Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Renault Clio - velký mrňous

Ondřej Láník
Největší francouzský výrobce automobilů je v zemi galského kohouta vedoucí značkou trhu a značnou část tohoto trhu zabírají malé automobily vhodné do městských aglomerací. Renault Clio byl na počátku 90. let 20. století nováček s těžkým úkolem. Měl...

A zdá se, že po problémech, se kterými se státem vlastněná automobilka potýkala v 80. letech, bylo Clio vozem, který přinesl opět dobré roky. Ačkoli si vybíráme automobily pro tuto rubriku více méně náhodně, stalo se zatím pravidlem, že představované automobily obdržely vysoká hodnocení v různých motoristických anketách a soutěžích. Patří mezi ně i Renault Clio, který se stal například Autem roku 1991. Celkově bylo vyrobeno téměř 4 milióny kusů první generace Clia. V tomto článku ale budeme více zkoumat druhou generaci Clia, která bývá u nás v autobazarech k dostání již od 140 tisíc korun.

Druhá generace Clia se začala vyrábět v roce 1998. Zajímavý design není tak elegantní jak bychom od francouzského výrobce očekávali, ale je na druhou stranu velmi praktický a originální. Zpočátku byly v nabídce dvě varianty hatchbacku: třídveřová a pětidveřová. Karosérie jakoby nafouknutá do všech stran, prakticky postrádá hrany. Clio se na svět dívá přátelskýma a dobrosrdečnýma očima v podobě předních světlometů, které zasahují do stran i do kapoty. Třídveřový model, který je zobrazen na většině fotografií působí sportovněji. Pro obě karosářské varianty je společné svažování profilu střechy, což omezuje prostor pro cestující na zadních sedadlech v oblasti hlavy. Dalším společným znakem je originálně řešený zadní sloupek a v podstatě i celá záď malého automobilu. Boční okno obdélníkového tvaru kontrastuje s vybouleným, extrémně klenutým zadním sklem. Tvar Clia tak dostal charakteristický poznávací znak, který zůstal na automobilu dodnes i po loňském faceliftu.

Uvnitř Clia najdou dostatek místa ve všech směrech dva dospělí vpředu, vzadu lze cestovat i ve třech, i když pochopitelně s menším komfortem. Velký rozvor náprav 2472 mm je dobrým základním předpokladem dostatku místa pro nohy cestujících vzadu, prostor v oblasti hlavy již tak velkorysý není. Pro rodinu s dětmi je ale Clio naprosto dostatečným prostředkem pro krátké i delší cesty. Sedadla v Cliu nejsou tak měkká, jak bývá u francouzských automobilů běžné, což přispívá k dobrému dojmu z vozidla. Přístrojová deska je samozřejmě vzhledem k velikosti a prvotnímu určení Clia poměrně jednoduchá a v nejlevnějších variantách neoplývá příliš rozsáhlou výbavou. Je však přehledná, ergonomická a poměrně kvalitně zpracovaná. Ani ve starším voze při jízdě nic nedrnčí. Prostor pro zavazadla má základní objem 255 l, je však rozšiřitelný až na 1100 l. Automobil má rezervní kolo ve dně zavazadlového prostoru, což nebývá u francouzských vozidel vždy pravidlem (často je pod podlahou, přístupné zvenku).

Renault označoval úrovně výbav svých modelů písmeny. Takže například základním modelem Clia byl ten s označením RL. Měl ve standardu airbag pro řidiče, imobilizér a tónovaná skla. Motorová nabídka zahrnovala dvouventilový zážehový agregát o objemu 1.2 l, který má nejvyšší výkon 43 kW. Clio II s pohotovostní hmotností pohybující se kolem 900 kg je schopno s tímto motorem jet až 160 km/h (oproti první generaci je asi o 100 kg těžší - z velké části je tato hmotnost přidaná ve prospěch pasivní bezpečnosti). Motor s relativně malým papírovým výkonem je v provozu dobře použitelný (točivý moment má maximum 93 Nm při 2500 ot. /min) a současně úsporný. Jeho kombinovaná spotřeba je 6 l/100 km. Dalším oblíbeným motorem základních verzí Clia je diesel 1,9 l o výkonu 47 kW. Ten disponuje točivým momentem 118 Nm při 2250 ot. /min. a ještě nižší spotřebou jako jeho menší benzínový kolega. Motory potěší delšími intervaly výměny oleje (20.000 km -zážehové, 15.000 km - vznětové). Další verze výbav byly vždy doplněny praktickými nebo komfortními prvky, takže například verze RT měla ve výbavě navíc výškově nastavitelné sedadlo řidiče a volant, centrální zamykání a posilovač řízení. Jednotlivé stupně výbav seřazené od nejnižší po luxusní jsou zde: RL, RN, RT, RXE, dále se můžete setkat se sportovním RSi. Vraťme se ještě na chvíli k motorům. V nabídce byly také silnější benzínové pohonné jednotky 1.4 l (výkon 55 kW, točivý moment 114 Nm, maximální rychlost 170 km/h, zrychlení na 100 km/h za12,1 s) nebo 1.6 l (výkon 66 kW, točivý moment 131 Nm, maximální rychlost 181 km/h, zrychlení na 100 km/h za 10,6 s), ale setkáte se s nimi méně často. Clio se vyrábělo a vyrábí také v několika sportovních variantách. Verze RSi dostala 16V variantu motoru 1.6, která pak měla výkon 79 kW při 5700 ot. /min a točivý moment 148 Nm při 3750 ot. /min. Maximální rychlost tohoto vlka v rouše beránčím byla 195 km/h a stovku zvládlo Clio za méně než 10 s. To ale nebyl zdaleka vrchol modelové řady. Oddělení Renault Sport vyrábělo variantu Clia se čtyřválcovým motorem 2.0 16V (124 kW, 200 Nm) s proměnným časováním ventilů, který jel až 220 km/h a zrychloval na 100 km/h za 7,3 s. Jeho pořizovací cena v roce 2000 atakovala hranici 700.000,- Kč. Z říše supersportovních speciálů byl nejsilnější model Clio Renault Sport V6, který z třílitrového šestiválce umístěného uprostřed automobilu za předními sedadly získal výkon 166 kW, točivý moment 300 Nm a maximální rychlost 235 km/h. Čas potřebný pro zrychlení na 100 km/h byl pouhých 6,4 s.

