Rozhovor s Peikem von Bestenbostelem: Fabia Sedan nebude!
Auto.cz: Kdy se můžeme těšit na velké MPV? České rodiny na něj jistě čekají.
von Bestenbostel: Škoda Auto nabízí automobily, které jsou vhodné pro rodiny, jsou dostatečně prostorné pro posádku a nabízejí velký úložný prostor pro zavazadla. Ale to není odpověď, kterou jste chtěl slyšet. Pokud si představíme budoucnost naší modelové palety, tak musíme zvážit, do jakých segmentů chceme vstoupit, abychom se jako značka dobře rozvíjeli. Když se podíváme na celosvětový vývoj, tak musíme konstatovat, že poptávka po MPV a osobních dodávkách klesá, poptávka po SUV však stoupá. Je pravda, že velké MPV se do rodiny vozů Škoda hodí, nicméně není možné udělat všechno naráz.
S naší modelovou paletou máme v současné době velmi dobré zastoupení, počínaje segmentem nejmenších vozů, kde se prezentuje Citigo, přes kompakty až po střední třídu. S ohledem na světové trendy je pro Škodovku důležité posílit nabídku v segmentu SUV. Zde ve Frankfurtu jsme představili facelift verzi modelu Yeti včetně verze Outdoor, nicméně stále se jedná o kompaktní SUV. Na větším SUV v současné době pracujeme (pozn. red.: připravovaná Škoda Snowman bude i v sedmimístné verzi). Řada zákazníků, kteří doposud jezdí v MPV, uvažují o koupi SUV, protože ho považují za atraktivnější.
O budoucnosti Roomsteru bude rozhodnuto až po vyhodnocení odezvy zákazníků na současnou modelovou paletu.
Auto.cz: Uvedl jste, že přijde větší SUV než Yeti. Přemýšlíte také o evropském prodeji prodloužené verze Yeti, která je určena pro Čínu?
von Bestenbostel: V Evropě neuvažujeme o uvedení verze s prodlouženým rozvorem, kterou prodáváme v Číně. V Evropě představíme nový model, spadající do segmentu A+ (nové velké SUV).
Auto.cz: Zde ve Frankfurtu jste představili Rapid Spaceback. Nebude příliš konkurovat chystané nové generaci Fabie?
von Bestenbostel: Oba vozy patří do jiných segmentů. Fabia se nachází ve třídě malých automobilů, zatímco Rapid Spaceback patří do nižší střední třídy. Doposud jsme prodávali Fabii velmi úspěšně, tento model je zákazníky považován za mimořádně atraktivní, avšak v nižší střední třídě jsme žádný hatchback neměli. To se muselo změnit, protože v Evropě jde o nejatraktivnější segment.
Určitá dělící linka zde existuje. Zákazníci, kteří chtějí model ze segmentu malých vozů, se rozhodnou pro Fabii a ti, kteří jsou ochotni utratit o něco více peněz za větší automobil se rozhodnou ve prospěch nižší střední třídy. Na začátku devadesátých let Škoda nabízela jenom jeden model, Favorit. Od těch dob jsme krůček po krůčku zvětšovali modelovou škálu. Škoda není úzce vyhraněná, ale jde o značku s velkým množstvím vozů. A taková má mít ucelenou paletu, proto jsme si nemohli dovolit nemít v nabídce hatchback nižší střední třídy. Je také třeba uvědomit si, že my operujeme na více než sto trzích. Budou proto existovat trhy, na kterých bude favorizovaná Fabia a na jiných zákazníky více osloví Rapid Spaceback.
Auto.cz: Plánujete nabídnout Fabii ve třech karosářských verzích?
von Bestenbostel: Co se Fabie týče, tak nyní máme v portfoliu verzi hatchback a kombi, přičemž tato skladba zůstane zachována i do budoucna. Kombi prodáváme tři: Fabii, Octavii a Superb.
Auto.cz: Jaké jsou plány Škody do budoucna, co se týče trhů? Na jaké země vedle Číny, Indie a Ruska byste rádi zaměřili svou pozornost?
von Bestenbostel: Momentálně máme zastoupení na mnoha světových trzích, na jiných působíme poměrně krátce. Máme před sebou ještě dost práce. Když zůstaneme v Evropě, naším dlouhodobým strategickým cílem je navýšit tržní podíl ze čtyř na pět procent. Chceme nadále růst v Rusku, Indii a Číně, to jsou velké výzvy.
