Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Renault Clio RSi

Tomáš Zajíček
Diskuze (5)

Když se v roce 1990 objevil nástupce mimořádně úspěšné pětky s novým názvem Clio, nikdo si netroufal říci, zda bude úspěchy Renaultu 5 následovat. Ale již o několik měsíců později přišlo první ocenění a hned to nejvýznamnější. Clio získalo prestižní evropský titul Automobil roku 1991.

Nové Clio II, je zcela nové konstrukce, ale designérům Renaultu se povedlo přes výrazné stylistické změny udržet siluetu karoserie tak, aby každý, kdo tento automobil zdálky uvidí neměl pochyb o tom, že jde o Clio. Mimořádně povedená je především zadní baculatá část vozu s výrazně zakulaceným oknem a čistě zabudovaným třetím brzdovým světlem.

Clio RSi má několik drobných odlišností, které jej odlišují od jeho levnějších bratříčků. Především je to nový motor 1,6 16V s výkonem 79 kW, který je k dispozici jen v této - třídveřové verzi. Dále jsou to pozměněné dravější reflektory, kryté čirým plastem a velmi pěkná šestipaprsková litá kola.

V interiéru mnoho změn není. Jen jeho dobré odpovídá vyšší ceně modelu RSi. Přístrojová deska je navržena ve znamení křivek, což se někomu líbí, podle mě se dá udělat pěkná přístrojovka i jinak... Volant je stejný jako u ostatních modelových řad Renaultu, tzn. příliš velký průměr a tenký věnec. Do Clia RSi by se rozhodně hodil volant sportovnější. Řazení jde lehce, ale není příliš přesné. Výborné jsou přední sedadla s výrazným bočním vedením. Jejich výhodou je, že po sklopení a odsunutí dopředu (při nastupování dozadu) se poté vrátí do původní polohy, což zatím není zcela běžné.

Nový šestnáctiventil je nadprůměrně živý a s lehkým Cliem (pohotovostní hmotnost 995 kg) si přímo pohrává. Jeho předností, kromě velmi dobrého výkonu ve vyšších otáčkách, je i slušný točivý moment, který je k dispozici již okolo dvou tisíc otáček. Ani spotřeba není nejhorší. V průběhu testu se pohybovala okolo 8 l/100 km. Odhlučnění motoru by mohlo být lepší, ale u RSi modelu to tak nevadí.

Jízdní vlastnosti se jeví jako bezproblémové. Přesto se koncepce vše vpředu v extrémních situacích projeví na nedotáčivosti vozu. To znamená, že pokud vjedete do zatáčky příliš rychle, i přes dostatečné natočení předních kol, má přední část vozu tendenci pokračovat rovně. Pokud se najíždí do prudké zatáčky má Clio tendenci zvedat zadní nožku, což moc dobré není. Brzdy reagují pohotově a s dostatečným účinkem.

Zavazadlový prostor je dobře přístupný díky širokým pátým dveřím. Jeho velikost je však spíše průměrná - 255 litrů. Po sklopení zadních opěradel obvykle vznikne dlouhá rovná plocha, ne však u Clia. Zde je prostor přepažen podivným schodkem.

Clio RSi je v každém případě, díky výborné obratnosti, povedeným vozem do přeplněných měst, ale díky poměrně velkému rozvoru 2472 mm (Octavia 2512 mm) a síle motoru je vhodný i pro delší cesty vyšší rychlostí. Horší je to s cenou 490.000 Kč, která asi odradí nejednoho zájemce.

Tomáš Zajíček
Diskuze (5)
Renault Clio RSi
Cena základní sestavy 490 000 Kč
Výbava základní sestavy 2x airbag, ABS, předpínače předních bezp. pásů, imobilizér, centrální zámek s dálkovým ovl., kůží potažený a výškově stavitelný volant, výškově stavitelné sedadlo řidiče s bederní opěrkou, posilovač řízení, el. ovládání předních oken, otáčkoměr, vyhřívání a stěrač zadního skla, dělená zadní sedadla, pylový filtr, tónovaná skla, palubní počítač, mlhová světla, nárazníky v barvě karosérie, reflexivní čelní sklo, disky kol z lehké slitiny Kč
Cena testované sestavy 555 400 Kč
Výbava testované sestavy metalíza (+8 500,-), boční airbagy (+ 9 900,-), rádio SAT 6000 s ovl. pod volantem (12 000,-), manuální klimatizace (35 000,-) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 79 / 5750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 148 / 3750 - 3750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 195
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.4 / 6 / 7.2
Emise CO2: 170
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 255 / 0
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 995 / 520
Rozměr pneu: 185
Renault Clio RSi
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3773
b) šířka (mm): 1639
c) výška (mm): 1417
d) rozvor (mm): 2472
e) rozchod vpředu (mm): 1392
f) rozchod vzadu (mm): 1372
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 510 / 720
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 870
k) šířka vpředu (mm): 1370
l) šířka vzadu (mm): 1410
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
23. 4. 2023 21:05
Re: Cena vs. výkon
Včetně výbavy "každého slušného člověka" za 555 tisíc.

metalíza (+8 500,-), boční airbagy (+ 9 900,-), rádio SAT 6000 s ovl. pod volantem (12 000,-), manuální klimatizace (35 000,-)
23. 4. 2023 19:18
Re: Cena vs. výkon
490 tisíc a 600 tisíc je podľa teba malý rozdiel? Clio bolo drahé, ale tých 600 tisíc je stále o plných 25% viac ako 490. Nemáš trošku medzery v počtoch? ;-) Alebo si v tej dobe ťahal sto tisíc z vrecka na počkanie?
Avatar - 3_diamanty
23. 4. 2023 11:55
V tych casoch
sa mi ovela viac pacila 206tka od pezota... dnes to mam obratene... dnes voci 208 fakt ze zlate clio :yes:
23. 4. 2023 08:25
Cena vs. výkon
Myšlenku nadpisu jsem bohužel nedočetl, ale tehdy (1999) to byla cena opravdu strašlivá za obyčejné městské auto. Renault se ani nesnažil název RSi podpořit obsahem, 79 kW nebylo v té době nijak výjimečných. Kolem 600k startovala např Alfa Romeo 156 s technikou z jiné dimenze (v porovnání s Cliem)