Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Renault Mégane II 1.5 dCi - Auto roku (tentokrát s minispotřebou)

10. 9. 2003
19
Zobrazit náhledy (19)
Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane
O druhém vydání Renaultu Mégane jsme na našem serveru psali již několikrát a proto si dovolíme vás odkázat na dříve uveřejněné články, ve kterých najdete podrobný technický popis i naše dosavadní zkušenosti s Mégane II.

V rubrice Představujeme jsou články věnované Renaultu Mégane II, otevřenému Mégane II Coupé Cabriolet a zapomenout bychom neměli na druhou generaci příbuzného minivanu Renault Scénic. Testovali jsme již dva 5 dveřové hatchbacky: Mégane II 1.6 16V a diesel Mégane II 1.9 dCi. Naše dvě dosavadní zkušenosti s Autem roku 2003 jsme rozšířili během deštivého týdne počátkem července. Testem prošel Renault Mégane II 1.5 dCi Expression ve výbavě Pack.

Ještě než se podíváme blíže na zajímavou pohonnou jednotku, zastavme se u výbavy. Renault postavil nabídku dodávaných modelů kombinacích čtyř provedení a tří stupňů výbav. Pod pojmem „provedení“ se skrývají odlišné materiály v interiéru i exteriéru vozu související převážně s designem. Náš Mégane byl v provedení Expression, které se liší od základního Authentique zpětnými zrcátky a klikami dveří lakovanými v barvě vozu, odlišnými vzory materiálů použitých na čalounění interiéru, komfortními opěrkami hlav a velkými kapsami na zadní straně předních sedadel. To vše zvyšuje základní cenu o 10.000,- Kč. Stupně výbavy Renault rozdělil do tří úrovní označených Pack, Confort a Luxe. Malý diesel je zatím k dispozici jen se základní výbavou Pack (viz přehled na konci článku). Základní cenu 485.000,- Kč zvýšily příplatkové položky (klimatizace, rádio, metalíza, disky kol z lehkých slitin) až na 567.900,- Kč, přesto lze označit volbu výbavy francouzského výrobce za rozumnou, protože série obsahuje mnoho bezpečnostních i komfortních prvků.

Jízdní vlastnosti, které se blíží ideálu rodinného vozu kolem půl miliónu, jsme chválili již v předchozích testech. Podobně jsme ani napotřetí nebyli spokojeni se slabším prostorem na zadních sedadlech. Náš třetí Mégane nás však nemile překvapil horším dílenským zpracováním interiéru. Střední plastový díl volantu se při otáčení třel o sloupek volantu, což mu sice nebránilo v pohybu, ale pohyb vydával dobře slyšitelný zvuk. Samotné řízení s proměnlivým účinkem posilovače zaslouží jen chválu, stejně tak jako výborně uchopitelný volant a kotoučové brzdy na všech kolech s velmi razantním nástupem. Při přejezdu větších nerovností se ozývalo praskání z čalounění dveří na pravé straně.

Jak už nadpis testu napovídá, dostal se k nám Mégane II s malým moderním dieselem, který slibuje dobré jízdní výkony při minimální spotřebě paliva.

Malý diesel z řady moderních motorů s přímým vstřikováním common-rail je papírovým konkurentem tříválců 1,4 TDI Volkswagenu. Agregát 1.5 dCi, který se vyrábí ve dvou výkonových variantách (48 a 60 kW) se v té silnější verzi dostal i do Méganu II. Dále jej najdeme také v menším Cliu, v Renaultu Kangoo nebo i v Nissanech Micra (více v testu zde) a Almera. Díky čtyřem válcům je chod motoru o objemu 1461 cm3 při všech režimech klidnější, než u tříválců TDI, které se dodávají v poslední době i do Fabií. Největší točivý moment je posazen do oblasti 2000 otáček za minutu, ale plynulý zátah motoru lze zaznamenat od 1200 ot/min do 3000 ot/min. „Nakopnutí“ při zátahu turba se nekoná. Motor točí nejvýše 4500 ot./min, ale to poznáte až když sešlápnete pedál akcelerátoru na podlahu a ručička tachometru se zastaví - červené pole na otáčkoměru totiž schází. V technickém popisu této motorové varianty stojí za pozornost několik čísel. Automobil je 1195 kg těžký (tedy o 30 kg více než benzínová 1.4 a o 20 kg těžší než benzínová 1.6 16V, ale o 75 kg lehčí než diesel 1.9 dCi). Auto má standardní 60 litrovou palivovou nádrž vozů řady Mégane II.

Přirozeně jsme byli velmi zvědaví na spotřebu paliva při běžné jízdě a každodenním používání. Průměrná kombinovaná spotřeba 4,6 l/100 km má umožnit teoretický dojezd 1300 km (!), tedy například trasa Brno-Paříž na jedno tankování. A jaká je praxe? Šedesátikilowattová jednapětka je nejpomalejším Méganem v nabídce. Jeho zrychlení na 100 km/h za 14,3 s je částečně způsobeno těžkými převody; ve městě se můžete s Renaultem přesto pohybovat velmi svižně a to se spotřebou pod 7 litrů. Na dálnici není problém udržovat konstantně cestovní rychlost 150 km/h, pak se spotřeba vyšplhá také k sedmilitrové metě. Výrobcem udávaná spotřeba byla pro nás výzvou a díky deštivému počasí jednoho červencového víkendu jsme se rozhodli prověřit v praxi, co Mégane dokáže. Na trase 470 km dlouhé trati Praha-Plzeň-AšKarlovy Vary-Boží Dar-Chomutov-Praha, která byla asi čtvrtinou tvořena silnicemi dálničního typu a pětinou své délky procházela obcemi, jsme dosáhli průměru 4,7 l/100 km a rychlostního průměru 69 km/h. Celodenní jízdu by s podobným průměrem měla absolvovat většina řidičů. Jeli jsme předpisově, ale bez vyřazování, se zatížením asi polovinou užitečné hmotnosti. S touto spotřebou byste dojeli například z Ostravy do Aše a zpět bez nutnosti tankovat během cesty. Na dálnici při rychlosti 130 km/h chtěl Renault 5,5 l/100 km, na silnicích při ustálené rychlosti 90 km/h ukazoval palubní počítač spotřebu 3,9 l/100 km. Za celý test (necelá tisícovka kilometrů, včetně 300 km po městě) jsme dosáhli spotřeby 6,1 l/100 km.

Mégane II opět ukázal, že titul Auto roku mu patří právem. V interiéru se však také projevily některé „mouchy“, jež kazí celkový dojem a zbytečně ubírají body nejen v našem hodnocení, ale i ve srovnání s perfektně zpracovaným interiérem malých vozů našeho domácího výrobce, jehož kvalita zpracování se stává etalonem. Pohonná jednotka splnila očekávání: nízká spotřeba a klidný chod motoru - to jsou hlavní silné stránky Méganu s malým dieselem. Jestli se chystáte koupit nový automobil doporučujeme v každém případě alespoň krátké svezení se všemi konkurenty. Právě zde totiž Renault získává mnoho bodů, podobně jako v prvotřídní bezpečnostní výbavě, přispívající k vysoké úrovni pasivní bezpečnosti potvrzené CRASHTESTnezávislými testy Euro NCAP.

Témata
Cena základní sestavy 485 000 Kč
Výbava základní sestavy ABS + EBD, brzdový asistent, aktivace výstražných světel při prudkém brzdění, čelní airbagy, boční airbagy, okenní airbagy (vpředu i vzadu), uchycení dětských sedaček ISOFIX (2x vzadu+na sedadle spolujezdce), karta Renault "Keyless Drive", centrální zamykání, elektrický posilovač řízení s variabilním účinkem v závislosti na rychlosti vozidla, ukazatel vnější teploty, elektricky ovládaná přední boční okna, dělená zadní sedadla, palubní počítač Kč
Cena testované sestavy 567 900 Kč
Výbava testované sestavy metalický lak (+12.000,-), klimatizace (+38.900,-), autorádio s CD přehrávačem (+16.000,-), disky kol z lehké slitiny 16“ (+16.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1461
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 60 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 185 / 2000 - 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 170
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 14.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.6 / 4 / 4.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 330 / 1190
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1195 / 550
Rozměr pneu: 205/55 R16
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4209
b) šířka (mm): 1777
c) výška (mm): 1457
d) rozvor (mm): 2625
e) rozchod vpředu (mm): 1510
f) rozchod vzadu (mm): 1506
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 540 / 760
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 950
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 470
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 590
výška opěradla vzadu (mm): 630

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku