Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Škoda Octavia Scout – Outbllroad

Ondřej Šuch
Diskuze (105)

Po prvních zkušenostech z okolí Turína jsme byli chováním Octavie Scout v klasickém testu trochu zaskočeni...

Kdo nemá plasty kolem blatníků, jako by ani nebyl - takový dojem může nabýt pozorovatel při sledování současné evropské automobilové nabídky. Tovární plast-tuning zahrnuje různé stupně akčnosti a jeho výsledkem je zhusta jen zvýšená cena, bez jakéhokoli vlivu na jízdní vlastnosti, neřkuli terénní schopnosti.

Už při testu Škody Octavia 4x4 2.0 TDI jsem před časem konstatoval, že oproti o decilitr menšímu turbodieselu je rozdíl opravdu pouze ve výkonu (relativně malý) a ceně (relativně velký) - jak tedy může dopadnout auto, ke kterému je přidáno pouze pár plastů navíc?

Při přebírání Octavie Scout jsme byli proto spíše skeptičtí. Základ, tedy kombi ve čtyřkolce, přece známe a těch pár kosmetických změn přece nemůže mít na nic vliv. Ale ono může.

Začněme přece jen vzhledem: v případě Octavia Scout nejde jen o lemy blatníků a prahů, ale i o odlišné nárazníky s efektními stříbrnými plochami imitujícími spodní ochranné plechy. Milovník nenápadného vzhledu si k těmto tmavým plastů zvolí raději tmavomodrou či tmavozelenou metalízu, konzervativec pak například kávovou či béžovou. My jsme vsadili na atraktivní ostrou červenou a máme za to, že právě tato kombinace dává odlišnostem vozu vyniknout asi nejvíce. Změny v interiéru nestojí téměř za zmínku - kromě prahových lišt se jménem modelu a odlišného čalounění pouze před spolujezdcem přibylo plastové madlo. Dívali jsme se na něj zprvu s despektem, ale týdenní namáhání pod rukama nikterak éterických spolujezdců přestálo bez úhony i vrzání.

Nejdůležitější je ovšem jízda a tady nás Scout překvapil asi nejvíce. Vyšší posaz, daný zvýšenou světlostí je opravdu znát a oproti klasické Octavii se řidič o chloupek lépe orientuje. Na silnici přispívá tuhý podvozek k znatelně jistějšímu chování při přejezdu drobných nerovností například v zatáčkách. Velmi znatelný (a z vnějšku efektní) je také ponor zádě při akceleraci.

Mimo silnici je kladem světlá výška 180 mm, pomohou také jinak tvarované nárazníky se zlepšenými nájezdovými úhly. Motor i převodovku chrání přídavné plechy, takže běžných nerovností na polních cestách se vůz skutečně bát nemusí.

Trakce Octavie s připojitelným pohonem zadní nápravy je nyní lepší především díky druhé generaci spojky Haldex, která nyní reaguje znatelně rychleji. Díky zkrácení doby reakce se tak stává pohon 4x4 využitelný občas i při běžné jízdě, nejen za zhoršených adhezních podmínek. Ano, těžký turbodiesel občas vede k náznaku nedotáčivého smyku, ale na šotolině si lze užít i slušného driftu. Kombinaci jistého podvozku s poměrně komunikativním řízením jsme si pak užívali na cestách i necestách a Scout kromě několika kontaktů podlahy s terénem nezůstal nikdy stát.

Oproti standardní Octavii Combi se kromě vzhledu liší Scout hlavně znatelně lepšími schopnostmi v terénu - spotřeba přitom nenarostla nějak významně: u dvoulitrového turbodieselu se dlouhodobě ustálila na sedmilitrové hranici, přičemž s lehkou nohou lze mimo město jezdit i za 6 litrů, ve městě pak o 2 litry více.

