Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Renault představuje hybridní techniku. A vysvětluje, jak mu pomohla F1

Stanislav Kolman Stanislav Kolman 31. 3. 2020 • 00:04
15
6
Zobrazit náhledy (15)
Renault Captur E-Tech Renault Captur E-Tech Renault Captur E-Tech Renault Captur E-Tech Renault Captur E-Tech Renault Captur E-Tech Renault Captur E-Tech Renault Captur E-Tech Renault Captur E-Tech Renault Captur E-Tech

Letos to bude pět let, co se Renault vrátil do F1 coby tovární tým. Získané zkušenosti z hybridní éry teď využívá i u svých osobních aut.

Renault před lety formuli 1 opustil, respektive zůstal pouze jako dodavatel motorů. Před pěti lety se však coby tovární tým vrátil, aby co nejdříve navázal na mistrovské roky 2005 a 2006, ve kterých Fernando Alonso po letech kralování sesadil z trůnu Michaela Schumachera a Ferrari.

Po návratu do šampionátu měla forma Francouzů vzestupnou tendenci, loňská sezona, kdy barvy stáje hájil Daniel Ricciardo a Nico Hülkenberg, ale týmu nevyšla podle představ. Chybějící pódiová umístění a vítězství ale rozhodně neznamenají, že veškeré snažení Renaultu ve formuli 1 je zbytečné. Automobilka totiž zkušenosti z dnešní hybridní éry přetavuje do osobních aut.

Že jsou hybridní a plug-in hybridní technologie francouzských inženýrů unikátní, prozrazuje už fakt, že si tato technika vyžádala 150 patentů. V příštích měsících Renault tyto pohony chystá využit pro osm elektrifikovaných novinek.

Elektrifikované jednotky nesou označení E-Tech. Je to moderní technologie, která využívá tři motory - hlavní elektromotor, pomocný elektromotor a benzinový motor. Celé ústrojí spolupracuje s inteligentní převodovkou typu Multi-Mode, která umožňuje hlavnímu elektromotoru pracovat v režimu dvou převodových stupňů, aby byla zajištěna delší doba jízdy se stoprocentním elektrickým pohonem, zatímco benziňák má při startování optimální účinnost.

A teď ta formule 1. Stejně jako hybridní motory monopostů mají i ty v sériově vyráběných autech optimální regulaci otáček, která zajišťuje co nejvyšší výkon spalovacího motoru při co nejnižší spotřebě paliva. V obou případech byla pravidla energetického managementu nastavena tak, aby bylo možno co nejlépe využít spotřebu energie k dobíjení baterie, když množství vytvořené energie převyšuje aktuální spotřebu paliva.

Podobně jako ve formuli 1 se kinetická energie rekuperuje během zpomalování a brzdění, a následně je přetvářena na energii elektrickou, aby dobíjela trakční baterii. Například při jízdě po dálnici začíná proces dobíjení baterie tím, že je do motoru odeslán příkaz, aby dosáhl optimálních otáček. Přebytečná energie je využívána k odlehčení spalovacího motoru během silné akcelerace nebo k přepnutí do plně elektrického režimu jízdy ve městě.

Systém spolupracuje s vícestupňovou převodovkou bez synchronizace řazení převodových stupňů. Díky použití takové převodovky se každý rozjezd provádí pomocí elektromotoru. Takové řešení navíc ve významné míře redukuje pokles zrychlení při změně převodového stupně. To se promítá do většího komfortu jízdy a do lepšího výkonu během akcelerace. V F1 znamená plynulá změna převodových stupňů menší chvilkovou ztrátu akcelerace a větší přilnavost.

Převodovka typu Multi-Mode se chlubí optimální účinností díky zjednodušené konstrukci, která snižuje třecí odpor: není vybavena synchrony a chybí klasická spojka. Výhodou je rovněž okamžitá změna převodových stupňů díky dvěma elektrickým servomotorům, které ovládají zubovou spojku. Z technického hlediska má převodovka dva převodové stupně pro hlavní elektromotor a čtyři převodové stupně pro motor benzinový. Naproti tomu pomocný elektromotor je trvale spřažený s motorem benzinovým.

Hybridní řada Renault co nevidět obohatí nabídku automobilového trhu. Jmenovitě se bavíme o Cliu E-Tech, novém Capturu E-Tech a konečně Méganu E-Tech, přičemž poslední dva zmíněné modely jsou plug-in hybridy.

Související články

Témata
1. 4. 2020 13:08
Re: Hodnotný článek
Věty nejsou formulované nešťastně, ty jsou formulované zcela blbě a fungování hybridu určitě nepopisují. Jestli si někdo plete pojem a průjem tak ať radši kope kanály
Kdo principu hybridu rozumí, ten takový článek nepotřebuje a kdo hybridy nechápe toho článek jen dokonale zmate.
Avatar - JirkaVejrazka
1. 4. 2020 11:45
Re: Hodnotný článek
Ty vety jsou formulovane nestastne, ale v principu popisuji normalni fungovani hybridniho auta, kdy vykon spalovaciho motoru nemusi presne odpovidat aktualni rychlosti auta. Pouzite metody jsou u ruznych vyrobcu jine, ale v principu muze jet spalovaci motor na vyssi vykon nez auto aktualne potrebuje a prebytecnou vyrobenu energii dat to baterek.

Treba u te druhe vety melo byt "když množství vytvořené energie převyšuje aktuální spotřebu paliva" -> "když množství vytvořené energie převyšuje aktuální pořebu vozidla"
1. 4. 2020 10:03
Hodnotný článek
Teda netuším odkud p.Kolman tyhle moudra vytahal, ale takovou zmatlaninu by určitě nestvořil ani on. To musel někde opsat.
Namátkou vyberu:

"Například při jízdě po dálnici začíná proces dobíjení baterie tím, že je do motoru odeslán příkaz, aby dosáhl optimálních otáček."
Motor v Renaultu si může měnit otáčky jak chce ? Předpokládám že se jedná o ustálenou dálniční rychlost, a podle mě takovém případě může otáčky motoru změnit jen převodovka

"V obou případech byla pravidla energetického managementu nastavena tak, aby bylo možno co nejlépe využít spotřebu energie k dobíjení baterie, když množství vytvořené energie převyšuje aktuální spotřebu paliva."
Tady netuším vůbec co chtěl autor říct. A nejspíš to netuší ani on sám

A pak si kupte Renault ...
Avatar - xxc
31. 3. 2020 18:08
Re: Bodejť
Ja som mal moznost skusit, ako to Renault vie a mozem potvrdit, ze nevie :-)
31. 3. 2020 17:50
Re: Bodejť
Nač sem taháš to skopčácký lidový vozítko ?Renault narozdíl od nich umí,Captur super

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku