12.10. 2012 Lukáš Vaverka Google+ profil Lukáš Vaverka

Škoda Rapid 1,2 MPI: Tříválcové jízdní dojmy

 

Už víme, jak jezdí Škoda Rapid se základním motorem – tříválcovým 1,2 MPI.

Přímo na testovacím polygonu Husí Lhota-Úhelnice se Škoda pochlubila nejkontroverznější letošní novinkou: 4,5metrovým Rapidem s tříválcovým motorem 1,2 MPI o výkonu 55 kW. Bude to stačit? K posouzení byla připravena 3 kilometry rovná plocha a referenční vůz – Fabia Combi 1,2 HTP o výkonu 51 kW.

Škoda investovala velké úsilí do zlepšení chodu motoru. Některé změny (odlehčení klikového hřídele, modifikovaný rozvodový řetěz) byly zavedeny do výroby už dříve, jiné jsou nové či specifické přímo pro Rapid.

Mezi úplné novinky patří vylepšený asistent rozjezdu, který vyhlazuje nástup točivého momentu při pouštění spojky (a to i za jízdy při řazení). Stejná modifikace vyhladila reakce motoru při náhlém sešlápnutí nebo puštění plynového pedálu.

Klidný chod na místě zajišťuje kromě vyvažovacího hřídele i zvýšení volnoběžných otáček. Mají hodnotu 840 min-1 (se zapnutou klimatizací 940 min-1) , pro srovnání je to o sto otáček víc, než dosahuje atmosférický čtyřválec 1,4 ze stejné konstrukční rodiny. Vylepšené řízení volnoběhu zmenšuje výkyvy při změnách odběru elektrické energie (spuštění klimatizace, stahování oken apod.).

Rozhovor: „Potřebovali jsme dostat Rapid cenově blíž k zákazníkovi“

Pro zajímavost, řídící jednotka tohoto nejjednoduššího motoru v nabídce Škoda Auto pracuje s 9460 proměnnými a manuál k ní má téměř 11 tisíc stránek. Z toho ale desetina připadá jen na řízení volnoběhu.

Další úpravy se zaměřují na splnění nové, mírně zpřísněné emisní normy Euro 5J. A došlo i na mechanické změny: úpravy sání a výfuku stojí za zvýšením výkonu o 4 kW na výsledných 55 kW. To je nakonec pro běžného zákazníka nezřejmější rozdíl proti tříválcovému motoru ve Fabii.

Jízda s tříválcem

S nastartováním a rozjezdem se okamžitě naplňují výše popsané sliby konstruktérů, které zazněly na technickém školení. Práce se spojkou je nenáročná a motor se vzhledem ke kategorii benzinových tříválců chová mimořádně kultivovaně.

Akcelerace určitě neoslní svou hbitostí, ale v rámci možností není údaj 0-100 km/h za 13,9 sekundy rozhodně špatný. Nakonec Fiat Linea se čtyřválcem 1,4/57 kW to zvládá za 14,6 s a Chevrolet Aveo 1,2/51 kW za 14,3 s.

Dynamika je pro běžné použití postačující, úlohu základního pohonu tříválec nejspíš splní se ctí. Navíc je v záloze přeplňovaný čtyřválec 1,2 TSI/63 kW, který je dražší jen o deset tisíc korun. Škoda pochopitelně počítá s větším zájmem českých zákazníků o silnější z motorů. Přesná čísla neznáme, ale podle našich informací se na západ od českých hranic počítá jen s jednoprocentním podílem tříválce v produktovém mixu.

Srovnání s Fabií

A jak si tedy vede motor 1,2 MPI/55 kW proti 1,2 HTP/51 kW? Základní charakteristiky, kromě maximálního výkonu, jsou stejné: pětistupňová převodovka a točivý moment 112 Nm. Pravda liší se otáčky maxima, ale hodnota točivého momentu je ve skutečnosti od tří do čtyř tisíc téměř konstantní.

Rapid ale působí v běžných rychlostech živěji, přestože hmotnost auta je ve srovnání s Fabií Combi prakticky stejná. Vysvětlení je jednoduché: Rapid má kratší nízké převody, takže se rozeběhne ochotněji než Fabia, která jde do otáček pomaleji. Celkové zpřevodování je ale shodné, obě auta točí na pětku při 100 km/h 2800 min-1. Dálničních 130, kterými ale málokterý tříválec dlouhodobě jezdí, by proto analogicky mělo představovat necelých 3700 min-1.

Velkým překvapením pak je znatelně lepší odhlučnění Rapidu ve vyšších otáčkách, které se u takového motoru využívají podstatně častěji než u silnějších čtyřválců.

Exkluzivní videotest: Škoda Rapid očima redaktorů

Škoda - srovnání motorů
ModelRapidFabiaOctavia IOctavia IICitigo
Motor1,2 MPI1,2 HTP1,4 MPI1,4 MPI1,0 MPI
Počet válců/ventilů3/123/124/164/163/12
Zdvihový objem [cm3]1198119813901390999
Maximální výkon [kW/min-1]55/540051/540055/500059/500055/6200
Maximální toč. moment [Nm/min-1]112/3750112/3000126/3800132/380095/3000
Pohotovostní hmotnost [kg]1 1401 0951 2301 255929
Maximální rychlost [km/h]175163171174171
Zrychlení 0-100 km/h [s]13,914,915,314,313,2
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]6,15,56,86,44,7
Výkonová hmotnost [kg/kW]20,721,522,421,316,9

První test Škody Rapid 1,2 MPI najdete v příštím čísle Světa motorů, které bude v prodeji od pondělí 15. 10.

Anketa

Kterému motoru byste v Rapidu dali přednost?
Spolupracujeme s TipCars.com
Eurokomisařka chce zavést jednotné mýtné v celé EU Eurokomisařka chce zavést jednotné mýtné v celé EU

Violeta Bulcová, eurokomisařka pro dopravu, vyzvala k…

Tusk: Zajistit státům nezávislost a občanům svobodu dokáže pouze jednotná Evropa Tusk: Zajistit státům nezávislost a občanům svobodu dokáže pouze jednotná Evropa

Odhodlání pokračovat v Evropě společně i po odchodu Velké…

V čele Starostů zůstávají Gazdík a Rakušan. Chtějí řídit stát jako obec V čele Starostů zůstávají Gazdík a Rakušan. Chtějí řídit stát jako obec

Podle staronového předsedy budou sněmovní volby střetem s…

 
Zdroj: foto Martin Homola, Škoda Auto
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Rapid 1,2 MPI: Tříválcové jízdní dojmy







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou.. Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou..

Volba barvy laku našeho vozu prý do jisté míry souvisí s…

Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta

Koncept vozu bude mít svoji premiéru na autosalonu v…

 




Škoda Rapid má po faceliftu. Dostala tříválec 1.0 TSI, bixenony a internet Škoda Rapid má po faceliftu. Dostala tříválec 1.0 TSI, bixenony a internet

Na první pohled se to možná nezdá, změn je však více než…

Škoda Rapid prošla faceliftem. Českého trhu se ale netýká... Škoda Rapid prošla faceliftem. Českého trhu se ale netýká...

Modernizovaný rapid navazuje na styl dnešní fabie, pod…

 



 
Sledujte zrychlení Bugatti Chiron z 0-351 km/h. Digitální tachometr nestíhá…

Sledujte zrychlení Bugatti Chiron z 0-351 km/h. Digitální tacho nestíhá…

Dnes 13:19

Na internetu se začínají objevovat první recenze Bugatti Chiron. A v souvislosti s nimi i některá velmi zajímavá videa…




Blesk.cz

Panama končí jako daňový ráj? Po skandálu přestane „krýt“ podnikatele

Panama končí jako daňový ráj? Po skandálu přestane…

Panama začne od roku 2018 uplatňovat mezinárodní daňovou dohodu podepsanou loni. Agentuře AFP to sdělila její…

U metra v Lille střílel z auta maskovaný muž: 3 zranění včetně dítěte

U metra v Lille střílel z auta maskovaný muž: 3…

Při střelbě v severofrancouzském městě Lille byli v pátek večer zraněni tři lidé. Místní média hovoří o tom, že…

 

iSport.cz

Skvělý Hamilton válí v Austrálii, kvalifikaci vyhrál v rekordním čase

Skvělý Hamilton válí v Austrálii, kvalifikaci vyhrál…

Z prvního místa do nedělní Velké ceny Austrálie, úvodního závodu sezony formule 1, odstartuje britský favorit…

TOP 10 talentů světa: Hvězdičky z Anglie i Německa a Buffonův nástupce

TOP 10 talentů světa: Hvězdičky z Anglie i Německa a…

Jsou mladí, ale už zatraceně dobří. Prahnou po nich velkokluby nebo za ně dokonce už hrají. Britský deník Daily…

 

Reflex.cz

Defraudace, podvody, únosy i obchod s myším masem: Anča a Papík souborně!

Defraudace, podvody, únosy i obchod s myším masem:…

Nebýt Anči a Pepíka, neměl by dnes asi český komiks svou první dámu – Lucii Lomovou. Právě na nich se doslova a…

Gorillaz: Nejslavnější virtuální kapela světa ohlašuje návrat

Gorillaz: Nejslavnější virtuální kapela světa…

Na co Damon Albarn šáhne, to funguje: Blur!, Good, Bad and The Queen a samozřejmě Gorillaz. A právě Gorillaz…