Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Škoda Kodiaq RS 2.0 TSI – Sportování bere vážněji

Ondřej Mára
Diskuze (47)

Modernizace Škody Kodiaq byla poměrně decentní, tedy s výjimkou modelu RS, který dostal vedle lehce modernizovaného exteriéru a drobných vylepšení interiéru i zcela novou pohonnou jednotku. Ta sice podtrhuje sportovní směřování vozu, nic ale není zadarmo.

Design, interiér


Matrix a vlastní nárazníky

Modernizace Škody Kodiaq, tedy největšího SUV v nabídce mladoboleslavské automobilky, sice patřila k těm komornějším, přesto nový vzhled zaujme hned na první pohled.

Nejvíc prozrazuje přepracovaná příď, která působí kolmějším a agresivnějším dojmem. Ten ostatně umocňují nové světlomety, které se zužují směrem k agresivnější masce s vystouplejšími lamelami. S upravenou maskou a světly přitom souvisí i přepracovaná přední kapota, která je opticky robustnější a má zdůrazněné hrany.

Světlomety jsou standardně diodové, Kodiaq RS má však ve standardu rovnou LED Matrix světlomety, které během nočních jízd rychle a efektivně odstiňovaly okolní provoz – ostatně koncernová LED Matrix světla fungují obecně velmi dobře. Zadní světla jsou rovněž diodová a kromě nových (opět ostřejších a zužujících se) tvarů zaujmou i dynamickými směrovkami.

Omlazený Kodiaq dostal také nové nárazníky, které se v závislosti na verzi nepatrně liší. U modelu RS se však poprvé setkáváme se zcela unikátními nárazníky, které opět podtrhují výjimečnost a dynamičnost vozu. Největším rozdílem proti ostatním nárazníkům jsou přitom lakované pruhy, které oddělují boční větrací otvory pod blinkry od zbytku větracích mřížek ve spodní části nárazníku.

Škoda Kodiaq RS 2.0 TSI Škoda Kodiaq RS 2.0 TSI

V zadní části pak kromě výrazné odrazky napříč nárazníkem a nového spoileru na pátých dveřích, jehož boční černě lakované finlety údajně opravdu pomáhají zlepšovat aerodynamiku, zaujmou také dvě poměrně výrazné chromované koncovky výfuku, které nejsou jen zaslepenou imitací.

Do podběhů automobilka instaluje 20“ litá kola, přičemž standardem jsou kola s  podivnými aerodynamickými kryty, které vozu pomáhají snižovat emise a spotřebu. Pokud ale oželíte jednu deci na sto kilometrů a nebude vám vadit absence středové pokličky a krytů šroubů, můžete kryty celkem snadno vycvaknout a jezdit bez nich. Jiná 20“ litá kola v nabídce jsou totiž za příplatek 14.000 Kč.

Modrá metalíza Race, která vozu velmi sluší, je ovšem zdarma, stejně jako většina ostatních barev. Jedinou výjimkou je červená metalíza Velvet, za kterou se ale připlácí stále snesitelných 6.000 Kč.

Jako celek nevypadá modernizovaný Kodiaq vůbec špatně, ani po týdnu společného soužití jsem se však nedokázal zbavit subjektivního dojmu, že předfaceliftová verze vypadala o něco líp. Osobně mi vadí ta všudypřítomná hra na agresivitu, která už se začíná přejídat a k jinak „hodnému“ rodinnému Kodiaqu se mi zkrátka nehodí.

Video se připravuje ...

Drobná vylepšení funkčního základu

Modernizace interiéru pak proběhla v ještě decentnějším duchu, s ohledem na modernizaci ostatních koncernových vozů mi to ale vlastně vůbec nevadí. Ba naopak.

Kodiaq ve verzi RS nabízí standardně digitální přístrojový štít s úhlopříčkou 10,25 palce, který se může pochlubit novou grafikou s výrazným centrálním otáčkoměrem a ukazatelem rychlosti. Uprostřed palubní desky je pak 9,2“ dotykový displej infotainmentu Columbus, s nímž jsme se mohli v Kodiaqu setkat ještě krátce před modernizací.

Systém sice není nejplynulejší a spoléhá na výhradně dotykové ovládání, pro většinu ostatních funkcí si ale Kodiaq uchoval klasická tlačítka a otočné voliče. To platí třeba pro přepínání jízdních režimů, klimatizaci, vypínání funkce stop-start, atd. Nový volant, převzatý z novějších modelů Škoda, navíc také sází na klasická tlačítka, namísto koncernových dotykových plošek. Uživatelský komfort a ergonomie jsou tak stále na vysoké úrovni.

Škoda Kodiaq RS 2.0 TSI Škoda Kodiaq RS 2.0 TSI

K dalším novinkám na palubě patří již výhradně USB-C konektory, včetně příplatkového u zpětného zrcátka (+1.000 Kč), nebo nové reproduktory v rámci vrcholného audiosystému Canton. Díky dvojici nových reproduktorů v předních dveřích se jejich počet zvýšil na deset a výkon aparatury je 575 W. Při poslechu přitom audio potěší především vyznavače basů, v čistotě podání ale zas tak prémiová soustava není, jakkoliv ji nelze upřít působivý hutný zvuk.

Pro verzi RS jsou standardem sportovní sedačky s integrovanou opěrkou hlavy, čalouněné mikrovláknem Suedia, které zdobí červené prošívání. To se navíc nově objevuje také na loketní opěrce nebo palubní desce, kde působí jako příjemný prémiový detail.

Testovaný vůz navíc dostal příplatkové střešní okno (+50.000 Kč) a nechyběla ani třetí řada sedadel (+30.000 Kč). Na prostornosti se přitom zhola nic nezměnilo, tedy až na jeden malý detail. Modernizovaný Kodiaq RS s benzínovým motorem už má baterii umístěnou v motorovém prostoru, díky čemuž papírově povyrostl objem zavazadelníku z původních 725/1960 litrů na 835/2065 litrů. Pod podlahu se tak vejde i dojezdová rezerva, v jejímž středu je umístěn subwoofer.

Motor, jízdní vlastnosti


Dynamika za zvuku pětiválce

Jak už bylo nesčetněkrát zmíněno, největší změna v rámci celé modernizace Kodiaqu se objevila pod kapotou verze RS, odkud zmizel dvakrát přeplňovaný dvoulitrový diesel BiTDI o výkonu 176 kW. Původně se spekulovalo, že tuto pro Kodiaq velmi smysluplnou pohonnou jednotku, která už by ale bez masivních investic do vývoje neprošla novými emisními normami, nahradí plug-in hybrid.

Jenže koncernové plug-in hybridy ještě neumí spolupracovat s pohonem všech kol, který je pro vrcholný Kodiaq nezbytným. Automobilka proto hledala jinde a volba nakonec padla na čtyřválcový zážehový motor 2.0 TSI o výkonu 180 kW, používaný také pod kapotou nové generace Škody Octavia RS. Nový motor pak sice lépe odpovídá sportovnímu, respektive sportovnějšímu, zaměření vrcholné verze, současně se ale okamžitě nabízela otázka, zda nebude ve velkém SUV poněkud žíznivý. Vezměme to ale popořadě.

Nové benzínové srdce Kodiaqu RS nabízí nejvyšší výkon 180 kW v rozmezí 5250 až 6500 min-1, zatímco nejvyšší točivý moment má hodnotu 370 Nm v rozmezí 1600 až 4300 Nm. Ve srovnání s naftou je tak výkon vyšší o 4 kW, řidič si pro něj ale musí dojít minimálně o 1250 otáček výš. Točivý moment pak sice klesl o výrazných 130 Nm, nově je ale k dispozici od nižších otáček a současně v širším spektru.