Škoda Auto prodává Octavii Scout teprve krátce, základní cena za motorizaci 2.0 FSI (110 kW) je 734.900,- za 2.0 TDI (103 kW) je 780.900,-. Ceny Octavie Scout jsou o 15 tisíc Kč vyšší než u provedení Octavia 4x4 Combi ve výbavě Elegance a o 60 tisíc Kč (benzín), resp. 39 tisíc Kč (nafta) nižší než u Octavie Combi RS.

První cena vozu 734.900,- (2.0 FSI 110kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 780.900,- (2.0 TDI 103kW)
Základní cena testovaného vozu 780.900,- (2.0 TDI 103kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 924.600,- (2.0 TDI 103kW)

Plusy

  • vzhled
  • jisté jízdní vlastnosti
  • rychle připojitelný pohon zadní nápravy
  • relativně úsporný motor

Minusy

  • cena
  • hlučný motor
Ondřej Šuch
Diskuze (105)
Škoda Octavia Scout
Cena základní sestavy 780 900 Kč
Výbava základní sestavy boční blikače integrované do vnějších zpětných zrcátek, Kola Proteus z lehké slitiny 7,0 x 17" , ochranné boční lišty dveří, šedé, Ozdobná koncovka výfuku, Označení modelu Scout na zádi, Paket Scout, (modifikované nárazníky, plastové nástavce nárazníků, lemy blatníků, prahů a spodní části dveří), Pneumatiky 225/50 R17, Rezervní kolo ocelové neplnohodnotné, Vnější zpětná zrcátka v barvě vozu, Chromované vnitřní kliky dveří, Chromový paket (plaketka řadící páky, knoflík ruční brzdy), Interiér Scout Onyx, Madlo pro spolujezdce nad schránkou v přístrojové desce, Malý kožený paket, Prahové lišty vpředu, Přístrojová deska Onyx-Onyx, Vkládané tkané koberce, Airbag řidiče a spolujezdce s přitahovači př. bezp. pásů, Bederní opěry vpředu, Boční airbagy vpředu, Centrální zamykání s dálk. ovládáním, SAFE systém, sklopný klíček, Climatic - klimatizace s automatickou regulací, Dálkové ovládání víčka palivové nádrže, Deaktivace airbagu spolujezdce, Dvě čtecí lampičky pro řidiče a spolujezdce, Dvoutónová houkačka, El. nastavitelná a vyhříváná vnější zpětná zrcátka, El. ovládání oken vpředu, Elektromechanický posilovač řízení, ESP včetně ABS+EBV+MSR+ASR+EDS+HBA+DSR, Hlavové opěrky vzadu - 3ks, Imobilizér, štítek s VIN kódem, Indikátor vnější teploty, Jumbo box s nastavitelnou loketní opěrou vpředu, Kotoučové brzdy vzadu, Light assistent, Multifunkční ukazatel, Odkládací prostor v bočním obložení zavazadlového prostoru, Odkládací schránka s víkem na přístrojové desce, Odkládací schránka v přístroj. desce u spolujezdce osvětlená klimatizovaná, Osvětlení zavazadlového prostoru - 2 lampičky, Paket pro špatné cesty, Přední mlhové světlomety v provedení Scout, Příprava pro uchycení 2 dětských sedaček na zadních sedadlech, Radiopříprava (4 repro vpředu, sklopná neodnímatelná anténa), Roletový kryt v zavazadlovém prostoru, Signalizace nezapnutí bezpečnostního pásu řidiče, Síť pro upevnění zavazadel v zav. p!rostoru, Síťový program (sada sítí v zavazadlovém prostoru), Stěrač zadního okna s ostřikovačem, Střešní nosič, Tónovaná skla, Tři tříbodové bezpečnostní pásy vzadu, Vnitřní zpětné zrcátko s aut. stmíváním + senzor aut. spouštění stěračů, Výklopná odkládací schránka pod sedadlem spolujezdce, Výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce, WIV (flexibilní servisní intervaly), Zadní sedadla dělená sklopná s loketní opěrou, Zásuvka 12V v zavazadlovém prostoru, Zvuková signalizace nevypnutých světel Kč
Cena testované sestavy 924 600 Kč
