reklama


12.10. 2012 Lukáš Vaverka Google+ profil Lukáš Vaverka

Škoda Rapid 1,2 MPI: Tříválcové jízdní dojmy

 

Už víme, jak jezdí Škoda Rapid se základním motorem – tříválcovým 1,2 MPI.

Přímo na testovacím polygonu Husí Lhota-Úhelnice se Škoda pochlubila nejkontroverznější letošní novinkou: 4,5metrovým Rapidem s tříválcovým motorem 1,2 MPI o výkonu 55 kW. Bude to stačit? K posouzení byla připravena 3 kilometry rovná plocha a referenční vůz – Fabia Combi 1,2 HTP o výkonu 51 kW.

Škoda investovala velké úsilí do zlepšení chodu motoru. Některé změny (odlehčení klikového hřídele, modifikovaný rozvodový řetěz) byly zavedeny do výroby už dříve, jiné jsou nové či specifické přímo pro Rapid.

Mezi úplné novinky patří vylepšený asistent rozjezdu, který vyhlazuje nástup točivého momentu při pouštění spojky (a to i za jízdy při řazení). Stejná modifikace vyhladila reakce motoru při náhlém sešlápnutí nebo puštění plynového pedálu.

Klidný chod na místě zajišťuje kromě vyvažovacího hřídele i zvýšení volnoběžných otáček. Mají hodnotu 840 min-1 (se zapnutou klimatizací 940 min-1) , pro srovnání je to o sto otáček víc, než dosahuje atmosférický čtyřválec 1,4 ze stejné konstrukční rodiny. Vylepšené řízení volnoběhu zmenšuje výkyvy při změnách odběru elektrické energie (spuštění klimatizace, stahování oken apod.).

Rozhovor: „Potřebovali jsme dostat Rapid cenově blíž k zákazníkovi“

Pro zajímavost, řídící jednotka tohoto nejjednoduššího motoru v nabídce Škoda Auto pracuje s 9460 proměnnými a manuál k ní má téměř 11 tisíc stránek. Z toho ale desetina připadá jen na řízení volnoběhu.

Další úpravy se zaměřují na splnění nové, mírně zpřísněné emisní normy Euro 5J. A došlo i na mechanické změny: úpravy sání a výfuku stojí za zvýšením výkonu o 4 kW na výsledných 55 kW. To je nakonec pro běžného zákazníka nezřejmější rozdíl proti tříválcovému motoru ve Fabii.

Jízda s tříválcem

S nastartováním a rozjezdem se okamžitě naplňují výše popsané sliby konstruktérů, které zazněly na technickém školení. Práce se spojkou je nenáročná a motor se vzhledem ke kategorii benzinových tříválců chová mimořádně kultivovaně.

Akcelerace určitě neoslní svou hbitostí, ale v rámci možností není údaj 0-100 km/h za 13,9 sekundy rozhodně špatný. Nakonec Fiat Linea se čtyřválcem 1,4/57 kW to zvládá za 14,6 s a Chevrolet Aveo 1,2/51 kW za 14,3 s.

Dynamika je pro běžné použití postačující, úlohu základního pohonu tříválec nejspíš splní se ctí. Navíc je v záloze přeplňovaný čtyřválec 1,2 TSI/63 kW, který je dražší jen o deset tisíc korun. Škoda pochopitelně počítá s větším zájmem českých zákazníků o silnější z motorů. Přesná čísla neznáme, ale podle našich informací se na západ od českých hranic počítá jen s jednoprocentním podílem tříválce v produktovém mixu.

Srovnání s Fabií

A jak si tedy vede motor 1,2 MPI/55 kW proti 1,2 HTP/51 kW? Základní charakteristiky, kromě maximálního výkonu, jsou stejné: pětistupňová převodovka a točivý moment 112 Nm. Pravda liší se otáčky maxima, ale hodnota točivého momentu je ve skutečnosti od tří do čtyř tisíc téměř konstantní.

Rapid ale působí v běžných rychlostech živěji, přestože hmotnost auta je ve srovnání s Fabií Combi prakticky stejná. Vysvětlení je jednoduché: Rapid má kratší nízké převody, takže se rozeběhne ochotněji než Fabia, která jde do otáček pomaleji. Celkové zpřevodování je ale shodné, obě auta točí na pětku při 100 km/h 2800 min-1. Dálničních 130, kterými ale málokterý tříválec dlouhodobě jezdí, by proto analogicky mělo představovat necelých 3700 min-1.

Velkým překvapením pak je znatelně lepší odhlučnění Rapidu ve vyšších otáčkách, které se u takového motoru využívají podstatně častěji než u silnějších čtyřválců.

