Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Renault Scénic XMOD 1.2 TCe - Měšťák v pohorkách

Aleš Jungmann Aleš Jungmann 15. 5. 2013 • 23:33
43
29
Zobrazit náhledy (43)
Renault Scénic Renault Scénic Renault Scénic Renault Scénic Renault Scénic Renault Scénic Renault Scénic Renault Scénic Renault Scénic Renault Scénic Renault Scénic Renault Scénic Renault Scénic Renault Scénic Renault Scénic Renault Scénic Renault Scénic Renault Scénic Renault Scénic Renault Scénic Renault Scénic Renault Scénic Renault Scénic Renault Scénic Renault Scénic Renault Scénic Renault Scénic Renault Scénic Renault Scénic Renault Scénic Renault Scénic Renault Scénic Renault Scénic Renault Scénic Renault Scénic Renault Scénic Renault Scénic Renault Scénic
Zapomeňte na pohon všech kol, v oplastovaném Scénicu najdete jen „chytrou“ elektroniku. Je to takový měšťák v pohorkách.

Pokud často jezdíte do přírody, nebo vám k chatě vede cesta s lehce off-roadovými parametry po těžbě přilehlého lesa, dost možná přemýšlíte v případě nákupu nového vozu o crossoveru.

V posledních letech se stalo trochu smutnou módou na crossovery nadávat. Ano, obyčejné kombi toho uveze většinou více a je levnější, a naopak SUV mají terénní schopnosti o kus lepší, jenže i přesto je početná skupina zákazníků, kterým sedne právě crossover. Chtějí zkrátka „své“ auto, v tomto případě Scénic, avšak vyžadují o něco větší světlost či se jim prostě líbí oplastování na exponovaných částech auta. To se totiž může na parkovišti před supermarketem hodit.

Asi už tušíte, že Scénic XMOD nemá ambice navázat na typ RX4 s výrazně zvýšenou světlou výškou a hlavně pohonem všech kol. Jde zkrátka o lehké obrnění oblíbeného MPV s decentním navýšením světlosti. Automobilka bohužel udává pouze údaj v zatíženém stavu, kde je tato hodnota zvětšena o hodnotu“větší nebo rovnou 30 mm“ na 150 milimetrů.

renault testy crossover renault testy crossover
 

Přesto má XMOD v rukávu jeden trumf, nebo spíše trumfíček. Jde o systém Extended Grip, ovládaný „off-roadovým“ ovladačem na středovém tunelu před řadicí pákou. V něm si můžete vybrat ze tří režimů: „Normální”, přednastavený režim slouží pro jízdu po zpevněných plochách, tedy klasické silnice nebo polní cesty. Regulace prokluzu funguje stejně jako v každém jiném Renaultu a proto je toto nastavení vhodné i na běžné zimní ježdění. Režim „Zlepšená trakce“ je vlastně jednoduchý elektronický závěr, který brzdí protáčející se kolo, avšak určitý prokluz dovoluje, aktivní je však pouze do 40 km/h. No a konečně třetí režim „Expert“, ve kterém elektronika nemluví do točivého momentu motoru vůbec a nechává řidiče v klidu pracovat.

Vyzkoušeli jsme tento režim na podmáčené, blátivé louce a je pravdou, že v takto jednoduchém terénu má určitě smysl. Nezapadli jsme ani v místech, kde by se jedno z předních kol normálního Scénicu bezradně protáčelo.

Jinak je ale XMOD klasický Scénic, tedy s jediným rozdílem, spočívajícím v odlišných jízdních vlastnostech. Je to poměrně zajímavé, ale auta s vyšší stavbou karoserie mohou být paradoxně uživatelsky příjemnější. Však vzpomeňme třeba na Dacii Sandero Stepway, jejíž podvozek je znatelně jistější a komfortnější. Vyšší rozpočet a tím kvalitnější pružiny či tlumiče nebo možná jenom tužší stabilizátory (kvůli strachu z problému při losím testu) a větší péče při naladění podvozku tak vedou ke správnému cíli. I Scénic XMOD působil v testu velmi dobrým dojmem.

V zatáčkách se naklání decentně, dobře drží stopu a díky lehkému benzinovému agregátu netrpí zvýšenou nedotáčivostí a přitom správně tlumí nerovnosti. Řízení je lehké a přesné, řazení taktéž – je vůbec co kritizovat? Ano je, i když to nejsou žádné zásadní nedostatky: digitální otáčkoměr má pomalé reakce, člověk zvyklý na svižné analogy si bude muset na uvolněné tempo zvyknout. Všechny přístroje jsou po vzoru kokpitů moderních letadel (tzv. glass cockpit) digitální, umístěny jsou však uprostřed. Asi proto, aby i vzadu jedoucí osoby přesně věděly, jaké má motor otáčky a jak rychle se jede...

renault testy crossover renault testy crossover
 

Podobně jako u dalších vozů Renaultu i zde je ovládání autorádia řešeno modulem pod volantem. Toto řešení nemusí vyhovovat každému, překvapila však poměrně velká prodleva od otočení kolečkem (listování v seznamu stanic) po naladění. A ještě jedna „systémová“: po deaktivaci systému start-stop při čekání na semaforech si musíte za trest nastartovat sami.

Dnešní test je také o kombinaci vyšší stavby, malého downsizovaného motoru a šestistupňové převodovce. Zkrátka a dobře: o tom, jak (a za kolik) to vlastně jezdí. Po městě si prostorné MPV řekne o zhruba sedm litrů naturalu na 100 kilometrů, klidná jízda stokilometrovou rychlostí znamenala při otáčkách 2.400 min-1 na šestku odběr 6,5 litru. To nejsou kdovíjak zázračné hodnoty, pro srovnání, Scénic s 1.4 TCe/96 kW před zhruba dvěma lety vyžadoval při stovce rovných sedm litrů při otáčkách o 400 min-1 vyšších. Strach jsme měli z dálničního limitu, naštěstí spotřeba se drží v přijatelných mezích a vzroste jenom o dva litry. Ba co více, ani rychlost kolem 150 km/h neznamená překonání desetilitrové hranice.

renault testy crossover renault testy crossover
 

Závěr

Klasické MPV o velkorysém vnitřním prostoru, dostatku odkládacích schránek a jednotlivě posuvnými i sklopnými sedadly doplňte o vyšší světlou výšku a moderní oplastování - a máte zaručený prodejní trhák. Líbí se nám, jak jezdí, navíc máte zajímavou možnost pořídit si dobře vybavený Scénic i s malým benzinovým turbomotorem. V nejvyšší výbavě Privilege jej totiž dostanete s oběma verzemi 1.2 TCe o výkonu 85 i 97 kilowattů. Běžný Scénic je v nejvyšší specifikaci prodáván pouze jako turbodiesel. Poslední otázka: za kolik? U shodných verzí je cenový rozdíl 31.000 korun.

video

První cena vozu399.900 Kč (1.6 16V/81 kW, Expression)
První cena vozu s testovanou motorizací429.900 Kč (1.2 TCe/85 kW, Expression)
Základní cena testovaného vozu494.900 Kč (1.2 TCe/85 kW, Privilege)
Cena testovaného vozu vč. příplatků512.900 Kč (1.2 TCe/85 kW, Privilege)

renault testy crossover renault testy crossover
 

Plusy

  • Velký interiér, posaz vpředu i vzadu
  • Dobré odhlučnění interiéru
  • Kvalita materiálů a zpracování
  • Dostupná navigace Tom Tom

Minusy

  • Omezený výhled šikmo vzad
  • Ovládání audiosoustavy
  • Absence pohonu všech kol

Foto: Petr Homolka

Témata
Renault Scénic XMOD 1.2 TCe
Cena základní sestavy 494 900 Kč
Výbava základní sestavy Šest airbagů, ESP, rozsvícení výstražných světel v případě nouzového brzdění, úchyty Isofix na zadních sedadlech, karta Renault „Keyless Drive“, oplastování, vyšší světlá výška, barevná multifunkční obrazovka TFT, poloautomatická ruční brzda, ukazatel vnější teploty, plnohodnotná rezerva, tempomat s omezovačem rychlosti, přední mlhovky, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zrcátka, stírač zadního okna, dvouzónová klimatizace + dešťový a světelný senzor, centrální zamykání, elektrické ovládání bočních oken, parkovací čidla vzadu, výškově nastavitelná přední sedadla, u řidiče s bederní opěrkou a u spolujezdce sklopné, zadní sedadla sklopná, výklopná a vyjímatelná, autorádio s MP3 a ovládáním pod volantem, litá 17” kola Tennessee, navigace Tom Tom, zploštělý volant a hlavice řadicí páky v kůži atd. Kč
Cena testované sestavy 512 900 Kč
Výbava testované sestavy Pack Pozornost (+18.000 Kč), Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1198
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 85 / 4500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 190 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 180
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.5 / 5.4 / 6.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 437 / 1837
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1349 / 619
Rozměr pneu: 205/60 R16
Renault Scénic XMOD 1.2 TCe
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4372
b) šířka (mm): 1845
c) výška (mm): 1656
d) rozvor (mm): 2704
e) rozchod vpředu (mm): 1545
f) rozchod vzadu (mm): 1547
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 800 / 1000
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 710 / 950
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1090
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1000
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
16. 5. 2013 23:08
Re: JASNÁ VOLBA...
....ti musi preskakovat ako tej retazi v motore....
16. 5. 2013 23:07
Re: Výtka
To je iba dosledok nezabehnuteho motora. Kamaratova C4 1.4 zrala na zaciatku okolo 7.5 pri normalnej jazde mimo mesto, po cca 2000-3000km sa to upravilo na 6 (ta ista trasa).

Testeri by mali uverejnovat o.i. aj aktualne km auta, ktore si preberaju.
16. 5. 2013 23:03
Re: Co jim udělal?
Hmlove svetla do spolocnych zadnych svetiel vie tak Ynteligentne zakomponovat len bozsky koncern.
Potom staci *, ktory to zabudne zhasnut (co je casta vec uz pocas slabej hmly) a tebe to pali rovno medzi oci. To asi patri tiez medzi vrchol ergonomie.

Cuvacka dole nevadi, osvetlit to vie dostatocne, i ked nie tak intenzivne, ako ked je vyssie.
16. 5. 2013 15:51
Re: JASNÁ VOLBA...
Dobře, řeknu Ti to takhle: GTI píše garážovwé pravdy ve verších, já ve vážných aforismech ;-)
Avatar - 3_diamanty
16. 5. 2013 10:00
Re: Pre redakciu
no tak na slovensku je xmod lacnejsi ako P3008 ;-) aspon co vravia ceny v cenniku....

k scenicu je urcite blizsie 5008 a konkretne k modelu xmod je este blizsie roomster scout... samozrejme aj 3008 je pre scenic svojim sposobom konkurent netvrdim ze nie ;-) len ma podla mna blizsie scout k xmodu ako pisem vyssie ....

aspon co som si vsimol tak 3008micku vo vacsine priapadov porovnavaju v testoch s tymto : [odkaz] [odkaz] [odkaz] [odkaz] [odkaz]

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku