Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Fabia III: V základu s litrovým tříválcem i pro kombi

Martin Vaculík Martin Vaculík 17. 7. 2014 • 10:51
2
306
Přinášíme nové detaily o voze Škoda Fabia III, který si odbude světovou premiéru na počátku října na pařížském autosalonu. Naši informátoři již horkou novinku viděli na vlastní oči a dokonce si ji osahali.

Vůz se bude prodávat jako hatchback a kombi. Nepočítá se s verzí RS, naopak brzy po zahájení výroby se objeví sportovnější varianta Monte Carlo. Hatchback bude mít zavazadlový prostor o základním objemu 330 litrů. Větší kombi dostane jako základ litrový motor, byť jen ten ve výkonnější verzi s 55 kilowatty. Objem zavazadelníku u něj naroste na 530 l včetně prostoru pro rezervu, tedy o dalších 15 litrů více než u současného provedení.

Ano, tak bude vypadat

Nákres, který vidíte, ve všech hlavních rysech odpovídá realitě, kterou jsme na vlastní oči viděli. Tedy přední světlomety se opravdu tvarově velice podobají těm u Octavie, ale na masku chladiče navazují těsně jako u Rapidu. Skutečně poměrně výrazný je prolis v kapotě od znaku výrobce, stejně jako horní linka v boku táhnoucí se od rohu světlometu.

Spodní prolis v boku není v reálu tak výrazný jako na oficiální kresbě, zato „zvedací“ linie zadního okna sedí dokonale. Záď auta nás vůbec překvapila: Jednoznačně odkazuje na první generaci Fabie, vypadá jako její facelift. Někdo řekne nedostatek nápadů, jiný v tom uvidí záměrné připomenutí modelu, který je ve třídě malých automobilů dodnes uznávanou kvalitativní ikonou.

No a co ta obrovská kola? Taková nová Fabia samozřejmě nemá, ale malá také nejsou. Ať základní čtrnáctipalcové či vrcholné sedmnáctky o rozměru 215/40, jsou vždy v jednotlivých rozměrech o stupeň větší než u předchůdce, na průměru to dělá slušných 18 milimetrů.

Estetický efekt je nesporný, ovšem zvýšení setrvačných hmot (zhoršení akcelerace) i gyroskopického momentu (méně přesné ovládání ve vyšších rychlostech) také. U přeplňovaných motorů to vadit nebude, u základního atmosférického litru ovšem ano.

Nová Fabia vypadá mnohem dynamičtěji než stávající. Hlavní zásluhu na tom má o tři centimetry snížená výška a větší šířka opřená o také třícentimetrový nárůst rozchodu kol. Objem zavazadelníku je o dalších 15 litrů větší, tedy u hatchbacku dosahuje hodnoty 330 l bez příplatkového rezervního kola a 315 l s ním.

Centrální zamykání konečně v základu

Nám se dynamičtěji tvarovaná Fabia líbí, mnozí však mohou mít jiný názor. I při menší výšce je totiž na předních sedačkách více místa nad hlavou. Bylo toho dosaženo snížením pozice sezení o zhruba šest centimetrů.

Hodně diskutovaná je vždycky u Škodovek výbava. Nová Fabia zacelí nejostudnější díry, například již nebude existovat bez centrálního zamykání. Standardem bude také šest airbagů, samozřejmě ESP a trochu překvapivě i start/stop u všech motorických verzí. Auta bez klimatizace či elektrického stahování oken sice v ceníku najdete, ale jejich výskyt v praxi bude raritní – počítá se s velmi výhodnými pakety výbavy na přání.

Co se motorů týče, paleta skutečně startuje na tříválcových litrech známých z modelu Citigo. Jejich výkony 44 či 55 kW odpovídají zvyklostem u starších HTP, ale na točivém momentu se podepsalo snížení zdvihového objemu – místo 112 N.m nyní dostanete 95 newtonmetrů. Nový model je o 40 kilogramů lehčí a má lepší aerodynamiku.

Častěji než dříve tak budou muset nastupovat příplatky za turbomotory 1.2 TSI, zde ve výkonových hladinách 66 či 81 kW.

