Škoda otevírá svůj první digitální showroom. Nabídne virtuální realitu i hry pro děti
I prodejci musejí reagovat na moderní trendy. Showroomy tak dostanou více obrazovek a mají se stát příjemnějším místem k návštěvě.
Na probíhající změny v automobilovém průmyslu musejí reagovat nejen samotní výrobci automobilů, ale také jejich prodejci. Preference zákazníků se zkrátka mění, a tak klienti nechtějí jen auto s nejmodernější výbavou, ale také zážitek spjatý se samotným nákupem. I proto Škoda prostřednictvím Autocentra Jan Šmucler otevírá svůj první digitální showroom.
Otevřel tento týden v Plzni, a to při příležitosti oficiálního uvedení nové Škody Scala na český trh. „Naše automobily již do éry digitalizace a konektivity vstoupily, prodejní a servisní místa je musejí následovat,“ říká k tomu ředitel českého zastoupení Škoda Auto Luboš Vlček.
Digitální showroom chce nejen udělat nabídku aut zajímavější pro zákazníky, ale také usnadnit práci prodejcům. V případě značky Škoda musejí prodejci pracovat se sedmi modelovými řadami a 42 deriváty, což je pro prezentaci už pořádný oříšek. Právě díky digitálnímu showroomu by však měli zvládnout zprostředkovat vše, co firma nabízí. A to nejen samotné vozy, ale také související služby nebo třeba merchandisingové zboží.
Klíčovou součástí digitálního showroomu je tzv. systém SST (sales support tool), alias aplikace v tabletu s kompletními informacemi o nabídce značky Škoda. Díky němu má prodejce po ruce množství informací o vozech, které může prezentovat zákazníkovi nejen na samotné prodejní ploše, ale třeba také v autě, při testovací jízdě. Vedle technických údajů nebo konfigurátoru aplikace nabízí i prezentační videa jízdních asistentů, aby nezkušený zákazník lépe pochopil jejich funkci.
Samotná prodejní plocha digitálního showroomu se pak proti té konvenční v lecčems liší. Kombinuje prvky fyzického a digitálního světa, nechybí v něm tak velká LED obrazovka na stěně, na níž se vedle marketingových snímků mohou zobrazovat i informace z aplikace SST. Zákazník tak může najednou vidět v rozlišení 4K i svůj nakonfigurovaný automobil, aniž by prodejce musel mít ten konkrétní vůz k dispozici. Navíc aplikace umožňuje srovnat technická data vozu s vybranými konkurenty.
Vedle toho je tu rozlehlá obrazovka ve stole, na níž si klient může nakonfigurovat automobil zcela sám. Prodejce dokonce na tomto místě má klientovi poradit až v době, kdy si o to on sám řekne. Navíc je plocha uzpůsobena tomu, že auto jde vybírat celá rodina. Rodiče mohou konfigurovat a děti si zároveň hrát. Součástí speciální aplikace jsou totiž i tři hry na zabavení. Digitální obrazovky pak nahrazují i papírové stojany s informacemi o daném autě.
Prodejní plocha je přitom rozdělena do několika tzv. ostrůvků. Jedna je připravena na blížící se příchod elektrické éry. Na tomto místě tak prodejce bude prezentovat elektromobil, a to včetně dobíjecí stanice, která bude dostupná v rámci příslušenství. Na tomto místě bude i vysvětleno, jak se elektrovůz dobíjí.
Další ostrůvky budou individualizovány podle vystavených vozidel, konkrétně v Plzni je tu plocha pro Fabii Monte Carlo nebo Karoq Scout. Vystaveným automobilům je dán větší prostor, jsou prezentovány prostřednictvím „příběhu,“ pomocí merchandisingu i podoby plochy je zdůrazněn jejich charakter.
Na těchto místech se počítá také s využitím virtuální reality. Škoda zatím řeší, jakým způsobem ji použít, zatím se nabízí třeba vizualizace různých asistenčních systémů. Uvnitř auta si tak zákazník s virtuálními brýlemi na očích bude moci vyzkoušet, jak fungují.
Nechybí samozřejmě ani jednací zóna, přizpůsobená už podpisu smlouvy o zakoupení vozidla a dojednání všech podmínek. Laděna je jako obývací pokoj, aby se zde klient cítil příjemně.
Právě to je také důležitá myšlenka digitálního showroomu. Zákazník se v něm má cítit příjemně, dejme tomu jako doma a ne v cizím prostředí. I proto je celkový prostor včetně recepce laděn méně formálně než v dnešních prodejnách. Škoda by dokonce ráda, aby tu klienti trávili co nejvíce času. Proto tu nechybí ani plocha, kde je možné v klidu relaxovat nebo pracovat, třeba když tam přijedete do servisu a čekáte, až bude vůz připraven. Do budoucna se pak počítá i s tím, že tu budou trávit čas majitelé elektromobilů, kteří si k prodejci přijedou své auto nabít. K dispozici tu je bezplatná wi-fi, televize nebo třeba nápoje.
Škoda přiznává, že digitální showroom je cílen hlavně na mladou klientelu, která si takovou interaktivitu zkrátka žádá. „Musíme reagovat na nesourodý mix tradičního a digitálního, inovativního klienta,“ přiznává Vlček. I proto nejsou standardy digitálního showroomu povinné, ale jedná se jen o nadstavbu, kterou daný prodejce může ve svém prodejním prostoru mít, ale nemusí. Vybrané prvky jsou přitom navrženy podle stylu značky, prodejce si ale může prostor do velké míry individualizovat a přizpůsobit. To je dokonce cílem, a proto plzeňském v Autocentru Šmucler nechybí několik motivů odkazující na západočeskou metropoli.
Digitální showroom tak ani nemá ambice nahradit stávající prodejní plochy, minimálně ne v bezprostřední době. „Pořád věříme bezprostřednímu kontaktu s prodejcem,“ tvrdí Luboš Vlček. Nevylučuje však, že za pět až deset let může být situace jiná a digitální showroom se stane standardem. Prodejci o něj zatím mají zájem, a tak se ho po Plzni máme dočkat i v dalších českých městech. A dočkat se ho mají i klienti na dalších evropských trzích.