Nižší točivý moment pak automobilce také umožnil instalovat novou převodovku DSG, která má sice stále sedm rychlostí, může se však pochlubit rychlejšími reakcemi. Nová pohonná jednotka navíc pomohla snížit hmotnost o 60 kilogramů, které zmizely především z přední části vozu.

Škoda Kodiaq RS 2.0 TSI Škoda Kodiaq RS 2.0 TSI

Technických změn tedy proběhlo u RSka poměrně dost, jak se ale projevily v praxi? Akcelerace z 0 na 100 km/h se zlepšila z původních 6,9 na 6,5 sekundy, zatímco maximální rychlost vzrostla z 221 na 234 km/h.

Detailnímu srovnání dynamiky nového a starého Kodiaqu RS se před časem věnovali kolegové ze Světa Motorů, jejichž měření jen potvrzují výrazně živější projev benzínového Kodiaqu RS. A když už zmiňuji projev, nemůžu opomenout ani ten zvukový.

Stejně jako starší verze, i omlazený Kodiaq RS si ke sportovní image pomáhá systémem Dynamic Sound Booster, který byl ale naladěn na nový zvuk. V nejostřejším režimu Sport tak Kodiaq RS vytváří dojem, že se pod jeho kapotu zatoulal nasupený pětiválec. A říká si o celkem slušnou pozornost okolí.

Systém totiž nevytváří zvuk pouze reproduktory v kabině, ale také prostřednictvím zařízení v zadní části vozu. Jde sice jen o divadlo, tentokrát ale podstatně snesitelnější, než například v nové Octavii RS.

V režimu Normal, v němž se vůz normálně startuje, je navíc zvukový projev podstatně decentnější a Kodiaq RS si tak většinu času jen tak brumlá. Osobně mě ale trochu mrzí, že vůz neumí nastartovat do režimu Comfort, kdy je umělý zvuk zcela eliminován a do velmi kvalitně odhlučněné kabiny proniká jen vzdálený zvuk dvoulitru pod kapotou. Umělý zvuk je navíc možné vypnout i v individuálním jízdním režimu, který umožní přizpůsobit nastavení vozu vlastním preferencím.

Výrazně sportovnější svezení

Osobně jsem preferoval především režim Comfort, v němž mě kromě utlumeného umělého zvuku těšilo také komfortní naladění adaptivního podvozku, který spolehlivě filtruje nástrahy českých okresek a snadněji se s ním zdolávají i zpomalovací prahy.

Režim Comfort mi na běžných cestách vyhovoval také s ohledem na naladění převodovky, která v režimu Normal mnohdy řadila na můj vkus zbytečně pozdě. Naopak ve sportovním režimu fungovala převodovka parádně.

Nepočítejte sice s tím, že by vám v manuálním režimu nechávala zbytečně moc svobody (k omezovači vás nepustí a při kick-downu si sama podřadí), ochotně ale nechává motor vytočit až k hranici 6.500 min-1, svižně reaguje na povely pádly a schopně si sama podřazuje při silnějším brzdění před zatáčkou. Díky nejvyššímu výkonu a maximu točivého momentu v širším spektru je tak sportovní jízda s autem vlastně až překvapivě příjemná.

Škoda Kodiaq RS 2.0 TSI Škoda Kodiaq RS 2.0 TSI

Ve sportovním režimu působí příjemně také řízení, které je standardně variabilní, a velmi solidní práci odvádí i podvozek, který ztuhne a schopně potlačuje náklony karoserie. Pohotovostní hmotnost, která se podle dat pohybuje v rozmezí 1794 až 1872 kilogramů, ovšem ani benzínový Kodiaq RS nezamaskuje. Navzdory kilogramové úspoře, které rozhodně přispěla k vyšší agilitě, tak samozřejmě nejde o žádný extra sportovní vůz. Se sportem to ale rozhodně myslí vážněji než v naftovém provedení.

Příjemná živost vozu ovšem v mém případě znamenala i to, čeho jsem se po představení nejvíce obával. Na mých nejčastějších cestách, které obvykle vedou půl napůl po městech a okreskách, jsem se při svižnějším tempu dostával na spotřebu okolo 11 až 12 l/100 km. Klidnější jízda se mi sice moc často nedařila, pokud se ale povedlo, byl jsem odměněn spotřebou okolo 9 až 10 l/100 km. Naopak dlouhé přesuny po dálnici, samozřejmě v klidnějším tempu, pak konečně stlačily spotřebu pod 9 l/100 km. Automobilkou slibovaná kombinovaná spotřeba 8,7 l/100 km (dle WLTP) však bude vyžadovat silnější vůli, než je ta moje.

Závěr


Závěr

Benzínový Kodiaq RS dokáže nabídnout rozhodně zajímavější a sportovnější svezení než jeho předchůdce. Stále nejde o žádné velké sportovní náčiní, což ostatně není prakticky žádná moderní škodovka odkazující svým názvem na Rallye Sport, rozhodně ale umí pobavit.

Celkově tak Kodiaq RS stále funguje jako skvělý rodinný dostavník, s nímž se pohodlně cestuje na delší vzdálenosti, příjemně spěchá a na závěrečné cestě do hor, při zdolávání posledních kilometrů v serpentinách, nabídne i trochu té zábavy. Přitom pojme až sedmičlennou posádku, kupu zavazadel, je z něj dobrý výhled, umí být komfortní a po stránce technologické výbavy mu vlastně nechybí nic důležitého. Od LED Matrix světel, až po systém semi-autonomní jízdy Asistovaná jízda 2.0 Top.

Osobně se sice poněkud zpátečnicky nemohu zbavit dojmu, že to Kodiaqu RS před faceliftem slušelo trochu víc a naftový motor se svým mamutím točivým momentem a nižší spotřebou mi k velkému SUV taky sedí o trochu víc. Tím však nechci nový model vůbec srážet.

Benzínový Kodiaq RS totiž nabízí výrazně sportovnější zážitek z jízdy, je příjemně kultivovaný a při troše snahy dokáže být i relativně úsporný – ostatně stále se bavíme o autě s hmotností okolo 1,8 tuny a výkonem 245 koní. Žádná sranda ale není zadarmo a pro sportovně zaměřená auta to platí dvojnásob.

Škoda Kodiaq RS 2.0 TSI Škoda Kodiaq RS 2.0 TSI

A tak zatímco nejlevnější Kodiaq ve verzi Ambition s motorem 1.5 TSI a manuální převodovkou startuje od částky 819.900 Kč, vrcholný Kodiaq RS s motorizací 2.0 TSI DSG 4x4 startuje od částky 1.268.900 Kč. Přihoďte k tomu pár užitečných drobností, jako jsou třeba sedadla ve třetí řadě, panoramatické střešní okno, ambientní paket nebo Asistovaná jízda 2.0 Top a rázem jsme na částce 1.401.900 Kč.

Trochu mě mrzí, že jsem ještě před psaním tohoto testu nemohl vyzkoušet Kodiaq s naftovým motorem, který mi na první pohled dává největší smysl. Pokud ale toužíte po velkém rodinném SUV schopném trochu svižnější a zábavnější jízdy, pak asi není důvod, proč Kodiaq RS nedoporučit. Ovšem pokud nepotřebujete zvýšený podvozek, sedm míst a extra velký kufr, nemohu si odpustit zmínku, že Golf R Variant začíná na 1.266.900 Kč.

