Sedm aut, která nesplnila očekávání svých majitelů: Tahle si určitě nekupujte!
Hned na začátek musíme dodat, že se jedná o průzkum uskutečněný na americkém kontinentě. Většinu aut, která v tomto nelichotivém výběru uvízla, tak na našich cestách prakticky nepotkáte. Informace jsou to však rozhodně zajímavé!
Zmíněná organizace poptávala majitele a uživatele aut modelových let 2014 až 2017. Celkem takto prověřila více než 300.000 kusů. Hlavní dotaz směřoval samozřejmě na spokojenost se zvoleným vozidlem, přičemž otázka zněla, zda by si majitel to samé auto koupil znovu. Překvapivě přibližně 70 procent respondentů je se zvoleným autem naprosto spokojeno, zbytek by váhal a jsou i tací, kteří považují pořízení vybraného auta za víc než chybu.
Názory uživatelů jsou pro daný účel důležité, avšak nejsou interpretovány zcela samostatně. Naopak tvoří dílčí část komplexního hodnocení vozidla, jehož součástí je silniční test a dále zjišťování jeho spolehlivosti a také úrovně bezpečnosti. Anketa dělí vozidla do šesti kategorií, a sice na malá SUV, SUV střední třídy a dále malá auta, střední třídu sedanů a následně kategorie minivanů a pick-upů. Na posledním místě je pak uvedeno vozidlo s nejhorším hodnocením vůbec. Vše sleduje americké dělení vozidel, které jak uvidíte níže, se od toho evropského dost odlišuje. Naproti tomu požadavky uživatelů se v porovnání s Evropany zase tolik neliší.
Malá SUV: Jeep Compass
Ve třídě malých SUV dopadl nejhůře Jeep Compass. Pro nás je zajímavý tím, že si jej můžete koupit také v Česku. Pouze 42 procent respondentů by si jej koupilo znovu. Zbytek měl k němu větší či menší výhrady. A co nejvíce uživatelům vadí? Třeba sotva průměrné jízdní výkony, stísněná kabina, či úzká sedadla. A dále omezený výhled vzad. Při jízdě pak omezený komfort a značný hluk od podvozku či mdlá akcelerace. A co na adresu Compasu zaznělo z úst respondentů? „Nemá to žádný výkon a současně nízký akční rádius". Nebo „sedadlo řidiče nabízí malý výškový rozsah nastavení, menší řidiči tak mají přes vystouplou palubní desku obtížnější výhled“. A dále, že je obtížné z místa řidiče poznat, zda je zapnutá či vypnutá klimatizace. Důvodem je ergonomicky špatně vyřešený spínač kompresoru.
SUV střední třídy: Nissan Pathfinder
Pathfinder se v Evropě v současné době nenabízí. Na americkém trhu si však odnesl nelichotivou nálepku nejméně oblíbeného SUV tamní střední třídy. Pathfinder sice svým jménem evokuje drsný „teréňák“, ovšem současné vydání je dle informací Consumer reportu spíše kombinací SUV a minivanu. Při jízdě mimo zpevněné cesty tak vůz vykazuje jisté nedostatky, což respondenti neopomněli zmínit. Pouze polovina majitelů by si tento vůz opětovně koupila. Negativně byla hodnocena také spolehlivost, která již údajně nedosahuje dřívější úrovně vozů značky Nissan. „Měl jsem několik problémů s novým autem, přičemž prodejce dost otálel s jejich odstraněním,“ říká jeden z majitelů. Druhý přidává: „Jsem z auta zklamaný. Lak na náraznících se odlupuje a dojezd vozu není takový, jaký udává výrobce.“ A dále jsou zmiňována nepohodlná sedadla, která znepříjemňují dlouhou cestu.
Malá auta: Dodge Dart
Většina kupujících Dartu rychle ztratila své ideály o dobré koupi. Dart byl nejhůře hodnocený vůz své třídy a třetí od konce celkově. Majitelé si stěžovali na mdlou akceleraci, či příliš rezervovanou klimatizaci. Dokonce někdo uvádí, že motor po zapnutí kompresoru klimatizace zní, jako kdyby měl krátce před smrtí. Mnozí uživatelé uvádějí rovněž četné problémy, vinou kterých museli neplánovaně navštívit svého prodejce/servis. Na adresu Dartu tak zaznělo mimo jiné následující: „Do auta se obtížně nastupuje a následně vystupuje, ovládání teplometu je příšerné.“ Případně: „Za uplynulých 25 let jsem neměl auto, které by vyžadovalo takovou pozornost při volbě programu převodovky.“ A do třetice: „Příliš hlučný podvozek, zejména na dálnici.“
Minivany: Dodge Grand Caravan
Ani ve třídě minivanů se značce Dodge příliš nedaří. Možná i proto, že se již jedná o starší model. Třeba Chrysler Pacifica si naopak odnesl hodnocení veskrze vysoké. U Grand Caravanu si uživatelé stěžovali na hrubě řadící převodovku, omezený komfort ve druhé řadě sedadel a také na lacině vyhlížející interiér. Jeden z respondentů dokonce uvedl, že auto má nejhorší audio, s jakým se kdy u vozidla setkal.
Na adresu auta mimo jiné zaznělo: „Koberce a čalounění jsou laciné a už po ujetí 11 000 mil (17 600 km) jsou ošoupané.“ A dále „Převodovka řadí v nevhodný okamžik a s rázy.“ Také uživatelé zmiňovali nepohodlná sedadla na dlouhých cestách.
Pick-up truck: Nissan Frontier
Frontier máme k dispozici také v Evropě a sice pod označením NP300. Auto se údajně chová jako dost staré, což ale není překvapivé vzhledem k tomu, že debutovalo v roce 2005. Dle respondentů se jedná o nejhorší pick-up bez ohledu na velikost a třídu. Toporné řízení, hlučný podvozek a obtížné manévrování při parkování jsou věci, které uživatelé nejčastěji skloňovali. Podle jednoho z řidičů je schopnost auta otočit se na vyhrazeném prostoru opravdu mizerná. Jízda je dále příliš tuhá a sedadla nemají takřka žádné boční vedení.
„Auto je hodně hlučné, navíc úroveň těsnění dveří je nedostatečná,“ řekl na adresu Frontieru jeden z uživatelů. Dále se stížnosti snášely na úroveň displeje autorádia a materiály palubní desky.
Nejníže oceněné auto: Acura ILX
Acura ILX, docela pohledný sedan, který je v USA porovnávaný třeba s u nás známým Mercedesem CLA. V případě tohoto sedanu byly stížnosti uživatelů peprnější. Hlavní problém vozu spočívá v tom, že za danou vyšší cenu neposkytuje adekvátní kvalitu. Uživatelé si stěžovali na hluk při jízdě, mdlou akceleraci, kvalitu řazení a také laků.