Rozhovor s Davidem Zubíčkem: Muž ve stínu
Automobilový inženýr David Zubíček pracuje v továrním rallyeovém týmu Toyoty. Jeho pracovní zařazení je car inženýr, tedy člověk zodpovídající za přípravu soutěžního speciálu.
O českých závodnících, kteří se dokážou proslavit mezinárodně, slýcháváme často. Málo se hovoří o lidech z naší republiky, kteří pracují na významných pozicích v týmech startujících v mistrovství světa. Jedním z nich je i náš host.
Jak jste se k téhle práci dostal?
Pocházím ze Zlína a už od dětských let jsme byli s tátou velkými fanoušky Barum rallye. Mým snem bylo účastnit se jí jako jezdec a tyhle představy vzaly brzy za své. Vystudoval jsem integrovanou střední školu automobilní a následně autoinženýrství na Vysoké škole technické v Brně. Tady jsem spolupracoval s rallyeovými závodníky Tomášem Pospíšilíkem, po škole s Janem Černým a pak pět let působil v týmu Romana Kresty.
Za jakých okolností došlo k angažmá v tovární sestavě Toyoty?
Pomohla známost s Milanem Poláčkem, který pracoval jako závodní inženýr Sebastiena Ogiera u Fordu a nyní působí u Toyoty na vývoji nového hybridu. Známe se ještě ze školy, kde byl ve vyšším ročníku, a pracovali jsme společně na projektu formule Student. Milan mi zavolal, že je volné místo na pozici závodního inženýra. Proběhl pohovor, přijali mě a smlouvu mám na dobu neurčitou.
Jak vás v týmu přijali?
Pracuje tady řada Angličanů, Francouzů, Japonců i domácích. Všichni se k sobě chovají přátelsky a jsou vlídní, ochotní, když něco potřebujete. V továrně nás pracuje kolem stovky lidí a další přibudou, protože byla zrušena základna v Estonsku.
Co předcházelo vaší ostré premiéře v podniku mistrovství světa?
Koncem února jsem působil na finské Arctic rallye jako podpůrný inženýr, abych se seznámil s prostředím a prací týmu, než budu mít premiéru jako závodní inženýr. K tomu došlo o dva měsíce později, koncem dubna na Chorvatské rallye.
Jaký je Takamoto Katsuta z vašeho pohledu?
Značně uvážlivý, vystupuje s respektem ke svému okolí. Naše spolupráce je opravdu parádní a vždycky najdeme rychle společnou cestu. Hodně mě překvapilo, že ačkoliv ještě nemůže mít dost zkušeností, dává precizní zpětnou vazbu o chování auta. Na všech testech jsou jeho připomínky perfektní a několikrát jsme nastavení vozů ostatních jezdců upravovali podle Takových postřehů.
Co obnáší vaše práce?
Pokud nejsou soutěže mistrovství světa, probíhají vývojové testy. Před každou rallye se uspořádá test v místě dějiště. Odehraje se většinou o víkendu před soutěží. V pondělí a úterý projíždíme rychlostní zkoušky a mapujeme situaci, terén i počasí. Připravím veškeré plány, co čeká jezdce a mechaniky kolem našeho auta, jaké pneumatiky použijeme, jaký bude set-up, tedy nastavení. Když posádka během samotné soutěže přejíždí k další rychlostní zkoušce, podáváme si aktuální informace. Ať už jde o úpravy nastavení, počasí, nebo stav pneumatik.
Jak jsou členové posádky technicky zdatní?
S Takou a jeho současným navigátorem Aaronem Johnstonem jsme nedávno absolvovali trénink, abychom si prošli situace, které mohou během rallye přijít. Nenadálé situace dokážou zvládnut. Pokud vím, že mají časovou rezervu před další erzetou a mohou změnit světlou výšku auta, přecvaknout tlumiče nebo vyměnit pneumatiky, informuji je a řešíme to.
Dá se popsat, co obnáší přísun dat, která musíte s kolegy zpracovat během soutěže?
Před samotným servisem probíhá takzvané přeskupení, během něhož posádky čekají na svůj čas, ve kterém smějí přijet k mechanikům. V této době vyjme datový inženýr kartu s informacemi z auta a odejde je zkontrolovat. Mojí povinností je prohlédnout podvozek, tlak a teplotu pneumatik. Dále proberu s posádkou její názory, abychom byli schopni okamžitě reagovat, jakmile vozidlo zastaví u mechaniků. Kromě motoru a vnitřního ochranného rámu dokážeme vyměnit úplně všechno.
Překvapilo vás třetí místo Takamota Katsuty na Rallye Safari?
Když váš jezdec skončí na pódiu hned při čtvrté účasti v mistrovství světa, napadne vás, zda to není sen. Naší taktikou bylo přežít, a ne se hnát za každou cenu. Museli jsme najít kompromis – jet hlavou a současně dostatečně rychle. A to se nám podařilo.