Nejlevnější verze modelu 818.000 Kč (Kodiaq Ambition 1.5 TSI 110 kW 7DSG)
Základ s testovaným motorem 1.268.900 Kč (Kodiaq RS 2.0 TSI 180 kW 7DSG 4x4)
Testovaný vůz bez příplatků 1.268.900 Kč (Kodiaq RS 2.0 TSI 180 kW 7DSG 4x4)
Testovaný vůz s výbavou 1.401.900 Kč (Kodiaq RS 2.0 TSI 180 kW 7DSG 4x4)

Plusy

  • Sportovnější charakter motoru
  • Nastavení převodovky
  • Naladění podvozku
  • Zachování klasické koncepce kabiny
  • Prostornost
  • Bohatá standardní výbava
  • Větší zavazadelník

Minusy

  • Vyšší základní cenovka
  • Vyšší spotřeba
  • Místy přehnaný zvukový projev  
Zobrazit celý článek
Ondřej Mára
Diskuze (47)

Doporučujeme

Škoda Kodiaq RS 2.0 TSI
Cena základní sestavy 1 268 900 Kč
Výbava základní sestavy Sportovní sedadla, digitální přístrojový štít, infotainment Columbus, adaptivní podvozek, variabilní řízení, dvouzónová automatická klimatizace, USB-C konektory, 20“ litá kola s aerodynamickými kryty. Kč
Cena testované sestavy 1 401 900 Kč
Výbava testované sestavy Panoramatické střešní okno (+50.000 Kč), Ambientní paket (+13.000 Kč), 3. Řada sedadel (+30.000 Kč), Asistovaná jízda 2.0 Top (+40.000 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1984
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 180 / 5250
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 370 / 1600 - 4300
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 234
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 8.7
Emise CO2: 197
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 835 / 2065
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1794 / 579
Rozměr pneu: 235/45 R20
Škoda Kodiaq RS 2.0 TSI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4699
b) šířka (mm): 1882
c) výška (mm): 1687
d) rozvor (mm): 2789
e) rozchod vpředu (mm): 1585
f) rozchod vzadu (mm): 1575
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 650 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 980
k) šířka vpředu (mm): 1530
l) šířka vzadu (mm): 1510
délka sedáku vpředu (mm): 460
délka sedáku vzadu (mm): 430
výška opěradla vpředu (mm): 470
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
14. 10. 2021 17:19
Re: Tramvaj aneb
Humus jsou podobné slinty, Kodiaq je auto.
14. 10. 2021 17:17
Re: RS Kodiaq
Aha, takže ten si hraje na X5M, ale nemá na to. CTR si hraje na NSX a nemá na to...atd atd.
14. 10. 2021 13:47
RS Kodiaq
"Stále nejde o žádné velké sportovní náčiní" . Absolutne sa zhodujem s nazorom novinara. Preco ma preboda RS v nazve modelu. Mozno Sport line to znamena ze sa vzhladovo len hra na sport. Kodiaq je hlavne rodinny prepravnik ktory sa na ceste hupe tak ze niektorym ludom byva zle od zaludka v nom. Nemam nic proti modelu Kodiaq len mi vadi, tak ako aj u ludi, ked sa na nieco hraju a nemaju na to.
Avatar - Ham.
14. 10. 2021 09:28
Re: Kola
Souhlas, brzdám to určitě nepomáhá, ostatně jako většina opatření zaměřená na snižování CO2 nepomáhá dynamické jízdě. U brzd se to ještě dá nějak pořešit dodatečnými kanálky/přívody vzduchu pro brzdy z přední části nárazníku, které se i díky těmto zakrytováním začínají objevovat i u běžné produkce, za nejhorší zlo v honbě za nízkými jízdními odpory osobně považuji nasazování eko-pneumatik, to jsou zoufalé práskačky silně zaostávající prakticky ve všem vyjma jízdního odporu za běžnými pneu.
14. 10. 2021 08:45
Re: Kola
Co tomu asi říkají brzdy, když musí tenhle těžký kontejner zastavit a pak si nemají kudy odfouknout...u EV jasné, tam se přeci nebrzdí, tam se rekuperuje, ale zavírat přístup vzduchu u dost namáhaných kotoučů, nevím nevím.