Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Scania odhaluje, jak fungují elektrifikované dálnice

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)

Projekty, na nichž se společnost Scania podílí, dokazují, že průběžné nabíjení na elektrifikovaných dálnicích představuje obrovský potenciál pro těžkou nákladní dopravu.

Společnost Scania uvádí, že ještě před pár lety by byla myšlenka, že by se na běžných dálnicích mohla spolu s osobními automobily vyskytovat i elektricky poháněná nákladní vozidla, jen vizí budoucnosti. V současné době však v Evropě probíhá několik projektů za účelem otestování této čisté, bezpečné a efektivní technologie a vyhodnocení jejího přínosu.

Vlády a instituce v Německu, Itálii a Švédsku aktivně podporují výzkumné projekty, jejichž hlavním cílem je vybudování elektrifikační infrastruktury, která by pokryla části dálniční sítě v Evropě touto technologií.

Podle názoru společnosti Scania nebude trvat dlouho, než dosáhneme bodu zlomu, kdy se elektrifikace těžké nákladní dopravy stane pro dopravce dobrou investicí. Prostřednictvím pokračujících investic do vývoje elektrifikovaných řešení se však společnost Scania snaží nalézt i jiné a rychlejší cesty k dosažení udržitelné dopravy.

Claes Erixon, výkonný viceprezident pro výzkum a vývoj ve společnosti Scania, říká, že společnost vnímá elektrifikované dálnice jako jednu z několika slibných technologií, které mohou zaručit udržitelnou budoucnost dálkové dopravy.

Celý systém funguje následovně:

Nalezení elektrifikované dálnice

Senzor kontroluje, zda je jízdní pruh vybaven trolejovým vedením. Doposud bylo nákladní vozidlo poháněno spalovacím motorem. Nyní řidič zvedne pantografový sběrač.

Připojení k trolejovému vedení

Po připojení přenáší pantografový sběrač energii přímo do elektromotoru a současně nabíjí akumulátor. Během brzdění dochází k obrácení toku energie a výrobě elektřiny, která nabíjí akumulátor.

Odpojení při předjíždění

Když začne nákladní vozidlo předjíždět jiný automobil nebo elektrifikovaná část dálnice končí, pantografový sběrač se sám spustí. Elektromotor bude i nadále poháněn energií z akumulátoru tak dlouho, jak jen to bude možné. Po předjetí se může řidič vrátit do elektrifikovaného jízdního pruhu.

Zdroj: Scania Czech Republic s.r.o.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)

Doporučujeme