Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Seat Ibiza 1.4 (facelift)

Tomáš Zajíček
Diskuze (0)

Faceliftem nebo kompletní inovací prošly u Seatu již všechny modelové řady. Arosa a Toledo jsou zcela nové. Ibiza, Cordoba a Alhambra mají za sebou tzv. facelift neboli inovaci stávajícího modelu.

Typ Ibiza se v českých zemích držel dost dlouho ve středním poli prodejnosti obdobných vozů. Chtěli jsme se proto přesvědčit, zda a jak prospěly tomuto autu nejnovější změny.

Základní charakter vozu zůstal zachován - charakteristický klínovitý profil je výrazný hlavně u třídveřové verze. S ohledem na ostatní modely přepracovali designéři přední masku chladiče: ta je nyní svisle členěná a profily obepínající znak opticky pokračují do prolisů v přední kapotě. Nový je také tvar sdružených světlometů, který dává vozu sportovnější výraz. Vzadu pak zaujmou velkoplošné sdružené svítilny, situované nyní nezvykle vysoko. I na modelech Cordoba se v současnosti objevuje další nový prvek značky: velká prázdná "plechová" plocha na pátých dveřích bez výrazných prolisů. Spíše třešničkou na dortu je pak zadní střešní spoiler s decentně ukrytým třetím brzdovým světlem.

Interiér Ibizy narozdíl od dynamického zevnějšku působí o poznání studeněji. Všechny části jsou sice kvalitně slícované a při jízdě nic nedrnčí, ale použité materiály a design přístrojové desky odkazují spíše na trendy poloviny devadesátých let než na model 2000. Mohutná šedočerná palubní deska bez jakéhokoli odkládacího prolisu se sice alespoň neodráží ve skle, ale v malém autě působí jako plýtvání místem. Přístrojová deska nevybočuje z koncernových standardů, je dobře přehledná a všechny údaje jsou bez problémů čitelné. Středovému panelu pak dominuje multifunkční displej (za příplatek), který je ve voze této třídy vzhledem k nabízeným funkcím spíše zpestřením ovládání než nezbytností.

Volant je sice výškově nastavitelný, řidiči vyšších postav do něj však i tak narážejí stehny. Věnec pěkného tříramenného volantu má optimální tloušťku a i krátká řadicí páka padne okamžitě dobře do ruky. Subtilním dojmem působí multifunkční přepínače pod volantem - například při tlaku směrem k ose řízení výrazně rezonují a ve všech směrech mají dosti značnou vůli. Odkládacích prostorů je v interiéru poměrně dost, spíše symbolické jsou však kapsy ve výplních dveří. Výškově nastavitelná sedadla s textilním povrchem působí příjemně, jsou však poměrně měkká a neposkytují optimální boční vedení. K pohodlí nepřispívají ani krátké sedáky.

Široké dveře s velkým úhlem otevření umožňují dobrý přístup k zadním sedadlům, kde naleznou přijatelný komfort tři děti nebo dva dospělí. Pohodlí jim ale kazí krátká vzdálenost od předních opěradel, daná malým rozvorem. Naopak bezchybně a s velmi nízkou hladinou hluku funguje větrání pomocí výklopných zadních okének.

Zavazadlový prostor o objemu 250 litrů je v průměru své třídy, při otevírání třetích dveří si ale téměř jistě umažete ruce. Požadavek na hladkou záď splnili konstruktéři ukrytím madla do výklopného znaku "S", na který je nutno nejprve zatlačit a podhmatem víko otevřít.

Koncernový motor 1.4 o výkonu 44 kW (dva ventily na válec) už svými hodnotami napovídá, že jeho možnosti jsou dosti závislé na míře zatížení vozu. V praxi se tato pohonná jednotka projevuje přijatelnou spotřebou a poměrně nízkou hladinou hluku, závodníka ale z Ibizy neudělá. Při polovičním zatížení se motor jen neochotně nechal vytáčet a mimo město bylo nutno řadit až nezvykle často. V městském provozu s malými rychlostmi naopak prokazoval dobré služby při rozjezdech a ani při dlouhém popojíždění v koloně neměl tendenci se přehřívat. Optimálním motorem pro plné využití Ibizy je tedy pravděpodobně šestnáctiventilová čtrnáctistovka s výkonem 55kW.

Dynamické vlastnosti vozu jsou uspokojivé pouze v městském provozu - při vyšších rychlostech motor ztrácí na síle. V zatáčkách se Ibiza kupodivu chová lehce přetáčivě, nepříjemné jsou ale spíše její boční náklony. Pochvalu si zaslouží brzdy - i při opakovaném použití neztrácely sílu a udržely auto v přímém směru.

Modernizace druhé nejmenší řady Seatu tento vůz nesporně zatraktivnila. Konkurenceschopná bude ale Ibiza spíše se silnějšími motory a bohatší výbavou (v základní úrovni Select chybí i sklápění zadních opěradel!). V českých podmínkách bude přitom Ibiza muset v tomto segmentu trhu bojovat i příznivou cenou. Rozhodnou jako vždy zákazníci.

Tomáš Zajíček
Diskuze (0)
Cena základní sestavy 282 900 Kč
Výbava základní sestavy posilovač řízení, výškově nastavitelný volant, hodiny, ukazatel venkovní teploty, imobilizér, 13" ocelové ráfky Kč
Cena testované sestavy 391 460 Kč
Výbava testované sestavy Výbava Signo: airbag řidiče, přední mlhovky, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, dělená a sklopná zadní sedadla, tónovaná skla, el. ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, el. ovládání oken předních dveří, výklopná zadní boční okna, dálkově ovládané centrální zamykání, alarm, 14" ocelové ráfky Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1391
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 44 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 116 / 3000 - 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 157
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 6.7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 250 / 782
Objem nádrže (l): 44
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 955 / 460
Rozměr pneu: 165
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3876
b) šířka (mm): 1640
c) výška (mm): 1422
d) rozvor (mm): 2443
e) rozchod vpředu (mm): 1429
f) rozchod vzadu (mm): 1394
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 760 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 900
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 920
k) šířka vpředu (mm): 1400
l) šířka vzadu (mm): 1410
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 590
výška opěradla vzadu (mm): 530
místo vzadu pod předním sedadlem: ano