Dá se popsat rozdíl v objemu práce mezi soukromým týmem Romana Kresty a tovární sestavou?
V privátním týmu jsou zaměstnanci, kteří musí obsáhnout více práce a povinností. Továrna má logicky mnohonásobně větší rozpočet a zaměstnává více lidí, aby se každý soustředil jen na tu jedinou činnost.
Týmový šéf Jari-Matti Latvala přeskočil z pozice jezdce rovnou do funkce šéfa týmu. Co říkáte k jeho práci?
Má nejvíce startů v mistrovství světa jako jezdec a teď stojí na druhé straně. Umí si dát věci i souvislosti dohromady a přistupuje k nim s citem.
Ještě do loňského roku byl bossem Tommi Mäkinen, který tým vybudoval. Mluvili jste spolu?
Funguje jako týmový poradce, ale dosud jsme se nepotkali.
Proč se ve světovém motorsportu uplatňují čeští inženýři?
Základem je výborné české školství, které dává dobrý základ. K tomu přicházejí různé mezinárodní vzdělávací programy. V neposlední řadě jsou tady ambice našich kluků prosadit se a tvrdě pro svůj cíl pracovat.
Od nové sezony se budeme setkávat s vozy s hybridním pohonem. Můžete nám popsat, v čem budou jiné?
Základ auta je stejný, doplněný ovšem o hybridní baterie, které dodají energii navíc pro akceleraci. Vozy budou o padesát až sedmdesát kilogramů těžší. Auta rozhodně neztratí nic na atraktivitě a pro diváka se nic nezmění.
Hybridní pohon využívá také Toyota v mistrovství světa vytrvalostních závodů sportovních automobilů. Můžete nějak spolupracovat?
Hybrid dostáváme od externí firmy. Dá se s ním pracovat, ale nelze měnit software ani hardware. Tým v Le Mans si to může dovolit, ale spolupráce mezi námi existovat nemůže. Bude obtížné sladit klasický motor a hybrid, aby byla energie přínosná a nebylo jí zbytečně moc, ale optimální množství.
Bylo nutné zavést hybridní pohony?
Současné speciály WRC jsou nejdokonalejší, jaké kdy za dobu své existence byly. Trendy a doba si ovšem vyžadují změnu a udrží to továrny, tedy výrobce, ve světovém šampionátu.
Jací jsou jezdci továrního týmu v době, kdy je nesnímají televizní kamery?
Chovají se vstřícně. Na Sebastienu Ogierovi je vidět, jak je zkušený, a přesně ví, co chce s autem udělat. Kalle Rovanperä zatím sbírá zkušenosti a pořád se ptá. Elfyn Evans je ohromně skromný kluk, který se dostal na současnou pozici tvrdou prací. Taka je klasický skromný a pokorně se chovající podle japonské mentality.
Do jaké míry sledujete český motoristický sport?
Byl jsem se podívat na letošní Barum rallye a líbilo se mi, co se dělo na trati, i celkově atmosféra. Honza Kopecký i bez tovární podpory dokázal, že je v současné době nejlepším českým pilotem.
Existují v republice jezdci, kteří se mohou prosadit v mezinárodní konkurenci?
Erik Cais předvedl na Barumce bez ohledu na nehodu v poslední erzetě skvělý výkon. Vždyť jezdil časy rychlejší než pozdější světový šampion WRC2 Andreas Mikkelsen z Norska. Dominik Stříteský ukázal potenciál na Bohemia rallye, pak měl sice havárie, ale to k rallye patří. V závěru sezony znovu dokázal, že umí být rychlý.
Jak jste se sžil se způsobem života ve finské Jyväskylä?
Zima je tady hodně často a polární noc se dá také zvládnout. Finštinu nepotřebuji, protože všichni lidé tady mluví dobře anglicky. Když jsem ovšem po několika měsících přijel na test do Španělska, byla radost vidět konečně slunce. Podívám se domů třikrát čtyřikrát do roka na týden, teď mě čekají Vánoce.
Můžeme nahlédnout do vašeho soukromí, které je závodnické?
Proč ne? Mojí přítelkyní je Karolína Jugasová, navigátorka úspěšného jezdce Martina Vlčka.
Co si přejete do příštího roku?
Abychom byli všichni zdraví a Toyota vyhrávala.
David Zubíček
- Narozen: 23. 1. 1992
- Bydliště: Zlín, Jyväskylä (Finsko)
- Stav: svobodný, přítelkyně Karolína
- Vzdělání: Integrovaná střední škola automobilní, VUT FSI
- Povolání: automobilový inženýr
- Zaměstnání: Toyota Gazoo Racing