Výbava testované sestavy Aktivní opěrky hlavy na předních sedadlech (+2.000,-), Audiozdířka v Jumbo Boxu (0,-), Autorádio STREAM s CD a MP3 přehrávačem (+11.500,-), Climatronic - dvouzónová klimatizace s elektronickou regulací + kombifiltr + Jumbo Box (+12.000,-), Další 4 reproduktory vzadu (+2.900,-), Elektrické ovládání oken vpředu a vzadu (+5.000,-), Elektricky ovládané sedadlo řidiče a spolujezdce - řidiče s pamětí (+29.900,-), Kryty pedálů z ušlechtilé oceli (+2.000,-), Maxi-DOT (+5.000,-), Mezipodlaha v zavazadlovém prostoru (+4.200,-), Multifunkční kožený volant pro rádio a telefon + malý kožený paket (+5.000,-), Příprava pro telefon GSM II s Bluetooth (+7.900,-), Signalizace vzdálenosti při parkování vzadu (+9 000,-), Tempomat (+11.000,-), Vnější zpětná zrcátka s pamětí (+3.000,-), Vyhřívání předních a zadních sedadel (+10.800,-), Xenonové světlomety s dynamickou regulací sklonu a výsuvné integrované ostřikovače světlometů (+22.500,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 103 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1750 - 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 197
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8 / 5.4 / 6.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 580 / 1620
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1530 / 660
Rozměr pneu: 225/50 R17
Škoda Octavia Scout
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4581
b) šířka (mm): 1784
c) výška (mm): 1533
d) rozvor (mm): 2578
e) rozchod vpředu (mm): 1534
f) rozchod vzadu (mm): 1515
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 930 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 820 / 910
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 950
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 970
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
21. 2. 2024 11:33
Re: Legendární model
Omlouvám se že nepoznám od oka typ kabelu. Ty jakožto vyučený elektrikář jsi v tomhle jistě lepší. To uznávám. Bohužel jen v tomhle ;-)
21. 2. 2024 11:25
Re: Legendární model
😀jako vzdy. Neznas zaklad techniky, ale jsi přesvědčený, ze ve vsem mas pravdu.
Pletes se v mnoha věcech.
21. 2. 2024 11:01
Re: Legendární model
Máš pravdu, že průřez kabelu od oka nepoznám. To jen odhaduju. Je ale dobrý, že sis aspoň na tom nahonil ego, když v tom ostatním jsi mimo ;-) To je taky jediný, na čem jsi mě dokázal uvařit, tak jsi se toho držel jak hov-no košile ;-) Jen inteligentní člověk jaksi pozná, že je to marginalita a podstata ti utekla. Možná záměrně. Tj. závěry, že v cestě rozvoji elektromobility stojí nedostatek mědi jsi obešel diskuzí o tom jestli je to drát 0,35 nebo 1.
21. 2. 2024 10:40
Re: Legendární model
Zde jde hlavne o to, ze se neustale hadas o necem o cem toho moc nevis.
21. 2. 2024 09:53
Re: Legendární model
Pak máš pravdu. Po přechodu na 48V rozvod v autech můžeme přejít na slabé kabely, ušetříme ohromné množství mědi a budeme ji pak mít dostatek pro nadcházející náhradu 100% ICE za EV. :yes: To bylo totiž podstatou naší debaty!!! Že nebude měď pro přechod na masovou elektromobilitu a ty se tady babráš v marginalitách.

BTW to jsou přesně ty kabely co jsem musel nastavovat a pájet znova k sobě. Jen jsem přesně nezjišťoval jaký mají průřez, takže zjevně to tak tenký kabel nedává. To samé se mi stalo u ovládání sedačky řidiče, ale tam jsem to strčil autoelektrikáři, protože se mi v tom klubu drátů vrtat teda nechtělo.