Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Revoluční lithium-sirné baterie z Brna chtějí vyrábět Norové

ČTK ČTK 2. 10. 2020 • 20:23
18
14
Zobrazit náhledy (18)
Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.4 Volkswagen ID.4 Volkswagen ID.4 Volkswagen ID.4 Volkswagen ID.4 Volkswagen ID.4 Audi e-tron S Sportback Audi e-tron S Sportback Audi e-tron S Sportback

Patentované lithium-sirné baterie brněnského výzkumníka Tomáše Kazdy by se mohly vyrábět v Norsku. Soukromá společnost tam plánuje v nejbližších letech vystavět továrnu na baterie včetně prototypové linky.

Baterie na principu lithium-síra představují alternativu k současným lithium-iontovým (Li-ion) akumulátorům a mohou znamenat posun v oblasti elektromobility, uvedla v tiskové zprávě mluvčí Vysokého učení technického (VUT) v Brně Radana Koudelová.

video

Před dvěma lety podal výzkumník Kazda z Fakulty elektrotechniky a komunikačních technologií VUT evropský patent na úpravu lithium-sirných bateriových článků, které podle něj znamenají budoucnost v uchovávání elektrické energie. Patentovaná úprava elektrod umožnila zachovat podobný počet nabíjecích cyklů, jaký je běžný u dnes dostupných akumulátorů, ovšem s násobně vyšší kapacitou.

Na výzkumu se podílel i norský partner, který chce příští rok začít s výstavbou továrny. První část stavby má být hotová v roce 2024. Hlavním odběratelem budou především evropské automobilky.

"V současné době jde více jak 60 procent vyrobených Li-ion akumulátorů do oblasti automotive, a to nejen do elektrických automobilů, ale i elektrických autobusů. Hlavním odběratelem je tedy jednoznačně doprava. Začínají se také vyrábět elektrické vlaky, které umožní dojezd na baterii v oblastech, kde už není trať elektrifikována," uvedl Kazda.

Norský výrobce chce kromě klasických Li-ion baterií postupně nabídnout alternativu, proto by měl jeden z modulů připravované továrny zahrnovat i výrobní linku nového typu baterií na principu lithium-síra.

Související články

Témata
4. 10. 2020 08:45
Re: Plastová či plechová nádrž
Tohle snad nemůže být bráno jako seriozní argument....
4. 10. 2020 08:45
Re: Plastová či plechová nádrž
Jerry: To samozřejmě nikdo nerozporuje. Nicméně to je dnešní stav, není vyloučeno, že za pár let baterka zhubne klidně 50% a z hlediska hmotnosti to začne být srovnatelné.

Ohledně výměny baterie jsem zatím neregistroval, že by s tím někdo měl problém (OK, Tesla měnila kdysi čas od času baterii v záruce). Druhá věc, že cena postupně klesá a technologie a kapacita se postupně zlepšuje.

K Zafiře - výměna není zatím na pořadu dne, spíš se dívám pár let dopředu. Nikde jsem nepsal, že předpokládám, že v pořizovačce budu na stejných číslech ;-)
4. 10. 2020 07:59
Re: Plastová či plechová nádrž
No jistě, elektroplečky jsou tak jednoduché, že jejich pohon je naprosto spolehlivý...
https://www.autoforum.cz/…servisu-vsechny/
2. 10. 2020 19:53
Re: Hudba budúcnosti
He3da taky moc neverim.

Ale ted tohle:
https://www.e15.cz/…iho-roku-1373354

Tak uvidime.
Avatar - Zetti
2. 10. 2020 18:35
Re: ELEKTRO AUTA
Tys musel mit ale tezke detstvi, zneuzival te farar?

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku