Škoda 706 RTO patří mezi nejcennější české veterány. Na tuhle nemusí stačit 5 milionů
Platit miliony korun za veterány české výroby zatím není příliš obvyklé. Vysokou hodnotu mívají například klasické osobní tatrovky. Ale nejsou jediné, na velké peníze může přijít i autobus.
Příkladem budiž tato Škoda 706 RTO, která je aktuálně na prodej za 5 milionů korun. To je ovšem jen minimum, prodejce jinak čeká na nabídky a má v plánu autobus jednoduše prodat tomu, kdo dá nejvíc.
Jedná se o exemplář z roku 1969 ve verzi LUX pro dálkovou dopravu. Mezi její speciality patřila pohodlnější koženková sedadla, záclonky a hlavně prosklené střešní oblouky. Autobus, dlouhý 10.810 mm, nabízel konfiguraci míst k sezení 38+2.
Historie Škody 706 RTO se datuje až do roku 1950, kdy se zástupci ČSAD a ČZAL (Československé závody automobilové a letecké) sešli, aby projednali možnosti nahrazení autobusu Škoda 706 RO, který se začal vyrábět v roce 1947.
Cílem bylo použít samonosnou karoserii a nestavět autobus na základech nákladního vozu (předchozí model 706 RO měl základ v nákladním voze 706 R), tyto plány ale nevyšly. Nakonec se použila polosamonosná karoserie v kombinaci s upraveným podvozkem nákladního vozu 706 RT.
V přídi nového autobusu byl usazen motor s označením Škoda 706, což byl vodou chlazený vznětový šestiválec se zdvihovým objemem 11.781 cm3. Řadový motor technicky vycházel z toho v autobusu 706 RO, proti němu se však lišil přímým vstřikováním paliva. Motor spolupracoval s pětistupňovou manuální převodovkou a naladěn byl na výkon 118 kW a točivý moment 686 N.m.
Verze Lux se dokázala rozjet na 85 km/h, spotřeba paliva se pohybovala okolo 23 l/100 km.