Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda otevírá svůj první digitální showroom. Nabídne virtuální realitu i hry pro děti

David Bureš
Diskuze (1)

I prodejci musejí reagovat na moderní trendy. Showroomy tak dostanou více obrazovek a mají se stát příjemnějším místem k návštěvě.

Na probíhající změny v automobilovém průmyslu musejí reagovat nejen samotní výrobci automobilů, ale také jejich prodejci. Preference zákazníků se zkrátka mění, a tak klienti nechtějí jen auto s nejmodernější výbavou, ale také zážitek spjatý se samotným nákupem. I proto Škoda prostřednictvím Autocentra Jan Šmucler otevírá svůj první digitální showroom.

Otevřel tento týden v Plzni, a to při příležitosti oficiálního uvedení nové Škody Scala na český trh. „Naše automobily již do éry digitalizace a konektivity vstoupily, prodejní a servisní místa je musejí následovat,“ říká k tomu ředitel českého zastoupení Škoda Auto Luboš Vlček.

Digitální showroom chce nejen udělat nabídku aut zajímavější pro zákazníky, ale také usnadnit práci prodejcům. V případě značky Škoda musejí prodejci pracovat se sedmi modelovými řadami a 42 deriváty, což je pro prezentaci už pořádný oříšek. Právě díky digitálnímu showroomu by však měli zvládnout zprostředkovat vše, co firma nabízí. A to nejen samotné vozy, ale také související služby nebo třeba merchandisingové zboží.

Klíčovou součástí digitálního showroomu je tzv. systém SST (sales support tool), alias aplikace v tabletu s kompletními informacemi o nabídce značky Škoda. Díky němu má prodejce po ruce množství informací o vozech, které může prezentovat zákazníkovi nejen na samotné prodejní ploše, ale třeba také v autě, při testovací jízdě. Vedle technických údajů nebo konfigurátoru aplikace nabízí i prezentační videa jízdních asistentů, aby nezkušený zákazník lépe pochopil jejich funkci.

Samotná prodejní plocha digitálního showroomu se pak proti té konvenční v lecčems liší. Kombinuje prvky fyzického a digitálního světa, nechybí v něm tak velká LED obrazovka na stěně, na níž se vedle marketingových snímků mohou zobrazovat i informace z aplikace SST. Zákazník tak může najednou vidět v rozlišení 4K i svůj nakonfigurovaný automobil, aniž by prodejce musel mít ten konkrétní vůz k dispozici. Navíc aplikace umožňuje srovnat technická data vozu s vybranými konkurenty.

Vedle toho je tu rozlehlá obrazovka ve stole, na níž si klient může nakonfigurovat automobil zcela sám. Prodejce dokonce na tomto místě má klientovi poradit až v době, kdy si o to on sám řekne. Navíc je plocha uzpůsobena tomu, že auto jde vybírat celá rodina. Rodiče mohou konfigurovat a děti si zároveň hrát. Součástí speciální aplikace jsou totiž i tři hry na zabavení. Digitální obrazovky pak nahrazují i papírové stojany s informacemi o daném autě.

Video se připravuje ...

Prodejní plocha je přitom rozdělena do několika tzv. ostrůvků. Jedna je připravena na blížící se příchod elektrické éry. Na tomto místě tak prodejce bude prezentovat elektromobil, a to včetně dobíjecí stanice, která bude dostupná v rámci příslušenství. Na tomto místě bude i vysvětleno, jak se elektrovůz dobíjí.

Další ostrůvky budou individualizovány podle vystavených vozidel, konkrétně v Plzni je tu plocha pro Fabii Monte Carlo nebo Karoq Scout. Vystaveným automobilům je dán větší prostor, jsou prezentovány prostřednictvím „příběhu,“ pomocí merchandisingu i podoby plochy je zdůrazněn jejich charakter.

Na těchto místech se počítá také s využitím virtuální reality. Škoda zatím řeší, jakým způsobem ji použít, zatím se nabízí třeba vizualizace různých asistenčních systémů. Uvnitř auta si tak zákazník s virtuálními brýlemi na očích bude moci vyzkoušet, jak fungují.

Nechybí samozřejmě ani jednací zóna, přizpůsobená už podpisu smlouvy o zakoupení vozidla a dojednání všech podmínek. Laděna je jako obývací pokoj, aby se zde klient cítil příjemně.

Právě to je také důležitá myšlenka digitálního showroomu. Zákazník se v něm má cítit příjemně, dejme tomu jako doma a ne v cizím prostředí. I proto je celkový prostor včetně recepce laděn méně formálně než v dnešních prodejnách. Škoda by dokonce ráda, aby tu klienti trávili co nejvíce času. Proto tu nechybí ani plocha, kde je možné v klidu relaxovat nebo pracovat, třeba když tam přijedete do servisu a čekáte, až bude vůz připraven. Do budoucna se pak počítá i s tím, že tu budou trávit čas majitelé elektromobilů, kteří si k prodejci přijedou své auto nabít. K dispozici tu je bezplatná wi-fi, televize nebo třeba nápoje.  

Škoda přiznává, že digitální showroom je cílen hlavně na mladou klientelu, která si takovou interaktivitu zkrátka žádá. „Musíme reagovat na nesourodý mix tradičního a digitálního, inovativního klienta,“ přiznává Vlček. I proto nejsou standardy digitálního showroomu povinné, ale jedná se jen o nadstavbu, kterou daný prodejce může ve svém prodejním prostoru mít, ale nemusí. Vybrané prvky jsou přitom navrženy podle stylu značky, prodejce si ale může prostor do velké míry individualizovat a přizpůsobit. To je dokonce cílem, a proto plzeňském v Autocentru Šmucler nechybí několik motivů odkazující na západočeskou metropoli.

Digitální showroom tak ani nemá ambice nahradit stávající prodejní plochy, minimálně ne v bezprostřední době. „Pořád věříme bezprostřednímu kontaktu s prodejcem,“ tvrdí Luboš Vlček. Nevylučuje však, že za pět až deset let může být situace jiná a digitální showroom se stane standardem. Prodejci o něj zatím mají zájem, a tak se ho po Plzni máme dočkat i v dalších českých městech. A dočkat se ho mají i klienti na dalších evropských trzích.

David Bureš
Diskuze (1)

Doporučujeme