Nicméně existují také některé další trhy, na kterých už působíme, a které jsou zatím docela nenápadné. Jedná se o země s přístupem ke středozemnímu moři, kupříkladu Alžírsko, Egypt, Izrael a Turecko. Jde o atraktivní automobilové trhy, byť některé jsou politicky méně stabilní. Sečteno a podtrženo zde odhadujeme roční potenciál ve výši 50.000 vozů.
Auto.cz: Jaká je budoucnost výrobních závodů v České Republice? Konkrétně máme na mysli Vrchlabí a Kvasiny.
von Bestenbostel: My jsme v minulosti masivně investovali do výrobních závodů v Česku. V Mladé Boleslavi jsme navýšili kapacitu na 2.400 vozů denně, v Kvasinách byla kapacita 800 jednotek denně. Co se Vrchlabí týče, zde jsme učinili opravdu dobré rozhodnutí soustředit se na výrobu komponentů, čímž jsme zajistili dlouhodobou udržitelnost tohoto závodu.
Ve Kvasinách vyrábíme tři modely: Superb, Yeti a Roomster. Vystavěli jsme ještě další halu pro hrubou montáž, díky čemuž jsme schopni zajistit dostatečnou kapacitu. Ve Vrchlabí vyrábíme 1.000 převodovek DSG denně, v plánu je navýšení tohoto objemu až na 1.500 denně.
Auto.cz: Škoda přišla s určitými vylepšeními „za pochodu“, hodně diskutované jsou podvozky Octavie a Rapidu či například elektrické ovládání oken u Rapidu.
von Bestenbostel: Začněme Rapidem. Všimli jsme si u něj potřeby vylepšit vzhled interiéru či výbavu, zákazníci si například přáli ovládání okna z místa řidiče. Toto jsou zlepšení, která se promítnou i do dříve představené verze Rapidu, aniž by zákazníci pocítili nějaké cenové navýšení. Také jsme u Rapidu Spaceback optimalizovali podvozek a počítáme s tím i u liftbacku. Nicméně ze zkušeností z trhů, na kterých působíme, víme, že zákazníci jsou víceméně spokojeni s tím, jak je podvozek liftbacku Rapid nastaven.
Také u Octavie se vede diskuze o některých věcech, které by mohly být vylepšeny: jde například o víceprvkovou nápravu a nápravu s vlečeným rameny spojenými zkrutnou příčkou. Já si myslím, že diskuze o zadní nápravě je trochu teoretického rázu, protože proběhly některé testy a z nich vyšlo najevo, že žádný rozdíl patrný není. Jeden z testérů navíc pronesl větu, že je super, že dvoulitr TDI má víceprvkovou nápravu, ona to ale vůbec nebyla pravda (pozn. red.: von Bestenbostel narážel na výstup ze zahraniční prezentace internetového média Autoweb). Já si myslím, že žádný rozdíl mezi těmito nápravami není a nevím, proč se o tom tolik hovoří. Osobně jsem jezdil půl roku s Octavií 2.0 TDI a přišlo mi vše naprosto v pořádku, čili s tímto technickým řešením budeme pokračovat i nadále. Vy o tom nejste úplně přesvědčen?
Auto.cz: Na silnicích v Portugalsku nebo Španělsku to opravdu nemusí být poznat. Verze s multilinkem jsou však mnohem lepší v tlumení krátkých nerovností, rychlých nárazů, které se méně přenášejí do interiéru, což je, speciálně na českých silnicích, velmi důležitá vlastnost.
von Bestenbostel: Nicméně co se týče jízdních vlastností při brzdění, tak Octavia ve srovnání s konkurencí vyhrává.
Auto.cz: Tak to gratuluji.
von Bestenbostel: Já si myslím, že tento dojem v Portugalsku mohl vzniknout tím, že novináři testovali předsériové exempláře a ne vozy, které jsou prodávány zákazníkům. Možná by stálo za to udělat nový test se sériovými auty a posoudit, zda zde rozdíl je nebo není. Kritika předsériových vozů mohla být oprávněná, nicméně od té doby jsme ušli kus cesty a byli jsme schopni problém napravit.