Co nás překvapilo, je, že v době, kdy se diesel v malém voze těžko soukromému majiteli vyplatí, zde budou hned tři výkonové verze nového přeplňovaného hliníkového tříválce 1.4 TDI.

Základní 55 kW jako Greenline s udávanou spotřebou jen 3,1 l na 100 km, nejvýkonnější 77 kW i prostřední 66 kW, který bude dokonce možné mít i se sedmistupňovou převodovkou DSG.

A ještě jen telegraficky. Xenony ve Fabii nebudou, nově se objeví diody pro denní svícení. Novinkou bude systém City Safety, který za pomoci radaru zabudovaného v přídi zastaví automobil při nízkých rychlostech před nečekanou překážkou.

Pokračuje trend, který už začal před dvěma roky a Fabia nebude k mání s navigací. Místo ní v autech dostanete dotykový displej Mirror Link, který umožní připojení chytrých mobilních telefonů s vlastní navigací a plno dalších elektronických radostí.

Rozměry a hmotnosti Fabia III Rozdíl oproti Fabii II
Pohotovostní hmotnost od 980 kg -40 kg
Délka 3 992 mm -8 mm
Výška 1 467 mm -31 mm
Šířka 1 732 mm +90 mm
Rozvor náprav 2 470 mm +5 mm
Rozchod kol vpředu 1 463 mm +30 mm
Rozchod kol vzadu 1 457 mm +31 mm
Škoda Fabia III - Zážehové motory
Motor 1.0 MPI 1.0 MPI 1.2 TSI 1.2 TSI
Válce/ventily 3/12 3/12 4/16 4/16
Největší výkon [kW] 44 55 66 81
Točivý moment [N.m] 95 95 160 175
Převodovka 5 MT 5 MT 5 MT 6 MT (7 DSG)
Emise CO2 [g/km] 106 108 107 110
Škoda Fabia III - Vznětové motory
Motor 1.4 TDI Greenline 1.4 TDI 1.4 TDI
Válce/ventily 3/12 3/12 3/12
Největší výkon [kW] 55 66 77
Točivý moment [N.m] 210 230 250
Převodovka 5 MT 5 MT (7 DSG) 5 MT
Emise CO2 [g/km] 82 88 90

Další podrobnosti o nové generaci vozu Škoda Fabia najdete v příštím čísle Světa motorů, které vyjde 21. 7.

Související články

Témata
24. 7. 2014 10:26
Re: Výkonovo bieda ...
všechno je o penězích. Nevíme zatím jaký bude cenový rozdíl mezi litrem a 1,2 TSI. Je ale dost možný, že dost velikej na to aby nemajetní zájemci o auto byli z ekonomických důvodů donuceni koupit si chtěj nechtěj tohodle litrovýho žebráka.
24. 7. 2014 10:24
Re: Výkonovo bieda ...
vytočit motor můžeš kam chceš, ale pořád z něj dostaneš leda maximální výkon kterýho je schopnej a pokud je to 55 kW a 95 kroutec tak je to prostě málo. Nepomůže tomu ani převodovka ani vytáčení ani svěcená voda. To auto bude vhodný tak na klidnou jízdu do kila. Jediný co by tomu výrazně pomohlo je kdyby to auto bylo tak o 300 kilo lehčí. To by pak bylo úplně jiný kafe a i s takhle slabým motorem by se z toho stalo svižný auto.
24. 7. 2014 10:19
Re: Výkonovo bieda ...
To si asi reagoval na nějaký jiný příspěvek ne?
Avatar - chlapecx
23. 7. 2014 21:35
Re: PRINCEZNA
a výškově nastavitelný dedák, který u dvojky prakticky není potřeba, tak může tak trochu opět mít důvod pro svou existenci, kdo bude chtít sedět "výše" :-)
Avatar - chlapecx
23. 7. 2014 21:18
Re: Jedině HTP
hmm a najednou bude tolikrát poplivaná HTP dálničním dravcem :-! 8-s >:-[] :yes:

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud