12.10. 2012 Lukáš Vaverka Google+ profil Lukáš Vaverka

Škoda Rapid 1,2 MPI: Tříválcové jízdní dojmy

 

Už víme, jak jezdí Škoda Rapid se základním motorem – tříválcovým 1,2 MPI.

Přímo na testovacím polygonu Husí Lhota-Úhelnice se Škoda pochlubila nejkontroverznější letošní novinkou: 4,5metrovým Rapidem s tříválcovým motorem 1,2 MPI o výkonu 55 kW. Bude to stačit? K posouzení byla připravena 3 kilometry rovná plocha a referenční vůz – Fabia Combi 1,2 HTP o výkonu 51 kW.

Škoda investovala velké úsilí do zlepšení chodu motoru. Některé změny (odlehčení klikového hřídele, modifikovaný rozvodový řetěz) byly zavedeny do výroby už dříve, jiné jsou nové či specifické přímo pro Rapid.

Mezi úplné novinky patří vylepšený asistent rozjezdu, který vyhlazuje nástup točivého momentu při pouštění spojky (a to i za jízdy při řazení). Stejná modifikace vyhladila reakce motoru při náhlém sešlápnutí nebo puštění plynového pedálu.

Klidný chod na místě zajišťuje kromě vyvažovacího hřídele i zvýšení volnoběžných otáček. Mají hodnotu 840 min-1 (se zapnutou klimatizací 940 min-1) , pro srovnání je to o sto otáček víc, než dosahuje atmosférický čtyřválec 1,4 ze stejné konstrukční rodiny. Vylepšené řízení volnoběhu zmenšuje výkyvy při změnách odběru elektrické energie (spuštění klimatizace, stahování oken apod.).

Rozhovor: „Potřebovali jsme dostat Rapid cenově blíž k zákazníkovi“

Pro zajímavost, řídící jednotka tohoto nejjednoduššího motoru v nabídce Škoda Auto pracuje s 9460 proměnnými a manuál k ní má téměř 11 tisíc stránek. Z toho ale desetina připadá jen na řízení volnoběhu.

Další úpravy se zaměřují na splnění nové, mírně zpřísněné emisní normy Euro 5J. A došlo i na mechanické změny: úpravy sání a výfuku stojí za zvýšením výkonu o 4 kW na výsledných 55 kW. To je nakonec pro běžného zákazníka nezřejmější rozdíl proti tříválcovému motoru ve Fabii.

Jízda s tříválcem

S nastartováním a rozjezdem se okamžitě naplňují výše popsané sliby konstruktérů, které zazněly na technickém školení. Práce se spojkou je nenáročná a motor se vzhledem ke kategorii benzinových tříválců chová mimořádně kultivovaně.

Akcelerace určitě neoslní svou hbitostí, ale v rámci možností není údaj 0-100 km/h za 13,9 sekundy rozhodně špatný. Nakonec Fiat Linea se čtyřválcem 1,4/57 kW to zvládá za 14,6 s a Chevrolet Aveo 1,2/51 kW za 14,3 s.

Dynamika je pro běžné použití postačující, úlohu základního pohonu tříválec nejspíš splní se ctí. Navíc je v záloze přeplňovaný čtyřválec 1,2 TSI/63 kW, který je dražší jen o deset tisíc korun. Škoda pochopitelně počítá s větším zájmem českých zákazníků o silnější z motorů. Přesná čísla neznáme, ale podle našich informací se na západ od českých hranic počítá jen s jednoprocentním podílem tříválce v produktovém mixu.

Srovnání s Fabií

A jak si tedy vede motor 1,2 MPI/55 kW proti 1,2 HTP/51 kW? Základní charakteristiky, kromě maximálního výkonu, jsou stejné: pětistupňová převodovka a točivý moment 112 Nm. Pravda liší se otáčky maxima, ale hodnota točivého momentu je ve skutečnosti od tří do čtyř tisíc téměř konstantní.

Rapid ale působí v běžných rychlostech živěji, přestože hmotnost auta je ve srovnání s Fabií Combi prakticky stejná. Vysvětlení je jednoduché: Rapid má kratší nízké převody, takže se rozeběhne ochotněji než Fabia, která jde do otáček pomaleji. Celkové zpřevodování je ale shodné, obě auta točí na pětku při 100 km/h 2800 min-1. Dálničních 130, kterými ale málokterý tříválec dlouhodobě jezdí, by proto analogicky mělo představovat necelých 3700 min-1.

Velkým překvapením pak je znatelně lepší odhlučnění Rapidu ve vyšších otáčkách, které se u takového motoru využívají podstatně častěji než u silnějších čtyřválců.

Exkluzivní videotest: Škoda Rapid očima redaktorů

Škoda - srovnání motorů
ModelRapidFabiaOctavia IOctavia IICitigo
Motor1,2 MPI1,2 HTP1,4 MPI1,4 MPI1,0 MPI
Počet válců/ventilů3/123/124/164/163/12
Zdvihový objem [cm3]1198119813901390999
Maximální výkon [kW/min-1]55/540051/540055/500059/500055/6200
Maximální toč. moment [Nm/min-1]112/3750112/3000126/3800132/380095/3000
Pohotovostní hmotnost [kg]1 1401 0951 2301 255929
Maximální rychlost [km/h]175163171174171
Zrychlení 0-100 km/h [s]13,914,915,314,313,2
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]6,15,56,86,44,7
Výkonová hmotnost [kg/kW]20,721,522,421,316,9

První test Škody Rapid 1,2 MPI najdete v příštím čísle Světa motorů, které bude v prodeji od pondělí 15. 10.

Anketa

Kterému motoru byste v Rapidu dali přednost?
Spolupracujeme s TipCars.com
Ozbrojenci stříleli na mladé lidi v Marseille Ozbrojenci stříleli na mladé lidi v Marseille

Policie v pondělí odpoledne zasahovala při přestřelce v…

Zemědělský svaz: Fond proti suchu se nerozjede, když do něj nepřispěje dost farmářů Zemědělský svaz: Fond proti suchu se nerozjede, když do něj nepřispěje dost farmářů

Několik let slibovaný Fond těžko pojistitelných rizik,…

Obchodníci platí za přebytky solární elektřiny velmi různě Obchodníci platí za přebytky solární elektřiny velmi různě

Malí solárníci si mohou zlevnit odběr elektřiny, když…

Italskou vládu má vést profesor práva bez politické zkušenosti Italskou vládu má vést profesor práva bez politické zkušenosti

Italským premiérem by se mohl stát 53letý Giuseppe Conte,…

 
Zdroj: foto Martin Homola, Škoda Auto

Štítky Škoda Rapid Jízdní dojmy Nové modely

 

Přidat názorDiskuse: Škoda Rapid 1,2 MPI: Tříválcové jízdní dojmy







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nástupce Rapidu se rodí v bolestech. Chybí nářadí, montuje se ručně Nástupce Rapidu se rodí v bolestech. Chybí nářadí, montuje se ručně

Aktuální vydání týdeníku Škodovácký odborář informovalo o…

Maybach už nemusí vyrábět své SUV. Stačí vám pick-up Ram upravený v Itálii Maybach už nemusí vyrábět své SUV. Stačí vám pick-up Ram upravený v Itálii

I přes farmářské základy není tato přestavba z řady těch…

 






 
NW Präsident: První automobil z Kopřivnice slaví 120 let od své první dálkové jízdy

NW Präsident: První automobil z Kopřivnice slaví 120 let od své první dálkové jízdy

Včera

NW Präsident, který je prvním osobním automobilem vyrobeným v Kopřivnici, se před 120 lety, 21. května roku 1898, vydal na svou slavnou jízdu do Vídně.




Blesk.cz

Česko zasáhnou silné bouřky, lokálních je letos hodně. Kde udeří? Sledujte radar

Česko zasáhnou silné bouřky, lokálních je letos…

Také tento týden bude v Česku na bouřky bohatý. Bouřková oblačnost se bude vytvářet od úterý nejméně do konce…

Největší mozek současnosti potvrdil: Ovládly nás počítače?! A v čem dalším vědci tápou?

Největší mozek současnosti potvrdil: Ovládly nás…

Neznámé věci lidstvo děsí a fascinují zároveň. Před mnoha dekádami byla i elektřina neznámá a její projevy se…

 

iSport.cz

ZLATÁ obhajoba! Švédové jsou mistry světa, švýcarský sen se rozplynul

ZLATÁ obhajoba! Švédové jsou mistry světa, švýcarský…

To bylo drama! Hokejisté Švédska obhájili titul mistrů světa. Jedenácté zlato v historii získali po finálové…

Reportérka Vymětalíková: jak Jandače zvala na kafe a proč ji Záruba nesnášel

Reportérka Vymětalíková: jak Jandače zvala na kafe a…

Když jí byly čtyři roky, naučila se nazpaměť sestavu hokejového týmu, který hrál na olympiádě v Sarajevu. „Jedno…

 

Reflex.cz

Královna burlesky Dita Von Teese se brzy vysvleče i v Praze. Chce vypadat jako žena z filmů pro pamětníky

Královna burlesky Dita Von Teese se brzy vysvleče i…

Dita Von Teese se v rámci svého vůbec prvního evropského turné představí v pražském Kongresovém centru. Její…

Stručná historie pikniků aneb Česká pikniková republika je zatím sice malá, ale vtipná

Stručná historie pikniků aneb Česká pikniková…

Pique-nique. To slovo si v půlce osmnáctého století z francouzštiny vypůjčil a angličtině přizpůsobil diplomat…