,72 metru si ale stále uchovávalo kompaktní rozměry.

Clio bylo pojmenované podle řeckého výrazu Kleio („proslavený“). Ke změně z číselného označení předchůdce automobilka přikročila k tomu, aby byl vůz pro zákazníky snadněji zapamatovatelný.

Druhá generace nastoupila v roce 1998, hranatou karoserii nahradily obliny. Roztomilý kukuč v roce 2001 trochu narušila drsněji pojatá příď modernizované varianty. Clio II narostlo o sedm centimetrů a vsadilo na bezpečnost, když pro všechny verze nabídlo ABS a přední i boční airbagy. Opravdovou lahůdkou byla „šílená“ varianta Clio V6 s třílitrovým šestiválcem uloženým uprostřed.

V roce 2005 přichází třetí generace clia, ta ale neznamená konec dosavadní druhé generace. Ta totiž pokračuje ve formě Clia Storia (na vybraných trzích Clio Camptus či Clio Mío), která se stala levnější alternativou k novince. V Jižní Americe přitom Clio II žije dodnes. Zapomenout bychom neměli ani na verzi sedan, která nabídku rozšířila v roce 1999. Ta však byla u nás prodávána pod označením Thalia a třeba v Jižní Americe jako Symbol.

Třetí generace se opět zaměřila na rozšíření výbavy a zvýšení bezpečnosti. Malý model tak bylo možné objednat i s bezklíčovým startováním, navigací nebo tempomatem, což tehdy v segmentu malých aut nebylo zrovna běžné. Vysoká úroveň bezpečnosti se pak potvrdila v nárazových testech Euro NCAP, kde clio jako první zástupce své třídy získalo plný počet pěti hvězd. Odborníci kvalitu auta kvitovali a udělili mu titul Evropského auta roku 2006. To byla premiéra, clio bylo první vozem, který titul Evropského auta roku získal dvakrát. Třídveřový a pětidveřový hatchback nově doplnilo kombi.

Také Clio III zůstalo v prodeji i po příchodu nástupce, a to až do roku 2014. Čtvrtá generace clia přišla v roce 2012, když jako první model značky nesla aktuální designérský styl s dominantním logem na přídi. Z nabídky elegantně tvarovaného auta vypadla třídveřová verze, o níž už nebyl takový zájem. Kombík však zůstal, přičemž si jako pětidveřový hatchback uchoval „ukryté“ kliky zadních dveří. Délka hatchbacku s hodnotou 4.062 mm pak dokazuje, kam se segment malých aut za čtvrt století posunul, čtvrtá generace clia je totiž o 34 centimetrů delší než ta první.

Dnes, po 26 letech, má clio na svém kontě už více než 13 milionů vyrobených exemplářů. Čtvrtá generace je v polovině životního cyklu, a tak ji letos čeká modernizace. Design se podle dostupných zpráv přiblíží většímu méganu, změny interiéru se patrně omezí na vylepšený multimediální systém a nové materiály nebo barevné kombinace. Nabídku motorů by pak mohl rozšířit turbodiesel Hybrid Assist, který umí při zpomalování ukládat kinetickou energii a využívat ji při zrychlování.

David Bureš
Diskuze (3)
4. 6. 2016 21:40
Re: rendlík klito
Máš pravdu.... F2 pro důchodce - čili pro Ádu >:D >:D >:D >:D >:D
4. 6. 2016 15:12
Re: rendlík klito
No ja te nevim Ado.Podle me jsou Clio s Peugeotem 208 nejkrasnejsi auta teto tridy..a kombik Clio..nadhera.Treba Fabia..hlavne dvojkova je vedle nich jako auto pro duchodce:-)
Avatar - Ada je zase tady
4. 6. 2016 11:10
rendlík klito
vzhůru k dalším kreaturám ;-\