TEST Renault Clio RSi
Když se v roce 1990 objevil nástupce mimořádně úspěšné pětky s novým názvem Clio, nikdo si netroufal říci, zda bude úspěchy Renaultu 5 následovat. Ale již o několik měsíců později přišlo první ocenění a hned to nejvýznamnější. Clio získalo prestižní evropský titul Automobil roku 1991.
Nové Clio II, je zcela nové konstrukce, ale designérům Renaultu se povedlo přes výrazné stylistické změny udržet siluetu karoserie tak, aby každý, kdo tento automobil zdálky uvidí neměl pochyb o tom, že jde o Clio. Mimořádně povedená je především zadní baculatá část vozu s výrazně zakulaceným oknem a čistě zabudovaným třetím brzdovým světlem.
Clio RSi má několik drobných odlišností, které jej odlišují od jeho levnějších bratříčků. Především je to nový motor 1,6 16V s výkonem 79 kW, který je k dispozici jen v této - třídveřové verzi. Dále jsou to pozměněné dravější reflektory, kryté čirým plastem a velmi pěkná šestipaprsková litá kola.
V interiéru mnoho změn není. Jen jeho dobré odpovídá vyšší ceně modelu RSi. Přístrojová deska je navržena ve znamení křivek, což se někomu líbí, podle mě se dá udělat pěkná přístrojovka i jinak... Volant je stejný jako u ostatních modelových řad Renaultu, tzn. příliš velký průměr a tenký věnec. Do Clia RSi by se rozhodně hodil volant sportovnější. Řazení jde lehce, ale není příliš přesné. Výborné jsou přední sedadla s výrazným bočním vedením. Jejich výhodou je, že po sklopení a odsunutí dopředu (při nastupování dozadu) se poté vrátí do původní polohy, což zatím není zcela běžné.
Nový šestnáctiventil je nadprůměrně živý a s lehkým Cliem (pohotovostní hmotnost 995 kg) si přímo pohrává. Jeho předností, kromě velmi dobrého výkonu ve vyšších otáčkách, je i slušný točivý moment, který je k dispozici již okolo dvou tisíc otáček. Ani spotřeba není nejhorší. V průběhu testu se pohybovala okolo 8 l/100 km. Odhlučnění motoru by mohlo být lepší, ale u RSi modelu to tak nevadí.
Jízdní vlastnosti se jeví jako bezproblémové. Přesto se koncepce vše vpředu v extrémních situacích projeví na nedotáčivosti vozu. To znamená, že pokud vjedete do zatáčky příliš rychle, i přes dostatečné natočení předních kol, má přední část vozu tendenci pokračovat rovně. Pokud se najíždí do prudké zatáčky má Clio tendenci zvedat zadní nožku, což moc dobré není. Brzdy reagují pohotově a s dostatečným účinkem.
Zavazadlový prostor je dobře přístupný díky širokým pátým dveřím. Jeho velikost je však spíše průměrná - 255 litrů. Po sklopení zadních opěradel obvykle vznikne dlouhá rovná plocha, ne však u Clia. Zde je prostor přepažen podivným schodkem.
Clio RSi je v každém případě, díky výborné obratnosti, povedeným vozem do přeplněných měst, ale díky poměrně velkému rozvoru 2472 mm (Octavia 2512 mm) a síle motoru je vhodný i pro delší cesty vyšší rychlostí. Horší je to s cenou 490.000 Kč, která asi odradí nejednoho zájemce.