Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Fabia III: V základu s litrovým tříválcem i pro kombi

Škoda Fabia
2 Fotogalerie
Martin Vaculík
Diskuze (306)
Přinášíme nové detaily o voze Škoda Fabia III, který si odbude světovou premiéru na počátku října na pařížském autosalonu. Naši informátoři již horkou novinku viděli na vlastní oči a dokonce si ji osahali.

Vůz se bude prodávat jako hatchback a kombi. Nepočítá se s verzí RS, naopak brzy po zahájení výroby se objeví sportovnější varianta Monte Carlo. Hatchback bude mít zavazadlový prostor o základním objemu 330 litrů. Větší kombi dostane jako základ litrový motor, byť jen ten ve výkonnější verzi s 55 kilowatty. Objem zavazadelníku u něj naroste na 530 l včetně prostoru pro rezervu, tedy o dalších 15 litrů více než u současného provedení.

Ano, tak bude vypadat

Nákres, který vidíte, ve všech hlavních rysech odpovídá realitě, kterou jsme na vlastní oči viděli. Tedy přední světlomety se opravdu tvarově velice podobají těm u Octavie, ale na masku chladiče navazují těsně jako u Rapidu. Skutečně poměrně výrazný je prolis v kapotě od znaku výrobce, stejně jako horní linka v boku táhnoucí se od rohu světlometu.

Spodní prolis v boku není v reálu tak výrazný jako na oficiální kresbě, zato „zvedací“ linie zadního okna sedí dokonale. Záď auta nás vůbec překvapila: Jednoznačně odkazuje na první generaci Fabie, vypadá jako její facelift. Někdo řekne nedostatek nápadů, jiný v tom uvidí záměrné připomenutí modelu, který je ve třídě malých automobilů dodnes uznávanou kvalitativní ikonou.

No a co ta obrovská kola? Taková nová Fabia samozřejmě nemá, ale malá také nejsou. Ať základní čtrnáctipalcové či vrcholné sedmnáctky o rozměru 215/40, jsou vždy v jednotlivých rozměrech o stupeň větší než u předchůdce, na průměru to dělá slušných 18 milimetrů.

Estetický efekt je nesporný, ovšem zvýšení setrvačných hmot (zhoršení akcelerace) i gyroskopického momentu (méně přesné ovládání ve vyšších rychlostech) také. U přeplňovaných motorů to vadit nebude, u základního atmosférického litru ovšem ano.

Nová Fabia vypadá mnohem dynamičtěji než stávající. Hlavní zásluhu na tom má o tři centimetry snížená výška a větší šířka opřená o také třícentimetrový nárůst rozchodu kol. Objem zavazadelníku je o dalších 15 litrů větší, tedy u hatchbacku dosahuje hodnoty 330 l bez příplatkového rezervního kola a 315 l s ním.

Centrální zamykání konečně v základu

Nám se dynamičtěji tvarovaná Fabia líbí, mnozí však mohou mít jiný názor. I při menší výšce je totiž na předních sedačkách více místa nad hlavou. Bylo toho dosaženo snížením pozice sezení o zhruba šest centimetrů.

Hodně diskutovaná je vždycky u Škodovek výbava. Nová Fabia zacelí nejostudnější díry, například již nebude existovat bez centrálního zamykání. Standardem bude také šest airbagů, samozřejmě ESP a trochu překvapivě i start/stop u všech motorických verzí. Auta bez klimatizace či elektrického stahování oken sice v ceníku najdete, ale jejich výskyt v praxi bude raritní – počítá se s velmi výhodnými pakety výbavy na přání.

Co se motorů týče, paleta skutečně startuje na tříválcových litrech známých z modelu Citigo. Jejich výkony 44 či 55 kW odpovídají zvyklostem u starších HTP, ale na točivém momentu se podepsalo snížení zdvihového objemu – místo 112 N.m nyní dostanete 95 newtonmetrů. Nový model je o 40 kilogramů lehčí a má lepší aerodynamiku.

Častěji než dříve tak budou muset nastupovat příplatky za turbomotory 1.2 TSI, zde ve výkonových hladinách 66 či 81 kW.

Co nás překvapilo, je, že v době, kdy se diesel v malém voze těžko soukromému majiteli vyplatí, zde budou hned tři výkonové verze nového přeplňovaného hliníkového tříválce 1.4 TDI.

Základní 55 kW jako Greenline s udávanou spotřebou jen 3,1 l na 100 km, nejvýkonnější 77 kW i prostřední 66 kW, který bude dokonce možné mít i se sedmistupňovou převodovkou DSG.

A ještě jen telegraficky. Xenony ve Fabii nebudou, nově se objeví diody pro denní svícení. Novinkou bude systém City Safety, který za pomoci radaru zabudovaného v přídi zastaví automobil při nízkých rychlostech před nečekanou překážkou.

Pokračuje trend, který už začal před dvěma roky a Fabia nebude k mání s navigací. Místo ní v autech dostanete dotykový displej Mirror Link, který umožní připojení chytrých mobilních telefonů s vlastní navigací a plno dalších elektronických radostí.

Rozměry a hmotnosti Fabia III Rozdíl oproti Fabii II
Pohotovostní hmotnost od 980 kg -40 kg
Délka3 992 mm -8 mm
Výška1 467 mm -31 mm
Šířka1 732 mm +90 mm
Rozvor náprav2 470 mm +5 mm
Rozchod kol vpředu1 463 mm +30 mm
Rozchod kol vzadu 1 457 mm +31 mm

Škoda Fabia III - Zážehové motory
Motor1.0 MPI1.0 MPI1.2 TSI1.2 TSI
Válce/ventily3/123/124/164/16
Největší výkon [kW]44 55 66 81
Točivý moment [N.m]95 95 160 175
Převodovka5 MT5 MT5 MT6 MT (7 DSG)
Emise CO2 [g/km]106 108 107 110

Škoda Fabia III - Vznětové motory
Motor1.4 TDI Greenline1.4 TDI1.4 TDI
Válce/ventily3/123/123/12
Největší výkon [kW]55 66 77
Točivý moment [N.m]210 230 250
Převodovka5 MT5 MT (7 DSG)5 MT
Emise CO2 [g/km]82 88 90

Další podrobnosti o nové generaci vozu Škoda Fabia najdete v příštím čísle Světa motorů, které vyjde 21. 7.

Vstoupit do diskuze (306)