Exkluzivní videotest: Škoda Rapid očima redaktorů

Škoda - srovnání motorů
ModelRapidFabiaOctavia IOctavia IICitigo
Motor1,2 MPI1,2 HTP1,4 MPI1,4 MPI1,0 MPI
Počet válců/ventilů3/123/124/164/163/12
Zdvihový objem [cm3]1198119813901390999
Maximální výkon [kW/min-1]55/540051/540055/500059/500055/6200
Maximální toč. moment [Nm/min-1]112/3750112/3000126/3800132/380095/3000
Pohotovostní hmotnost [kg]1 1401 0951 2301 255929
Maximální rychlost [km/h]175163171174171
Zrychlení 0-100 km/h [s]13,914,915,314,313,2
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]6,15,56,86,44,7
Výkonová hmotnost [kg/kW]20,721,522,421,316,9

První test Škody Rapid 1,2 MPI najdete v příštím čísle Světa motorů, které bude v prodeji od pondělí 15. 10.

Rallye Dakar 2017

Anketa

Kterému motoru byste v Rapidu dali přednost?
Spolupracujeme s TipCars.com
Domácích zabijaček kvapem ubývá. Chybí řezníci Domácích zabijaček kvapem ubývá. Chybí řezníci

Domácích zabijaček prasat dlouhodobě ubývá. Jitrnice,…

StartupYard rozdělil rekordní sumu. Nové projekty se porvaly o devatenáct milionů StartupYard rozdělil rekordní sumu. Nové projekty se porvaly o devatenáct milionů

Rekordních devatenáct milionů korun čerstvých investic…

Miliardář Bakala znovu investuje v Ostravě. Přebudoval bývalé sídlo OKD Miliardář Bakala znovu investuje v Ostravě. Přebudoval bývalé sídlo OKD

Skupina Asental Group miliardáře a někdejšího uhlobarona…

Rusnok: Při přehřátí trhu ČNB dále zpřísní podmínky pro hypotéky Rusnok: Při přehřátí trhu ČNB dále zpřísní podmínky pro hypotéky

Pokud bude tuzemský trh s nemovitostmi vykazovat známky…

 
Zdroj: foto Martin Homola, Škoda Auto
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Rapid 1,2 MPI: Tříválcové jízdní dojmy



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Změna na stupních vítězů nejúspěšnějších značek aut v Evropě Změna na stupních vítězů nejúspěšnějších značek aut v Evropě

Na pozici nejprodávanější značky aut v Evropě sice stále…

Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií

Už skoro 40 let organizuje britský časopis What Car…

 




Škoda Rapid prošla faceliftem. Českého trhu se ale netýká... Škoda Rapid prošla faceliftem. Českého trhu se ale netýká...

Modernizovaný rapid navazuje na styl dnešní fabie, pod…

Škoda Rapid: První fotky faceliftu! S malým háčkem... Škoda Rapid: První fotky faceliftu! S malým háčkem...

Mladoboleslavská automobilka omladila liftback Rapid, v…

 



 
Víme, kdy se objeví nová Lada Niva. Bude pořád drsná?

Víme, kdy se objeví nová Lada Niva. Bude pořád drsná?

Včera

Ani ruská offroadová legenda se nedožije třetí dekády 21. století, dostane bude nahrazena novým modelem. Bude také tak hardcore?




Blesk.cz

Probudil se a všichni byli mrtví. Chlapec (7) jako jediný přežil náraz letadla

Probudil se a všichni byli mrtví. Chlapec (7) jako…

Přes noc se z něj stal sirotek. Na dům rodiny malého kyrgyzského chlapce spadlo turecké nákladní letadlo a…

Windows se naučí automaticky zamykat, pokud odejdete od počítače

Windows se naučí automaticky zamykat, pokud odejdete…

Windows 10 by se mohly na počítačích s kamerami kompatibilními s technologií Windows Hello samy zamykat.

 

iSport.cz

Kadeřábek: Schalke pro mě nebylo téma. Odchody do Bayernu ho motivují

Kadeřábek: Schalke pro mě nebylo téma. Odchody do…

Obránce Hoffenheimu Pavel Kadeřábek kvůli lehčímu zranění lýtka možná vynechá sobotní úvodní zápas druhé části…

Biatlonový šéf Hamza o boji s dopingem: Hrozili mi i zastřelením

Biatlonový šéf Hamza o boji s dopingem: Hrozili mi i…

Už se mu nelíbilo, jak se v biatlonu přehlížejí problémy v boji s dopingem. Předseda Českého svazu biatlonu Jiří…

 

Reflex.cz

Obamova váhavost přinesla Evropě větší migraci a terorismus. Jenže teď se bojíme i Trumpa

Obamova váhavost přinesla Evropě větší migraci a…

Důsledky někdejšího nezasahování prezidenta Baracka Obamy v Sýrii byly pro Evropu v některých ohledech stejně…

15 vzácných snímků z dětství princezny Diany

15 vzácných snímků z dětství princezny Diany

Narodila se 1. července 1961 do aristokratické rodiny Spencerů a první roky života strávila na královských…

 
 
reklama