V Cliu byla běžně montovaná pětistupňová manuální převodovka. Motor 1.6 l byl dodáván také se "samoučící se" čtyřstupňovou automatickou převodovkou Proactive.

Zapomenout bychom neměli na kufrovou tříprostorovou verzi Clia, prodávanou pod jménem Thalia. Vzniká v Renaultově závodě v Turecku a u nás je oblíbeným automobilem díky velkému zavazadlovému prostoru (510 l). Je to také jeden z mála konkurentů tříprostorové Fabie i když na poli elegance, v tomto případě, Renault rozhodně zaostává.

Renault byl se svými modely na konci 90. let úspěšný na poli pasivní bezpečnosti a ani druhá generace Clia nebyla pozadu. V testu organizace Euro NCAP obdržel čtyři hvězdy, což jej dělá nadprůměrně bezpečným vozem dané třídy.

Bohužel se Clio II ve statistikách poruchovosti automobilů své třídy ocitlo až v závěru žebříčků, díky problémům s brzdami (nekvalitní kotouče), nízkou životností ložisek kol a dobíjením (alternátor, regulátor) a dalším poruchám - viz Nejčastější závady.

Renaultu Clio druhé generace se vyrobilo do roku 2002 1,7 miliónu kusů a facelift, který sjednocuje design Clia se současnou řadou Renaultu dále prodloužil život tohoto automobilu. Přepracováno bylo 50% dílů a nejvíce jsou změny patrné na přední masce a v novém interiéru, který nyní působí mnohem hodnotněji. Do Clia se dostal nový vznětový motor 1,5 dCi (48 kW, 160 Nm) a změnami prošly také ostatní motory. Nové je značení stupňů výbav Authentique, Expression, Privilege a Dynamique.

Další informace o tomto voze najdete také na těchto odkazech:

Přednosti

  • prostorný interiér
  • variabilní zavazadlový prostor
  • dobré jízdní vlastnosti
  • dobré dílenské zpracování
  • komfortní odpružení
  • pohodlná sedadla
  • přesné řazení
  • příznivá spotřeba paliva

Nedostatky

  • slabé těsnění okolo dveří a oken - průniky vody do interiéru
  • u modelů bez posilovače obtížné manévrování v nízkých rychlostech
  • slábnoucí brzdy (do 1994)
  • málo místa na zadních sedadlech - nad hlavou

Nejčastější závady

  • únik oleje z motoru
  • prasklé hlavy motorů (vznětové agregáty)
  • praskání rozvodových řemenů
  • závady elektroinstalace
  • závady palivových čerpadel
  • závady spínače ventilátoru
  • nefunkční dobíjení
  • rychlá koroze výfukového potrubí
  • rychlé opotřebení ložisek kol
  • nižší životnost brzdového obložení
Vůz/r.v. 2002 2001 2000 1999 1998
Clio 1.2 RN (43kW) 5dv. - 205000 180000 159000 136000
Clio 1.2 Authentique (43kW) 5dv. 260000 227000 - - -
Clio 1.9 D RT 5dv. - 248000 214000 184000 159000
Renault Clio 1,2 43 kW r. v. 1999 ceny (s DPH)
světlomet automaticky ovládaný (Valeo): 4020,-
přední nárazník černý: 3818,-
přední kapota: 4075,-
LP blatník: 1978,-
brzdové destičky (Textar): 1182,-
tlumič přední (Sachs): 2672,-
tlumič zadní (Sachs): 2398,-
výfuk - střední část (Rosi): 773,-
výfuk - zadní část (Rosi): 3002,-
Ondřej Láník