Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Seat Ibiza FR 1.5 TSI DSG – A nechcete raději Leona?

Stanislav Kolman
Diskuze (42)

Španělská alternativa k u nás tolik populární Škodě Fabia dorazila v modernizovaném balení. Rozvášnění se v ceníku vás může vyjít pořádně draho.

Design, interiér


Nesčetněkrát jsme za poslední měsíce slyšeli, že to malá auta nemají jednoduché. Požadavky na bezpečnostní prvky (a tím bohatší standardní výbavu) i plnění přísných emisních limitů rostou, stejně jako jejich cena. A to takovým způsobem, že se až nebezpečně přibližují o třídu větším vozům. Do redakce teď dorazil omlazený Seat Ibiza, který je toho zářným příkladem. Za podobný peníz totiž pořídíte srovnatelný Leon.

Ale hezky popořadě

Před dvěma lety jsem si v testu Ibizy – tehdy ještě neomlazené – pochvaloval, že vůz v mých očích nestárne. Pátá generace malého španělského auta přijela v roce 2017 a nedávná omlazovací procedura vlastně přinesla jen drobné kosmetické úpravy. Ono jich víc vlastně ani nebylo potřeba.

Zejména bavíme-li se o zkoušené výbavě FR. Ta se vyznačuje sportovním nádechem doplněným o standardně obouvaná 17“ kola z lehkých slitin (testovaný kus má příplatkové osmnáctky), jiné nárazníky či snížený sportovní podvozek. Připočteme-li červený perleťový lak Desire (+16.900 Kč), je Ibiza svěžím větrem (nejen) do městských uliček.

Zvenčí nedávný facelift žádné velké změny nepřinesl, omlazenou verzi prozrazuje v zásadě jen jiný font nápisu Ibiza na víku pátých dveří. To v kabině došlo k podstatně zajímavějším úpravám. Multimediální systém s 9,2“ obrazovkou se posunul z utopené pozice více do zorného pole řidiče, dříve fádní kabinu teď zdobí horizontálně umístěný dekor či kulaté výdechy topení po stranách. A pochvalu si zaslouží i zachování samostatného panelu s otočnými ovladači pro nastavování teploty.

I když na řadě míst stále narazíme na tvrdé plasty, maskovány jsou podstatně lépe než u předchůdce. A navíc je slícování na velmi dobré úrovni, takže vás v kabině neobtěžují žádné nežádoucí zvuky. Oproti neomlazené Ibize působí interiér té dnešní o pořádný kus hodnotněji.

Seat Ibiza FR 1.5 TSI DSG Seat Ibiza FR 1.5 TSI DSG

V ostatních aspektech se nezměnilo zhola nic. Výbava FR dostává standardně sportovní sedačky, které tělo podrží i při svižnějším průletu zatáčkami. Vzhledem k širokým možnostem nastavení volantu i sedadla si tu ideální pozici najde každý. Sám za sebe se s výškou 178 cm vejdu zcela bez problémů a velké strasti nehlásí ani o deset čísel vyšší kolega.

Zavazadlový prostor pojme 355 litrů, což je hodnota, jíž se ještě nedávno vyznačovaly vozy kompaktního střihu. Potěší pravidelné tvary kufru a ložná plocha bez schodu po sklopení zadní lavice. V takovém případě se dostáváme na objem 1165 litrů.

Motor, jízdní vlastnosti


Jediná cesta ke čtyřválci

Ibiza už nějaký čas sází převážně na litrové tříválce v několika různých kombinacích. Čtyřválce zastupuje motor 1.5 TSI spojený výhradně se sedmistupňovou samočinnou převodovkou a nejvyšší výbavou FR. Agregát disponuje výkonem 110 kW (150 k) a 250 newtonmetry od 1500 do 3500 ot/min. Na stovku vůz zrychluje 8,2 sekundy a jako jediný rozpohybuje současnou Ibizu na rychlost přes 200 km/h.

Řeč je o neelektrifikované verzi turbodmychadlem přeplňované patnáctistovky s hliníkovým blokem z rodiny EA211. Ta vychází z dřívější čtrnáctistovky, standardně dostává systém odpojování poloviny válců, jenž funguje pomocí otevírání a zavírání sacích a výfukových ventilů prostředních dvou válců. Nechybí ani systém přímého vstřikování pracující s tlakem až 350 bar.

Pokud si od auta neslibujete ryzí sportovní schopnosti, vlastně budete s danou kombinací spokojeni. Patnáctistovka se 150 koni není žádnou kousavou mrchou, se španělským prckem však dokáže zacvičit moc hezky. Jen počítejte s tím, že je průchod ručičky otáčkoměrem spíše lineární, přičemž to nejlepší se odehrává kolem čtyř tisíc otáček.

Nebýt malé ikonky na digitálním přístrojovém štítu (+8900 Kč), o deaktivaci poloviny válců vlastně ani nevíte. Vše probíhá naprosto hladce a nenápadně pomáhá šetřit palivo v poměrně skromné 40litrové nádrži. A sladění se sedmistupňovou dvouspojkou? Ve většině jízdních situacích naprosto bez problému. Jen při potřebě třeba jen jemného přidání plynu v nízkých rychlostech technika na pokyn pravou nohou dlouho nereaguje, aby pak za doprovodu výrazného škubnutí vyrazila směrem vpřed. Pro jedna-pětku je to však jediná možnost. Přitom ještě před třemi lety to bylo přesně naopak, tehdy Ibiza pojila tento motor jen se šestistupňovým manuálem.

Pokud jde o již zmiňovanou spotřebu paliva, Ibizu s patnáctistovkou není problém držet na hodnotách začínajících pětkou. Pokud se tedy budete aspoň trochu snažit. Jestli vám je ekonomika provozu cizí, ani tak to nebude žádná tragédie, kombinace čtyřválce s automatem si nejčastěji řekne o šest litrů a nějaké drobné. Jen na dálnici počítejte s odběrem lehce nad sedmi litry, při popojíždění ucpaným městem je to pak ještě nepatrně více.

Pořád hlavně univerzál

Sportovnější vzhled v kombinaci se sníženým a tužším podvozkem a 150koňovým motorem může navozovat dojem alespoň jakéhosi warm hatche. Už jsme si pověděli, že auto po dynamické stránce nestrádá a špatné to není ani při svižném průjezdu utaženými okreskami. I díky elektronické uzávěrce diferenciálu XDS nemá Ibiza s rychlejším tempem problém, v zatáčkách se nenaklání a jistě drží stopu. Jen nepočítejte se zpětnou vazbou od řízení. Průjezdy atraktivními pasážemi jsou hbité, ale tak trochu bez emocí.

Seat Ibiza FR 1.5 TSI DSG Seat Ibiza FR 1.5 TSI DSG

A zapomenout nesmíme ani na příplatková osmnáctipalcová kola. Ta na hladkém asfaltu fungují skvěle, rozbité cesty už ale dávají testovanému vozu zabrat, tu a tam se ozve vcelku výrazná tupá rána. Standardně dodávané sedmnáctky nejsou o nic méně atraktivnější a celkovému jízdnímu komfortu by jistě prospěly. Pokud potenciální kupec poskakuje devadesát procent času po městských kostkách, z dané kombinace bude brzy nešťastný.

I když Ibizu škatulkujeme jako malé městské auto, neztratí se ani mimo metropole. O okreskách už byla řeč, já bych rád vypíchnul ještě dálniční jízdu, kde se auto při ustálených 130 km/h odvděčí příkladným odhlučněním i pohodovou jízdou. A když jste v pravém pruhu nuceni zpomalit za kamionem, do levého se díky dostatečné porci výkonu můžete vrátit bez zdlouhavého rozmýšlení.

Závěr


Závěr

Seat Ibiza FR s motorem 1.5 TSI není tak úplně warm hatchem, jako spíše svižným malým univerzálem, který se neztratí ani mimo město. I po letech vypadá hezky zvenčí, nedávný facelift pak prospěl hlavně kabině, která nyní působí hodnotnějším dojmem.

Je tu však ještě jedna věc, kterou jsme nakousli v úvodu a nesmíme ji opomenout. Jak už jsem říkal, jedna-pětka se pojí jen a pouze s nejvyšší výbavou FR, což znamená, že čtyřválec v Ibize pořídíte od 579.900 Kč. To opravdu není málo. A přičteme-li i veškerou příplatkovou výbavu daného exempláře, dostáváme se na výslednou cenu 682.000 Kč! Uf…

Jen pro zajímavost, za Seat Leon ve výbavě FR s motorem 1.5 TSI v kombinaci s manuálem dáte dnes 659.900 Kč. Automat se pojí s mild-hybridní patnáctistovkou eTSI, taková varianta stojí 724.900 Kč, tedy jen o 42.900 Kč více než testovaná Ibiza. Jasně, bez jakékoliv další příplatkové výbavy, na druhou stranu verze FR nikterak nestrádá a pořád za daný peníz dostáváte o třídu větší a generaci novější automobil. A to už asi nejednoho zájemce donutí přemýšlet…

Seat Ibiza FR 1.5 TSI DSG Seat Ibiza FR 1.5 TSI DSG

Nejlevnější verze modelu 399.900 Kč (1.0 TGI/66 kW Reference)
Základ s testovaným motorem 579.900 Kč (1.5 TSI/110 kW DSG FR)
Testovaný vůz bez příplatků 579.900 Kč (1.5 TSI/110 kW DSG FR)
Testovaný vůz s výbavou 682.000 Kč (1.5 TSI/110 kW DSG FR)    

Plusy

  • Atraktivní vzhled
  • Modernizované pracoviště řidiče
  • Prostorný interiér
  • Svižný motor

Minusy

  • Tužší podvozek
  • Vysoká cena
Zobrazit celý článek
Stanislav Kolman
Diskuze (42)

Doporučujeme

Seat Ibiza FR 1.5 TSI DSG
Cena základní sestavy 579 900 Kč
Výbava základní sestavy 17“ kola z lehkých slitin, FR sportovní nárazníky vpředu a vzadu, LED světlomety vpředu a vzadu, zadní kotoučové brzdy, automatická dvouzónová klimatizace, digitální příjem rádia, Full Link, ambientní osvětlení interiéru, volič jízdních režimů, tempomat s omezovačem rychlosti, výškově nastavitelná přední sedadla, zadní parkovací senzory atd. Kč
Cena testované sestavy 682 000 Kč
Výbava testované sestavy 18“ kola z lehkých slitin Performance II (+12.500 Kč), akční paket Technology FR (+17.500 Kč; Full LED světlomety Plus, tmavá okna od B sloupku, parkovací senzory vpředu a vzadu), audiosystém Beats (+11.900 Kč), digitální přístrojový štít (+8900 Kč), 9,2“ obrazovka s navigačním systémem (+15.900 Kč), paket Safety Driving XL+ (+10.900 Kč; adaptivní tempomat, Light Assist, Travel Assist, rozpoznávání dopravních značek), vyhřívaná přední sedadla (+8900 Kč), zadní parkovací kamera (+6500 Kč) atd. Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1498
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 1500 - 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 216
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 6.1
Emise CO2: 138
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 355 / 1165
Objem nádrže (l): 40
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1238 / 482
Rozměr pneu: 215/40 R18
Seat Ibiza FR 1.5 TSI DSG
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4059
b) šířka (mm): 1750
c) výška (mm): 1444
d) rozvor (mm): 2564
e) rozchod vpředu (mm): 1525
f) rozchod vzadu (mm): 1505
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 950
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1410
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 680
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
6. 11. 2021 18:49
Re: Rozšířil se nám v koncernu takový nešvar...
Za 7 jezdím dálnici s 2l tsi v Octě v kombiku s dsg a bez snahy o Eco jizdu
Avatar - iudex
5. 11. 2021 15:42
Re: Třída malých městských vozů?
Má úplnú pravdu, atmo 1,0 je doslova nebezpečnou brzdou premávky. Vhodná len na roviny pre veľmi, ale naozaj veľmi nenáročného užívateľa. I dôchodcovi, čo presadne z Felicie 1,3 50 kW to musí pripadať ako slabý motor.
3. 11. 2021 23:30
Re: Třída malých městských vozů?
Když někdo napíše úplně nepoužitelné, tak mě napadá, že příliš neumí řídit nebo byl nedávno mladistvý.
Avatar - rohYpnol
3. 11. 2021 12:05
Re: Zaseknuté v režime dvoch valcov
Souhlas.

Z druhé strany pro objektivitu ale - pokud jde o nahodilou chybu, tak to ani řešit nejde. Auta jsou složitá a jsou to stroje + dnes i kopa elektroniky. Nahodilou chybu nelze nikdy vyloučit.
2. 11. 2021 16:16
Re: Ceny Fabia, Polo, Ibiza
Už před třemi lety se předpovídalo, že elektroauta budou jednou stát stejně jako spalováky. A prý "škarohlídi" připomínali, že to nebude tím, že elektroauta slevní, ale že spalováky zdraží.