12.10. 2012 Lukáš Vaverka Google+ profil Lukáš Vaverka

Škoda Rapid 1,2 MPI: Tříválcové jízdní dojmy

 

Už víme, jak jezdí Škoda Rapid se základním motorem – tříválcovým 1,2 MPI.

Přímo na testovacím polygonu Husí Lhota-Úhelnice se Škoda pochlubila nejkontroverznější letošní novinkou: 4,5metrovým Rapidem s tříválcovým motorem 1,2 MPI o výkonu 55 kW. Bude to stačit? K posouzení byla připravena 3 kilometry rovná plocha a referenční vůz – Fabia Combi 1,2 HTP o výkonu 51 kW.

Škoda investovala velké úsilí do zlepšení chodu motoru. Některé změny (odlehčení klikového hřídele, modifikovaný rozvodový řetěz) byly zavedeny do výroby už dříve, jiné jsou nové či specifické přímo pro Rapid.

Mezi úplné novinky patří vylepšený asistent rozjezdu, který vyhlazuje nástup točivého momentu při pouštění spojky (a to i za jízdy při řazení). Stejná modifikace vyhladila reakce motoru při náhlém sešlápnutí nebo puštění plynového pedálu.

Klidný chod na místě zajišťuje kromě vyvažovacího hřídele i zvýšení volnoběžných otáček. Mají hodnotu 840 min-1 (se zapnutou klimatizací 940 min-1) , pro srovnání je to o sto otáček víc, než dosahuje atmosférický čtyřválec 1,4 ze stejné konstrukční rodiny. Vylepšené řízení volnoběhu zmenšuje výkyvy při změnách odběru elektrické energie (spuštění klimatizace, stahování oken apod.).

Rozhovor: „Potřebovali jsme dostat Rapid cenově blíž k zákazníkovi“

Pro zajímavost, řídící jednotka tohoto nejjednoduššího motoru v nabídce Škoda Auto pracuje s 9460 proměnnými a manuál k ní má téměř 11 tisíc stránek. Z toho ale desetina připadá jen na řízení volnoběhu.

Další úpravy se zaměřují na splnění nové, mírně zpřísněné emisní normy Euro 5J. A došlo i na mechanické změny: úpravy sání a výfuku stojí za zvýšením výkonu o 4 kW na výsledných 55 kW. To je nakonec pro běžného zákazníka nezřejmější rozdíl proti tříválcovému motoru ve Fabii.

Jízda s tříválcem

S nastartováním a rozjezdem se okamžitě naplňují výše popsané sliby konstruktérů, které zazněly na technickém školení. Práce se spojkou je nenáročná a motor se vzhledem ke kategorii benzinových tříválců chová mimořádně kultivovaně.

Akcelerace určitě neoslní svou hbitostí, ale v rámci možností není údaj 0-100 km/h za 13,9 sekundy rozhodně špatný. Nakonec Fiat Linea se čtyřválcem 1,4/57 kW to zvládá za 14,6 s a Chevrolet Aveo 1,2/51 kW za 14,3 s.

Dynamika je pro běžné použití postačující, úlohu základního pohonu tříválec nejspíš splní se ctí. Navíc je v záloze přeplňovaný čtyřválec 1,2 TSI/63 kW, který je dražší jen o deset tisíc korun. Škoda pochopitelně počítá s větším zájmem českých zákazníků o silnější z motorů. Přesná čísla neznáme, ale podle našich informací se na západ od českých hranic počítá jen s jednoprocentním podílem tříválce v produktovém mixu.

Srovnání s Fabií

A jak si tedy vede motor 1,2 MPI/55 kW proti 1,2 HTP/51 kW? Základní charakteristiky, kromě maximálního výkonu, jsou stejné: pětistupňová převodovka a točivý moment 112 Nm. Pravda liší se otáčky maxima, ale hodnota točivého momentu je ve skutečnosti od tří do čtyř tisíc téměř konstantní.

Rapid ale působí v běžných rychlostech živěji, přestože hmotnost auta je ve srovnání s Fabií Combi prakticky stejná. Vysvětlení je jednoduché: Rapid má kratší nízké převody, takže se rozeběhne ochotněji než Fabia, která jde do otáček pomaleji. Celkové zpřevodování je ale shodné, obě auta točí na pětku při 100 km/h 2800 min-1. Dálničních 130, kterými ale málokterý tříválec dlouhodobě jezdí, by proto analogicky mělo představovat necelých 3700 min-1.

Velkým překvapením pak je znatelně lepší odhlučnění Rapidu ve vyšších otáčkách, které se u takového motoru využívají podstatně častěji než u silnějších čtyřválců.

Exkluzivní videotest: Škoda Rapid očima redaktorů

Škoda - srovnání motorů
ModelRapidFabiaOctavia IOctavia IICitigo
Motor1,2 MPI1,2 HTP1,4 MPI1,4 MPI1,0 MPI
Počet válců/ventilů3/123/124/164/163/12
Zdvihový objem [cm3]1198119813901390999
Maximální výkon [kW/min-1]55/540051/540055/500059/500055/6200
Maximální toč. moment [Nm/min-1]112/3750112/3000126/3800132/380095/3000
Pohotovostní hmotnost [kg]1 1401 0951 2301 255929
Maximální rychlost [km/h]175163171174171
Zrychlení 0-100 km/h [s]13,914,915,314,313,2
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]6,15,56,86,44,7
Výkonová hmotnost [kg/kW]20,721,522,421,316,9

První test Škody Rapid 1,2 MPI najdete v příštím čísle Světa motorů, které bude v prodeji od pondělí 15. 10.

Anketa

Kterému motoru byste v Rapidu dali přednost?
Spolupracujeme s TipCars.com
G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump

Lídři nejvyspělejších zemí světa ze skupiny G7 se na úvod…

USA neomezí protiruské sankce. Chtějí je naopak ještě zpřísnit USA neomezí protiruské sankce. Chtějí je naopak ještě zpřísnit

Spojené státy neusilují o omezení západních sankcí proti…

První klubová pojišťovna nevydělává a čeká na druhou kapitálovou injekci od RSJ První klubová pojišťovna nevydělává a čeká na druhou kapitálovou injekci od RSJ

Pionýr na trhu vzájemného pojištění na svou chvíli teprve čeká.

Srbové zbourali mešitu. Byla postavena bez povolení, argumentují Srbové zbourali mešitu. Byla postavena bez povolení, argumentují

Srbské úřady, navzdory protestu muslimů, zbouraly mešitu…

 
Zdroj: foto Martin Homola, Škoda Auto

Štítky Škoda Rapid Jízdní dojmy Nové modely

 

Přidat názorDiskuse: Škoda Rapid 1,2 MPI: Tříválcové jízdní dojmy







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 







 
Jaguar XE SV Project 8: Zapomeňte na AMG a M. Tohle je bomba!

Jaguar XE SV Project 8: Zapomeňte na AMG a M. Tohle je bomba!

Včera

Jaguar posouvá laťku sportovních sedanů střední třídy na úplně jinou úroveň, tohle auto od divize SVO má 600 koní!




Blesk.cz

Chat s odborníkem: Biokódování proti kouření

Chat s odborníkem: Biokódování proti kouření

Vyzkoušeli jste už všechno možné a pořád se vám s kouřením nedaří skoncovat? Možná budete potřebovat nějakou…

Slivovice na dovolené nestačí, ví lékař. Hrozí vám komáři, žloutenka i průjem

Slivovice na dovolené nestačí, ví lékař. Hrozí vám…

Češi se letos chystají na dovolenou hlavně do Chorvatska, ale mezi tradiční destinace už patří Itálie, Řecko,…

 

iSport.cz

Komplikace v boji o MS! Čeští volejbalisté poprvé padli, nestačili na Španěly

Komplikace v boji o MS! Čeští volejbalisté poprvé…

Čeští volejbalisté po dvou hladkých výhrách poprvé na domácím kvalifikačním turnaji o postup na mistrovství…

Ranec za Schicka! Sparta vydělá na jeho přestupu dalších 53 milionů

Ranec za Schicka! Sparta vydělá na jeho přestupu…

4,5 milionu eur utržila Sparta prodejem Patrika Schicka do Sampdorie Janov minulé léto. Teď, kdy má…

 

Reflex.cz

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí propagace islámu ve školách. Občansky se braňte!

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí…

Václav Klaus mladší dnes ve své páteční Pětce kritizuje platby do fondů EU, rozpočtovou politiku Andreje Babiše…

Tryzna za zavražděné spolužáky: Studenti v Manchesteru zazpívali společně dojemnou píseň

Tryzna za zavražděné spolužáky: Studenti v…

Nehněvej se v myšlenkách na minulost. Tak by se dal volně přeložit název písně Don’t Look Back in Anger od…